Dax att uppdatera tråden då det varit ett tag sedan jag gjorde det.
Det blev full fart i garaget redan i höstas då hela gamla instrumentbrädan med tillhörande elsystem skrotades
för att ge plats åt Digatronen (DT-52S RT2W) å MSD (4217) tändboxen.
Man tror ju att om man köper på sig lite "bättre" å dyrare grejer så blir det lättare...det är inte så enkelt.
Efter
MÅNGA dagar (å flera askar med psyktabletter) har i alla fall problemen med Digatronen nu löst sig.
För att göra en lååång historia kort så gick det inte att ta signalen till varvräknaren från en magnettrigger utan mätaren vill ha en signal från ljusspolen (både plus å minus på sinuskurvan).
Så det var bara att montera tillbaka en laddspole å köpa en likriktare, enkelt eller hur...
Det visade sig senare att det spelar roll på vilken av kablarna från spolen man kopplar in Digatronen, fast det är växelström.
Den blir ostabil å visar fel varvtal på lägre varv (under 4000rpm), sen ville den inte ladda mer än 3,5-4 volt hur mycke man än varvade.
Det visade sig av en slump att jag måste ha likriktaren isolerad från chassiet för att få den att ladda som den ska.
Är det någon som har varit med om detta??? Alla likriktare som jag hittills varit med om skruvar man direkt i chassiet å där med jämnt.
Sen så har EGT displayen ända från början slocknat varje gång skotern startat å varvräknaren börjar visa sitt värde, har man kopplat ur kabeln till varvräknaren så har EGT:n tänds å funkat perfekt, samma sak när man stänger av skotern så funkar EGT:n perfekt.
Det visar sig nu att man måste montera en "shorting plug" i varje utgång/funktion som inte används, för annars kommer den funktionen tolka det som over eller under reading, å det är precis vad som händer. Så nu kommer det att beställas grejer så att det kommer att funka.
Det var Digatronen, nu kommer MSD:N...
För att göra den där historien åxå kort så får jag inte till tändkurvorna som det är tänkt.
Om jag ställer en rak kurva (A) på säg 10 grader å ändrar till kurva B som jag ställt åxå till en rak kurva på 40 grader så ändrar den bara
7-8 grader på svänghjulet.
Det som nu ska provas är att byta magnettriggern å se om boxen vill ha mer skillnad på spänningen mellan triggad å inte triggad.
Annars måste jag nog ringa techsupport å höra om dom har några idéer.
Det man kan säga om MSD:n är att det är mycke effekt i gnistan, det är helt klart. Tomgången går nu att ha på stabila 900rpm, det gick inte tidigare.
Sen får vi se om det kommer att ge nå respons när rovan går för fullt, men konstigt vore ju annars.
Nya instrumentbrädan...
IMG_4204.jpg
Likriktaren isolerad med gummiplatta, gummibrickor å krympslang på skruven...
IMG_4255.jpg
Vibrationerna fortsätter, här plåtkoppen som magnapullen greppar i...
IMG_4202.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.