Skiroulen har uppstått från de döda.....
- Forsnäsmopar
- Sponsor medlem
- Inlägg: 763
- Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
- Ort: Forsnäs / Harads
- Kontakt:
Skiroulen har uppstått från de döda.....
Precis som Jesus så uppstod Skiroulen från de döda kring påsktider. Fick ett smärre motorhaveri i form av en sprucken cyliderfot i sista körningen av cupen (Arvidsjaur), kom iväg ricktigt bra men ca 30m från mål så gick ena pinnbulten vid i blocket var på belastningen blev för stor på nästa öra = haveri. Var väl ingen solstråle direkt i depån den dagen men senare på kvällen glömdes alla bekymmer bort för ett par timmar.
När motorn skruvades ner för analys så föll beslutet att den skulle inte repas utan 340R cyllen skulle få göra debut på den här sidan Atlanten. Men tanken på att ge upp höll på att gnaga av ryggraden om nätterna. Nya tag å lite tig å svetstråd (pinne) införskaffades å sen med stereon på järnet + lite fogberedning med slipen å ljuset började siktas i tunneln.
Lite bilder av repet....
Cyllen borta....
Sidan, även bulten som gick av..... Cyllen... Ett slangklammer hjälpte till att hålla biten under svetsningen... Efter slipning...
Svetsat med tig+pinne... Uppifrån... Svarvad å klar för finslipning av spolkanalen,bulthålet,frigång för muttern + lite kosmetika.
Kastet på det svetsade örat (innan svarvning) blev mycket bra, endast 0,14mm... Sen användes lite J-B veld som spackel för att täta eventuella porer för att det inte skulle bli nå tjuvlekage in i vevhuset.
Vi är långtifrån några proffs med tiggen (våran proffs tiggare gick tyvärr mycket tragiskt bort i höstas) så nu föll lotten på B-O att axla tiggen på Bomek, å detta var första cyllen iaf (nått alutråg har han hunnit med) så med detta i tanke så gick det mycket bra. Jag skötte om pinnsvetsningen för den ville han inte göra.
Ett tips till alla Sachs trimmare där ute (även andra åxå) med cylinderfötter,byt pinnbultarna innan dom går av.För att 40år av att hålla ihop en enstånka mattar ut bultar, trust me.
Mina nya bultar svarvades av 12.9 Insexbult, för att pinnbultarna som jag tänkte köpa höll bara 5.8 kvalite.
Liten film efter repet...
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FapZu5sFT74[/youtube]
När motorn skruvades ner för analys så föll beslutet att den skulle inte repas utan 340R cyllen skulle få göra debut på den här sidan Atlanten. Men tanken på att ge upp höll på att gnaga av ryggraden om nätterna. Nya tag å lite tig å svetstråd (pinne) införskaffades å sen med stereon på järnet + lite fogberedning med slipen å ljuset började siktas i tunneln.
Lite bilder av repet....
Cyllen borta....
Sidan, även bulten som gick av..... Cyllen... Ett slangklammer hjälpte till att hålla biten under svetsningen... Efter slipning...
Svetsat med tig+pinne... Uppifrån... Svarvad å klar för finslipning av spolkanalen,bulthålet,frigång för muttern + lite kosmetika.
Kastet på det svetsade örat (innan svarvning) blev mycket bra, endast 0,14mm... Sen användes lite J-B veld som spackel för att täta eventuella porer för att det inte skulle bli nå tjuvlekage in i vevhuset.
Vi är långtifrån några proffs med tiggen (våran proffs tiggare gick tyvärr mycket tragiskt bort i höstas) så nu föll lotten på B-O att axla tiggen på Bomek, å detta var första cyllen iaf (nått alutråg har han hunnit med) så med detta i tanke så gick det mycket bra. Jag skötte om pinnsvetsningen för den ville han inte göra.
Ett tips till alla Sachs trimmare där ute (även andra åxå) med cylinderfötter,byt pinnbultarna innan dom går av.För att 40år av att hålla ihop en enstånka mattar ut bultar, trust me.
Mina nya bultar svarvades av 12.9 Insexbult, för att pinnbultarna som jag tänkte köpa höll bara 5.8 kvalite.
Liten film efter repet...
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FapZu5sFT74[/youtube]
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Better to be a "has been", than a "never was"
Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek
Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek
Re: Skiroulen har uppstått från de döda.....
Fint jobb Kan haveriet bero på att det har blivit för stumt mellan cylle och pipa?
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member
Re: Skiroulen har uppstått från de döda.....
