Elan 250 SS -73

Bilder och information om din egen skoter
Blizzard Peter
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: 14 jan 2007, 00:21
Ort: Stöde

Inlägg av Blizzard Peter » 22 jan 2008, 00:08

Åkej. Jag bara tänkte på att kränghämmarbussningar ser rätt likadana ut. Kapa en sån på mitten så kan det passa (om dom är lika stora vill säga). Kolla på polyuretanbussningar till en Camaro tex. Jag tror inte dom är speciellt dyra.
Kawasaki Invader 440
Såld Skidoo Blizzard 9500 -80

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 22 jan 2008, 00:16

Hmm där sa du nånting! Men det ska vara en väldigt tunn krängningshammare isf.. Diametern på benet är inte mycket, skulle gissa ca 13 mm på utsidan, lite tjockare på den inre bussningen kanske 16-17 mm. Och så är det ju att dom måste vara ganska hårda annars flyger skidorna åt alla håll men det kanske räcker med polyuretan.

Men jag ska först kolla om det går byta till skidben från en nyare elan, för dom har ett helt annat fäste men skidorna är samma. Och såna råkar jag ha, då fattas bara ett fäste till ena skidan men det kan jag få tag i :)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 22 jan 2008, 21:12

Det har löst sig nu :) Jag tog skidben från en nyare elan så man slipper jaga tag i bussningar öht. För det här hade ju varit ett återkommande problem om jag nu hade lyckats få tag i dom. Kommer iaf spara gamla grejorna så det går att byta tillbaks i fall man råkar komma över några bussningar nån gång.

Har inte riktig monterat ihop allt men jag har allt jag behöver, fästen mm. Även en bättre begagnad strålkastare är på g 8)

Och så fick jag lite tips om hur man kan laga huven.. Man tar vanliga glasfibermattor men istället för polyester och härdare använder man super epoxy, han som berättade det hade gjort så på några elaner och enligt honom fungerar det mycket bra. Det var f.ö han jag köpte "640" elanen av och när han såg SS:en så blev han sugen på en elan igen så han kommer nog skaffa en igen framöver ;)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 23 jan 2008, 20:37

Skidbenen blev bytta idag :) Dock så går den fortfarende inte att styra för jag har inte fått några nya styrstål än..
Hoppas att dom kommer snart för nu är jag less på att ha en ostyrbar skoter ;)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 23 jan 2008, 20:51

Slänger väl upp lite bilder också när jag ändå har tagit dom ;)

Nya och gamla skidben
Bild

Byte pågår
Bild

Första provturen, det gick inte riktig så bra som jag hade tänkt mig :lol: Bara dra åt lite hårdare då.
Bild

Och så lite bilder där den står i rätt miljö. Eftersom jag ändå var ute i 25 minus och körningen inte gick nåt vidare pga styrstålen så tänkte jag att jag lika gärna kunde ta lite bilder istället ;)
Bild
Bild
Bild
Bild
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

PLUSSS
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1650
Blev medlem: 17 jan 2007, 12:22
Ort: l
Kontakt:

Inlägg av PLUSSS » 23 jan 2008, 21:51

snygga bilder, helt i sin rätta anda :D

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 25 jan 2008, 19:21

Nu jävlar! Nu går den å styra :D
Iaf någorlunda ;) På isig underlag vill den fortfarende bara rakt fram, även fast allt är som det ska vara nu, skidorna justerade osv. Men det kan ju bero på att jag tog dom billigaste styrstålen som fanns (200 kr för en sats). Om jag kliver av styr den fint även på isen, men är jag på den så är det bara å glömma. Visar det sig vara jobbig i längden så måste jag nog investera i coromantstål, man blir lätt bortskämd när man väl har kört med såna en gång.

Dock var det 19 minus så provturen blev inte längre än kanske 500 meter. Ska blir kul å testa den i skogen sen, kanske imorgon om det inte är så svinkallt :)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

PLUSSS
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1650
Blev medlem: 17 jan 2007, 12:22
Ort: l
Kontakt:

Inlägg av PLUSSS » 25 jan 2008, 22:33

prova att spänna fjädrarna längst bak i mattunneln, det gjorde jag på en elan jag hade, det blev bra :D

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 26 jan 2008, 00:35

Jaså kan det vara det? En sak jag har märkt är att när jag drar den i sidled på fram eller baksidan så verkar den som rotera på dom första boggiehjulen. Ska prova imorgon!
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 29 jan 2008, 21:16

Det fungerade faktiskt att spänna mattan en aning hårdare :) Justerade även lyset som pekade upp i himlen och bytte baklyset.. Enda felet som kvarstår är att bromslyset inte verkar fungera.

