Projekt Aktiv Blå

Bilder och information om din egen skoter
Användarvisningsbild
Mbss
Inlägg: 36
Blev medlem: 14 jan 2011, 22:37
Ort: Östergötland

Projekt Aktiv Blå

Inlägg av Mbss » 26 jan 2011, 14:53

Projektet
Har ju precis köpt en gammal Aktiv Blå och jag tänker nog ge mig in i ett litet renoveringsprojekt med den. Målet är inte en skoter i nyskick men i.a.f. en skoter i "några-år-gammalt-bruksskick". Ska ta det hela i tre delar:
1. Omgående reparationer. Startapparaten ska fixas, nya klackar och ny fjäder. Avgasröret måste lagas, c:a 1 dm in mot ljuddämparen är av vilket gör att man blir lätt illamående efter några minuter på skotern då alla avgaser går upp utmed huven och sedan ut i ansiktet. :)

2. Efter vintern. Kolla över växellådan. Dels roterar sekundärvariatorn på tomgång vilket gör skotern svårväxlad och dels läcker det olja någonstans. Dra nytt elsystem till belysning oh "död-mans-grepp" då det gamla är helt bortplockat. Nya styrstål på skidan.

3. "Någon gång". Snygga till utseendet. Reparera repor på huven, ny lack och dekaler på huv/kaross. Ny vindruta.

Hur snabbt projektet fortlöper är en fråga om tid, en vara som jag har väldigt ont om.. Frugan anser att mitt påbörjade sadel-/sel-kammarbygge och att få övervåningen beboelig i bostadshuset som viktigare projekt.. :roll: Sedan har jag det vardagliga gårdsarbetet som stjäl uppmärksamhet också.

Skoterns historia
Skotern är en Aktiv Blå SC2 årsmodell 1979. Den inköptes som ny till den lokala orienteringsklubben av min far, där fick den gå för att preparera skidspår fram tills 1985 då en Aktiv Grizzly inköptes istället. Där efter användes den fortfarande till spårning men väldigt sällan, mest som reservmaskin, fram tills runt år 2000 då banden var tvungna att bytas. Efter ett par års stillastående byttes dock banden men då gick startapparaten sönder och den har sedan dess blivit stående i en container bland massa bråte fram tills förra veckan.

Enligt klubben fanns det inga reservdelar till startapparaten och därför skulle den skrotas eller säljas som reservdelsmaskin. Då jag förra vintern köpte den Grizzly som förut nämndes av orienteringsklubben för 2000 kronor p.g.a. att "den va helt omöjligt att styra" så tänkte jag att jag i.a.f. skulle ta mig en titt på det "omöjliga" projektet, jag skulle få köpa den för 1000 kronor om jag ville ha den. Jag åkte ut och rotade fram den i containern, kollade vad som felades och kollade runt efter delar (klackar och startfjäder) och hittade båda två ganska snart. Åkte tillbaka ut till skotern och med hjälp av lite startgas hoppade den snällt igång efter minst 7 års stillastående. Och nu står den i tryggt förvar i en loge här på gården.

1400 kronor får den vara värd som den står nu (400 gick reservdelarna till startapparaten på) speciellt med tanke på att det är splitter nya band på den som inte gått en meter.. Nu har jag redan avverkat några kilometer på denna härliga, bullriga och skakiga maskin. Det väcker en hel del härliga barndomsminnen när man hör ljudet och känner lukten då jag som liten pöjk satt bakom farsan mil efter mil på just denna skoter när han spårade.
Bild
Bild
Lantbrukande östgöte med en Aktiv Blå -79.

Användarvisningsbild
Mbss
Inlägg: 36
Blev medlem: 14 jan 2011, 22:37
Ort: Östergötland

Re: Projekt Aktiv Blå

Inlägg av Mbss » 26 jan 2011, 15:18

Dag 1
Fick igår hem klackarna som jag köpte av trioman75 här på forumet samt startfjändern från Rinab och idag är alltsammans ihopplockat och monterat på skotern. Funkar perfekt!
Bild

Har nu också , så efter ett jäkla huvudbry och letande hittat en kort stump med strömkablar som bör vara resterna av elsystemet till belysningen så nu finns i.a.f en sportslig chans att få till det så småningom.

Något som inte har lyckats så bra än är reparationen av avgasröret.. I den decimetern som saknas från ljuddämparen har det tidigare suttit någon form av flexslang i aluminium, i.a.f. om man ska tolka de kvarvarande resterna. Har letat som en galning efter någon värmebeständig slang men det är förbannat svårt att hitta.. Det jag hittat hittills är en silikonslang som tål 200 grader, vilket borde räcka, problemet är att de säljs i 1 meters längder för 500:-. EVENTUELLT kan jag ha hittat en liten slangstump av samma material på Biltema som är till deras dumpventiler till Bilar, den är dock bara 7.5 cm lång och det är tveksamt om det räcker.. Ska upp och mäta lite noggrannare så får vi se.
Lantbrukande östgöte med en Aktiv Blå -79.

Användarvisningsbild
Bennet
Inlägg: 803
Blev medlem: 23 feb 2007, 20:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Projekt Aktiv Blå

Inlägg av Bennet » 26 jan 2011, 15:31

Mbss skrev:Något som inte har lyckats så bra än är reparationen av avgasröret.. I den decimetern som saknas från ljuddämparen har det tidigare suttit någon form av flexslang i aluminium, i.a.f. om man ska tolka de kvarvarande resterna. Har letat som en galning efter någon värmebeständig slang men det är förbannat svårt att hitta.. Det jag hittat hittills är en silikonslang som tål 200 grader, vilket borde räcka, problemet är att de säljs i 1 meters längder för 500:-. EVENTUELLT kan jag ha hittat en liten slangstump av samma material på Biltema som är till deras dumpventiler till Bilar, den är dock bara 7.5 cm lång och det är tveksamt om det räcker.. Ska upp och mäta lite noggrannare så får vi se.
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Motor/Avg ... vgasslang/" onclick="window.open(this.href);return false; tror annars att dom här borde fungera
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.

Användarvisningsbild
SvennE
Inlägg: 449
Blev medlem: 30 mar 2010, 23:06
Ort: Malmberget
Kontakt:

Re: Projekt Aktiv Blå

Inlägg av SvennE » 26 jan 2011, 18:23

Bennet skrev:
Mbss skrev:Något som inte har lyckats så bra än är reparationen av avgasröret.. I den decimetern som saknas från ljuddämparen har det tidigare suttit någon form av flexslang i aluminium, i.a.f. om man ska tolka de kvarvarande resterna. Har letat som en galning efter någon värmebeständig slang men det är förbannat svårt att hitta.. Det jag hittat hittills är en silikonslang som tål 200 grader, vilket borde räcka, problemet är att de säljs i 1 meters längder för 500:-. EVENTUELLT kan jag ha hittat en liten slangstump av samma material på Biltema som är till deras dumpventiler till Bilar, den är dock bara 7.5 cm lång och det är tveksamt om det räcker.. Ska upp och mäta lite noggrannare så får vi se.
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Motor/Avg ... vgasslang/" onclick="window.open(this.href);return false; tror annars att dom här borde fungera
jupp Bennet, det där funkar kanon! och det är ingen idé att köpa rostfria slangen för dyrare pengar.. röret skakar sönder fortare än det rostar.. man brukar få byta dom där rören med ca 20års intervall ;)
Ski-Doo -64? (lohnerwerke) chnr:903041
Ski-Doo -68? (lohnerwerke) rotax 299 mot.nr 1346922
Ski-Doo Elan 247 -71
Ski-Doo Elan 247 -71
Ski-Doo TNT 340 -71
Ski-Doo TNT 440 -71
Ski-Doo Valmont -71
Ockelbo 600-1 -74
Ockelbo 600 JLO400 -73
Ockelbo 300 SuperSport -70 1-340SS
Lynx 535 -76? Mag340
Rajd "trioman" dubbelbandare -77 kohler440
Rajd "trioman" dubbelbandare -78 Kohler440
Yamaha ET250 -78
Yamaha ET250 -79
Sno-Tric SC2 -68
Sno-Tric SC12 -67
Aktiv Nalle -81
Polaris Widetrack -91
Yamaha S350 Europa
Yamaha SL351
Ski-doo Olympic 320 -69


och säkert nån till som jag glömt bort..

