TnT 440 -71, it's alive!!

Bilder och information om din egen skoter
Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 19 mar 2008, 22:57

Såja, nu har jag fått tag i grejer! Det blev en 440 från en 74 eller 75 Everest, den något nyare modellen alltså som det faktiskt går att köpa kolvar till i fall det behövs.
Motorn går runt och är komplett med 34mm mikuni och en fräsch variator. Fick den för ett riktigt kompispris, 800 kr! :shock:

Att jag fick med variatorn var goda nyheter också, eftersom variatorn har samma gäng som 640:n och nu har jag alltså 2 st såna så jag kan flytta över en av dom och slipper förhoppningsvis skaffa en dyr ny variator :)

Den här motorn har haft CDI tändning men han hade ingen box till den. Så vi får se hur jag gör, jag ska försöka hitta nån box men om jag inte hittar nåt så kommer jag mest troligen bara flytta över cylindrarna + kolvarna till den nuvarande motorn.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 20 mar 2008, 19:01

Ja nu har jag då lämnat tillbaks motorn tyvärr.. CDI boxen går inte att få tag i, och den här motorn har grövre vevaxel än dom andra 440 så för att byta till brytartändning måste man hitta en 440 F/A för det är tydligen den enda motorn som grejerna passar ifrån. Och alla vet ju hur lät dom där motorerna är att hitta ;)

Men jag fick med mig en annan motor istället, en 434:a som fanns på Alpine/Valmont/Nordic 72-73. Det som är konstigt är att det är en sån här motor min Alpine ska ha eftersom det är en 73:a 440ER. Men Alpinen har en helt annan motor, så jag antar att den är bytt nån gång.
Den här har väl lite mindre hästar än Everest motorn, han trodde det var 38 hästar men jag vill som bara få igång skotern, sen får vi se om det blir att byta motor till nåt lite häftigare ;)

Nåja motorn gick iaf inte runt, den har stått bra länge. Sprutade lite WD40 i tändstifthålen och se på fan nu gick den att dra runt utan oljud eller nåt. Gnista fanns också till både tändstiften, så imorgon blir det väl att montera den och se om den går. Motorn hade f.ö en frän spjällförgasare :)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

elanmannen
Inlägg: 204
Blev medlem: 26 feb 2007, 18:10
Ort: Orsa

Inlägg av elanmannen » 20 mar 2008, 21:14

Jag har en ganska komplett Vamlont 440-motor ståendes om du skulle behöva ännu en motor. Men du verkar ha händerna fulla nu:)

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 20 mar 2008, 21:27

elanmannen skrev:Jag har en ganska komplett Vamlont 440-motor ståendes om du skulle behöva ännu en motor. Men du verkar ha händerna fulla nu:)
Ja det är mycket som händer såhär på slutet av säsongen :) Men jag hör av mig i fall jag är i behov av en motor, tänkte försöka få den startklar imorgon så jag får se om den går. Funderar nästan på att bygga en "motorbänk" med tank o pump, för att kunna provstarta motorer i utan att behöva montera dom i en skoter.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 21 mar 2008, 20:18

IT'S ALIVE! :D

Ja idag blev det alltså att byta morot i den ;)

Före...
Bild
Bild

Nya motorn (magnapullen hade jag redan flyttat över från den gamla)
Bild
Bild

En stund senare såg det ut såhär..
Bild

Då var det dags att leta fram några tändstift! Jag vet att jag har ett par sprillans nya men hittade inte dom så det blev gamla risiga tändstift, dessutom 2 olika men det var allt jag hade.
Jag fick plocka bort främre fläktkåpan annars kom jag inte åt med tändstiftsnyckeln, men jag tror inte det har nån betydelse för utan den kåpan såg det då precis ut som på gamla motorn.
Sen var det bara att prima och dra i snöret, och se på fan, den gick ju igång!

Så det var bara att börja montera tillbaks saker då så man kunde ta en provsväng 8)
Bild
Bild
Bild
Bild

Jag ska dra om alla bränsleslangar för dom var mest bara hårda men för idag fick dom duga. Sen måste jag dra om elen också.
Sen var det dags för provsvängen! Och det gick ju bra :) Var bara ut på vägen en snabb sväng i total mörker så jag såg inte så värst mycket. Men allt verkar fungera bra, förutom att den precis som alla mina andra skotrar är ostyrbar på parkeringen och vägen :lol:

Filmbit kommer snart, youtube segar just nu.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

PLUSSS
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1650
Blev medlem: 17 jan 2007, 12:22
Ort: l
Kontakt:

Inlägg av PLUSSS » 21 mar 2008, 20:33

jaaaaaa men grattulerar , ser fram emot filmen :D

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 21 mar 2008, 20:35

Ja filmsnutten då :) Det var visst halt på rampen i fall ni undrar varför sekundären snurrar medans skotern står still ;) Ingen el kopplat så jag fick döda den genom att strypa luften.
Notera också hur bra ordning jag har i garaget just nu :roll:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=tJYzD1jDvVw[/youtube]
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 04 apr 2008, 21:29

Idag har jag varit ut på första längre provsvängen med den, blev väl ungefär 2 mil kanske på lite olika underlag. Men det gick så bra så, även i djup snö tar den sig fram ganska bra, men jag lyckades köra fast på ett ställe, och körde fast 3 ggr till medans jag försökte komma tillbaks till spåret :lol: Kompisen körde också fast med snotric dubbelbandaren så jag skäms inte allt för hård. Han hoppade ner i snön och det var då minst 130 cm där :)

Dom sista 2 kilometer fick kompisen bogsera mig, pinnen till helixen hade på nåt sätt ramlat ur och vi hittade då inte tillbaks den och hade inget annat med oss som vi kunde sätta dit. Men annars inga problem :) Imorgon blir det en längre tur!

Bild
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Skriv svar