Sida 1 av 4

Min Ski-doo RV

Postat: 11 nov 2008, 22:23
av Kronjocke
Här är den. Bild

Postat: 11 nov 2008, 22:25
av Kronjocke
Ps. Kolla in surf bräderna på bil taket,,, en annan har ett liv utanför Gammskotra,,, :wink: NOT

Postat: 11 nov 2008, 23:04
av Kronjocke
Åren 99-01 så tävlade jag mot denna skoter med min ZRT 600 + nos och jag hadde inte en "jalle" :cry: Det finns fler tidnings artiklar, skrivna om denna maskin.Om nån kan hjälpa mig i Skell att scanna så,,,

Postat: 11 nov 2008, 23:07
av anders
kul!! ja då låter den potent.

Postat: 12 nov 2008, 05:53
av PLUSSS
ja den ser fin ut rvn, vad är det för rova i den då? troligen inte en F/A

Postat: 12 nov 2008, 12:02
av Rvmannen
Visst är det där Kimpans gamla, jag minns att han byggde om en -77 RV satte i en 583 med lustgas. Jag tror att han byggde den åt Peter Olofsson

Postat: 12 nov 2008, 15:44
av snopro78
exakt. visst är det den?

Postat: 12 nov 2008, 16:54
av Kronjocke
Rvmannen skrev:Visst är det där Kimpans gamla, jag minns att han byggde om en -77 RV satte i en 583 med lustgas. Jag tror att han byggde den åt Peter Olofsson
JEPP :D

Postat: 12 nov 2008, 19:43
av yamaton
Uj uj vilken värsting! Snyggt bygge!

Postat: 12 nov 2008, 20:02
av Kronjocke
Här en bild på motorn. Den är för ny, för våra regler. Men jag kommer nog att stoppa in min 534,,,Kolla in, Min Blizzard på Medlems skotrar. Det är typ samma motor, fast mindre borr. Tändning, gasare, slidskiva kommer nog att flyttas över till 534:an som är en 83:a :wink: Bild

Postat: 12 nov 2008, 20:43
av snopro78
Spännande! kan säga att jag har originalhuven från den där maskinen :D
visst är det ett -77 chassie om man kollar på chassienumret? :?

Postat: 12 nov 2008, 20:54
av Kronjocke
snopro78 skrev:Spännande! kan säga att jag har originalhuven från den där maskinen :D
visst är det ett -77 chassi om man kollar på chassinumret? :?
Eh,,vaa,,Vet inte, då det har varit lite "stressigt" den sista tiden,,, :wink: Babbla jag inte med dig om, att tillverka gjutformar på div, Ski-doo?s för typ tre år sen,,,elle,, :oops: m Men,Spännande är det Jajamensan,,, :wink:

Postat: 12 nov 2008, 21:46
av RetroR
Polaren ägde det där chassiet innan Kimpan och han har frågat mig vart det tog vägen....nu ska han få veta!

Riktigt läcker maskin, Grattis!

Postat: 12 nov 2008, 22:11
av Kronjocke
RetroR skrev:Polaren Benny ägde det där chassiet innan Kimpan och han har frågat mig vart det tog vägen....nu ska han få veta!

Riktigt läcker maskin, Grattis!
Tackar, tackar. Jag är den 7:e ägaren, med din polare in räknat. Jag har full koll på dom som har ägt den sen Kimpan tiden,,, :wink:

Postat: 15 nov 2008, 22:28
av Kronjocke
Lite Historik. Jag citerar från Skoter Racing. Nr 3 -97. NYtt LIV I TRÖTT RV. Det blev kärlek vid första ögonkastet,den mellan RV:n och Peter Olofsson, Umeå. Under en julgran stod en ärrig 1976 Ski-doo RV och slokade. Parkerad utanför stor trimmaren Kimpan Johanssons bostad i Umeå. Peter såg maskinen och tycke uppstod. Med hjälp av KDT växte en riktigt vass maskin fram. :lol: Sen står det lite till. Men,,,, (inge intresant)Säsongen 99 så va maskinen såld, till Per Linghult på SMT. Den vann alla 3 kval tävlingar utom själva finalen. Där den inte nådde till semi. Vill minas att det va en kolv som for. Jag själv körde i samma tävling,klass och tog 3:platsen.På våren så va den till Salu för 28 tusen. Och nye ägaren va Hans Storm från Gällivare. Han fick dock mycket problem, med att kolvarna inte gillade gasen. Runt 01 så ändrades reglerna. Och man fick inte köra med bladfjäder längre, på grund av dom höga farterna. Den byggdes då om av Hans med teleskopfjädring från Lynx. efter några år, såldes den till Kjell Johansson på Gällivare Motor och Maskin, där den inte helt okände, Mäster trimmaren Ander Jungfall också huserar. En ny slid skiva togs fram, då det visa sig att den gamle hörde till en 3cyl slid matad motor, där en skiva styr en cyl. Nu gick den bra i 3 tävlingar, där dottern till Kjell körde. Och så en dag i höstas så ringde jag Hans Storm och undra vart maskinen fans nånstans. :D :) :lol: Så nu vet ni,,,,

Postat: 19 nov 2008, 14:17
av ElanDude
grattis igen! :)

Postat: 19 nov 2008, 16:47
av SL351
Arkhah!!! vilket habegär man fick :lol:

Postat: 24 dec 2008, 22:40
av Kronjocke
Jo, som jag skrev tidigare, så va jag på G att stoppa ned min 534:a. I detta chassi.Och nu blir det så,,, :lol: Jag har bestämt mig. Jag va sugen att köra med den här maskinen rakt av 201 m. Men, då man inte får köra med gas på svemos tävlingar nå mera,,, :cry: Och, då Gunnar tror att motorn är så brutal att han måste hyra kravallstaket,,,, :lol: Till sin retro tävlin på 201m i Luleå,,så. Samt att Korpilombolo som arrangerat Snöcupen dom sista åren. Förmodligen, ska köra race på is, nu i vinter. Så, därför ska 534:an ned i RV:en. Men det blir inte lätt. Längden på ut blås rören är olika långa, samt, har olika vinkel. Så, det blir till att bygga en 3 variant. Se bild. Bild

Postat: 24 dec 2008, 22:53
av Kronjocke
Rören till 534:an är längre än 583 rören. Se bild. 583 till vänster. 534 höger. Så här blir det trångt. Det sitter en kylare i fronten. Framför piporna Och den vill jag inte flytta. Dom båda olika piporna, är av Crankshop fabrikat och verkar vara lika långa och breda, fast med olika böj i början. Stinger röret är dock, mindre på 534:a rören. Bild

Postat: 24 dec 2008, 23:14
av Kronjocke
Jag vet nu oxå varför 534:an haverera för 2år sen,, :cry: Trodde jag dabbat mig,,, :cry: Men, det visa sig att slid skivan som följde med motorn va i vassaste laget. Med öppning 161 grader. Stäng 72 grader. Ni, som har koll på Slid matade, fattar varför jag är förbannad,,, :evil: Så, köp inte motorer av xxxxx xxxxxxx Dorotera. Och, Veven i motorn, som va ny ihop monterad, med nya och/eller fräscha beg lager, vred sig, vid första uppstart. Så, jag fick skicka den till SMT i Ume. Men, detta kan ni läsa om i tråden Min Blizzard. http://skoter.egetforum.se/forum/viewto" onclick="window.open(this.href);return false; ... c&start=40