TnT 440 -71, it's alive!!

Bilder och information om din egen skoter
Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

TnT 440 -71, it's alive!!

Inlägg av Holländaren » 18 mar 2008, 21:46

Ja ikväll blev man ägare till 2 st TnT :D Dom som Gunnar hade alltså, en 440 FC -71 och en 640 -71.

Jag har letat efter just den här modellen hela vintern, tycker dom är för fräna för att vara sant just med den här huven.

Har tagit hem 440:n och den står och tinar upp i garaget nu. Den går inte, kompen på variatorsidan är 2,0:1, den andra 10,0:1. Jag håller på leta efter kolvar nu men det verkar inte vara så lätt som jag trodde. I USA finns dom men i Sverige har jag inte lyckats hitta dom än.

Tanken är först o främst att få igång den, och sen börja snygga till den och återställa orginalutseendet. Lacken på huven är lite dålig och så finns det lite andra lackade detaljer som jag gärna hade sett i orginalfärgen :) Annars verkar den vara rak o fin, inga större bucklor.

Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av 2 Holländaren, redigerad totalt 21 gång.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 18 mar 2008, 21:52

Skönt att den kom till en bra hem....
Såg det där me att duells inte hadde kolvar kvar till den, undra om den nyare har samma....

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

snopro78
Inlägg: 603
Blev medlem: 22 jan 2007, 20:22
Ort: Umeå

Inlägg av snopro78 » 18 mar 2008, 22:08

ja är det inte samma som på den senare 440:n, visst heter tnt-motorn 435? såg en ny sån 440 kolv på lantmännen i umeå på utförsäljning tror jag bestämt, annars har jag en bättre begagnad, kommer dock inte ihåg vilken sida. förmodligen mag sidan. 67.5mm tror jag i alla fall 440:n är.
Ski-doo citation 3500 -80
ski-doo sno pro 340 -78
ski-doo blizzard 7500 -79
ski-doo formula plus -86
ski-doo mach 1-X -91
ski-doo formula plus efi -93
lynx racing 454 -96

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 18 mar 2008, 22:14

snopro78 skrev:ja är det inte samma som på den senare 440:n, visst heter tnt-motorn 435? såg en ny sån kolv på lantmännen i umeå på utförsäljning tror jag bestämt, annars har jag en bättre begagnad, kommer dock inte ihåg vilken sida. förmodligen mag sidan. 67.5mm tror jag i alla fall 440:n är.
Japp motorn heter 435, den senare som verkar ha kommit 1975 heter 440.
Det är samma diameter och slaglängd på dom motorerna iaf, men det säger ju inte så mycket.
Helst vill jag ha 2 nya kolvar, men har nån en fungerande kolv till variatorsidan så köper jag den!
Senast redigerad av 1 Holländaren, redigerad totalt 18 gånger.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

snopro78
Inlägg: 603
Blev medlem: 22 jan 2007, 20:22
Ort: Umeå

Inlägg av snopro78 » 18 mar 2008, 22:16

fel av mig, tnt:n heter 440 och everest 435. har kollat kimpex numret och de är olika för tnt och everest. undrar vad skillnaden är? båda är snedställda och har samma borr och slag.
Ski-doo citation 3500 -80
ski-doo sno pro 340 -78
ski-doo blizzard 7500 -79
ski-doo formula plus -86
ski-doo mach 1-X -91
ski-doo formula plus efi -93
lynx racing 454 -96

snopro78
Inlägg: 603
Blev medlem: 22 jan 2007, 20:22
Ort: Umeå

Inlägg av snopro78 » 18 mar 2008, 22:18

oj, det där blev rörigt, såg inte att du hade svarat. ja du vet ju vad motorn heter.... :roll:
Ski-doo citation 3500 -80
ski-doo sno pro 340 -78
ski-doo blizzard 7500 -79
ski-doo formula plus -86
ski-doo mach 1-X -91
ski-doo formula plus efi -93
lynx racing 454 -96

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 18 mar 2008, 22:19

snopro78 skrev:fel av mig, tnt:n heter 440 och everest 435. har kollat kimpex numret och de är olika för tnt och everest. undrar vad skillnaden är? båda är snedställda och har samma borr och slag.
Hmm är du säker? Men den här motorn hette 435?

