Polaris Centurion 500

Lägg upp bilder eller filmer på fräna skotrar
Användarvisningsbild
yamaton
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: 08 feb 2007, 19:26
Ort: Kalix

Inlägg av yamaton » 30 nov 2008, 22:14

Vilket fantastiskt välhållet skick! Gratulerar till köpet Koffe!
SRX 440 -77 (8F2)
SRX 440 -78 (8H1)

anders
Inlägg: 126
Blev medlem: 31 maj 2007, 20:31
Ort: umeå

Inlägg av anders » 30 nov 2008, 22:19

instämmer i grattis kören.
jag tycker då att du ska behålla den i det skick den är i .
fel att renovera då den redan är i bra original skick.
-------------------------------------------------------
srx 440 -80
rv-77

Kronjocke
Inlägg: 911
Blev medlem: 23 jan 2007, 22:55
Ort: I Shtaaan nagerst.

Inlägg av Kronjocke » 30 nov 2008, 22:35

Holländaren skrev:Dr Hemlich kan gärna posta under hans vanliga användarnamn ;)

Mvh //Polisen 8)
FEL,FEL,FEL. Visserligen så är det min dator som Dr Hemlich använt. Men det beror på att han inte har eller har haft nån dator. Dr Hemlich är en kompis till mig och jag försökte varna honom att, nu kommer Gestapo polisen tro att jag fifflar, med dubbelt användarnamn. Vi va lite påverkade av "sportdryck" Och garva som faan. Dr Hemlich håller på att dra in Bredband till kåken sin. Mest för att ungarna som besöker honom ibland inte ska ha så tråkigt Så, jag föreslår att ni fixar så att han kan logga in igen. Men, han blev rent lite besviken att hans första försök på ett forum sluta med BANNLYSNING eller va det avundsjuka att en till Centurion bytt ägare,,,, :?: :?:
Vem fan, är Måtta ??
Varför, vill min Mamma. Att jag ska dricka med honom,,,,
Jag känner, ju inte honom ens,,,
Hon, har dessutom sagt åt mig, Att. Passa dig för främlingar pojk,,,

m@dkoffe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 13 jan 2007, 23:17
Ort: Bure
Kontakt:

Inlägg av m@dkoffe » 04 dec 2008, 18:31

Hur många hk var det i dom första tripplarna?

Användarvisningsbild
yamaton
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: 08 feb 2007, 19:26
Ort: Kalix

Inlägg av yamaton » 04 dec 2008, 19:52

m@dkoffe skrev:Hur många hk var det i dom första tripplarna?
500:an ska enligt uppgift ha 75hk.
SRX 440 -77 (8F2)
SRX 440 -78 (8H1)

El Presidente
El Presidente
El Presidente
Inlägg: 1426
Blev medlem: 11 jan 2007, 21:42
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av El Presidente » 04 dec 2008, 23:50

m@dkoffe skrev:Hur många hk var det i dom första tripplarna?
---------------------------------------------------

Isf 75hk och hästarna på steroider

snacka just med en kompis som känner en som tävlat med

Centurion "Torbjörn Olofsson" och han säger att dom är betydligt snabbare än SRX

nu kommer det bli hett här på forumet

den spöar också Eltigren på 94hk

iofs 81 men det är nog en likadan motor

http://skoter.egetforum.se/forum/viewto ... ght=annual
TEAM KATTPISS RACING # 187
-----------------------------------

1987½ Arctic Cat Wildcat 650 Prototype nr 81 av 100st
1980 Arctic cat Eltigre 6000
1979 Arctic cat Cross Country Cat
1978 Arctic cat Pantera 5000
1978 Arctic cat Eltigre 440
1977 Arctic Cat Cross Country Cat 340
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1974 Arctic Cat Sno Pro Tribute 340
1972 Arctic Cat Lynx
1969 Arctic Cat Panther

PLUSSS
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1650
Blev medlem: 17 jan 2007, 12:22
Ort: l
Kontakt:

Inlägg av PLUSSS » 05 dec 2008, 01:24

men den spöar inte en blizze 8)

Användarvisningsbild
yamaton
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: 08 feb 2007, 19:26
Ort: Kalix

Inlägg av yamaton » 05 dec 2008, 01:46

Eltigre skrev:
m@dkoffe skrev:Hur många hk var det i dom första tripplarna?
---------------------------------------------------

Isf 75hk och hästarna på steroider

snacka just med en kompis som känner en som tävlat med

Centurion "Torbjörn Olofsson" och han säger att dom är betydligt snabbare än SRX

nu kommer det bli hett här på forumet

den spöar också Eltigren på 94hk

iofs 81 men det är nog en likadan motor

http://skoter.egetforum.se/forum/viewto ... ght=annual
Nej, dom första Centurion 500 lär ligga på 75hk standard. De finns dom som menar att dom låg på ca. 82hk men där avser man nog de senare modellerna (1981) med IFS framvagn som i den länkade artikeln. Effektmässigt var den tidiga 500:an rätt så jämförbar med en SRX -80 som låg på 76hk. I dom amerikanska racingserierna satte man Centurion 500:an i 440 klasserna men den var lite för under i effekt och lite för tung för att hävda sig där.

