Chassie, Drivlina, osv
-
Dellhem
- Inlägg: 89
- Blev medlem: 12 nov 2012, 22:10
- Ort: Delsbo, Gävleborg
-
Kontakt:
Inlägg
av Dellhem » 01 feb 2014, 21:20
Joakim89 skrev:Går de att se om man har kona eller gängad vev på sa290 utan att plocka lös variatorn?
har du lång variatorbult så har du kona, kort bult så är den gängad (har jag för mig och det låter logiskt med tanke på att en som sitter gängad behöver bara en kort bult som håller fast yttre delen av variatorn?)
Mvh
-----------------------
Ski-doo:
Trapper 602 -?? "ledpackarn"
Blizzard 5500 -79 (projekt)
Olypique -71 (avstannad renovering)
Elan -72 (lång med 503) SÅLD
Yamaha:
Excel V 540 -81
ET 300 -83 "omkullsupen rishög" SÅLD
Lynx 5900 GLS syncro -?? (söker v-låda)
IQ Dragon 800 122" -10 "onödigt med skidor"
-
Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
-
Kontakt:
Inlägg
av Holländaren » 02 feb 2014, 04:13
Skruva lös variatorbulten, om den är lång så har den kona, om den kort så har den gänga.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
-
jimh
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 25 dec 2014, 15:47
- Ort: Skövde
Inlägg
av jimh » 05 feb 2015, 08:19
Vänder mig till den samlade expertisen och hoppas på lite förslag.
Har försökt få bort variatorn på en Sachs 290. (Det är den med lång bult).
Satte en mutter på axeln längst ut och skruvade in den långa bulten. Satte sedan en avdragare och trodde det skulle vara en enkel match att få bort variatorn... men icke! Värmt med gassvetsen, spänt och knackat rejält på eländet, men det rör sig inte en millimeter!
Såhär ser det ut... tips någon?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Aktiv blå -79
-
inkko
- Sponsor medlem
- Inlägg: 55
- Blev medlem: 07 jan 2013, 19:37
- Ort: Kiruna
Inlägg
av inkko » 05 feb 2015, 20:38
Brukar inte funka med kloavdragare....Är det inte gängor längst ut i variatorn, har man inte avdragar bulten så kan man prova med gängtejp på bulten och olja i axeln...
BIGFOOT.Lynx 20, Yeti, Commander
-
jimh
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 25 dec 2014, 15:47
- Ort: Skövde
Inlägg
av jimh » 06 feb 2015, 09:09
Bara så jag förstår, "oljetricket" ska alltså fungera även på variatorn med lång bult?
Aktiv blå -79
-
berrabrus
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 12 feb 2015, 21:24
- Ort: Västernorrland
Inlägg
av berrabrus » 19 feb 2015, 22:50
Hittade inte nån exakt förklaring till MAG / kohler , jag lossade min idag så tänkte att jag lägger till en.
Lossade variatorskruven, slog lös "viktkåpan" motsols med träbit som mellanlägg.
Hällde vatten i hålet för variatorskruven på med gängtejp och skruvade i en skruv i gängan där "viktkåpan" ska sitta.
M18x2. Jag hade turen att ha ett gängsnitt M18x2 på jobbet så jag slipade ner en m24 och gängade.
-
Noe
- Sponsor medlem
- Inlägg: 637
- Blev medlem: 23 jan 2009, 19:20
- Ort: Norrfjärden
Inlägg
av Noe » 01 mar 2015, 19:53
jimh skrev:Bara så jag förstår, "oljetricket" ska alltså fungera även på variatorn med lång bult?
Oljetricket fungerar bara om du har lång bult.
Lynx 20 -69
Rajd s141
Br 250
Snöskroters.
-
paltskallen
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 23 sep 2015, 21:07
Inlägg
av paltskallen » 24 feb 2016, 23:03
Tänkte pröva vända mig hit för hjälp i renoveringen av en rotax 277. Fastnade med att få av variatorn.
Hur skall jag lättast gå tillväga med att ta bort variatorn? Bifogar bilder.
12179217_1070446766313358_1509302742_n.jpg
10529455_1070446759646692_1848257934_n.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
snopro78
- Inlägg: 603
- Blev medlem: 22 jan 2007, 20:22
- Ort: Umeå
Inlägg
av snopro78 » 25 feb 2016, 13:18
Du behöver en avdragare eller en bult med rätt gänga, gängan ska alltså vara rätt för variatoraxeln, kommer inte ihåg nu vad det är för gänga. om du hittar en bult kan du dra av den genom at fylla hålet med vatten, inte riktigt ända upp, ta mycket gängtejp på bulten och gänga in den. variatorn kan sitta väldigt hårt!
