Spionbilder från Harads
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Spionbilder från Harads
Tänkte visa några spionbilder på kompisens räser som ska delta i Burkarcupen nu.. Det är en Skiroule RT300, antagligen en -72 eller -73:a, som han har hållt på med dom senaste 2 veckor.. Den var ett riktigt lik när han började
Grejer som är gjort åt motorn är jackat kolv, planat topp, och nya lager osv.. Portning kommer senare, det var lite bråttom att få ihop nåt nu. Chassit är förstärkt på diverse ställen, mest kring styrprylarna. Ny klädsel till dynan är på gång, och så ska huven lagas lite, sen är den färdig för tillfället.
Så antagligen blir första provsvängen till helgen, den har stått still i många år men gnista och komp finns så det ska väl inte vara några problem. Ska bli spännande å se hur den beter sig
Grejer som är gjort åt motorn är jackat kolv, planat topp, och nya lager osv.. Portning kommer senare, det var lite bråttom att få ihop nåt nu. Chassit är förstärkt på diverse ställen, mest kring styrprylarna. Ny klädsel till dynan är på gång, och så ska huven lagas lite, sen är den färdig för tillfället.
Så antagligen blir första provsvängen till helgen, den har stått still i många år men gnista och komp finns så det ska väl inte vara några problem. Ska bli spännande å se hur den beter sig
Senast redigerad av 1 Holländaren, redigerad totalt 12 gånger.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Jo det är som fräna maskiner Den var som nästan förberedd för race trots åldern.. Vi vet inte exakt årsmodell för det finns inga papper på den men vad vi kan se så är det en 72:a eller 73:a.
Men lyxigt med alu kedjehus och skivbroms bl.a Ska vara samma prylar på den här som på RTX440 race maskinerna.
Nån som kan gissa vad pipan kommer ifrån för maskin? Tommy borde kunna svara på den frågan
Men lyxigt med alu kedjehus och skivbroms bl.a Ska vara samma prylar på den här som på RTX440 race maskinerna.
Nån som kan gissa vad pipan kommer ifrån för maskin? Tommy borde kunna svara på den frågan
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
haha om tommy kan svaret, gissar jag på en arctic .. av nåt slagHolländaren skrev:Jo det är som fräna maskiner Den var som nästan förberedd för race trots åldern.. Vi vet inte exakt årsmodell för det finns inga papper på den men vad vi kan se så är det en 72:a eller 73:a.
Men lyxigt med alu kedjehus och skivbroms bl.a Ska vara samma prylar på den här som på RTX440 race maskinerna.
Nån som kan gissa vad pipan kommer ifrån för maskin? Tommy borde kunna svara på den frågan
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Jo att det är en Arctic det stämmer
Ikväll blev det iaf första start! Vi vart lite nervös för den ville inte gå igång först.. Men efter ett tag så började den hosta till och då blev det liv i den Den låter riktig frän, första provsvängen är inte långt bort nu så då får han se hur bestyckningen vart.. Tändstiftet såg iaf mycket fin ut så helt fel verkar den inte vara.
Däremot var den som svår att få igång hela tiden, men när den väl gick igång så var allt bra, varför det är så återstår att se.. Det var lite fuktig på vänster sidan vid cylinderfotspackningen.. Han har dragit åt lite hårdare runt om nu och hoppas att det bara var det.. Klockan var midnatt och hans svärmor som var på besök försökte visst sova precis ovanför garaget så det blev inga fler starter
Ikväll blev det iaf första start! Vi vart lite nervös för den ville inte gå igång först.. Men efter ett tag så började den hosta till och då blev det liv i den Den låter riktig frän, första provsvängen är inte långt bort nu så då får han se hur bestyckningen vart.. Tändstiftet såg iaf mycket fin ut så helt fel verkar den inte vara.
Däremot var den som svår att få igång hela tiden, men när den väl gick igång så var allt bra, varför det är så återstår att se.. Det var lite fuktig på vänster sidan vid cylinderfotspackningen.. Han har dragit åt lite hårdare runt om nu och hoppas att det bara var det.. Klockan var midnatt och hans svärmor som var på besök försökte visst sova precis ovanför garaget så det blev inga fler starter
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Jag kan uppdatera med lite ny info
Första provsvängen var tisdagkväll/natt.. Den gick egentligen som ett arsel, lät mycket men inge drag i den och den ville gärna börja rulla iväg på tomgång. Maxvarv runt 4500-5000.. Nåja den gick då iaf så det var inte dålig det heller men inte nåt man vill fara på en tävling med.