ATK
Inlägg: 106
Blev medlem: 29 jan 2011, 20:12
Ort: Jönköping

Re: Projekt Aktiv Blå

Inlägg av ATK » 29 jan 2011, 20:20

Aktiv Blå verkar ha varit en vanlig skoter på 70-talet,
varenda skidanläggning hade en. Iallafall i södra delarna
av Sverige. Ringde på en i Vetlanda för ett tag sedan,
den var såld direkt.

Användarvisningsbild
Mbss
Inlägg: 36
Blev medlem: 14 jan 2011, 22:37
Ort: Östergötland

Re: Projekt Aktiv Blå

Inlägg av Mbss » 31 jan 2011, 10:02

Ja.. Satt och funderade på det för ett tag sedan.. Jag undrar VARFÖR? Jag menar det är ju faktiskt ingen smidig skoter. Den enda möjliga fördelen som jag ser med den för spårdragning är ju att den har ganska breda band vilket gör det effektivt om man ska packa till snön innan spårdragning, med en skoter med smalt band blir det ju nästan omöjligt att packa till snön då man skulle behöva åka så jäkla många varv..
Lantbrukande östgöte med en Aktiv Blå -79.

einar
Inlägg: 204
Blev medlem: 07 jan 2010, 01:44
Ort: Dala-Järna
Kontakt:

Re: Projekt Aktiv Blå

Inlägg av einar » 31 jan 2011, 22:51

du verkar ha haft turen att köpa dom riktigt billigt, ovanligt korkad skidklubb som sålde iväg dom så billigt :roll:
Ockelbo 5000 -86
Rajd R52 -73/74?
Rajd B201 -72

Användarvisningsbild
Mbss
Inlägg: 36
Blev medlem: 14 jan 2011, 22:37
Ort: Östergötland

Re: Projekt Aktiv Blå

Inlägg av Mbss » 01 feb 2011, 08:46

Ja, det var riktigt billigt.. Speciellt Grizzlyn, satt en fet Warn-winsch på den och bara den är ju nästan värd inköpspriset på hela skotern.. :) Sålde den för 13 000 i somras (inköp 2000:- + ny skida för 800:-). Hade jag väntat tills nu i vinter hade jag nog kunnat krama ur 3000:- på priset, men jag behövde en skogsvagn till fyrhjulingen i somras så jag var nödd och tvungen att sälja.
Bild

Nu var det väl i.o.f. min far som skänkte Grizzlyn till klubben när den var ny, så det var väl inte helt orättvist att jag vann budgivningen med ett så lågt bud.. :)

Den lille Blå ligger ju inte så högt i pris, kanske skulle få 3000-4000 för den misstänker jag.. Så den blir det att fixa till och behålla, inte för att det brukar vara speciellt snörika vintrar här nere men det kan ju vara kul att ha de gånger det blir snö. :)
Lantbrukande östgöte med en Aktiv Blå -79.

Användarvisningsbild
Mbss
Inlägg: 36
Blev medlem: 14 jan 2011, 22:37
Ort: Östergötland

Re: Projekt Aktiv Blå

Inlägg av Mbss » 17 okt 2011, 16:27

Inte mkt gjort sedan förra vintern men nytt elsystem ska dras i kväll.. Har fixat fram dekaler (på datorn i.a.f.) också så nu ska jag nog våga lacka om huven med. Gäller nu bara att hitta någon bekant med en schysst laserskrivare så att man kan skriva ut logotyperna på ett dekalpapper.

Igår när jag kollade på bromsen så tror jag att jag hittade varför den inte variatorn går ned i varv när man bromsar.. Dels satt "bromsoket" löst och sedan hade någon plattnacke fäst vajern med ett vajerlås som tog i när man bromsade.. D.v.s. att den inte kunde nypa åt med bromsen tillräckligt. Ska testa att modifiera det hela lite i kväll om tid finns över.
Lantbrukande östgöte med en Aktiv Blå -79.

