Sida 1 av 2

Hzon´s Lynx GX407 (GL 250)

Postat: 08 jan 2014, 15:29
av Hzon
Min första... :thumbright:
Lynx GL 250 -86

Bytte till mig den mot mitt mad max byggy bygge, mest på skojj.
Var inte nå större att fixa på den när jag väl fick hem den.

-Lite tank trubbel, slangen inne i tanken hade lossnat.
-Riktning och jystering av styrningen.

Motorn kan inte ha gått mycket, kanonkomp och starar direkt.

Tanken med denna härliga kärra är att kunna ta sig en och annan tur i skogaran och på isen i trakterna kring stugan.
(Sundborn, Dalarna)

Renovering av boggi och byte till 396matta.
-Länk till min projekt tråd.http://retroskoter.com/viewtopic.php?f=12&t=14466

Re: Hzon´s Lynx GL 250

Postat: 14 jan 2014, 18:32
av Hzon
Lägger upp ett par till bilder på åket.

Kom på att jag ju faktiskt klätt om dynan och gjort en ny bottenplanka.
Stötdämparna på skidorna är mina gamla pensionerad Volvo PV framstötdämpare, man tar vad man har...
8)

Hzon´s Lynx GX 407 (GL250)

Postat: 15 mar 2018, 00:39
av Hzon
Gamle Bombardier 253an åkte ur och fick lämna plats åt en Honda GX390
Motorn har fått lite moddar och uppgraderingar för att klara livet och kraven i lynxen.

Borrad till 90mm vilket ger 407cc
Portad och höjt komp till ca 10.5-1
Dubbla ventilfjädrar och förstärkta vippor
Borttagen balansaxel
Borttagen varvtalsreglering
Balanserad vevaxel

Flyttade org variatorn och byggde om befintligt motorfäste.
Kör orginal ljudamparen och Mikuni WM32 förgasar

Körmässigt så fungerade det förvånansvärt bra direkt.
Tillslag, acc och varvtalsområde för variatorn är orört.
Har förlorat lite i toppfart, men det finns mycket mer att hämta i motorn, den går i nuläget snålt, tändningen ojysterad och 1000 andra bortförklaringar
;)
Björnstark är den i alla fall!

Re: Hzon´s Lynx GL 250

Postat: 15 mar 2018, 00:49
av Hzon
Kommande upgraderingar är att installera batteri och laddspolar så jag kan använda elstarten som redan är monterad.
Uppgradera tändningen till UT2 tändning som förställer tändning efter varvtal (fast tändning nu)
Ljuddämpar box till insuget
Samt allmän uppsnyggning av installationen.

Re: Hzon´s Lynx GX407 (GL 250)

Postat: 15 mar 2018, 06:29
av SS440-80
Skojigt :thumbright:
Motorn ser ut att passa perfekt :D Vad har den suttit monterad i från början?

Re: Hzon´s Lynx GX407 (GL 250)

Postat: 16 mar 2018, 00:47
av Hzon
SS440-80 skrev:
15 mar 2018, 06:29
Skojigt :thumbright:
Motorn ser ut att passa perfekt :D Vad har den suttit monterad i från början?
Inte helt säker faktiskt :?: Jag fick den okomplett och i bitar av min jobbarkompis.
De är ju vanliga i högtryckstvättar, svetsar, elaggregat, paddor osv.

Rotaxens axel sitter längst ned i blocket med cylindern stående uppåt.
Hondans axel går ca ut 1/3 upp på blocket men har ju cylindern bara 25 grader från horisontalplanet så den sticker ju inte upp högre en 253an gjorde trots att jag blev tvungen att montera motorn högre upp då det var lite ont om plats nedåt.
Använde orginal motorfästet och modifierade det efter hondans infästning.
Blev lite tight mellan avgasröret ut från toppen och sekunder variatorn, kommer att få kapa ur lite i kanten på remmskyddet där innan jag kan montera det.

Re: Hzon´s Lynx GX407 (GL 250)

Postat: 16 mar 2018, 00:53
av Hzon
Bilder på inliningen

Re: Hzon´s Lynx GX407 (GL 250)

Postat: 16 mar 2018, 00:56
av Hzon
.

Re: Hzon´s Lynx GX407 (GL 250)

Postat: 16 mar 2018, 00:56
av Hzon
...

Re: Hzon´s Lynx GX407 (GL 250)

Postat: 18 mar 2018, 21:25
av ATK
Intressant! Är det 1 tums axel på Hondan? Hur har du fäst variatorn? Vet du vad
viktskillnaden är?