ÅÅÅÅÅ skönt att höra att den lever igen, håller tummarna att den håller. Tycker du var på strålande humör på hotellet i alla fall
Tomas
Tomas
Skiroule RTX 440..... you dont ride them
Skiroule Laser 440..…. you dont ride them
Skiroule RTX 654 Sno Pro -71 You ride them to the peek of satisfaction
"But when they went racing they came with guns loaded"
Yamaha GP 440
Hole in the Hood Gang Member
Skiroule Laser 440..…. you dont ride them
Skiroule RTX 654 Sno Pro -71 You ride them to the peek of satisfaction
"But when they went racing they came with guns loaded"
Yamaha GP 440
Hole in the Hood Gang Member
- Forsnäsmopar
- Sponsor medlem
- Inlägg: 763
- Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
- Ort: Forsnäs / Harads
- Kontakt:
Re: Skiroulen har uppstått från de döda.....
spider66 skrev:Fint jobb Kan haveriet bero på att det har blivit för stumt mellan cylle och pipa?
Det är omöjligt att säga exakt vad som orsakade haveriet, men det som man kan säga är att bulten gick av först och vilken anledning vet nog ingen, kanske pga. för stum pipa. Men jag har en "kona" med en fjäder direkt efter cyllen + att gummikuddarna som håller pipan är väldigt mjuka.
Jag tror iaf att det är tidens tand och motorns vibrationer + "liten" effektökning som gjorde att den gick av.
Sen får man se om det är rätt att ha 12.9 kvalité på dom nya bultarna med tanke på alla vibrationer. Finns ju nästan ingen sträckning i dessa bultar (väldigt liten jämfört med 8.8 ) å när dom går av så går det ganska snabbt.En 8.8 är mera som tuggummi, seg å långdragen.
Någon som testat detta å ha 12.9:or till cyllefoten, info????
Senast redigerad av 2 Forsnäsmopar, redigerad totalt 19 gång.
Better to be a "has been", than a "never was"
Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek
Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek
- Forsnäsmopar
- Sponsor medlem
- Inlägg: 763
- Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
- Ort: Forsnäs / Harads
- Kontakt:
Re: Skiroulen har uppstått från de döda.....
Tompa skrev:ÅÅÅÅÅ skönt att höra att den lever igen, håller tummarna att den håller. Tycker du var på strålande humör på hotellet i alla fall
Tomas
Tänkte nog på haveriet under prisutdelningen för man ser ut som man ska mörda någon/något
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Better to be a "has been", than a "never was"
Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek
Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek
Re: Skiroulen har uppstått från de döda.....
En sachs stånka vibrerar väl inte
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member
Re: Skiroulen har uppstått från de döda.....
Ett grattis till herrar Underhundar för en väl utförd räddningsaktion!!
MVH
Laser Touring Team
MVH
Laser Touring Team
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club
Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club
Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i
Re: Skiroulen har uppstått från de döda.....
Kul att höra att den lever igen, men vad var det för material på cyllen? Tycker det ser ut som gjutaluminium som inte brukar gå att svetsa. ?
Medlem i TT RACING.
- Forsnäsmopar
- Sponsor medlem
- Inlägg: 763
- Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
- Ort: Forsnäs / Harads
- Kontakt:
Re: Skiroulen har uppstått från de döda.....
Starlite skrev:Kul att höra att den lever igen, men vad var det för material på cyllen? Tycker det ser ut som gjutaluminium som inte brukar gå att svetsa. ?
Tigsvetsningen gick mycket bra, över förväntan faktiskt. Men pinnen fick jag slipa om en gång där det var som trångast för dom brinner så dj***la fort å ryker å fräser + att slagget är lika lättflytande som vatten känns det som. Så man måste verkligen ställa för sig å tänka på vart slaggen kommer flytandes. Vi slog sönder en magnapullkåpa (som lika var kass) å övade på den, både tig å med pinnen. Det gick sådär med tiggen (kröp nog upp skit från undersidan) så det var nära att vi ställde in de hela men när jag testade med pinnen så funkade det klockrent. Det är en helt annan sak att svetsa när grejerna ligger plant å fint på en bänk å man har full koll på allt, men när det blir alla möjliga vinklar å ligga upp å ner med huvudet mm. mm. då är det helt plötsligt inte så lätt längre. Men en dålig svets går ju att slipa om det skulle behövas.
Better to be a "has been", than a "never was"
Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek
Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek
Re: Skiroulen har uppstått från de döda.....
Kan bara grattulera och hoppas att det håller
Vad använde du för pinnar?
Vad använde du för pinnar?
Medlem i TT RACING.
