Årets första utflykt - fick direkt spioner efter mig

Lägg upp bilder eller filmer på fräna skotrar
Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Årets första utflykt - fick direkt spioner efter mig

Inlägg av marino carlsson » 16 nov 2009, 05:39

ElanDude skrev:
Soderberg skrev:inget illa om dig Marino för 5 öre, men det finns en enda liten sak som retar mig........ ok,retar är nog felo ord....... irriterar kanske. DEM!!!!! och DE används i helt olika syften. Du säger DEM i alla meningar. Om det betyder på okunskap eller dyslexi gör detsamma. Fel är det och det förstör ibland sammanhanget i dina storysar om man snabbläser. Förövrigt........ de och dem är idag det vanligaste skrivfelet. Läser allt du skriver å vill egentligen inte va nån paragrafryttare. Gillar det du skriver 0ch läser det mesta. Tänk bara på detta å skit i allt annat jag säger :thumbright: .
jag e inte heller någon paragrafryttare men vad är "felo" för ord??? Finns då ej i Svenska akademiens ordbok! en tanke bara.... ;)
Man ska inte skita i andras garderober om man inte ens städar sin egen? Ännu ett ordspråk från djungeln där jag bor..

Skämt å sido så menar du nog bara väl Soderberg men jag tror de är ganska irrelevant att bli rättad på en ful historia på ett forum för retrofantaster vid 28 års ålder. Inte ens min fd. mellanstadiefröken skulle skickat tillbaka ett julkort med röda bockar i kanten. Menar du de jag skriver i reportage till tidningar osv så har du lite större rätt att lägga en protest mot kraschen av de svenska språket du betalar för att läsa. Till mitt försvar så har jag aldrig tjänat en krona på något jag skrivit utan allt jag skriver gör jag i hopp om att Retro och dess forum/läsare ska få ta del av så mycket som bara går stoppa in i en facklig tidning.

Nu blev de nästan en för stor grej av en kommentar men de kan ju vara i åtanke att reaktioner förmodligen skapas och då vi aldrig tidigare behövt konfrontera påhopp av de svenska språket tidigare på forumet, som allt för ofta förekommer av viktigpettrar på andra forum, kanske vi ska låta de vara. Du får mer än gärna bidra till min utveckling men gör de då i ett PM. Skicka gärna ett PM å förklara hur du menar med "de" och "dem". Har klurat lite fram och tillbaka och jag ser de i allt jag skriver men förstår inte riktigt felet. Skulle vara fint om man kunde få till de rätt framöver!

Ps. Blev godkänd i Engelska bara för att jag var så bra på Svenska... (Samma fröken) Ds.

Mvh Marino
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
FALKEN
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: 12 nov 2008, 11:56
Ort: Uppsala/Lofsdalen

Re: Årets första utflykt - fick direkt spioner efter mig

Inlägg av FALKEN » 16 nov 2009, 09:29

Det är vel tanken som räknas inte stavningen eller ord valet.Grattis till fina bilder och en kul berettelse.Mvh Falken
Yamaha Phazer XTX-14
Yamaha Apex McX Turbo 400hk-06
SnowBike 65-01
Yamaha Venture 700-99
Ockelbo 4500-89 röd
Ockelbo 4000-82
Yamaha SM 300 retrosoffa-78
Ockelbo Trioman-75
Ockelbo 600-74
Yamaha SL300B Europa-72(donator)
Ockelbo 300 Wankel-71
Ockelbo 600-71(partygrill)
SnoTric SC11-71(18Hk)
Rusch R22 -72
Yamaha s 350 Europa-71
SkiDoo Olympique 12/3-70(soffa till retroboden)
Ockelbo 300-67
Sno-Tric SC-1-66
Linson-66
Ockelbo Turist-65
Bolens Diabolo Rouge-68-69ca

SL351
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 359
Blev medlem: 30 aug 2008, 08:39
Ort: Tärendö.

Re: Årets första utflykt - fick direkt spioner efter mig

Inlägg av SL351 » 16 nov 2009, 17:01

Härlig berättelse! :mrgreen:
Yamaha S 350 europa. 2st. 69.
Yamaha SL 351 europa. 69.
Yamaha SL 300C europa. 73.
Rajd R60-L. 74.

Användarvisningsbild
polymoog
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 17 jan 2009, 22:46
Ort: Nära havet
Kontakt:

Re: Årets första utflykt - fick direkt spioner efter mig

Inlägg av polymoog » 16 nov 2009, 19:12

Härlig reportage och bilder :)

Jäderblom
Inlägg: 15
Blev medlem: 06 nov 2009, 10:35
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Årets första utflykt - fick direkt spioner efter mig

Inlägg av Jäderblom » 17 nov 2009, 19:01

störstskön historia å bilder :lol:

Dr Dusseldorf
Inlägg: 55
Blev medlem: 13 mar 2008, 08:45
Kontakt:

Re: Årets första utflykt - fick direkt spioner efter mig

Inlägg av Dr Dusseldorf » 18 nov 2009, 07:16

Instämmer, underbart skrivet och dokumenterat Marino ! :thumbright:
Ta varmt på er pojkar, och glöm inte dynamiten.

Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300 -67
Aktiv SC20 -74

vmax550
Inlägg: 71
Blev medlem: 10 nov 2009, 11:45
Ort: Frösön

Re: Årets första utflykt - fick direkt spioner efter mig

Inlägg av vmax550 » 18 nov 2009, 11:31

Tack Marino.En härlig berättelse :thumbright: .Inte ens Horace Engdal (svenska akademien)kunde ha skrivit bättre.Alltid kul att läsa dina inlägg.Själv är jag helt kass på att skriva.

Användarvisningsbild
Forsnäsmopar
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 763
Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
Ort: Forsnäs / Harads
Kontakt:

Re: Årets första utflykt - fick direkt spioner efter mig

Inlägg av Forsnäsmopar » 29 nov 2009, 21:25

Bara att instämma, mycket bra skrivet å fina bilder Marino..... :thumbright: :thumbright:
Better to be a "has been", than a "never was"

Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek

simlar
Inlägg: 30
Blev medlem: 10 nov 2008, 21:08
Ort: Kalix

Re: Årets första utflykt - fick direkt spioner efter mig

Inlägg av simlar » 22 dec 2009, 18:43

marino carlsson skrev:
ElanDude skrev:
Soderberg skrev:inget illa om dig Marino för 5 öre, men det finns en enda liten sak som retar mig........ ok,retar är nog felo ord....... irriterar kanske. DEM!!!!! och DE används i helt olika syften. Du säger DEM i alla meningar. Om det betyder på okunskap eller dyslexi gör detsamma. Fel är det och det förstör ibland sammanhanget i dina storysar om man snabbläser. Förövrigt........ de och dem är idag det vanligaste skrivfelet. Läser allt du skriver å vill egentligen inte va nån paragrafryttare. Gillar det du skriver 0ch läser det mesta. Tänk bara på detta å skit i allt annat jag säger :thumbright: .
jag e inte heller någon paragrafryttare men vad är "felo" för ord??? Finns då ej i Svenska akademiens ordbok! en tanke bara.... ;)
Man ska inte skita i andras garderober om man inte ens städar sin egen? Ännu ett ordspråk från djungeln där jag bor..

Skämt å sido så menar du nog bara väl Soderberg men jag tror de är ganska irrelevant att bli rättad på en ful historia på ett forum för retrofantaster vid 28 års ålder. Inte ens min fd. mellanstadiefröken skulle skickat tillbaka ett julkort med röda bockar i kanten. Menar du de jag skriver i reportage till tidningar osv så har du lite större rätt att lägga en protest mot kraschen av de svenska språket du betalar för att läsa. Till mitt försvar så har jag aldrig tjänat en krona på något jag skrivit utan allt jag skriver gör jag i hopp om att Retro och dess forum/läsare ska få ta del av så mycket som bara går stoppa in i en facklig tidning.

Nu blev de nästan en för stor grej av en kommentar men de kan ju vara i åtanke att reaktioner förmodligen skapas och då vi aldrig tidigare behövt konfrontera påhopp av de svenska språket tidigare på forumet, som allt för ofta förekommer av viktigpettrar på andra forum, kanske vi ska låta de vara. Du får mer än gärna bidra till min utveckling men gör de då i ett PM. Skicka gärna ett PM å förklara hur du menar med "de" och "dem". Har klurat lite fram och tillbaka och jag ser de i allt jag skriver men förstår inte riktigt felet. Skulle vara fint om man kunde få till de rätt framöver!

Ps. Blev godkänd i Engelska bara för att jag var så bra på Svenska... (Samma fröken) Ds.

Mvh Marino

Bra historia och fina bilder :thumbright: Mera sånt här vill vi se :D

Och angående de och dem så fick jag lära mig det av min svenska-lärare för någon månad sedan.
De används när det är personer det handlar om och dem är när det är föremål, det är vad jag förstått men är väldigt luddigt om de och dem. Min förra svenska-lärare sade bara att man får inte skriva dom men de och dem går bra fast ingen har nånsin sagt svart på vitt hur det är med de och dem. :?

Men var bra historia ändå och jag tänkde då inte på att det stog dem istället för de då jag inte är någon grammatik-polis ;)
Fordon:
Suzuki TS50 med 140cc Lifan
Ski-Doo TNT 340/440 -76
Audi A4 Avant 1,9TDI Quattro -97 *Bruksbil*
BMW 318i -91 *Projektbil*
Volvo 345 DLS -81 *skrotad*

Skriv svar