Re: Hzon´s Lynx GX407 (GL 250)

Postat: 19 mar 2018, 23:36
av Hzon
Det är en 25mm axel på min motor, men hondorna finns ju med 1" och div koniska axlar oxå.
Har monterat en hylsa på axeln som har rätt kona jämte variatorn.
Lite meckigt men det verkar fungera bra.
Hade inte någon bättre bild en denna, tyvärr.

Köpte hylsan på ebay. Tordde den skulle vara 25mm invändigt men se det var den inte, den var konisk även invändigt.
Som tur är med 25mm som största diameter så jag kunde göra den rak invändigt och endå få ett par hundigar i presspassning.
Som sagt lite jobb att få det att lira, det finns ju comet variatorer som passar direkt men de kostar ju pengar! ;)

Re: Hzon´s Lynx GX407 (GL 250)

Postat: 19 mar 2018, 23:42
av Hzon
Svarvade ett spår i axeln för en spårryttare som stoppar hylsan från att glida inåt.
Detta spår bestämmer dessutom hur primärvariatorn lainar mot sekundären.

Viktmässigt skiljer det faktiskt inte så mycket. Har en lapp i garaget där vikterna står kommer inte riktigt ihåg just nu men
har för mig att det var typ Rotax 28kg och Honda 32kg men skall dubbelkolla.

Re: Hzon´s Lynx GX407 (GL 250)

Postat: 24 mar 2018, 05:54
av ATK
OK, tänkte att du gjort så. Hur är det med varvtal på Hondan jämfört med Rotaxen?
Bra jobbat!

Re: Hzon´s Lynx GX407 (GL 250)

Postat: 28 mar 2018, 23:52
av Hzon
Tack!

Har beställt en varvtalsmätare "tiny tack" som skall monteras när den väl dyker upp.
Original så är Hondan begränsad till 3600rpm, men har tagit bort regleringen så den kan varva "fritt"
Med rotax så gjorde den max 70km/h men har ingen aning om vad motorn varvade då...
Hittills vartit uppe i 60km/h med Hondan så den varvar alltså inte lika mycket (ännu)

Re: Hzon´s Lynx GX407 (GL 250)

Postat: 28 mar 2018, 23:54
av Hzon
Någon som har koll på varvtalsområde för en Rotax 253?

Re: Hzon´s Lynx GX407 (GL 250)

Postat: 01 apr 2018, 21:26
av Hzon
Påskuppdatering.
Gått upp i munstycken i förgasaren.
Får fortfarande lite snålt men klart bättre.

Öppnade variatorn och monterade i vikter i den. Stor förbättring, nu behöver jag inte varva så mycket för att öka farten, och motorn orkar ju hur bra som helst på låga varv i alla fall.

Re: Hzon´s Lynx GX407 (GL 250)

Postat: 02 apr 2018, 21:51
av SS440-80
Har ni snö kvar, så att du kan testköra ordentligt?

Re: Hzon´s Lynx GX407 (GL 250)

Postat: 03 apr 2018, 22:55
av Hzon
Hemma i Sala är det inte mycket kvar.
Men släden står utanför Falun, där är det gott om snö en.
Åker troligen upp till helgen igen.
Blir till att ha med moddade avgaspipan, mera munstycken, göra oljebyte, m.m.

2019/2020 Ge mig SNÖ

Postat: 20 okt 2019, 01:23
av Hzon
Mycket lite gjort under låååång tid!!!
Men i år väntar jag mig mycket snö o således är det dax att förbereda säsongen!

- Uppgraderat till hydralisk broms.
https://photos.app.goo.gl/omHZJQm64387qi7w9

- Bygg en batterihållare, batteriet hålls fast av bygeln som går att manövrera med enbart en hand.
batteriet sitter MYCKET stadigt.
https://photos.app.goo.gl/oyYiJCYjETtxPUCG9
https://photos.app.goo.gl/VksqRnr3TqmRnZj97
https://photos.app.goo.gl/WkpNuiGqcat8a47G9

- Styrstaget mellan skidorna var gjort av ett 15mm hydral rör... inge vidare som styrstag då de är mjuka som smör typ.
Blir nu ett 12mm Rostfritt med 2mm gods, klart styvare och bör klara jobbet galant.

Hittade ett smått humoristisk klipp där lynxen även är med. Honda Sound!
https://youtu.be/ILnxth0_RL0

Re: Hzon´s Lynx GX407 (GL 250)

Postat: 20 okt 2019, 13:19
av SS440-80
Berätta gärna hur du konverterat bromsen, och vad det är för grejer du använt.
Är nog många som skulle bygga om den mekaniska om de fick en bra guide att följa.

Batterilådan är superfin :thumbright: