Kawasaki interceptor 550

Lägg upp bilder eller filmer på fräna skotrar
m@dkoffe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 13 jan 2007, 23:17
Ort: Bure
Kontakt:

Kawasaki interceptor 550

Inlägg av m@dkoffe » 14 jan 2007, 00:04

Brutal skoter med ruggig prestanda.
Skulle hålla många moderna skotrar på sjön...vid guppigare leder blir det problem :lol:
Bild
Bild

Marcus
Inlägg: 31
Blev medlem: 12 jan 2007, 15:13
Ort: Torg
Kontakt:

Inlägg av Marcus » 14 jan 2007, 08:52

Den var riktigt fin! :D

Vad är det för prestanda i den? 8)

En sådan skulle man inte ha sagt nej till! :roll:

El Presidente
El Presidente
El Presidente
Inlägg: 1426
Blev medlem: 11 jan 2007, 21:42
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av El Presidente » 14 jan 2007, 14:38

Helt klart en snygg skoter

har alltid sagt att Kawa var mordern för sin tid

bara kolla på motorn som tex ser ut som plockad från en 90 tals skoter

phredde
Inlägg: 111
Blev medlem: 22 jan 2007, 00:02
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av phredde » 26 jan 2007, 12:51

vad hade de för uppmätt effekt?

m@dkoffe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 13 jan 2007, 23:17
Ort: Bure
Kontakt:

Inlägg av m@dkoffe » 26 jan 2007, 14:44

Jag tror dom mätte upp den till 95hk orginal.

Marcus
Inlägg: 31
Blev medlem: 12 jan 2007, 15:13
Ort: Torg
Kontakt:

Inlägg av Marcus » 27 jan 2007, 09:21

m@dkoffe skrev:Jag tror dom mätte upp den till 95hk orginal.
´

Då är det rätt bra kläm i den då! :D

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 28 jan 2007, 10:39

ser fin ut hur långt har den gått?

Bild

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Quiksilver
Inlägg: 28
Blev medlem: 14 feb 2007, 09:28
Ort: Pite

Inlägg av Quiksilver » 16 feb 2007, 00:06

Jag har för mig att Interceptor 550 låg på ca 120hk.....mycke special

Användarvisningsbild
SRX8R9
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 248
Blev medlem: 27 feb 2007, 23:37
Ort: Kiruna

Inlägg av SRX8R9 » 06 mar 2007, 22:38

Är Ägare av ett stycke Interceptor 550-82. Lite Info Motor SS550A1 530cc 94Hk 8300Rpm. med AAen Trailpipor Ca105Hk. 200Kg Dubbla tändstift 8portscylindrar, Hemisfäriska Förbränningsrum. Samma som 426Hemin och fords 427 Sohc Motorer. Vann Shootouten -82, Skulle ha vunnit 83:ans shootout med den nya 550 Prototypen(fortfarande med bladstudsning.) Som skulle ha Tillverkats om Kawasaki fick minst 500 Beställningar av den. Men dom Kunde inte fullfölja På grund av att Kawasaki Teamet med Jaques Villenue som var förare båda åren. Kunde ej få tag på Nya cylindrar till Maskinen P.g a att dom som hade köpt en LTD 440 4/6-82 fick reda på att Cylindrar och topp passade rakt av På 440 Motorn och därför tömdes återförsäljarnas lager på Cylindrar. Det tillverkades totalt 600 Stycken av dessa. Fyra såldes Nya i Sverige. Priset låg på ca 34000Kr. En ny SRX 440-81 gick på ca 29000kr ny i Sverige. Kawasaki Beslutade I slutet av 1982 att tillverkningen av snöskotrar skulle upphöra. Och en för den tiden mycket modern maskin gick i Graven. Läste i en Amerikansk Skotertidning rykten att Kawasaki Skulle återuppta Snöskoter tillverkningen i början på 2000 Talet. men det var väl bara rykten. Synd på så fina och snygga maskiner dom gjorde. :D

Quiksilver
Inlägg: 28
Blev medlem: 14 feb 2007, 09:28
Ort: Pite

Inlägg av Quiksilver » 06 mar 2007, 23:19

Vet du om det kommit in fler interceptors än de 4 som togs in av generalagenten? import el flyttgods? har sett ett par till salu undr åren + att det skall ha funnits en i en by strax utanför piteå.
Av de 4 som togs in så skall en ha brunnit upp och minst en vara crashad, kanske hörsägen vad vet jag, men hörde det av någon som jobbade hos generalagenten i början av 80-talet.

