FILM/BILD BANK - Veteranrace (Klistra gärna)

Lägg upp bilder eller filmer på fräna skotrar
Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

FILM/BILD BANK - Veteranrace (Klistra gärna)

Inlägg av marino carlsson » 20 okt 2010, 23:59

Har idag lagt fram ett förslag som hörsammades av tidningen SKOTER..

Tidningen SKOTER har ett enormt arkiv med gamla skoterbilder som kommer att genomgå en kategorisering för att kunna enkelt leta bilder från årtal etc.

Jag har fått ett par filmer på DVD, Jag har kompisar som har filmer på VHS, Super 8, DVD etc.

Förslaget var det att vi på Skoter.se skulle göra en avdelning med samlade filmer och bilder från förr. Detta kommer givetvis att ta ett tag att få igång och det är en hel del jobb att digitalisera allt gammalt filmmaterial som finns och går få tag på. Detta är också en grej som jag söker hjälp till från er forumsmedlemmar.

Ordnat:

Vettig förankring med Tidningen Snö Skoter - Kommer annonser i tidningen efter material
Serverplats på internet
Uppladdningsmöjligheter för besökarnas egna skannade/tagna bilder

Behöver hjälp med:

Ihopsamlande av material - Bilder, tidningsutklipp, filmmaterial i alla tänkbara former.
Tips på utrustning för att digitalisera VHS och Super 8

Kanske någon som har utrustning för det och skulle kunna tänka sig ställa upp å hjälpa till lite.
Kanske någon som skulle vilja hjälpa till men inte har utrustning som kan få låna utrustning.
Kanske någon som är duktig på att söka bidrag för verksamhet av detta slag? Då detta handlar om att göra det möjligt för allmänheten att ta del av en historia som annars är rätt svår att finna för gemeneman så tror jag det finns goda möjligheter att söka diverse bidrag. Då internet heller inte är knuten till någon särskild ort så hoppas jag att alla vill känna sig delaktiga i detta och i den mån man kan bidra till att detta blir så bra som det kan.

Som ni förstår så är detta än så länge bara en god tanke som är påbörjad till handling för att vi skall kunna bevara och sprida historian, kunskapen och glädjen.

Min förhoppning är att vi inom kort får upp avdelningen på Skoter.se för att kunna lägga upp första materialet som finns.
Därefter får man helt enkelt bara fylla på allt eftersom det kommer in material.

Vad tycker ni? Har ni tips? Ös på bara!

Mvh Marino
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Conny
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 17 mar 2009, 15:55
Ort: Cornercreek

Re: FILM/BILD BANK - Veteranrace (Klistra gärna)

Inlägg av Conny » 22 okt 2010, 12:00

Låter hel kul.Jag ska försöka plåta eller scanna mina urklipp från farsans bravader.Helt sjukt roligt att läsa gammla ur klipp om race och annat smått och gott.Bra initiativ Marino
Ski-doo Blizzard 645 Trippel 1972
Polaris Centurion 500 1980
Polaris Indy Centurion 500 1981
Polaris Indy XLT SKS 94
Polaris ultra SPX SE 1997
Polaris Cutlas 340
Yamaha EX 440 1978
Skiroule 440 +
Ski-Doo TNT 440 1974

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: FILM/BILD BANK - Veteranrace (Klistra gärna)

Inlägg av marino carlsson » 22 okt 2010, 13:06

Jag är dödligt förvånad att det tog sådan tid innan någon ens skrev något.. Skitroligt att du kan fixa det, jag tar gladeligen sedan emot materialet för att föra det vidare till banken allt eftersom.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Conny
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 17 mar 2009, 15:55
Ort: Cornercreek

Re: FILM/BILD BANK - Veteranrace (Klistra gärna)

Inlägg av Conny » 22 okt 2010, 19:33

Sent ska ju syndaren vakna.... :D
Ski-doo Blizzard 645 Trippel 1972
Polaris Centurion 500 1980
Polaris Indy Centurion 500 1981
Polaris Indy XLT SKS 94
Polaris ultra SPX SE 1997
Polaris Cutlas 340
Yamaha EX 440 1978
Skiroule 440 +
Ski-Doo TNT 440 1974

Linka
Inlägg: 202
Blev medlem: 17 mar 2010, 20:27
Ort: Holmsund

Re: FILM/BILD BANK - Veteranrace (Klistra gärna)

Inlägg av Linka » 24 okt 2010, 19:04

Jag kan höra med farsan om han har några bilder från tiden då han gasade. Ska bli otroligt kul att läsa och kolla in bilder/filmer från denna tid. :thumbright:
#108

Användarvisningsbild
Gordini
Inlägg: 156
Blev medlem: 30 jan 2009, 09:09
Ort: skellefteå
Kontakt:

Re: FILM/BILD BANK - Veteranrace (Klistra gärna)

Inlägg av Gordini » 25 okt 2010, 06:57

Jag använder videograbber tv-58 som finns på jula för 199 kr. den kopplas till usb ingången på datorn och har möjlighet för komposit-signal, ljud stereo och s-video. jag tycker att den fungerat bra, man kan spara med dvd-kvalitet och även lägre kvalite. kräver hyfsad dator för att kunna spara i dvd kvalite jag kör med en p4 3,2 GHz. skall köra in mina super8 men dvdkameran hade svårt att bestämma var den skall lägga skärpan. exprimenterar vidare på det får se hur det går.
Crescent sno-pro 400
Ski-doo tnt everest 440 -76
Yamaha SRV 540 -83
Ski-doo grand touring 470 -95

Veteranskotrar på min hemsida:
OBS. Ny hemsida http://www.gordini.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Kurre
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: 27 jan 2008, 15:41
Ort: Skellefteå

Re: FILM/BILD BANK - Veteranrace (Klistra gärna)

Inlägg av Kurre » 25 okt 2010, 13:44

Jag har en kort super 8 film/Bilder från när jag körde långlopp polar Cup i Kiruna 1970-71.
Men jag kan inte föra över den till digital film
Moto-ski Sonic -77
Ski-doo blizzard 5500 -79
Polaris TXL 340-80
Snotric
Sachs 340 (utan chassi)

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: FILM/BILD BANK - Veteranrace (Klistra gärna)

Inlägg av marino carlsson » 25 okt 2010, 16:50

Låter kanon det.. Kurre, håll bara hårt om filmen så återkommer jag när jag skaffat på mig utrustningen för att rent praktiskt genomföra detta.. Har fått tag i några DVD skivor från Holmgrens också som är helt grym
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
sirbek
Inlägg: 10
Blev medlem: 02 jan 2010, 10:53
Ort: Gällivare

Re: FILM/BILD BANK - Veteranrace (Klistra gärna)

Inlägg av sirbek » 13 nov 2010, 23:20

Det enklaste och oftast det bästa är att filma av tex super8 filmen med digitalkamera och stativ, är det ljud så kan man med fördel använda yttre mikrofon ställd nära projektorns högtalare. Digitalkameror av idag har så bra återgivning av bild och ljud så kvaliten blir försumbar gentemot diverse återgivningsprodukter mellan olika film och bildformat.

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: FILM/BILD BANK - Veteranrace (Klistra gärna)

Inlägg av marino carlsson » 13 okt 2011, 17:10

Har gått lite segt att få in material.. Holmgren har bidragit med en del och sen hade jag lite sen innan. Sprang av en slump på en gammal SVEMO dommare som varit med sen 62-63 och höll sedan på med det tills han gick i pension i mitten på 90-talet. Han hade mängder med filmmaterial från alla dess möjliga tävlingar dock på Super 8 men han skulle forska lite och höra av sig till mig. Får väl anlita någon som klarar av att få över från Super 8 till digitalt för det kan jag då inte själv.

Som sagt är ju detta ett långtidsgående projekt så till slut kanske det kan finnas kvar lite material till eftervärlden.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Skriv svar