Yamaha SRV 340 Light
Re: Yamaha SRV 340 Light
Jäsikens bra jobbat!!!
Re: Yamaha SRV 340 Light
Tack så mycket bcool Frosten nyper i stugknuten och på måndag kommer första snöflingorna, så nu börjar det att bli lite småbråttom
Även under stötfångaren så behövs lite ny färg.
Men först en slipning av underlaget.
Grundfärg även här
Färdiglackad nederdel, och de nedre stötdämparskydden uppsnyggade med plastfärg och monterade.
Även under stötfångaren så behövs lite ny färg.
Men först en slipning av underlaget.
Grundfärg även här
Färdiglackad nederdel, och de nedre stötdämparskydden uppsnyggade med plastfärg och monterade.
Re: Yamaha SRV 340 Light
blir väldigt snyggt! gillar lösningen med hjul istället för att ha den på skidor!
Kemi's Fulmek AB
varför krångla med felkoder, när det finns brytspetsar å förgasare!!
elan deluxe 343 154'' -74
lynx 120 -75
formula mx/plus 536 -91
Lenko Larven 690 -69(tror jag)
Tundra extreme 600 ho etec
Skidoo valmont 399 -?(-71 kanske)
varför krångla med felkoder, när det finns brytspetsar å förgasare!!
elan deluxe 343 154'' -74
lynx 120 -75
formula mx/plus 536 -91
Lenko Larven 690 -69(tror jag)
Tundra extreme 600 ho etec
Skidoo valmont 399 -?(-71 kanske)
Re: Yamaha SRV 340 Light
Rejäla gummihjul med nållager i är kanonbra på barmarkssäsongen
Är dags att montera den nyinköpta rutan, men först så tillverkade jag ett galler för luftintaget på höger sida.
Rutlisterna rengjordes och lackades med svart plastfärg
Nya rutan monterad
Tog bort skyddsplasten för att se hur nyansen skulle bli
Rullade tillbaka skyddsfilmen igen, men så här ser SRV:n ut nu...
LIte skillnad från när jag fick hem skotern
Är dags att montera den nyinköpta rutan, men först så tillverkade jag ett galler för luftintaget på höger sida.
Rutlisterna rengjordes och lackades med svart plastfärg
Nya rutan monterad
Tog bort skyddsplasten för att se hur nyansen skulle bli
Rullade tillbaka skyddsfilmen igen, men så här ser SRV:n ut nu...
LIte skillnad från när jag fick hem skotern
Re: Yamaha SRV 340 Light
Kemi's Fulmek AB
varför krångla med felkoder, när det finns brytspetsar å förgasare!!
elan deluxe 343 154'' -74
lynx 120 -75
formula mx/plus 536 -91
Lenko Larven 690 -69(tror jag)
Tundra extreme 600 ho etec
Skidoo valmont 399 -?(-71 kanske)
varför krångla med felkoder, när det finns brytspetsar å förgasare!!
elan deluxe 343 154'' -74
lynx 120 -75
formula mx/plus 536 -91
Lenko Larven 690 -69(tror jag)
Tundra extreme 600 ho etec
Skidoo valmont 399 -?(-71 kanske)
Re: Yamaha SRV 340 Light
Snyggt jobbat!! Ska bli kul att höra hur den fungerar när snön behagas dimpa ner.
Re: Yamaha SRV 340 Light
Lite olika småpyssel utfört som inte har någon prioritet men som är roligt att göra.
Nya huvstroppar, men inte original med krok utan samma som sitter på t.ex de senare ET340. Så det blev knoppmontering också
Resultatet blev bra.
Bollhornet behövdes också byggas om, för det var så långt att det tog i vindrutan.
Så rörskärare tog bort en lagom lång bit av trumpetröret
Rör i rör
Återmonterad. Kort och ljudlig
Saknade ett variatorskydd, så med aluminium och 5mm plast från en kemikalietunna så blev det ett starkt och ganska lätt skydd.
De egentillverkade remhållarna i rostfritt funkade perfekt
Nya huvstroppar, men inte original med krok utan samma som sitter på t.ex de senare ET340. Så det blev knoppmontering också
Resultatet blev bra.
Bollhornet behövdes också byggas om, för det var så långt att det tog i vindrutan.
Så rörskärare tog bort en lagom lång bit av trumpetröret
Rör i rör
Återmonterad. Kort och ljudlig
Saknade ett variatorskydd, så med aluminium och 5mm plast från en kemikalietunna så blev det ett starkt och ganska lätt skydd.
De egentillverkade remhållarna i rostfritt funkade perfekt
Re: Yamaha SRV 340 Light
En riktig luftburk ska man såklart ha, av två anledningar... den första är för att förgasaren är bestyckad med luftburk redan ifrån Japan och för det andra, för att hålla ned insugsljudet så mycket som möjligt. Man vill ju inte att dottern ska bli lomhörd i onödan.
Fick med en luftburk när jag köpte en skuren EX440-motor för många år sedan. Burken har varit på väg till soptippen många gånger eftersom jag insett att jag aldrig kommer att köpa en EX utan luftburk Men tvångsbeteendet att ALDRIG kasta något som är helt har alltid gripit in i sista sekund, vilket nu visar sig vara bra.
Luftburk EX440 -79
Burken passar in nära nog perfekt vid förgasare och i förhållande till styrstång.
Tillverkade ett fäste för vänster sida
Och ett fäste för höger sida, där jag klippte och bockade plåten så att jag kunde utnyttja två av kedjehuslockets skruvar. Bytte bara skruvarna till längre så att jag fick på låsmuttrar på baksidan.
Stabilt och bra
Ett förgasargummi med ett gigantiska luftburkshål och dessutom ocentrerat hål för förgasaren går inte att köpa för pengar, så det blir egenhändig tillverkning.
Hittade på en elastiskt membranliknande gummiduk på jobbet som förhoppningsvis kommer att tåla lite bensinångor...
Hål för förgasaren
Hålet i membranet är väldigt tight så jag hoppas att det kommer att sluta tätt även utan klamma, då kommer det att funka bra med rörelserna som den enorma 340-motorn utvecklar vid VOT från stillastående
Fick värma ned luftburkens bakkant på variatorsidan för att den skulle gå fri från handskfacket på huven.
Blev även tvungen att slipa ned virefästet uppe på burkenför att den inte skulle pressa mot luftintagsgallret framför strålkastaren. Men nu är det perfekt
Fick med en luftburk när jag köpte en skuren EX440-motor för många år sedan. Burken har varit på väg till soptippen många gånger eftersom jag insett att jag aldrig kommer att köpa en EX utan luftburk Men tvångsbeteendet att ALDRIG kasta något som är helt har alltid gripit in i sista sekund, vilket nu visar sig vara bra.
Luftburk EX440 -79
Burken passar in nära nog perfekt vid förgasare och i förhållande till styrstång.
Tillverkade ett fäste för vänster sida
Och ett fäste för höger sida, där jag klippte och bockade plåten så att jag kunde utnyttja två av kedjehuslockets skruvar. Bytte bara skruvarna till längre så att jag fick på låsmuttrar på baksidan.
Stabilt och bra
Ett förgasargummi med ett gigantiska luftburkshål och dessutom ocentrerat hål för förgasaren går inte att köpa för pengar, så det blir egenhändig tillverkning.
Hittade på en elastiskt membranliknande gummiduk på jobbet som förhoppningsvis kommer att tåla lite bensinångor...
Hål för förgasaren
Hålet i membranet är väldigt tight så jag hoppas att det kommer att sluta tätt även utan klamma, då kommer det att funka bra med rörelserna som den enorma 340-motorn utvecklar vid VOT från stillastående
Fick värma ned luftburkens bakkant på variatorsidan för att den skulle gå fri från handskfacket på huven.
Blev även tvungen att slipa ned virefästet uppe på burkenför att den inte skulle pressa mot luftintagsgallret framför strålkastaren. Men nu är det perfekt
Re: Yamaha SRV 340 Light
Nu är vintern nästan här och eftersom att jag inte hann få klart och testköra med styrhjulen på, så är det dags att montera på skidor.
Ropade in ett par plastskidor på Tradera för ett år sedan. Kommer inte ihåg om de har suttit på en Lynx eller Ski-Doo, men nu ska de på en Yamaha Skidgummin för Lynx blev det iallafall.
Betydligt lättare skidor än de originala plåtskidorna
Skidgummina är väldigt mycket för höga för att passa direkt.
Såga, tälja och slipa och sakta men säkert så tar det rätt form...
Skidans aluminiumsko är på tok för bred, så bussningar måste svarvas.
Fyra småpluttar av tjockväggigt stålrör tillkapade.
Svarvning till rätt bredd.
Första färdig för lite färg
Med bussningarna så blir ju skotern riktigt modern, med variabla spåbredder.
Men jag startar med att köra centrerat, så får man testa de andra bredderna under vintern
Skidor på plats, nu kan snön snart få komma
Ropade in ett par plastskidor på Tradera för ett år sedan. Kommer inte ihåg om de har suttit på en Lynx eller Ski-Doo, men nu ska de på en Yamaha Skidgummin för Lynx blev det iallafall.
Betydligt lättare skidor än de originala plåtskidorna
Skidgummina är väldigt mycket för höga för att passa direkt.
Såga, tälja och slipa och sakta men säkert så tar det rätt form...
Skidans aluminiumsko är på tok för bred, så bussningar måste svarvas.
Fyra småpluttar av tjockväggigt stålrör tillkapade.
Svarvning till rätt bredd.
Första färdig för lite färg
Med bussningarna så blir ju skotern riktigt modern, med variabla spåbredder.
Men jag startar med att köra centrerat, så får man testa de andra bredderna under vintern
Skidor på plats, nu kan snön snart få komma
Re: Yamaha SRV 340 Light
Riktigt fint bygge! Hoppas den funkar lika bra som den ser ut. Grattis till ett fint bygge
Henke
Henke
Re: Yamaha SRV 340 Light
Tack Henke! Jag hoppas också att den ska funka bra.Bucket skrev:Riktigt fint bygge! Hoppas den funkar lika bra som den ser ut. Grattis till ett fint bygge
Henke
Re: Yamaha SRV 340 Light
Med skidorna på så är det mest estetiska bekymmer kvar
Bland annat hur jag ska få till någon snygg lösning mellan dyna och huv/motorutrymme...
Grabben min har under hösten varit i USA och jobbat och då har han fått i uppdrag att ta hem pappas Ebay-inköp i resväskan. Nu var han hem en vecka, så nu kom det hem sidopaneler i bra men oxiderat skick.
Med varmluftspistol så får man fram nytt mjukmedel i plasten igen
Varmluftspistolen är även helt underbar när man ska forma om gammal Yamahaplast
Omformat och monterat på båda sidor.
Nöden är uppfinningarnas.... Det var bara tänkt att bli en mall att tälja och testa med, men plastdunken blev såpass bra direkt att den får bli permanent.
Och medans den svarta färgen torkade på den vita plasten, så passade jag på att montera dit nyckel
Färgen har torkat och plasten är monterad. Inte helt tokigt tycker jag
Monterade även nödstopp, choke och strömbrytare för handtagsvärmen.
Bland annat hur jag ska få till någon snygg lösning mellan dyna och huv/motorutrymme...
Grabben min har under hösten varit i USA och jobbat och då har han fått i uppdrag att ta hem pappas Ebay-inköp i resväskan. Nu var han hem en vecka, så nu kom det hem sidopaneler i bra men oxiderat skick.
Med varmluftspistol så får man fram nytt mjukmedel i plasten igen
Varmluftspistolen är även helt underbar när man ska forma om gammal Yamahaplast
Omformat och monterat på båda sidor.
Nöden är uppfinningarnas.... Det var bara tänkt att bli en mall att tälja och testa med, men plastdunken blev såpass bra direkt att den får bli permanent.
Och medans den svarta färgen torkade på den vita plasten, så passade jag på att montera dit nyckel
Färgen har torkat och plasten är monterad. Inte helt tokigt tycker jag
Monterade även nödstopp, choke och strömbrytare för handtagsvärmen.
Re: Yamaha SRV 340 Light
Saknades en plastdetalj på huvens högra sida och inga sådana låg på Ebay innan sonen flög hem från USA, så för att få skotern klar så norpade jag den som satt på min 1990 SRV.
Rengjord, vaxad och monterad
Fick lov att ändra lite på rutans höjd, eftersom att det sänkta styret gjorde så att bromshandtagen tog i rutan vid svängning.
Så en sänkning av rutan med 4cm blev lösningen.
Rutlisten tillbaka. Perfekt höjd nu.