Här är lite bilder igen :)

Nya stål..
Bild
Bild

Fint :)
Bild

Och nya bakljuset på plats.
Bild
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 01 feb 2008, 21:31

Har surrat med en lackerare som kan laga och lacka huven för ca 2800, inkl moms och färg. Vad tycks, är det ett hyfsat pris? Lämnar in Alpine huven samtidigt då så får han lacka om den också.
Sen blir det nya dekaler från USA och då är pärlan nästan som ny igen 8)

Avgassystemet verkar då hålla tätt också nu, jag har justerat det lite så det sitter längre in i grenröret. Synd bara att det har sprutat bensin/olja på tanken, det lär bli omöjlig att få bort. Nån som vet om och var man kan få tag i en ny tank?
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Blizzard Peter
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: 14 jan 2007, 00:21
Ort: Stöde

Inlägg av Blizzard Peter » 03 feb 2008, 00:18

Har du provat bräkleen på tanken? Det brukar ta bort det mesta.
Kawasaki Invader 440
Såld Skidoo Blizzard 9500 -80

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 25 feb 2008, 20:12

Testade bräkleen på bl.a tanken idag och det fungerade faktiskt, tack för tipset!

Bromsen ville inte vara med längre efter den långa nedförsbacken på Lövångerträffen men nu fungerar den bättre än någonsin :)

Sen kom nästa roliga sak.. Skulle köra hem skotern och ställde den utanför garaget så den fick bli varm medans jag städade lite. Och det gick ju bra, den gick så fin på tomgång.
Sen när jag var färdig och skulle iväg hann jag väl kanske 5 meter sen vart det välkända "bwooop" ljudet. Och skotern ville inte köra längre än så, men på tomgång gick den hur fin som helst.
Jag tog först en titt i tanken, och den såg väl inte så välfylld ut längre, så jag for till macken och hämtade bränsle. Fyllde tanken, och provade igen. Nähä, samma sak igen!
Nåja, jag vände på skotern och lyckades med mycket primande köra in den i garaget igen.

Började med att plocka bort locket på förgasaren och när jag gjorde så följde inte nålen med, så det förklarade då iaf problemet. På nåt vis så hade det där clipset försvunnit, så nu håller jag på jaga ett nytt clips.

Men det ska inte alltid gå bra så det här får man väl stå ut med ;)

Är det förresten nån som vet hur många liter bränsle en elan tank rymmer?
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 09 apr 2008, 09:43

ca: 15liter tror jag

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Elan 250 SS -73

Inlägg av Holländaren » 09 mar 2010, 23:18

Här har det inte hänt mycket på länge.. Tänkte att jag skulle slänga upp nån bild igen :)

Nu blev iaf åkturs suget för stort. Till o med så att sambon vill ut å köra och vad är då lämpligare än en 250SS? Dock var den inte mycket å ha med det där ombyggda chassit. Omöjlig att styra pga den 7 meter långa mattan, och känndes allmän slö pga all extra vikt (förlängd, förhöjd, förstärkt hit o dit). Rentav inge kul att köra den.

Jag fick tag i ett fräscht omodifierat chassi i söndags och nu pågår en ombyggnad av SS:en så den blir som den ska vara, en pigg och rolig liten sak. Och så får alla delar en snabb tvätt o service innan jag sätter dit dom i det nya chassit.

Har redan hunnit en bit..
Bild

Fortsättning följer :)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Elan 250 SS -73

Inlägg av Holländaren » 11 mar 2010, 01:11

Idag var det att fixa dynan (byta bottenskiva, var helt bortrutten och klädseln hade släppt från den runt om), dra el och bränsleslangar..