(Team Tornedalen RACING)
(Team Tornedalen RACING)
- Forsnäsmopar
- Sponsor medlem
- Inlägg: 763
- Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
- Ort: Forsnäs / Harads
- Kontakt:
Re: Skiroulen har uppstått från de döda.....
trioman75 skrev:Kan bara grattulera och hoppas att det håller
Vad använde du för pinnar?
Elga Alutig SI 5 och OK 96.50 (står ALSi12 på pinnen). De där men Si5 å Si12 står för hur många procent zink (tror jag) det är. Om det finns mera lämpade pinnar/tigtråd för denna typ av rep, det vet jag inte för detta var som fanns att köpa på kort varsel och som Elga dessutom rekommenderade.
OK96.50 pinnen låg på hyllan å med Nicos hjälp så googlades det fram att den gick att användas till "cast alloys" som det stod.
Någon annan som har andra rekommendationer????
Sedan värmdes cyllen upp till 100-150 grader innan det börjades svetsas i den för att minska på spänningarna i den. Efter all svetsning så värmdes den upp igen till lite drygt 100 grader i tron att det sista av spänningarna skulle släppa.
Som sagt nu åter står det bara att ta det lugnt i början åse om den kommer att överleva.
Vi ska till Klinten eventuellt till helgen (24/4) på en uppvisning/jippo i pausen till ett "hoppgrode" evenemang med bara moderna maskiner å kanske köra på deras bana men detta är inte klart så vi får se.
Men sedan ska jag/vi (Underdogs) till Vuollerim på en backtävling den 1/5 Kl15.00 (finns med i tävlingar/evenemang) å där ska det spöas så våra sponsorer får se.
Det har i två års tid alltid krockat med Burkarcupens deltävlingar dom tävlingarna som går i Vuollerim så nu ska dom förhoppningsvis få se på riktiga räsers
Senast redigerad av 1 Forsnäsmopar, redigerad totalt 28 gånger.
Better to be a "has been", than a "never was"
Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek
Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek
Re: Skiroulen har uppstått från de döda.....
härligt att se att den gröna gäddskallen återuppstått
Lynx 20 -69
Rajd s141
Br 250
Snöskroters.
Rajd s141
Br 250
Snöskroters.
Re: Skiroulen har uppstått från de döda.....
Hej! 10.9 bult brukar vara en bra kompromiss,vid svetsning om man vill minimera värmespänningar,
rulla in svets godset i gullfiber och låt svalna sakta.Ett annat alt, är en gammal spis använd ungnen ex,125-150
grader minska temp sakta under många timmar. Bara tips,Mvh Dodgen.
rulla in svets godset i gullfiber och låt svalna sakta.Ett annat alt, är en gammal spis använd ungnen ex,125-150
grader minska temp sakta under många timmar. Bara tips,Mvh Dodgen.
Re: Skiroulen har uppstått från de döda.....
Norrbottningar ger sig aldrig, det som borde vara omöjligt är bara en utmaning.
F-n va ni är duktiga
mvh L-Å
F-n va ni är duktiga
mvh L-Å
- Forsnäsmopar
- Sponsor medlem
- Inlägg: 763
- Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
- Ort: Forsnäs / Harads
- Kontakt:
Re: Skiroulen har uppstått från de döda.....
Kan meddela att "gäddskallen" överlevt första prövningen idag, i form av att bli piskad runt en bana som annpassas för hoppgrodor, utrustad med massor av väldigt elaka hopp å backar. Vi var å gästspelade i deras paus inför final körningarna.
Det gjordes även en kul grej, en hoppgroda (Mattias Kjellin), Luzens Laser med std Kohler 440 , min Ockelbo 300 med en std SA290 å Jockes AC Puma med en vässad SA340. Vi körde en startsträcka på ca 100m å en 180 gradare in en jätte vall å sedan ett platåhopp å sen var det över.
Är helt övertygad om att Kjellin blev nervös för att bli efter å tjuvstartade, för han var så dj***la långt före i mål .
Filmades med hjälmkamera så det kommer nog upp snart.
Det gjordes även en kul grej, en hoppgroda (Mattias Kjellin), Luzens Laser med std Kohler 440 , min Ockelbo 300 med en std SA290 å Jockes AC Puma med en vässad SA340. Vi körde en startsträcka på ca 100m å en 180 gradare in en jätte vall å sedan ett platåhopp å sen var det över.
Är helt övertygad om att Kjellin blev nervös för att bli efter å tjuvstartade, för han var så dj***la långt före i mål .
Filmades med hjälmkamera så det kommer nog upp snart.
Better to be a "has been", than a "never was"
Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek
Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek