Sida 1 av 1

Rajd B201 (nr2)

Postat: 01 mar 2011, 22:12
av einar
Råkade byta bort 503an + en liten slant mellan mot en till Rajd fast den här gången komplett och ska vara fungerande :thumbright:
Bild
Stackarn blev full i salt på hemresan därför ser den matt och ledsen ut :(

Snörstarten låg löst och den har inte varit igång på tre år men den ser hel och fin ut (till och med matta och dyna) så efter en rengöring av förgasaren och montering av startverktyg så ska den nog gå att åka med :D
Sitter en ILO rockwell med en Walbro membranförgasare på den och bara synen i sprängskissen gav mig gåshud med 4 membran och hundratals packningar och skruvar för att göra rent den :roll:

Hann inte kolla så mycket mer på den när jag nyss kom hem så fler bilder kommer i morgon :thumbright:

Re: Rajd B201 (nr2)

Postat: 02 mar 2011, 17:27
av einar
Började lite fint idag med att skruva dit starten igen och fjädern var på tok för slapp och snöret för kort så jag plockade isär den och satt sen ett par timmar och gnuggade geniknölarna innan jag fick ihop den igen.

Steg två blev att ta ur stiften och kolla gnista och det fanns. En sup och den brummade igång på ett drag MEN all bensin den sög in spottade den ut ur en annan slang som gick fram till tanken (retur?) och den gick inte för egen maskin.
Plockade ner förgasaren i smådelar och när jag kom längst in var det tydligt att den stått med vatten i förgasaren :cry: Brunt var namnet och en skruv till backventilen fick jag aldrig ur och nålarna såg ut som jag vet inte vad. En bättre förgasare står på önskelistan

Tog mikunin från kohlern i andra Rajden och satte dit så att jag iallafall kunde provåka men då drog jag av startsnöret :roll: En ny startkåpa med helt snöre är också på önskelistan för fästet för fjädern på linhjulet är av och ombyggt på ett väldigt tveksamt sätt.

Finns det ingen stans man kan lina på ett rep och dra igång den med? Hur gör man om snöret går av i fält, något sätt måste det ju finnas att dra igång den på?

Tog några bilder iallafall men sidan jag laddar upp bilder på har skurit helt så dom kommer senare

Re: Rajd B201 (nr2)

Postat: 02 mar 2011, 21:45
av einar
nudå har bilderna kommit :thumbright:

Ska nog flytta över huven från 52an som är både hel, blank och snyggare :)
Bild

Bild

plockade bort varselljuset också (vem fan sätter ett varselljus på en skoter :roll: )
Bild

Bild

Bild

den är omlackad nån gång så därför är det inte rostig nånstans
Bild

och roten till allt ont, få se om jag kan lyckas borra ur skruven som sitter fast och rädda den eller om jag måste ha tag på en annan förgasare :cry:
Bild

100 visningar och inte en kommentar, kom igen nu :)

Re: Rajd B201 (nr2)

Postat: 02 mar 2011, 22:00
av Fox Trac
Ser Bra ut de där :thumbright:
Började min skoterkarriär på en sån där fast enstånka :!:
Man var väl 11-12år :D

/Dan

Re: Rajd B201 (nr2)

Postat: 03 mar 2011, 01:32
av SvennE
kul me en Ylo 400, det lär höras när du kommer.. visslandes

Re: Rajd B201 (nr2)

Postat: 03 mar 2011, 08:45
av trioman75
Jepp fint ljud i en jlo,men elstart rekomenderas :shock:

Re: Rajd B201 (nr2)

Postat: 03 mar 2011, 13:53
av einar
Vem behöver elstart när det finns variator att starta med :lol:

fick igång den och märkte att hylsan i variatorn kärvat fast så fjädern satt fast så jag fick mixtra ur den och slipa rent från rost innan det blev en premiärtur 8) Nu ska jag försöka hitta felet varför den är så inniförbannat tungstyrd. Den vill bara gå rakt hela tiden och fullt styrutslag är omöjligt att få med styrets hjälp :roll:
Bild

Finns det ingen kedjespännare på dom här eller är det någon som plockat bort den? Finns inget hål efter någon spännbult heller. Kedjan är otäckt slak

Re: Rajd B201 (nr2)

Postat: 12 mar 2011, 00:35
av einar
tungstyrdheten berodde på helt felmonterade styrleder som orsakade att en gick av helt :shock:
vilket orsakade att skotern som helt saknar broms gick rakt i en kurva...
Bild

Bild

har passat på att tvätta av med med schampo och svamp så den blev skapligt ren iallafall.
Bild

Efter att ha kört den lite börjar den mjukna och bli mer och mer körbar men jag har bestämt att jag flyttar över mattan till andra Rajden som jag börjat plocka ur boggien på nu. Den är helt enkelt i mycket bättre skick bortsett från färgen på chassit. Jag har inte plats för dom i sommar så därför kommer nog den här att säljas när jag skiftat mattor :(

Re: Rajd B201 (nr2) just när den började varva ur...

Postat: 29 mar 2011, 21:50
av einar
hittade en fettnippel på sekundärvariatorn så den fick lite välbehövlig smörja och nu började den gå riktigt fint efter att ha dragit lite eltejp runt en tändhatt som hade lite överslagsproblem. Tog en lite lekrunda på tjärnen som är blankis med lite nysnö ovanpå :)
Bild

sen gick det ju lite mindre bra när jag skickade ut den på breställ i dryga 50 knyck...
Bild
jag flög tre meter från skotern efter att den hakat i en spricka :roll:

men vad gjorde det, på med alla delar som rasat av på iväg igen 8) Tyvärr började snön frysa på nu så det blev inte lika våldsamma kurvtagningar :(
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=2JBkEhMUiQY[/youtube]

sen på hemvägen tog den fällkrok på sig själv så natten får den tillbringa till skogs. Gick en styrled nu igen...
Bild

ute på isen så var det något lager som nöp också så den inte ville iväg så det här var nog sista turen i vinter :cry:

Re: Rajd B201 (nr2)

Postat: 29 mar 2011, 22:32
av SS440-80
Cool maskin.
Vad det gäller din dåliga förgasare så har jag en förgasare som du kan få. Den saknar innehållet i det skiktet som de små fjädrarna och metallblecket ligger, annars komplett. Kommer inte ihåg just nu vad det är för storlek, men jag tror att det är 34mm.
Jag kan skicka den till Järna med eran kantor, som bor granne med mig här i Fredriksberg.
Säg till om du är intresserad.

Re: Rajd B201 (nr2)

Postat: 29 mar 2011, 23:29
av einar
låter intressant, skickar PM om den saken

Re: Rajd B201 (nr2)

Postat: 19 feb 2021, 23:34
av swampen
Uppdatera lite nu!!! Lite nya bilder kanske?