Kan berätta lite mer om hur den här pipan har kommit till eftersom det är jag som räknat fram den
Den var tänkt att vara till min egen motor egentligen men eftersom Lars kör med ungefär samma koncept på portningen så gissade vi att den kunde funka bra på hans motor också. Och iom att 277an nu är bannlyst i BC och jag har nya planer så kommer jag antagligen aldrig bygga den här pipan själv så det är väl lika att ens teamkamrat får nytta av den då
Den har alltså som Lars skrev "utvecklats" i en motor simulator. Det är inte så enkelt som det kanske låter, man håller på mäta och mata in värden i ett dygn innan man kan börja simulera. Det är bl.a portdurationer, utformning på portarna, kanalerna, förgasaren, förbränningsrummet, tändinställning, bestyckning, temperatur på insugsluften, temperaturen på avgassystemets väggar mm mm. Ungefär varenda grej som går att mäta på en motor måste man mata in i programmet.
277avgas.png
När man har gjort det så kan man börja simulera. Jag började med att mata in en helt standard 277a för att jag har en kurva på den så då går det att kolla om det hela stämmer någorlunda överens med verkligheten. Resultatet från simulatorn stämde mycket bra med den kurvan jag hade, jag fick ut 26,4 hk vid 6000 varv, och flygplansmotorn har på papper 25.5 hk vid 6100 varv. Resten av kurvan stämde också rätt så bra, simmen gav en lite flackare kurva men beror mest troligt på att avgassystemet inte stämde överens med flygmotorns avgassystem som jag inte har några mått på.
277simvsriktig.png
Nu var jag alltså nöjd med grundmotorn, tyckte att den stämde nog bra för att utgå ifrån och få en någorlunda verklighetstrogen bild på effekten. Då kan alltså det roliga börja, att börja experimentera
Här är ett exempel på en snabbt uträknat pipa på en i övrig helt standard 277a:
277oportatpipa.png
Där ser man även varför det är viktigt att inte bara sätta dit vilken pipa som helst på en motor och tro att det ska ge nåt. För att vinna effekt på ett varvtalsområde så innebär det oftast att man kommer förlora effekt på ett annat område. I det här fallet tappar man alltså mycket effekt under ca 4800 varv. Om inte pipan stämmer så kan det innebära att du inte vinner nånting alls, eller kanske till o med förlorar effekt som Lars redan gav ett exempel på att det har hänt. T.ex en pipa från en någorlunda modern skoter med 190-200 grader avgasduration kommer funka dålig på en standard 299 med 140 grader avgasduration (för att komma med ett extremt exempel) och mest troligt så är det enda som kommer hända att man tappar en del av den lilla effekten man hade från början. Och då tar man bara hänsyn till pipans längd, det är många fler parametrar än det som har stor betydelse.
Åter till simulatorn.. Sen börjar man ändra lite grundläggande parametrar som att höja kompet, större gasare osv och då är det dags att börja experimentera med portningen. Det är här i det här stadiet man kan spendera hur många timmar som helst.. Och hela tiden ska man ha i bakhuvudet att det ska gå att genomföra i verkligheten också. Man ska själv klara av att genomföra dom modifieringar man gör i simulatorn i verkligheten också (dvs ha rätt verktyg för just den ändringen och nog stadig hand för att inte sabba cylindern), det ska finnas gods i cylindern till dom och motorn i simmen är odödlig (den varnar för spikningar men inte t.ex kolvringar som flyger ut i avgasporten) men det är inte en riktig motor. Med andra ord så ska man vara realistisk.
Medans man håller på så får man en ganska bra uppfattning av hur dom olika parametrar påverkar effektkurvan. Jag brukar börja med stora steg i värdena för att se en stor ändring, och sen går det att gissa ungefär vad man ska ha för värde för att få kurvan lite närmare det man önskar. Man startar simulatorn och några minuter senare får man svar på frågan om det blev bättre eller sämre i form av en kurva. Man kan även få fram grafer på alla olika tryck/pulser i motorn efter att ha kört en simulering. Programmet har en inbyggt piputräknare som räknar fram en pipa till alla värden man fyllt i, och den använder jag ofta i början eftersom motorn ändras våldsamt hela tiden då, blir olika area och durationer på portarna hela tiden så pipan funkar sällan som tänkt efter en sån ändring.
Nu är ju motorn rätt kraftigt portat i simulatorn (dock genomförbar), och efter några kvällar kan det börja se ut såhär
277portat.png
Man hade ju varit rätt nöjd om man hamnar någorlunda nära den kurvan i verkligheten. Men iom att det inte kostar nåt att experimentera så forskar man vidare och försöker förbättra kurvan genom att göra små ändringar i pipan och portningen. Jag brukar även kolla om det går att få bättre hållbarhet (t.ex smalare portar, mindre förtändning) utan att tappa nämnvärt med pulver.
Och här har ni då slutresultatet, lite mer effekt hela vägen på lite lägre varv jämfört med förra versionen, dessutom med bättre hållbarhet.
277portat2.png
Och det är alltså den pipan Lars har i Situationen nu, med grövre stinger då pga lustgasen.
Den här pipan är då forskat i mest av alla pipor vi har byggt, det blev många timmar vid datorn innan man kom fram till just det här receptet så nu är det upp till bevis. Än så längre verkar den väl bete sig ungefär som den ska tror jag iaf
(lite offtopic varning nu men kanske ändå inte)
I somras testade jag simulatorns resultat för första gången, jag optimerade racemoppen i programmet. Efter en hel del strul med kolvringar som gick av (6 st på mindre än en km sammanlagt) så började den bete sig, och motorn/pipan betedde sig nästan exakt som den gjorde i simulatorn, toppeffekten fanns 100 varv högre än i simmen (12000 vs 11900). Provisoriskt mätt ska den ha gett 15 hk på bakhjulet men det är en väldig ungefärlig siffra pga att jag inte äger en vindtunnel så det kan säkert fela 20%. I simulatorn ger motorn strax över 20 hk (på vevaxeln) vid 11900 varv, men jag har kört med mycket mindre gasare än vad jag hade i simulatorn pga all strul med kolvringarna så där har man iaf en förklaring till den lägre effekten. Nu sitter rätt gasare på men jag har inte testat nån längre fullgas repa än så vet inte om det stämmer bättre nu. Skillnaden motför den gamla gasaren var rejält iaf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.