John Deere Winnipeg-St. Paul Race Sled

Bilder och information om din egen skoter
Användarvisningsbild
iceman
Inlägg: 197
Blev medlem: 16 okt 2008, 23:21
Ort: Detroit Lakes, MN USA

John Deere Winnipeg-St. Paul Race Sled

Inlägg av iceman » 27 okt 2008, 15:11

Looking through this forum, I noticed some John Deere snowmobiles. I did not realize there were that many on your side of the ocean. I thought some of you might find this interesting.

In 1974, my father raced for John Deere factory. He had a 295/S for oval racing and a 300 set up for cross-country. He raced this sled in the Winnipeg, Canada to St. Paul, MN 500 mile race. He modified the sled by adding a thicker seat, extra fuel tank, easier fuel filler, better cooling, etc. When the race season was done, he removed his parts and made the machine stock again & it was sold.

Many years later, he decided to make a clone of his race sled using the parts he had removed-seat, hood, fuel tank, etc. A co-worker of his said I have one behind the barn you can use if you want. When he went to look at it, it turned out to be his old machine. He put it back together & now rides it many miles every year.

Se till och med detta fora, märkte jag några John Deere snowmobiles. Jag realiserade inte att det fanns att många på din sida av hav. Jag tänkte något av dig styrkafyndet detta intressera. I 1974 raced min fader för den John Deere fabriken. Han hade en 295/S för ovalt tävlings- och 300 att ställa in för cross-country. Han raced denna sled i Winnipegen, Kanada till St. Paul, MN 500 mile race. Han ändrade sleden, genom att tillfoga ett mer tjock, placerar, extrahjälpen tankar tankar, lättare tankar utfyllnadsgodset, bättre kyla, Etc., då racesäsongen gjordes, honom tog bort hans delar och gjorde bearbeta med maskin att lagerföra igen, & den såldes. Många år mer sistnämnd, avgjorde han att göra en klon av hans racesled genom att använda delarna som han hade bort:ta-att placera, huv, tankar tankar, medarbetaren för Etc. A av sagt hans mig har en bak ladugården du kan använda, om du önskar. Då han gick att se den, vände den ut för att vara hans gammalt bearbetar med maskin. Han satte den som var tillbaka tillsammans & rider nu, den många miles varje år.

1974

Bild

Bild

How it was found

Hur det fanns

Bild

Bild

Chassis cleaned & ready to start the rebuild

Chassiet gjorde ren & ordnar till för att starta ombyggnaden

Bild

Currently. Complete with original 1974 Dealer Registraion plate

För närvarande. Avsluta med den originalåterförsäljaren 1974 som Registraion pläterar

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

PLUSSS
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1650
Blev medlem: 17 jan 2007, 12:22
Ort: l
Kontakt:

Inlägg av PLUSSS » 27 okt 2008, 16:19

wow real nice :D

El Presidente
El Presidente
El Presidente
Inlägg: 1426
Blev medlem: 11 jan 2007, 21:42
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av El Presidente » 27 okt 2008, 16:30

real cool

got the gastank at the back? like the ski-doo Cross Country
TEAM KATTPISS RACING # 187
-----------------------------------

1987½ Arctic Cat Wildcat 650 Prototype nr 81 av 100st
1980 Arctic cat Eltigre 6000
1979 Arctic cat Cross Country Cat
1978 Arctic cat Pantera 5000
1978 Arctic cat Eltigre 440
1977 Arctic Cat Cross Country Cat 340
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1974 Arctic Cat Sno Pro Tribute 340
1972 Arctic Cat Lynx
1969 Arctic Cat Panther

Användarvisningsbild
Arctic5000
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 10 dec 2007, 15:18
Ort: Vilhelmina - Skog
Kontakt:

Inlägg av Arctic5000 » 27 okt 2008, 16:44

nice :D
-The snowmobile doesn't matter; it's all up to the driver.
-Good looks only win beauty contests

Arctic Cat Pantera 5000 -79
Arctic Cat Lynx P27H -71
Arctic Cat Panther P20W -69

Användarvisningsbild
iceman
Inlägg: 197
Blev medlem: 16 okt 2008, 23:21
Ort: Detroit Lakes, MN USA

Inlägg av iceman » 27 okt 2008, 17:06

Eltigre skrev:real cool

got the gastank at the back? like the ski-doo Cross Country
It has one stock tank in the front & one from a Polaris on the back. The hood has been modified so it can be filled without opening the hood. The stock tie-rods were replaced with Polaris ones because they were stronger. Spare clutch is bolted inside belly pan. The only parts repainted are skis & springs, everything else is original.

Det har en att lagerföra tankar framtill & en från en Polaris på baksidaen. Huven har ändrats, så den kan fyllas, utan att öppna huven. Lagerföratiena-rods byttes ut med polarisen en, därför att de var starkare. Den extra- kopplingen är den kasta i sig inre buken panorerar. De ommålade enda delarna är skidar & fjädrar, allt annars är original-.

Skriv svar