Rengjord, vaxad och monterad
Fick lov att ändra lite på rutans höjd, eftersom att det sänkta styret gjorde så att bromshandtagen tog i rutan vid svängning.
Så en sänkning av rutan med 4cm blev lösningen.
Rutlisten tillbaka. Perfekt höjd nu.
Re: Yamaha SRV 340 Light
Du ligger inte på latsidan ser jag! Blir jäkligt bra. En sådan skulle man ha haft i ungdomens dagar
Yamaha SRV-90
Yamaha SRV-84
Ex440-79. Snö 6,15sek 131km@ 150m
Snö 7,95 133@ 201m
ZR440/700 -00
Et250-81
Et340-80
Citation SS-80
Yamaha SRV-84
Ex440-79. Snö 6,15sek 131km@ 150m
Snö 7,95 133@ 201m
ZR440/700 -00
Et250-81
Et340-80
Citation SS-80
Re: Yamaha SRV 340 Light
wiktorin skrev:Du ligger inte på latsidan ser jag! Blir jäkligt bra. En sådan skulle man ha haft i ungdomens dagar
Har haft lite bråttom på slutet... Ville ha den klar till Julskyltningen här på byn, då vi i skoterklubben har ett stånd där vi säljer kolbullar och lottar ut fina priser Då är det alltid roligt att visa upp någon nyinköpt eller nyrustad skoter, det drar alltid till sig gubbarna och då blir det bättre omsättning på pengarna.
I vinter så fyller fredriksbergs skoterklubb 30 år, så vi lottar ut en skoter från den tiden. En Polaris Longtrack 440.
Inför lotteriet så hade jag gjort en direkt översättning (med små förklarande avvikelser) av en reklambroschyr som Polaris hade då. Man blir imponerad...
Du får säga till om du vill ha en lott Roger
Iallafall så hann jag få klart skotern igår kväll.
Uppställd på kalibrerad våg
Matchvikten utan bensin i tanken blev hela 20kg lättare än en original SRV540 (på något hekto när)
Den startade och gick som en klocka när den fått en sup i tändstiftshålen.
Så idag stod den uppställd på julskyltningen. Hade den uppställd på skoterlyften som jag byggt, fick tre beställningar på att bygga lyftar.
Alla barn som ville fick provsitta den, och det gjorde de såklart gärna
Så nu återstår endast variatorkalibrering när snön kommit.
Uppdrag slutför! Tack för visat intresse från de som följt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 1 SS440-80, redigerad totalt 25 gånger.
Re: Yamaha SRV 340 Light
Tackar för ett mycket trivsamt projekt att följa.
Arctic cat 140 D (för-Panther) -66
Arctic cat Panther P19H - 69 med original Cat cutter släde
Arctic cat Panther P19H (Boss cat clone) -69
Arctic cat Panther Wankel 303 -71
Arctic cat Panther 440 -72
Arctic cat Panther 440 -72
Arctic cat Panther 440 -73
Arctic cat Panther 340 -74
Arctic cat Panther 440 - 75
Arctic cat Panther 5000 -78
Arctic cat Panther 5000 -78
Arctic cat Panther 5000 -78
Arctic cat Panther 5000 -79
Arctic cat Panther 440 - 81
Arctic cat Panther lång 440 - 82
Arctic cat Panther 440 -87
Arctic cat Panther 440 -87
Arctic cat Panther 440 -89
Polaris indy 650 - 89
Arctic cat Panther P19H - 69 med original Cat cutter släde
Arctic cat Panther P19H (Boss cat clone) -69
Arctic cat Panther Wankel 303 -71
Arctic cat Panther 440 -72
Arctic cat Panther 440 -72
Arctic cat Panther 440 -73
Arctic cat Panther 340 -74
Arctic cat Panther 440 - 75
Arctic cat Panther 5000 -78
Arctic cat Panther 5000 -78
Arctic cat Panther 5000 -78
Arctic cat Panther 5000 -79
Arctic cat Panther 440 - 81
Arctic cat Panther lång 440 - 82
Arctic cat Panther 440 -87
Arctic cat Panther 440 -87
Arctic cat Panther 440 -89
Polaris indy 650 - 89
Re: Yamaha SRV 340 Light
jocke skrev:Tackar för ett mycket trivsamt projekt att följa.
Re: Yamaha SRV 340 Light
Kan tänka mig att det är skönt att se den på snö igen.. för er båda