Yamaha SRV 340 Light
Re: Yamaha SRV 340 mini
För att få till riktiga motorfästen så måste drivaxel och motor vara linjerade och med rätt avstånd.
Så då behövs lite bra verktyg
Den trasiga sekundären fär bli en del av "verktyget" på variatorsidan Sedan behövs två stycken stabila plattjärn.
Det ena får två hål med exakt 270mm C-C och ska sitta mellan vevaxeltappen och sekundären.
Den andra får ett hål och en "klamma" med samma C-C Variatorsidan Magnetsidan
Så då behövs lite bra verktyg
Den trasiga sekundären fär bli en del av "verktyget" på variatorsidan Sedan behövs två stycken stabila plattjärn.
Det ena får två hål med exakt 270mm C-C och ska sitta mellan vevaxeltappen och sekundären.
Den andra får ett hål och en "klamma" med samma C-C Variatorsidan Magnetsidan
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Yamaha SRV 340 mini
Lysande! Skulle nog själv behöva tillverka ett linjeringsverktyg för att underlätta vid ilyftande av snurran.
Re: Yamaha SRV 340 mini
Lysande ide. Starkt jobbat
Yamaha SRV-90
Yamaha SRV-84
Ex440-79. Snö 6,15sek 131km@ 150m
Snö 7,95 133@ 201m
ZR440/700 -00
Et250-81
Et340-80
Citation SS-80
Yamaha SRV-84
Ex440-79. Snö 6,15sek 131km@ 150m
Snö 7,95 133@ 201m
ZR440/700 -00
Et250-81
Et340-80
Citation SS-80
Re: Yamaha SRV 340 mini
Smart
Re: Yamaha SRV 340 mini
TACK ska ni ha pôjkar
Blev ganska enkelt att måtta in de bakre motorfästena nu, enda man behövde bestämma sig för var motorns lutning framåt-bakåt.
Nu är de bakre motorkuddarna på plats
Blev ganska enkelt att måtta in de bakre motorfästena nu, enda man behövde bestämma sig för var motorns lutning framåt-bakåt.
Nu är de bakre motorkuddarna på plats
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Yamaha SRV 340 mini
Ett mycket bra tips för motormontage
De minuterna det tar att bygga verktygen har man nog lätt igen vid monteringen.
Jag monterade en SRV motor, som ju inte har motorplatta, i ett Arcticchassie en gång, då hade den där metoden sparat mycket tid
De minuterna det tar att bygga verktygen har man nog lätt igen vid monteringen.
Jag monterade en SRV motor, som ju inte har motorplatta, i ett Arcticchassie en gång, då hade den där metoden sparat mycket tid
Arctic cat 140 D (för-Panther) -66
Arctic cat Panther P19H - 69 med original Cat cutter släde
Arctic cat Panther P19H (Boss cat clone) -69
Arctic cat Panther Wankel 303 -71
Arctic cat Panther 440 -72
Arctic cat Panther 440 -72
Arctic cat Panther 440 -73
Arctic cat Panther 340 -74
Arctic cat Panther 440 - 75
Arctic cat Panther 5000 -78
Arctic cat Panther 5000 -78
Arctic cat Panther 5000 -78
Arctic cat Panther 5000 -79
Arctic cat Panther 440 - 81
Arctic cat Panther lång 440 - 82
Arctic cat Panther 440 -87
Arctic cat Panther 440 -87
Arctic cat Panther 440 -89
Polaris indy 650 - 89
Arctic cat Panther P19H - 69 med original Cat cutter släde
Arctic cat Panther P19H (Boss cat clone) -69
Arctic cat Panther Wankel 303 -71
Arctic cat Panther 440 -72
Arctic cat Panther 440 -72
Arctic cat Panther 440 -73
Arctic cat Panther 340 -74
Arctic cat Panther 440 - 75
Arctic cat Panther 5000 -78
Arctic cat Panther 5000 -78
Arctic cat Panther 5000 -78
Arctic cat Panther 5000 -79
Arctic cat Panther 440 - 81
Arctic cat Panther lång 440 - 82
Arctic cat Panther 440 -87
Arctic cat Panther 440 -87
Arctic cat Panther 440 -89
Polaris indy 650 - 89
Re: Yamaha SRV 340 mini
Med motorplattan vänd så måste även det tvärgående järnet ändras.
Som tur var så hade jag två stycken, så den ena fick bli testpilot.
Kapad, kortad och nya hål. Monterad på motorplåten.
Som tur var så hade jag två stycken, så den ena fick bli testpilot.
Kapad, kortad och nya hål. Monterad på motorplåten.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Yamaha SRV 340 mini
Injustering och punktning av fyrkantrör för främre motorfästet.
Jag var lite dålig med kameran för en stund, men här så är motorfästena målade svarta. Men framförallt så har jag byggt upp skiljeväggen mellan motor och variator som den tidigare ägaren så effektivt hade kapat bort. Förhoppningsvis har jag gjort den så stark som japanerna tänkt den från begynnelsen.
Svetsat och klart.
