Sida 1 av 1

frän motor..

Postat: 20 feb 2010, 12:33
av Gunnar
8)

Re: frän motor..

Postat: 20 feb 2010, 12:38
av spider66
Det där kan väl inte funka bra :?: Jag har lärt mig att insuget ska vara så kort som möjligt,men jag kanske har fel.

Re: frän motor..

Postat: 20 feb 2010, 13:44
av It'sAllAboutCitation
Ser ut som om han har försökt moddat in reeds men tanke på utformningen av insuget? Är jag helt fel ute eller vad tror ni? Vad kan det annars finnas för anledning att göra sådär?

Re: frän motor..

Postat: 20 feb 2010, 14:31
av blomp68
Klart det är reeds, men är det nån som ser vad det är för variator?

Re: frän motor..

Postat: 20 feb 2010, 16:07
av jag 3000
Är det inte en comet 102:a?

Re: frän motor..

Postat: 20 feb 2010, 16:37
av Gunnar
hehe.. jag tyckte de var ett ballt bygge... jo ska man ha en rapp motor så ska du har kort insug, variatorn är en comet.

Re: frän motor..

Postat: 20 feb 2010, 23:10
av Forsnäsmopar
Är den startad? TM38? Kommer den ut på nåt slagfält så man kan få beundra denna skapelse?
Helt klart ett fränt bygge :thumbright: :thumbright: :thumbright:

Re: frän motor..

Postat: 20 feb 2010, 23:19
av RetroR
Kan det va Bernardssons motor?

Re: frän motor..

Postat: 21 feb 2010, 18:23
av Gustav Sundberg
Klart det är Bernhadssons motor...
Det är mina fötter på bilden, jag håller nog i kameran oxå.


Kommer inte ihåg exakt varför reedsen hamnade där. kan vara för att nån hade portat insuget aldelens för mycket..
Eller så hamnade dom där bara för att det var roligt att prova :)

Insugslängden är säkert långt ifrån optimal... men det var nog inget som var särskilt optimalt på den där motorn... ;)


Här är motorn monterad i chassiet.
Bild

Re: frän motor..

Postat: 22 feb 2010, 12:48
av Sno-Jet
Frän motor som sagt!! Provstartad? Hk?

Re: frän motor..

Postat: 22 feb 2010, 17:11
av Gustav Sundberg
Sno-Jet skrev:Frän motor som sagt!! Provstartad? Hk?

Provstartad ja! flera gånger.
Vi körde Sega Open med den några gånger.
Motorn har väl trimmats på ett antal olika sätt och haft ett ännu större antal haverier.

Ballaste haveriet var när den bara var lite trimmad.
Ägaren körde fast mot en snödriva och höll full gas, motorn började varva så in i he..... !
Tillslut stannade den och alla trodde att den nöp, men väl i verkstan så visade det sig att vevaxeln vred sig så till den milda grad att svänghjulet fastnade mot spolarna.
Vi riktade veven och svetsade fast skinkorna efter det :)

Sen sprängdes primären en annan gång vid lite högre varvtal än original.
Därav att cometen sitter där, det är en 102 från nån räserskoter, ihopsvetsad sen tidigare haveri. :

Det har gått hål i nån kolv en gång.

Cylindern gick av en gång nere vid cylinderfoten. Troligvis pga pipan som inte har nån flexibel anslutning utan är stumt skruvad i cylindern.
Efter det körde vi långborr genom hela cylindern och drog pinnbult genom alltihopa :) sprickan runt hela cylinderfoten tätades med svetsen :)


HK är det nog ingen som vet.. huvudsaken att man har kul :lol:

Här är den spruckna cyllen.
Bild

Och här är hålet i kolven.
Bild


När sävarturbo.se kommer igång igen ska jag leta rätt på ett par bilder från hur det startade med en stor flaska lustgas... :P

Re: frän motor..

Postat: 22 feb 2010, 18:16
av Forsnäsmopar
Hade samma problem med cyl.foten på min Skiroule.....

http://www.youtube.com/watch?v=artMR_KZeDs" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: frän motor..

Postat: 22 feb 2010, 22:18
av It'sAllAboutCitation
Jag kom på en sak och måste bara fråga, Asså som ni skriver så blir motorn rappare med kortare insug och det förstår jag förstås, Men borde inte bli jätte mycket längre än dom nyare med reeds original ?? membranet tar ju alltid lika stor plats vare sig dom sitter i blocket eller utanför (nu vet jag inte hur långt det är från reedset till motorn men) och det är inte speciellt långt från gasaren till membranet så jag förstår inte varför det där skulle sänka effekten?

Re: frän motor..

Postat: 23 feb 2010, 23:01
av RUSCH
Sämre vevhus komp