Användarvisningsbild
Mbss
Inlägg: 36
Blev medlem: 14 jan 2011, 22:37
Ort: Östergötland

Re: Projekt Aktiv Blå

Inlägg av Mbss » 03 nov 2011, 19:39

Elsystemet fixat nu med hjälp av ett eminent elschema funnet i detta forum. I dag blev hela skotern inklusive motor avfettad och högtryckstvättad också, det var något fördjävligt vad oljesörja det var överallt. Nu ser man ju faktiskt vad de olika delarna under huven är för något!
Nästkommande steg blir:
* Omlackning av huv och övriga delar
* Installation av ett primer-kit för att slippa startgasen vid starterna.
* Se över det skrapljudet vid växling. Något måste man kunna göra för att slippa det där hemska ljudet.
* Köpa en lexan- eller PVC-skiva och forma en ny vidruta
* Låta trycka upp nya dekaler till huven
* Svetsa på nya styrstål till skenan

Sen jäklar kan det få bli vinter!
Lantbrukande östgöte med en Aktiv Blå -79.

Användarvisningsbild
Hasse1
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 446
Blev medlem: 09 dec 2008, 02:28
Ort: Koskullskulle

Re: Projekt Aktiv Blå

Inlägg av Hasse1 » 03 nov 2011, 22:37

Växling ska ske med en bestämd rörelse, inget fegsmygande i med växlarna. Har den stått i friläge så bromsar du först fast variatorn med bromsen sen växlar du
Vart tar det vita vägen när snön smälter ???

Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84

Användarvisningsbild
Mbss
Inlägg: 36
Blev medlem: 14 jan 2011, 22:37
Ort: Östergötland

Re: Projekt Aktiv Blå

Inlägg av Mbss » 04 nov 2011, 12:58

Hasse1 skrev:Växling ska ske med en bestämd rörelse, inget fegsmygande i med växlarna. Har den stått i friläge så bromsar du först fast variatorn med bromsen sen växlar du
Bromsen styr tyvärr inte variatorn på min.. Se min tråd här:
http://retroskoter.com/viewtopic.php?f=17&t=9908" onclick="window.open(this.href);return false;

Försöker i den få reda på om den är konstruerad på detta vis, om det är något fel eller om någon tidigare har modifierat den..
Lantbrukande östgöte med en Aktiv Blå -79.

Användarvisningsbild
Andreas
Inlägg: 135
Blev medlem: 04 jan 2008, 17:20
Ort: Tandsbyn/Östersund

Re: Projekt Aktiv Blå

Inlägg av Andreas » 04 nov 2011, 22:46

Flexslang i galvat har jag köpt på mekonomen, vad behöver du för diameter?
A mighty good feeling comes with the CAT

Arctic Cat Pantera 5000 -77
Arctic Cat Crossfire 800 LTD -11

Användarvisningsbild
Hasse1
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 446
Blev medlem: 09 dec 2008, 02:28
Ort: Koskullskulle

Re: Projekt Aktiv Blå

Inlägg av Hasse1 » 05 nov 2011, 00:00

Mbss skrev:
Hasse1 skrev:Växling ska ske med en bestämd rörelse, inget fegsmygande i med växlarna. Har den stått i friläge så bromsar du först fast variatorn med bromsen sen växlar du
Bromsen styr tyvärr inte variatorn på min.. Se min tråd här:
http://retroskoter.com/viewtopic.php?f=17&t=9908" onclick="window.open(this.href);return false;

Försöker i den få reda på om den är konstruerad på detta vis, om det är något fel eller om någon tidigare har modifierat den..
Jaha, okay, ja då har jag inget att tillägga. Hoppas du får svar här snart :thumbright:
Vart tar det vita vägen när snön smälter ???

Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84

StefanO
Inlägg: 93
Blev medlem: 28 sep 2008, 20:05
Ort: Enviken

Re: Projekt Aktiv Blå

Inlägg av StefanO » 05 nov 2011, 09:11

Hej!
Har en reservdelskatalog över Aktiv sc20. Den gäller årsmodell 75-76. Enligt den så ska det finnas 3 olika bromssystem, färdbroms, parkeringsbroms, variatorbroms. Du har ju en 79:a men det verkar ju underligt om det inte skulle finnas på din då den är nyare. Dessutom är färdbromsen hydrauliskt påverkad. P-bromsen är mekanisk liksom variatorbromsen som manövreras med en pedal.