Enligt den här sidan så stämmer det med 435:
http://www.geocities.com/yosemite/gorge ... nt440.html
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

El Presidente
El Presidente
El Presidente
Inlägg: 1426
Blev medlem: 11 jan 2007, 21:42
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av El Presidente » 18 mar 2008, 22:19

jag är rent kär i dom där dom e hur coola som helst

grattis
TEAM KATTPISS RACING # 187
-----------------------------------

1987½ Arctic Cat Wildcat 650 Prototype nr 81 av 100st
1980 Arctic cat Eltigre 6000
1979 Arctic cat Cross Country Cat
1978 Arctic cat Pantera 5000
1978 Arctic cat Eltigre 440
1977 Arctic Cat Cross Country Cat 340
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1974 Arctic Cat Sno Pro Tribute 340
1972 Arctic Cat Lynx
1969 Arctic Cat Panther

snopro78
Inlägg: 603
Blev medlem: 22 jan 2007, 20:22
Ort: Umeå

Inlägg av snopro78 » 18 mar 2008, 22:21

Holländaren skrev:
snopro78 skrev:fel av mig, tnt:n heter 440 och everest 435. har kollat kimpex numret och de är olika för tnt och everest. undrar vad skillnaden är? båda är snedställda och har samma borr och slag.
Hmm är du säker? Men den här motorn hette 435?

Enligt den här sidan så stämmer det med 435:
http://www.geocities.com/yosemite/gorge ... nt440.html
du har nog helt rätt
Ski-doo citation 3500 -80
ski-doo sno pro 340 -78
ski-doo blizzard 7500 -79
ski-doo formula plus -86
ski-doo mach 1-X -91
ski-doo formula plus efi -93
lynx racing 454 -96

Rajd
Inlägg: 45
Blev medlem: 15 mar 2007, 15:56
Ort: Härnösand
Kontakt:

Inlägg av Rajd » 18 mar 2008, 22:35

Grattis till en frääään skoter :):)

//Rajd
Hell Rajders

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 18 mar 2008, 22:57

Hmmm! Snopro, är du säker att det är olika kolvar? Dom har ju olika artnr men! På www.denniskirk.com så finns det kolvar till min motor att köpa, och där står det att kolven även passar Olympic 440 -76. Kollar man på Rinab där står det att 440 kolven passar Olympic 440 före -77. Så då borde det ju stämma tycker man?

Nåja, säkrast blir nog att beställa från herr Kirk, jag tänkte ändå beställa variatorn till Elanen därifrån också, bara att det kommer ta lite tid och då hinner jag mest troligen inte provköra TnT:n den här vintern :(
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

snopro78
Inlägg: 603
Blev medlem: 22 jan 2007, 20:22
Ort: Umeå

Inlägg av snopro78 » 19 mar 2008, 07:31

ja nog tycker jag åxå att det borde vara samma. jag kan fota kolven jag har från en everest 440 så kan du försöka jämföra. vet dock inte när det kan bli då jag inte har den hemma.
så här säger en amerikansk katalog som jag har:
440 alpine 71-73, olympique 440 73-76, Tnt 71-73 kimpexnr. 09-757

everest 440 75-79, olympique 440 -77, tnt everest -74 kimpexnr 09-759

men jag fattar inte vad skillnaden mellan dessa kolvar skulle vara.
har Tnt kolven nåt fönster borrat i kolven? det har väl everest kolven.
Ski-doo citation 3500 -80
ski-doo sno pro 340 -78
ski-doo blizzard 7500 -79
ski-doo formula plus -86
ski-doo mach 1-X -91
ski-doo formula plus efi -93
lynx racing 454 -96

Kronjocke
Inlägg: 911
Blev medlem: 23 jan 2007, 22:55
Ort: I Shtaaan nagerst.

Inlägg av Kronjocke » 19 mar 2008, 11:09

Jag kanske har det du söker.Köpte 2st cyllar+kolvar på Tradera.Det va en suddig bild,samt texten Rotax 440.När jag fick hem dom så insåg jag att dom inte passar min TNT 440-74.Dom har vänster-höger kolv.Dom här är lika.Det är stansat 1.00 på kolv toppen.Så diametern är nu 68,5 Kolvarna är beg men gått mycket lite.Är sågott som nya.Finns även topplock,packning och insugsrör.