Efter lite variatormeck (plocka bort vikter och satte dit en hårdare fjäder) så växlade den iaf extremt mycket bättre, men den ville fortfarende inte riktig vara med på höga varv.
Ombestyckning var nästa grej, och då började det hända grejer! Den gick som ett skott nu! Bättre lät den också, riktig arg nu.
Det hela höll väl i ca 400 meter sen gick toppackningen
Den här toppen var iofs bara ett test exemplar som hade spruckit (inte hela vägen än, därför var den lämplig som test topp) och precis vid sprickan hade packningen gått. Dock såg den långt ifrån vacker ut öht, speciellt för att bara ha gått en km om ens det.
Slutsatsen är att man ska lämna en liten kant kvar runt förbränningsrummet när man planar en topp.. Och att man ska ha en ordentlig packning med stålkant. Nu blir det iaf att tillverka en kopparpackning samt fräsa ner en annan topp.
En fundering blev det också... En annan kompis som också håller på med en SA297 (eller 293, minns inte) upptäckte att han inte har haft nån toppackning på den. Uppenbarligen har det fungerat för han har kört sådär i flera år utan att veta om det.
Kan man av nån anledning köra utan packning på dom här motorerna eller är det bara ren tur att det har fungerat för honom?
Första provsvängen var tisdagkväll/natt.. Den gick egentligen som ett arsel, lät mycket men inge drag i den och den ville gärna börja rulla iväg på tomgång. Maxvarv runt 4500-5000.. Nåja den gick då iaf så det var inte dålig det heller men inte nåt man vill fara på en tävling med.
Efter lite variatormeck (plocka bort vikter och satte dit en hårdare fjäder) så växlade den iaf extremt mycket bättre, men den ville fortfarende inte riktig vara med på höga varv.
Ombestyckning var nästa grej, och då började det hända grejer! Den gick som ett skott nu! Bättre lät den också, riktig arg nu.
Det hela höll väl i ca 400 meter sen gick toppackningen
Den här toppen var iofs bara ett test exemplar som hade spruckit (inte hela vägen än, därför var den lämplig som test topp) och precis vid sprickan hade packningen gått. Dock såg den långt ifrån vacker ut öht, speciellt för att bara ha gått en km om ens det.
Slutsatsen är att man ska lämna en liten kant kvar runt förbränningsrummet när man planar en topp.. Och att man ska ha en ordentlig packning med stålkant. Nu blir det iaf att tillverka en kopparpackning samt fräsa ner en annan topp.
En fundering blev det också... En annan kompis som också håller på med en SA297 (eller 293, minns inte) upptäckte att han inte har haft nån toppackning på den. Uppenbarligen har det fungerat för han har kört sådär i flera år utan att veta om det.
Kan man av nån anledning köra utan packning på dom här motorerna eller är det bara ren tur att det har fungerat för honom?
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
tror att det inte ska sitta något packning på dom där? rätta mig om jag har felHolländaren skrev:En fundering blev det också... En annan kompis som också håller på med en SA297 (eller 293, minns inte) upptäckte att han inte har haft nån toppackning på den. Uppenbarligen har det fungerat för han har kört sådär i flera år utan att veta om det.
Kan man av nån anledning köra utan packning på dom här motorerna eller är det bara ren tur att det har fungerat för honom?
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Det ser ju inte ut som det nej, men det följer då med en packning om man köper en packningssats. Tycker ändå att det verkar skumt att man inte ska ha nån packning..
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
-
- Inlägg: 390
- Blev medlem: 06 jan 2008, 01:51
- Ort: Lycksele
- Kontakt:
Har för mig att vissa sachsmotorer som sitter på mopeder också är utan packning.. Men jag kan ha fel! Minns inte riktigt.. Va ju snart 14 år sen man va i mopedäldern! :ZHolländaren skrev:Det ser ju inte ut som det nej, men det följer då med en packning om man köper en packningssats. Tycker ändå att det verkar skumt att man inte ska ha nån packning..
Att k
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Jo det stämde alltså att man inte ska ha någon packning.. Så han tog en bättre topp och planade den lite försiktigt, 0,25 mm.
Och gissa hur det gick? Toppen var skitfin och skotern gick som ett skållat troll, men toppen sprack på första provsvängen Ändå hade han bestyckat upp den för säkerhets skull.
Är det nån som har en förklaring varför det nu blev så? Den sprack alltså efter bara några 100 meters körning.
Och gissa hur det gick? Toppen var skitfin och skotern gick som ett skållat troll, men toppen sprack på första provsvängen Ändå hade han bestyckat upp den för säkerhets skull.
Är det nån som har en förklaring varför det nu blev så? Den sprack alltså efter bara några 100 meters körning.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Nej den slår inte i toppen, det gjorde den däremot med första toppen som redan hade en spricka Men det var väldigt precis, och inget som märktes när man drog runt motorn för hand. Men det syntes efteråt när vi plockade toppen.
Men den toppen var planat 2 mm om jag minns rätt.. och sen får man lägga dra bort ca 1 mm för packningen som han körde med då, så egentligen blev planingen bara 1 mm jämfört med orginal.
Nu tog han bara 0,25 mm så nu ska det då inte ta i vill jag påstå. Syntes då inte om det hade gjort det iaf. Alla lager är bytta så dom ska väl vara okej, får man hoppas iaf Kolven hade inga skador heller.
Nåja ikväll åkte den sista reservtoppen på, oplanad. Och den har då hållt längre än vad dom andra har gjort iaf.. Men man får se vad som händer
Men den toppen var planat 2 mm om jag minns rätt.. och sen får man lägga dra bort ca 1 mm för packningen som han körde med då, så egentligen blev planingen bara 1 mm jämfört med orginal.
Nu tog han bara 0,25 mm så nu ska det då inte ta i vill jag påstå. Syntes då inte om det hade gjort det iaf. Alla lager är bytta så dom ska väl vara okej, får man hoppas iaf Kolven hade inga skador heller.
Nåja ikväll åkte den sista reservtoppen på, oplanad. Och den har då hållt längre än vad dom andra har gjort iaf.. Men man får se vad som händer
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Ikväll blev det lite preparering inför ovalracet så drev och kedja från en RTX440 hamnade dit. Topphastigheten ligger nu på 75-77 km/t (kollat med GPS) så det var väl inte så dålig
Bilderna funkar inte för tillfället, serverjäveln ligger nere igen
Bilderna funkar inte för tillfället, serverjäveln ligger nere igen
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Lite Skiroule film
HQ: http://www.youtube.com/watch?v=8n89hWtJcgk&fmt=18
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=8n89hWtJcgk[/youtube]
(bilderna kommer tillbaks ikväll... Servern är ominstallerat så nu ska all skräp vara borta, håller på ladda upp alla bilder o sånt igen men det tar ett tag)
HQ: http://www.youtube.com/watch?v=8n89hWtJcgk&fmt=18
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=8n89hWtJcgk[/youtube]
(bilderna kommer tillbaks ikväll... Servern är ominstallerat så nu ska all skräp vara borta, håller på ladda upp alla bilder o sånt igen men det tar ett tag)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
jag hade en skiroule rt300 -74 när jag var liten. den var i otroligt fint skick när jag köpte den och jag höll väl hand om den under de år den var i min ägo. Jag sålde den till en lärare till mig runt -93 tror jag att det va. Enda ingreppet från orginalskick va när vi klädde om dynan och gjorde den lite högre så jag kunde se över styret...
Jag kan kolla upp om den är till salu(och kvar) om nån är intresserad? jag såg den utanför hans hus för nått år sedan ialf.
Jag kan kolla upp om den är till salu(och kvar) om nån är intresserad? jag såg den utanför hans hus för nått år sedan ialf.
svart å gult
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Jag vet då en som säkert är intresserad om den är till salu så det får du gärna kolla upp
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Nu har jag 2 nya spionbilder att lägga upp
Sen om det blev bra får vi se i Luleå till helgen!
Sen om det blev bra får vi se i Luleå till helgen!
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½