Om man däremot trimmar en centurion 500 motor så kan man få ut duktigt med effekt. Förr monterade man även SRX cylindrar på centurionunderdelarna (sk. yamalarismotor) för att knuffa upp effekten men att porta upp standardcyllarna ger också ett utmärkt resultat.

På vintagesleds forum finns det en del att läsa om detta och annat men tyvärr är sidan nere för tillfället.

Ville inte starta ett hästkraftskrig här utan bara vidarebefodra den info jag hade. Det är hur som helst en kultmaskin med en jäkligt ball trippel till motor. :!:
SRX 440 -77 (8F2)
SRX 440 -78 (8H1)

El Presidente
El Presidente
El Presidente
Inlägg: 1426
Blev medlem: 11 jan 2007, 21:42
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av El Presidente » 05 dec 2008, 09:25

yamaton skrev:
Eltigre skrev:
m@dkoffe skrev:Hur många hk var det i dom första tripplarna?
---------------------------------------------------

Isf 75hk och hästarna på steroider

snacka just med en kompis som känner en som tävlat med

Centurion "Torbjörn Olofsson" och han säger att dom är betydligt snabbare än SRX

nu kommer det bli hett här på forumet

den spöar också Eltigren på 94hk

iofs 81 men det är nog en likadan motor

http://skoter.egetforum.se/forum/viewto ... ght=annual
Nej, dom första Centurion 500 lär ligga på 75hk standard. De finns dom som menar att dom låg på ca. 82hk men där avser man nog de senare modellerna (1981) med IFS framvagn som i den länkade artikeln. Effektmässigt var den tidiga 500:an rätt så jämförbar med en SRX -80 som låg på 76hk. I dom amerikanska racingserierna satte man Centurion 500:an i 440 klasserna men den var lite för under i effekt och lite för tung för att hävda sig där.

Om man däremot trimmar en centurion 500 motor så kan man få ut duktigt med effekt. Förr monterade man även SRX cylindrar på centurionunderdelarna (sk. yamalarismotor) för att knuffa upp effekten men att porta upp standardcyllarna ger också ett utmärkt resultat.

På vintagesleds forum finns det en del att läsa om detta och annat men tyvärr är sidan nere för tillfället.

Ville inte starta ett hästkraftskrig här utan bara vidarebefodra den info jag hade. Det är hur som helst en kultmaskin med en jäkligt ball trippel till motor. :!:
------------------------------------------------

jasså då hade jag fel ang 81an då =)
vidarbefodrar bara vad jag fick reda på via
en kompis som har pratat med Torbjörn Olofsson

kompisen som vill vara anonym var även samma kille

som hade snackat med Leif Olausson så han verkar ha kontakt med div

gamla racing rävar
TEAM KATTPISS RACING # 187
-----------------------------------

1987½ Arctic Cat Wildcat 650 Prototype nr 81 av 100st
1980 Arctic cat Eltigre 6000
1979 Arctic cat Cross Country Cat
1978 Arctic cat Pantera 5000
1978 Arctic cat Eltigre 440
1977 Arctic Cat Cross Country Cat 340
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1974 Arctic Cat Sno Pro Tribute 340
1972 Arctic Cat Lynx
1969 Arctic Cat Panther

m@dkoffe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 13 jan 2007, 23:17
Ort: Bure
Kontakt:

Inlägg av m@dkoffe » 05 dec 2008, 21:35

Har ni sett startsnörets placering?
Vilken miss av teknikerna. :shock:

Bild

Användarvisningsbild
Sm-X
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 06 jan 2008, 20:56
Ort: Lauker(hem), Arvidsjaur, IBland Ume
Kontakt:

Inlägg av Sm-X » 05 dec 2008, 21:55

Jo gode, men jag tycker det ser ut som polaris org, alla indy maskiner har som också det där problemet åtminståne upp till 93.