Användarvisningsbild
SRX8R9
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 248
Blev medlem: 27 feb 2007, 23:37
Ort: Kiruna

Inlägg av SRX8R9 » 07 mar 2007, 01:00

Hej Igen. Vet ej om det har privat importerats nån. Möjligen nu på senare år. Det vill nog visa sig vart det lider. Kanske du Kristoffer?? om nu JD febern avlägsnar sig. Liquen hade ju bara ett par oupptagna Invader Cylindrar 68Hp mot Invaderns 72Hp dom var inte dum där hos Kawa. I alla fall så togs det in, eller snarare så fick Sverige endast antalet. 5 Stycken Nya Till Sverige Fyra såldes. En exporterades vidare till Finland av nån anledning. 2 Stycken såldes i Malmfälten tror att båda såldes i Luleå av Kawasaki Handlaren där. För övrigt fanns en av dessa med på Skoter mässan i Gällivare tror det var i Februari 1982. Jag var själv och såg den T. o. m satt på den och drömde. Drömmen gick ju naturligtvis i uppfyllelse. Fast lite senare då....Den jag har kvar köptes ny av en kille i Kalix. Från Luleå. Har varit i kontakt med killen men kommer ej ihåg hans namn. Jag Har ägt båda två. Sålde för några år sedan den ena vidare till Järpen. Du kan väl komma med ett inlägg Stig-Gunnar. Om du har hittat den här förträffliga sidan. Och kommentera lite. Kawan på Bilden högst i inlägget har tydligen modifierats tråkigt nog. Med en ski-doo boggie Mach1 -89 ser det ut som. Polaris Primär, Artic sekundär. Original förgasarna har bytts ut mot ett par Mikuni VM förgasare med trattar. (Mycket skräp in där skulle jag tro). Original sitter det ett par Keihin Butterfly 42mm Förgasare med accpumpar. Som (Sprutet är Justerbart på) Från lågfart mer bränsle bättre acceleration i starten. För övrigt endast Kawa interceptorn och LTD4/6-82 hade 40mm förgasare. Med Dubbel stift och Monotopp. Också Yamaha GP440-78 vet jag hade en typ av sådan Keihin Modell men i enkel utförande. men kommer inte i håg om den var justerbar. Kawasaki hade ju även Sno pro Modeller På Is racing banan. titta på detta otroligt vackra exemplar om man ändå hade fått tag i en sådan 440.Bild

Användarvisningsbild
SRX8R9
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 248
Blev medlem: 27 feb 2007, 23:37
Ort: Kiruna

Inlägg av SRX8R9 » 07 mar 2007, 01:23

Glömde ta med att den andra Interceptorn. Jag köpte var från Jävre Utanför Piteå. Så du har bra rätt där Quicksilver. Den sålde jag senare vidare för några år sedan till S-G i Järpen. Här är en bild på när jag forfarande ägde båda två :roll:Bild

Quiksilver
Inlägg: 28
Blev medlem: 14 feb 2007, 09:28
Ort: Pite

Inlägg av Quiksilver » 07 mar 2007, 08:34

Min svärfar sålde sin ombyggda LTD till Stig-Gunnar.
Artic AFS framvagn
345:s Fast M10 Boggie
Mach z 800 triple (såldes utan denna)

Va synd att dom monterat en massa skit på den där interceptorn.
Kör själv en 91 mach1 och boggien är inte lyckad, betvivlar att den är bättre än original, geometrin är helt fel i den.

Va roligt att nått av de jag skrivit stämmer och inte bara är skrönor, såg den inte själv men då man körde LTD i piteå så fick man alltid veta att det fanns en värre kawasaki i Jävre.