Zinkfärgat
Ett skutt i tiden.Jag var lite dålig med kameran för en stund, men här så är motorfästena målade svarta. Men framförallt så har jag byggt upp skiljeväggen mellan motor och variator som den tidigare ägaren så effektivt hade kapat bort. Förhoppningsvis har jag gjort den så stark som japanerna tänkt den från begynnelsen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Yamaha SRV 340 mini
den blir ju ganska så stor
Re: Yamaha SRV 340 mini
Tycker du... tja, längden på mattan är 307cm men bredden bara 33cm och tunneln även den 5cm smalare än original. En Polaris 120 har 25cm bred matta, men en sådan funkar bara som en barnskoter upp till kanske 11-12 år. Den här ska funka som dotterns skoter tills hon tar förarbevis och ska ha en fullstor maskin.Joakim89 skrev:den blir ju ganska så stor
Visst fronten blir nog inte avsmalnad i det här läget men skidbredden är lagom smal tycker jag och sedan handlar det om att visuellt få den att se mera slim ut.
Den blir även åtskilligt mycket lättare än en original SRV, så rubriken kanske skulle ha varit YAMAHA SRV LIGHT
Re: Yamaha SRV 340 mini
Med motorfästena på plats så är det dags att få tanken inpassad.
Tanken är från en GP440 -77. Den är mera kompakt så att den kommer att göra det enklare att få en mera framflyttad förarposition.
Enda kruxet är att tanklocket hamnar under styrbågen, så det måste fixas.
En rörstump och lite plattjärn så är lösningen bara några svetssträngar bort
Färdigt och stabilt, målat och klart.
Tanken är från en GP440 -77. Den är mera kompakt så att den kommer att göra det enklare att få en mera framflyttad förarposition.
Enda kruxet är att tanklocket hamnar under styrbågen, så det måste fixas.
En rörstump och lite plattjärn så är lösningen bara några svetssträngar bort
Färdigt och stabilt, målat och klart.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Yamaha SRV 340 mini
Här sitter det inte fast. Som vore fabriksgjort!
Re: Yamaha SRV 340 mini
Ha Ha Ha!! Inte riktigtKatanan skrev:Här sitter det inte fast. Som vore fabriksgjort!
Re: Yamaha SRV 340 mini
Nästa steg är att fixa till en boggie.
Ett litet dilemma.... Den dåliga boggien som satt på var för en 293 cm matta, men mattan som satt på och som nu är modifierad är 307 cm.
Hade en fundering på att använda boggien från min SRV 1990 (som fick en XTra-10) men den boggien är så jäkla tung.... hade varit colt att göra en kopia av en John Deere boogie, deras 80-talsmodeller hade lätta boggies med för den tiden väldigt lång fjädringsväg.
Nu har jag lite olika boggies och lösa delar liggande så det finns utrymme för flera alternativ.
#1= Delar SS440 1981. #2= SRV 1990 boggie. #3= Boggie från projektskotern(inte bra) #4= GP440 1977 #5= John Deere Sprintfire, helrenoverad (inga hjul på än)
Ett litet dilemma.... Den dåliga boggien som satt på var för en 293 cm matta, men mattan som satt på och som nu är modifierad är 307 cm.
Hade en fundering på att använda boggien från min SRV 1990 (som fick en XTra-10) men den boggien är så jäkla tung.... hade varit colt att göra en kopia av en John Deere boogie, deras 80-talsmodeller hade lätta boggies med för den tiden väldigt lång fjädringsväg.
Nu har jag lite olika boggies och lösa delar liggande så det finns utrymme för flera alternativ.
#1= Delar SS440 1981. #2= SRV 1990 boggie. #3= Boggie från projektskotern(inte bra) #4= GP440 1977 #5= John Deere Sprintfire, helrenoverad (inga hjul på än)
Senast redigerad av 1 SS440-80, redigerad totalt 6 gånger.
Re: Yamaha SRV 340 mini
Vad skiljer det i vikt mellan Gp boggin och John Deer boggin?
Jag antar att det inte skiljer allt för mycket mellan Gp och Ex boggin
//Roger
Jag antar att det inte skiljer allt för mycket mellan Gp och Ex boggin
//Roger
Yamaha SRV-90
Yamaha SRV-84
Ex440-79. Snö 6,15sek 131km@ 150m
Snö 7,95 133@ 201m
ZR440/700 -00
Et250-81
Et340-80
Citation SS-80
Yamaha SRV-84
Ex440-79. Snö 6,15sek 131km@ 150m
Snö 7,95 133@ 201m
ZR440/700 -00
Et250-81
Et340-80
Citation SS-80
Re: Yamaha SRV 340 mini
Tjenare Roger.
Vet inte skillnaden, men ska kolla upp det idag.
Vet inte skillnaden, men ska kolla upp det idag.
Re: Yamaha SRV 340 mini
Senast redigerad av 1 SS440-80, redigerad totalt 25 gånger.
Re: Yamaha SRV 340 mini
Inte lätt att bestämma vilken boggielösning jag ska gå på.... men ingen brådska att bestämma mig heller, så jag tog tag i ett annat problem jag upptäckt när jag plockade bort mattan. Drivaxeln för mattan var inte rak.
Jag satte upp den i svarven för att se hur krokig den är. Svaret är MYCKET
Så av med hjulen och in under pressen för att försöka att rikta den
press o press o press....sedan upp i svarven igen. Körde stålet längs med axeln och det var riktigt bra
En mätning längst ut visade att den bara slår med 1 mm på hela axelns längd. Det får baske mig duga
Jag satte upp den i svarven för att se hur krokig den är. Svaret är MYCKET
Så av med hjulen och in under pressen för att försöka att rikta den
press o press o press....sedan upp i svarven igen. Körde stålet längs med axeln och det var riktigt bra
En mätning längst ut visade att den bara slår med 1 mm på hela axelns längd. Det får baske mig duga