Dra inte för hårt bara Koffe så ska nog det där gå bra

m@dkoffe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 13 jan 2007, 23:17
Ort: Bure
Kontakt:

Inlägg av m@dkoffe » 05 dec 2008, 21:57

Det är nog lungt..fördelen är ju att man polerar kåpan samtidigt...inte illa :D

zr800m10
Inlägg: 85
Blev medlem: 20 nov 2008, 14:28
Ort: Brunflo

Inlägg av zr800m10 » 05 dec 2008, 21:59

"Startsnöremissar" finns det gott om, på den Arctic Cat ZR700 jag hade från 1994 skave startsnöret en fåra i kylslangen, hade de fått vara original hade det nog nötts hål där till slut. Satte en slangstump som snöret gick i, på senare modeller satt ett metallrör som snöet gick i.
"When all you have is a hammer, every problem looks like a nail"

Användarvisningsbild
SRX8R9
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 248
Blev medlem: 27 feb 2007, 23:37
Ort: Kiruna

Inlägg av SRX8R9 » 05 dec 2008, 22:10

Ni kan ju titta på mina gamla inlägg om tidningen snowGoer shotouten för -81 och -82 där centurion var med. men med framvagn då tyvärr. http://skoter.egetforum.se/forum/viewto ... highlight=

http://skoter.egetforum.se/forum/viewto ... highlight= Eftersom dessa inlägg tyvärr glömts bort borde jag kanske uppdatera med -83,84 och 85. om nån nu är intresserad av detta :?:

anders
Inlägg: 126
Blev medlem: 31 maj 2007, 20:31
Ort: umeå

Inlägg av anders » 05 dec 2008, 22:24

intressant läsning :)
vet någon hur det gick åren efter ??
SRX8R9 skrev:Ni kan ju titta på mina gamla inlägg om tidningen snowGoer shotouten för -81 och -82 där centurion var med. men med framvagn då tyvärr. http://skoter.egetforum.se/forum/viewto ... highlight=

http://skoter.egetforum.se/forum/viewto ... highlight= Eftersom dessa inlägg tyvärr glömts bort borde jag kanske uppdatera med -83,84 och 85. om nån nu är intresserad av detta :?:
-------------------------------------------------------
srx 440 -80
rv-77

SL351
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 359
Blev medlem: 30 aug 2008, 08:39
Ort: Tärendö.

Inlägg av SL351 » 06 dec 2008, 09:11

Habegäret är stort!! :shock:
Yamaha S 350 europa. 2st. 69.
Yamaha SL 351 europa. 69.
Yamaha SL 300C europa. 73.
Rajd R60-L. 74.

Användarvisningsbild
ocklahomare
Inlägg: 48
Blev medlem: 06 maj 2008, 22:11
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av ocklahomare » 07 dec 2008, 18:19

Grattis till en mycket fin maskin. Välkommen i centurion klubben nu är vi 2st. Min är inte i lika fint skick som din, men jag putsar för fullt på den.
Ockelbo hade agenturen på polaris 1980 men centurion fanns inte med i försäljnings brochyrerna eller prisbladen. TX-L 340 kostade 24,900kr 1980, vilken är identisk utseendemässigt fast med 2cylindrig 340 l/c motor.



Bild
Hirth me!

m@dkoffe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 13 jan 2007, 23:17
Ort: Bure
Kontakt:

Inlägg av m@dkoffe » 07 dec 2008, 20:28

Hejsan.
Din såg ju inte så tokig ut....verkar som huvarna är känsliga på våra modeller, helst längst fram med stressprickor, jag har också litegrann.
Jaha..nu vet vi av 3 st, finns en till här uppe också.
Yamaha exciter 570 sx 1993
Polaris Centurion 500cc 1980 AAEN
Moto Guzzi Le Mans 1000 SE

m@dkoffe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 13 jan 2007, 23:17
Ort: Bure
Kontakt:

Inlägg av m@dkoffe » 11 dec 2008, 15:18

Idag fick skotern en ny "pacemaker" samt nyrenoverade förgasare.
Ja hej va de går...motorn smattrar fint och känns väldigt rapp :D
Yamaha exciter 570 sx 1993
Polaris Centurion 500cc 1980 AAEN
Moto Guzzi Le Mans 1000 SE

El Presidente
El Presidente
El Presidente
Inlägg: 1426
Blev medlem: 11 jan 2007, 21:42
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av El Presidente » 11 dec 2008, 15:32

m@dkoffe skrev:Idag fick skotern en ny "pacemaker" samt nyrenoverade förgasare.
Ja hej va de går...motorn smattrar fint och känns väldigt rapp :D
------------------------------------------
Du skulle inte kunna bjuda på en film?

man blir ju nyfiken att höra..och se..=)
TEAM KATTPISS RACING # 187
-----------------------------------

1987½ Arctic Cat Wildcat 650 Prototype nr 81 av 100st
1980 Arctic cat Eltigre 6000
1979 Arctic cat Cross Country Cat
1978 Arctic cat Pantera 5000
1978 Arctic cat Eltigre 440
1977 Arctic Cat Cross Country Cat 340
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1974 Arctic Cat Sno Pro Tribute 340
1972 Arctic Cat Lynx
1969 Arctic Cat Panther

Skriv svar