PLUSSS
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1650
Blev medlem: 17 jan 2007, 12:22
Ort: l
Kontakt:

Inlägg av PLUSSS » 19 mar 2008, 12:26

ja jag ska mäta min ikväll oxå, så får vi se :D

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 19 mar 2008, 13:23

snopro78 skrev:ja nog tycker jag åxå att det borde vara samma. jag kan fota kolven jag har från en everest 440 så kan du försöka jämföra. vet dock inte när det kan bli då jag inte har den hemma.
så här säger en amerikansk katalog som jag har:
440 alpine 71-73, olympique 440 73-76, Tnt 71-73 kimpexnr. 09-757

everest 440 75-79, olympique 440 -77, tnt everest -74 kimpexnr 09-759

men jag fattar inte vad skillnaden mellan dessa kolvar skulle vara.
har Tnt kolven nåt fönster borrat i kolven? det har väl everest kolven.
Fönstret ska vara till nån extra port som kom på den nyare 440:n, men förmodligen påverkar den inte funktionen om man sätter kolven i en äldre cylinder som inte har den porten. Det är iaf vad folk spekulerar :)

Däremot läste jag att dom nyare 440 har nikasil cylindrar medans dom äldre inte har det? Kan det stämma? Isf kan man väl inte ha samma ringar?
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Kronjocke
Inlägg: 911
Blev medlem: 23 jan 2007, 22:55
Ort: I Shtaaan nagerst.

Inlägg av Kronjocke » 19 mar 2008, 14:20

Angående kolvringar.Nickasil och stålfoder använder samma kolvringar.Däremot så finns det äldre cyllar med hårdförkromade cylle lopp, som är svåra att skilja från nickasil ,när dom blivit gamla och repiga.Dessa ska ha andra kolvringar.Jag vill minnas att det va nån typ av gjutjärs historia som lätt gick av vid montering.

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 19 mar 2008, 17:07

Nu har jag plockat bort toppen och inspekterat kolven.. Den har smält alldeles bredvid avgasporten och ser inte så vacker ut. Cylindern och toppen var inte så vackra heller, smält kolv på cylindern och massa jack i förbränningsrummet, så jag kommer nog antingen få byta allt eller spendera tid+pengar för att få till dom här grejerna. Känns väl som enklast att byta till cylindrar från en nyare 440, då slipper man kolvproblemet sen också och dessutom får man några hk extra på köpet :)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 19 mar 2008, 17:17

oj, de var inge kul att höra... :( men som du säger så är det lika att byta cylindrar då har du löst problemet me kolvarna....
kanske lika att ta en hel motor från en everest440

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 19 mar 2008, 17:31

Gunnar skrev:oj, de var inge kul att höra... :( men som du säger så är det lika att byta cylindrar då har du löst problemet me kolvarna....
kanske lika att ta en hel motor från en everest440
Jo, jag ska kolla med min "leverantör" här i byn ikväll. Pratade med han tidigare idag och han var iaf ganska säker på att han hade cylindrar och kolvar men har han en komplett motor så tar jag ju den istället.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

snopro78
Inlägg: 603
Blev medlem: 22 jan 2007, 20:22
Ort: Umeå

Inlägg av snopro78 » 19 mar 2008, 20:26

jo jag känner igen det där med smält kolv på avgassidan, kolla vevhustätningarna innan du monterar nya cyllar, synd att jag kastade ett par 440 cyllar för nåt år sedan vid en rejälare garagestädning. hittade i alla fall 2 440 kolvar, den ena, mag-sidan var fin men den andra för pto-sidan var lätt grillad på toppen avgassidan, saknade dessutom ringar och var 0.20" öd. mag-sidan var standard.
Ski-doo citation 3500 -80
ski-doo sno pro 340 -78
ski-doo blizzard 7500 -79
ski-doo formula plus -86
ski-doo mach 1-X -91
ski-doo formula plus efi -93
lynx racing 454 -96

Skriv svar