Ny maskin i funnycar garaget
Postat: 04 mar 2009, 00:14
I helgen blev det dags att utöka Ski-Doo parken.
Har lyckats leta åt en ulv i fårakläder.
Denna maskin är en riktigt specialare.
En Ski-doo Everest beställd ny med en blizzard 354 lc motor med pipor av förste ägaren. Skotern såldes ny av Martins Motor i Robertsfors (blev senare motorsågservice) och blizzard motorn monterades av honom i chassiet innan leverans. Förste ägaren skulle visst bräcka grannen =) som hade en blizzard .Nu till det roliga, har endast gått 177 mil sedan dess, ju mer man tvättar desto finare blir skotern, har hittat några defekter, någon liten buckla på baljan, en liten spricka i huven, dekalerna verkar ha tappat fäste eller fått in luft. En kolv verkar ha haft det varmt och skönt (väldigt nära ett hål), vevhuset var smockfylt av olja så det har nog klarat sig galant. (kanske därför det var ett tjockt sotlager på kolvtoppen). Det enda riktigt tråkiga är att en färgburk har tippat över den felfria dynan.
Ägare nr 2 köpte den åt frugan men starta upp den och körde den bara 1 gång och tyckte inte det var värt att sätta henne på denna raket, så den blev återigen stående tills jag lyckades övertala honom om att sälja (byta bort den)...
Ska försöka komma ihåg kameran någon dag.
Har beställt nya kolvar idag och hoppas de dyker upp innan lakeracet så man får sätta en testpilot på den...
Hade tänkt bygga om den rejält först, men ju mer jag tvättar desto mer nöjd blir jag med skicket så den får vara orört "originalskick".
Sen var det ju lite kul att motorn hade bosch 6-poliga tändning med dubbla cdi-boxar. Kanske får bli en touring skoter till nästa års lövångersträffen... Allt kan ju inte bli tävlings...
Over and out ! / Marcus
Har lyckats leta åt en ulv i fårakläder.
Denna maskin är en riktigt specialare.
En Ski-doo Everest beställd ny med en blizzard 354 lc motor med pipor av förste ägaren. Skotern såldes ny av Martins Motor i Robertsfors (blev senare motorsågservice) och blizzard motorn monterades av honom i chassiet innan leverans. Förste ägaren skulle visst bräcka grannen =) som hade en blizzard .Nu till det roliga, har endast gått 177 mil sedan dess, ju mer man tvättar desto finare blir skotern, har hittat några defekter, någon liten buckla på baljan, en liten spricka i huven, dekalerna verkar ha tappat fäste eller fått in luft. En kolv verkar ha haft det varmt och skönt (väldigt nära ett hål), vevhuset var smockfylt av olja så det har nog klarat sig galant. (kanske därför det var ett tjockt sotlager på kolvtoppen). Det enda riktigt tråkiga är att en färgburk har tippat över den felfria dynan.
Ägare nr 2 köpte den åt frugan men starta upp den och körde den bara 1 gång och tyckte inte det var värt att sätta henne på denna raket, så den blev återigen stående tills jag lyckades övertala honom om att sälja (byta bort den)...
Ska försöka komma ihåg kameran någon dag.
Har beställt nya kolvar idag och hoppas de dyker upp innan lakeracet så man får sätta en testpilot på den...
Hade tänkt bygga om den rejält först, men ju mer jag tvättar desto mer nöjd blir jag med skicket så den får vara orört "originalskick".
Sen var det ju lite kul att motorn hade bosch 6-poliga tändning med dubbla cdi-boxar. Kanske får bli en touring skoter till nästa års lövångersträffen... Allt kan ju inte bli tävlings...
Over and out ! / Marcus