Elen var inga problem, flyttade bara över kabelhärvan från gamla chassit.
Jag har haft problem med alldeles för många luftbubblor i bränsleslangarna, sög luft nånstans.. Det blev alltså nya slangar och nu är då det problemet löst. Nu uppstod dock ett annat problem, förgasaren flödar över efter en kort stund... Trots rengjort innehåll. Blir nog att byta nålventil o se om det hjälper nåt.
Inte mycket jobb kvar nu.. Spänna mattan, justera sekundären, flytta över huven, och så montera lite små prylar.

Dynan blev iaf helt okej :)
Bild
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Elan 250 SS -73

Inlägg av marino carlsson » 11 mar 2010, 01:24

Härliga tider.. mycket stiligt
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Elan 250 SS -73

Inlägg av Holländaren » 11 mar 2010, 19:56

Såja.. Fick ordning på gasaren idag, jag hade inte dragit åt nålvenilen ordentlig :oops:

Bara huven och lite kåpor kvar nu, och så blir det nog coromantstål iaf, trots att styrningen redan blev mycket bättre än på det gamla chassit.. Den överlevde iaf första provsvängen! Och det är ju inte nån 640 direkt men den känns iaf betydligt piggare nu, helt godkänt för att vara 22 hästar :)
Bild
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Storsjo
Inlägg: 28
Blev medlem: 01 jan 2015, 22:53
Ort: Storsjö i Härjedalen

Re:

Inlägg av Storsjo » 01 jan 2015, 23:00

Holländaren skrev:Slänger väl upp lite bilder också när jag ändå har tagit dom ;)

Nya och gamla skidben
Bild

Byte pågår
Bild

Första provturen, det gick inte riktig så bra som jag hade tänkt mig :lol: Bara dra åt lite hårdare då.
Bild

Och så lite bilder där den står i rätt miljö. Eftersom jag ändå var ute i 25 minus och körningen inte gick nåt vidare pga styrstålen så tänkte jag att jag lika gärna kunde ta lite bilder istället ;)
Bild
Bild
Bild
Bild
Hej! Vet att tråden är gammal men håller på ska köpa en Elan nu och skulle vilja veta vilken av dessa skidben på bilden man ska passa sig för? Det högra eller det vänstra på bilden? Någon som kanske till och med vet vilket år det byttes till andra skidben? :)
Ski-Doo T’NT R/V 340 -77
Ski-Doo Blizzard R/V 7500 Plus -79
Ski-Doo Elan 247 -79
Ski-Doo Alpine 640 -81
Ski-Doo Formula Plus -86
Ski-Doo Formula Mx -86
Ski-Doo Formula Mx -88
Ski-Doo Formula Plus -92

Användarvisningsbild
victorkw
Inlägg: 227
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:46
Ort: Nattavaara

Re: Elan 250 SS -73

Inlägg av victorkw » 11 jan 2015, 02:42

Storsjo skrev:
Holländaren skrev:Slänger väl upp lite bilder också när jag ändå har tagit dom ;)

Nya och gamla skidben
Bild

Byte pågår
Bild

Första provturen, det gick inte riktig så bra som jag hade tänkt mig :lol: Bara dra åt lite hårdare då.
Bild

Och så lite bilder där den står i rätt miljö. Eftersom jag ändå var ute i 25 minus och körningen inte gick nåt vidare pga styrstålen så tänkte jag att jag lika gärna kunde ta lite bilder istället ;)
Bild
Bild
Bild
Bild
Hej! Vet att tråden är gammal men håller på ska köpa en Elan nu och skulle vilja veta vilken av dessa skidben på bilden man ska passa sig för? Det högra eller det vänstra på bilden? Någon som kanske till och med vet vilket år det byttes till andra skidben? :)
högra, den som har en bult som håller skidan är bättre(vänstra), hare själv nåt udda skidben på min deluxe -74 som skulle ha bussningar, försökte göra egna av plast men dem höll inte(höll typ en halv säsong), så det blir att byta till skidbenet med bult!! Ingen aning om årtal dock!!
Kemi's Fulmek AB
varför krångla med felkoder, när det finns brytspetsar å förgasare!!
elan deluxe 343 154'' -74
lynx 120 -75
formula mx/plus 536 -91
Lenko Larven 690 -69(tror jag)
Tundra extreme 600 ho etec
Skidoo valmont 399 -?(-71 kanske)

Skriv svar