El Presidente
El Presidente
El Presidente
Inlägg: 1426
Blev medlem: 11 jan 2007, 21:42
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av El Presidente » 07 mar 2007, 08:41

Kan ni inte kolla upp vem som äger dom nu med regnr?

och köra operation övertala sälja


https://www21.vv.se/fordonsfraga/
TEAM KATTPISS RACING # 187
-----------------------------------

1987½ Arctic Cat Wildcat 650 Prototype nr 81 av 100st
1980 Arctic cat Eltigre 6000
1979 Arctic cat Cross Country Cat
1978 Arctic cat Pantera 5000
1978 Arctic cat Eltigre 440
1977 Arctic Cat Cross Country Cat 340
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1974 Arctic Cat Sno Pro Tribute 340
1972 Arctic Cat Lynx
1969 Arctic Cat Panther

Användarvisningsbild
SRX8R9
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 248
Blev medlem: 27 feb 2007, 23:37
Ort: Kiruna

Inlägg av SRX8R9 » 07 mar 2007, 12:04

Tommy!! Jag äger fortfarande den med Reg Plåten på Tunneln Och Stig-Gunnar den andra. Och dom är inte till salu. Övertalning är nog resultatlös.... Men ska vi säga en -04:ans Viper Mountain. Så jag får avlasta Summiten. :lol: Vi väntar för övrigt på Nya Bukar till dom. Beställt från Priskoranten over there!! Och Priset :shock: Puh!! det gör dom bara dyrare o dyrare men jag gillar att fylla på i banken. Vad säger du S-G?

elanmannen
Inlägg: 204
Blev medlem: 26 feb 2007, 18:10
Ort: Orsa

Inlägg av elanmannen » 07 mar 2007, 12:41

Apropå Kawa 82-83. Det finns en IFU-prototyp med temrosar a la Yamaha som man ser då o då på de amreikanska sajterna Är det förresten några större skillnader på chassit mellan Interceptor och Invader?

m@dkoffe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 13 jan 2007, 23:17
Ort: Bure
Kontakt:

Inlägg av m@dkoffe » 07 mar 2007, 13:59

Stora skillnad mellan chassin på interceptor och invader.
Interceptorn är bredare fram och en helt annan tunnel.
Sen delar dom på en massa smådelar som styre,tank,stötfångare,instrument mm.

El Presidente
El Presidente
El Presidente
Inlägg: 1426
Blev medlem: 11 jan 2007, 21:42
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av El Presidente » 07 mar 2007, 19:44

SRX8R9 skrev:Tommy!! Jag äger fortfarande den med Reg Plåten på Tunneln Och Stig-Gunnar den andra. Och dom är inte till salu. Övertalning är nog resultatlös.... Men ska vi säga en -04:ans Viper Mountain. Så jag får avlasta Summiten. :lol: Vi väntar för övrigt på Nya Bukar till dom. Beställt från Priskoranten over there!! Och Priset :shock: Puh!! det gör dom bara dyrare o dyrare men jag gillar att fylla på i banken. Vad säger du S-G?
------------------------------------
haha...som jag alltid säger finns inget som inte är till salu

ska vi säga en Ski Horse och 500 bagis?
TEAM KATTPISS RACING # 187
-----------------------------------

1987½ Arctic Cat Wildcat 650 Prototype nr 81 av 100st
1980 Arctic cat Eltigre 6000
1979 Arctic cat Cross Country Cat
1978 Arctic cat Pantera 5000
1978 Arctic cat Eltigre 440
1977 Arctic Cat Cross Country Cat 340
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1974 Arctic Cat Sno Pro Tribute 340
1972 Arctic Cat Lynx
1969 Arctic Cat Panther

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 07 mar 2007, 19:59

På glada 80-talet så var jag å brosan å kollade hos en kille i Boden som hadde 2st tillsalu, har för mig att en var oreggad :?
kommer inte i håg vad han skulle ha....

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
yamaton
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: 08 feb 2007, 19:26
Ort: Kalix

Inlägg av yamaton » 07 mar 2007, 20:59

Kawasakis snopro-maskin Shark kom ursprungligen med bladfjädrar men uppdaterades strax med IFS framvagn. Den gick bra på banorna under 1977 (det enda året) men Kawasaki drog tyvärr snöret på sitt tävlingsprogram innan man hade sorterat ut alla barnsjukdomar. Enligt uppgift skrotades alla exemplar av sharken med hjälp av en bandtraktor och grävdes ner på bakgården av Kawasakis faciliteter i Minnesota. När området sanerades grävdes resterna upp och togs om hand av en firma som sysslade med fyllnadsmassor till vägbyggen och liknande. Andra hävdar att maskinerna kördes till Michigan där de förstördes. Inga spår efter klenoderna står att finna idag. Det fanns en liten detektivhistoria på vintagesleds.com där man försökte utröna vad som egentligen hände med maskinerna.

Kawasaki sharken på bilden här upptill är en av de kloner som nyligen tillverkades av en entusiast i USA. Den ser jävulskt bra ut!

Skriv svar