Sida 1 av 1

Elan 250 -74

Postat: 12 apr 2010, 22:38
av ojelun
Lägger upp en tråd på denna nyss införskaffade maskin. Allt är väl inte matching numbers precis... men vad f-n, Mikuni och Powerbloc är funktionellt.

Re: Elan 250 -74

Postat: 13 apr 2010, 01:15
av marino carlsson
Att ha en powerblock är inte fy skam.. de växer inte på träd begagnade åt dessa maskiner då det är gängad vev.. Gratulerar även tillbaka! Kul skoter om man gillar de som är smått.. Å de gör jag!

Re: Elan 250 -74

Postat: 02 mar 2012, 09:52
av ojelun
Hmmm... nästan ett är sen sist. Den j-la Powerblocvariatorn betedde sig allmänt skumt vilket även Mikunin gjorde. det senare kanske inte så konstigt då den var bestyckad mer typ för minst en 340 iaf... Variatorfrågan löstes iaf på detta vis :D

En intressant notering är att jag fick lov att gänga upp vevaxeln drygt 4 mm för att den skull gå på. Enkelt men lite oväntat...

Re: Elan 250 -74

Postat: 08 mar 2012, 08:56
av Evervärst 444
Tjenare :) inte för att vara petig men det där är inte en Powerblock utan, en Duster, ville bara säga det så du vet om du måste köpa delar till den i framtiden :) trevlig skoter i övrigt, såg inte ut att vara allt för begangnad heller !

Re: Elan 250 -74

Postat: 01 apr 2013, 01:40
av ojelun
Klart det är en Comet :) Dumpade den felbestyckade Powerblocen utan rotationslåst viktkåpa till förmån för denna. De är ju så billigga dessutom :D

Re: Elan 250 -74

Postat: 01 apr 2013, 07:39
av RetroR
Växlar den bättre nu då?

Re: Elan 250 -74

Postat: 04 apr 2013, 00:02
av ojelun
Jo, men den är trött och törstig som f-n. Det är på väg en 277:a ... :D Synd bara att de är så plastiga och fula.

Re: Elan 250 -74

Postat: 04 apr 2013, 00:22
av Holländaren
Dom där Dustrarna med slät kåpa slirar väl minst lika mycket som en Powerbloc utan spår gissar jag :) Inte för att jag klagar ;)

Re: Elan 250 -74

Postat: 04 apr 2013, 15:51
av Snöped
För en som inte har en aning. vad är den bästa variator till en 247?? hadde tänkt köpa en sån comet men??

Re: Elan 250 -74

Postat: 04 apr 2013, 23:01
av ojelun
Comet Duster el Powerbloc. Powerblocen är väl enklare att bestycka, men jag vet inte om de finms nya med 3/4" gänga?? Tydligen ska man skaffa en räfflad viktkåpa till Dustern om man ska ha lite pulver, men det verkar kunna funka rätt bra med sen släta med har jag sett :)

Re: Elan 250 -74

Postat: 05 apr 2013, 00:13
av Forsnäsmopar
Vi åker med en slät 94C (Duster) på frugans Citation SS med std 377:a på 40hp, funkar klockers. Den har nu vunnit Ededraget två år i rad. Sen har man sett 503:or med minst 55-60hp med slät 94C, om det då funkar bra ska jag låta vara osagt men det funkar.

Re: Elan 250 -74

Postat: 05 apr 2013, 11:58
av ojelun
Präcis, har gjort liknande iakttagelser :) M.a.o. borde den räcka längre än Elanmotorns bottendelen iaf!

Re: Elan 250 -74

Postat: 06 apr 2013, 00:54
av Forsnäsmopar
ojelun skrev:Präcis, har gjort liknande iakttagelser :) M.a.o. borde den räcka längre än Elanmotorns bottendelen iaf!
Jepp...

Re: Elan 250 -74

Postat: 06 apr 2013, 13:54
av Snöped
Ok tack för tipsen och att jag kapade tråden. är det nån som har en över så är jag intreserad skicka PM..