Hälsar:StefanO
Skoterparken för närvarande:
Ockelbo:300 69:a Wankel
300 SS 71:a Hirth 340
600 71:a Wankel
Rusch R12 70:a Jlo 440 (Grönlandsedition)
Trioman 75:a Sa 290
Trioman 69:a Wankel

Användarvisningsbild
Mbss
Inlägg: 36
Blev medlem: 14 jan 2011, 22:37
Ort: Östergötland

Re: Projekt Aktiv Blå

Inlägg av Mbss » 05 nov 2011, 09:44

Hejsan!
Tack för svar!
Märkligt.. Parkeringsbromsen borde vara den bromsen jag har på min då, den är mekanisk med en bromskloss som trycks mot en bromsskiva. Det högra bromshandtaget går att låsa som en parkeringsbroms..

Så då är ju frågan vart i sjutton de andra två bromsarna har tagit vägen.. :) Och hur sjutton dessa ska vara konstruerade..

Du har ingen möjlighet att skanna av sidorna som tar upp bromsarna? De kanske kan ge någon ledtråd..
Lantbrukande östgöte med en Aktiv Blå -79.

Användarvisningsbild
Mbss
Inlägg: 36
Blev medlem: 14 jan 2011, 22:37
Ort: Östergötland

Re: Projekt Aktiv Blå

Inlägg av Mbss » 05 nov 2011, 10:08

Kollar man i denna broschyr så verkar det bara finnas 1 broms, skivbromsen..
http://www.vintagesnowmobiles.50megs.co ... PP1415.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Lantbrukande östgöte med en Aktiv Blå -79.

Användarvisningsbild
Skogs-Arne
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: 28 okt 2010, 21:44
Ort: West Ridge

Re: Projekt Aktiv Blå

Inlägg av Skogs-Arne » 20 nov 2011, 18:04

Mbss skrev:Inte mkt gjort sedan förra vintern men nytt elsystem ska dras i kväll.. Har fixat fram dekaler (på datorn i.a.f.) också så nu ska jag nog våga lacka om huven med. Gäller nu bara att hitta någon bekant med en schysst laserskrivare så att man kan skriva ut logotyperna på ett dekalpapper
Kolla med firman JORIDA som ligger i Mjölby, Gunnar där är en som kan detta med dekaler :thumbright:

/ Jens
Yamaha ET 340 T-81 :snowmobile:
****************
Letar efter en verkstadshandbok till ET-340 (Manual på vintagesnow har jag redan hittat), finns det någon som har en?
****************
Rookie in the snow, rookie with snowmobiles, but who cares?? Just having fun is all i need......

10 utav 10 skoternjutare rekommenderar Yamaha :)

Dennistennis
Inlägg: 7
Blev medlem: 24 dec 2011, 07:35

Re: Projekt Aktiv Blå

Inlägg av Dennistennis » 24 dec 2011, 08:39

Bild på variatorbroms ur reservdelslistan 76-77 års modell tror jag det var.
http://oi41.tinypic.com/9r7os5.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://oi41.tinypic.com/4kdae.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Kvaliteten är sådär eftersom jag fotat ist för att scanna.

Användarvisningsbild
SvennE
Inlägg: 449
Blev medlem: 30 mar 2010, 23:06
Ort: Malmberget
Kontakt:

Re: Projekt Aktiv Blå

Inlägg av SvennE » 25 dec 2011, 00:22

har en Aktiv Nalle -81 och funderat vad den där pedalen är till..? men nu vet jag att det är variatorbromsen.. tyvärr saknas allt utom just pedalen. :( någon kanske ligger på en sån i hyllorna? köper gärna!
Ski-Doo -64? (lohnerwerke) chnr:903041
Ski-Doo -68? (lohnerwerke) rotax 299 mot.nr 1346922
Ski-Doo Elan 247 -71
Ski-Doo Elan 247 -71
Ski-Doo TNT 340 -71
Ski-Doo TNT 440 -71
Ski-Doo Valmont -71
Ockelbo 600-1 -74
Ockelbo 600 JLO400 -73
Ockelbo 300 SuperSport -70 1-340SS
Lynx 535 -76? Mag340
Rajd "trioman" dubbelbandare -77 kohler440
Rajd "trioman" dubbelbandare -78 Kohler440
Yamaha ET250 -78
Yamaha ET250 -79
Sno-Tric SC2 -68
Sno-Tric SC12 -67
Aktiv Nalle -81
Polaris Widetrack -91
Yamaha S350 Europa
Yamaha SL351
Ski-doo Olympic 320 -69


och säkert nån till som jag glömt bort..

Skriv svar