Ski-doo citation 3500 -80
ski-doo sno pro 340 -78
ski-doo blizzard 7500 -79
ski-doo formula plus -86
ski-doo mach 1-X -91
ski-doo formula plus efi -93
lynx racing 454 -96
-
Bäck
- Sponsor medlem
- Inlägg: 120
- Blev medlem: 05 nov 2008, 11:30
- Ort: Västerås
Inlägg
av Bäck » 25 feb 2016, 13:34
Går bra att göra som beskrivs ovan, men först måste viktkåpan och yttre skivan bort. Hur det görs på just denna variator vet jag inte.
-
paltskallen
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 23 sep 2015, 21:07
Inlägg
av paltskallen » 25 feb 2016, 17:20
tack för svar, som jag trodde. Bulten på bilden gängar väl in i vevaxeln å då funkar väl inte metoden med vatten? Det ser ut att vara någon halvtaskig gäng längst ut på variatorn. Vart sitter variatoraxelns gäng riktigt?
Om viktkåpan måste bort, hur gå tillväga, någon?
-
Sno-Jet
- Inlägg: 83
- Blev medlem: 02 jan 2009, 14:58
- Ort: Östersund
Inlägg
av Sno-Jet » 26 feb 2016, 18:19
Till Paltskallen:
Du ser två små hål på varsin sida om hålet där variator bulten går in?
Ta två st små bultar (i M6 storlek) fast i "tum" så skruvar du in dom, skruva lite på båda två(växelvis) så hoppar den orangea yttre kåpan lös!
Så har du kommit lika långt som jag!!
Sen har jag kört fast!
-
Sno-Jet
- Inlägg: 83
- Blev medlem: 02 jan 2009, 14:58
- Ort: Östersund
Inlägg
av Sno-Jet » 26 feb 2016, 18:24
Är det ngn som vet vad det är för gäng i Bombardiers orangea/svart variatorer? Är det "tum"eller millimeter?
Paltskallens ovan är orange å min är svart..
Så här ser min ut, någon som vet?
-
Sno-Jet
- Inlägg: 83
- Blev medlem: 02 jan 2009, 14:58
- Ort: Östersund
Inlägg
av Sno-Jet » 26 feb 2016, 18:26
Å bilden på min..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Sno-Jet
- Inlägg: 83
- Blev medlem: 02 jan 2009, 14:58
- Ort: Östersund
Inlägg
av Sno-Jet » 26 feb 2016, 18:30
Skickar även en bild på hur axeln ser ut..
På bilder ser ni även resultatet på ett skolexempel hur man tar bort en variator!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Sno-Jet
- Inlägg: 83
- Blev medlem: 02 jan 2009, 14:58
- Ort: Östersund
Inlägg
av Sno-Jet » 27 feb 2016, 06:53
Vill tillägga att det INTE är mitt verk som syns på sista bilden!
Den låg bland delar jag fick med skotern..
-
Sno-Jet
- Inlägg: 83
- Blev medlem: 02 jan 2009, 14:58
- Ort: Östersund
Inlägg
av Sno-Jet » 27 feb 2016, 06:55
Ja, någon som vet vad det är för gänga i den fyrkantiga axeln?
-
paltskallen
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 23 sep 2015, 21:07
Inlägg
av paltskallen » 10 mar 2016, 15:42
Sno-Jet skrev:Ja, någon som vet vad det är för gänga i den fyrkantiga axeln?
Tack för hjälpen med "m6" bultarna. Det var 1/4" storlek och jag tror jag köpte rätt gängstigning (unc) men de gick trögt att skruva in. Men lös kom kåpan och yttre skivan.
Jag luska fram att det var 5/8" UNF gänga, genom denna avdragare
http://www.skoterdelen.com/snoskoter/dr ... alsearch=1 . Men jag beställde en bult istället, blev dock skeptisk att de var rätt för de gick väldigt trögt. Har då inte blivit gängpaj. Nu har jag kommit lika långt som du för att jag får inte av skiten. Prövat frysmetoden, (om de nu varit tillräckligt kallt på natten.) Så snart blir det ett verk som på din bild
-
Sno-Jet
- Inlägg: 83
- Blev medlem: 02 jan 2009, 14:58
- Ort: Östersund
Inlägg
av Sno-Jet » 19 maj 2016, 23:04
Finns tydligen både tum och mm på gängan i den fyrkantiga axeln.. Kanske tum på den med orange
kåpa och M16(om jag minns rätt) i/på den svarta
variatorn? Så var det på mina iaf..
-
gbr
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 30 mar 2013, 18:38
- Ort: övik
Inlägg
av gbr » 15 jan 2017, 22:33
någon som vet måtten på pinnen och är bulten en 9/16 unf?
tänkte kolla igenom en duster 94c som sitter på en rotax 277 då den hugger iväg så hårt.