Blev med Rajd idag...

Bilder och information om din egen skoter
DME
Inlägg: 100
Blev medlem: 19 dec 2007, 20:01
Ort: Piteå
Kontakt:

Blev med Rajd idag...

Inlägg av DME » 09 mar 2008, 20:20

Som rubriken lyder så blev jag med Rajd idag 8)

-77:a Rajd 250, 2 tidigare ägare, alla prylar verkar vara med inklusive motorkåpan som dock inte är med på bilderna.

Här är två taskiga bilder, fler kommer efter liten uppstädning...

Bild

Bild


Rajd on!

/Danne
Ockelbo 400 -81
AMF Delta 5820 -74

Snöskroters Piteå

Swesled
Inlägg: 282
Blev medlem: 19 mar 2007, 09:06
Ort: Vännäs

Inlägg av Swesled » 09 mar 2008, 20:24

Läcker släde :D
Ski-doo Everest 464 L/C -81

B

DME
Inlägg: 100
Blev medlem: 19 dec 2007, 20:01
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av DME » 09 mar 2008, 20:47

Jag skulle behöva lite info om denna skapelse.

De flesta Rajd:ar från slutet av -70-talet verkar vara bredbandare.
Detta är ju en smalbandare som verkar marginellt större än min Sno-Tric SC3.
Hur vanlig är denna modell??

Det sitter en Rotax 247:a i den, mer än så vet jag inte om motorn.
Antar att det är samma motor som i Elan, eller?

Vad har den för effekt? Kända problem?

All info om både skotern och motorn mottages tacksamt!

/Danne
Ockelbo 400 -81
AMF Delta 5820 -74

Snöskroters Piteå

El Presidente
El Presidente
El Presidente
Inlägg: 1426
Blev medlem: 11 jan 2007, 21:42
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av El Presidente » 09 mar 2008, 20:52

Såg fin ut, du får ta lite mer bilder när det är ljust..=)
TEAM KATTPISS RACING # 187
-----------------------------------

1987½ Arctic Cat Wildcat 650 Prototype nr 81 av 100st
1980 Arctic cat Eltigre 6000
1979 Arctic cat Cross Country Cat
1978 Arctic cat Pantera 5000
1978 Arctic cat Eltigre 440
1977 Arctic Cat Cross Country Cat 340
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1974 Arctic Cat Sno Pro Tribute 340
1972 Arctic Cat Lynx
1969 Arctic Cat Panther

green_lightning
Inlägg: 390
Blev medlem: 06 jan 2008, 01:51
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av green_lightning » 09 mar 2008, 21:07

hmm rotaxen som sitter i elaner har jag för mig är på 12 hk

Användarvisningsbild
Bennet
Inlägg: 803
Blev medlem: 23 feb 2007, 20:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Bennet » 09 mar 2008, 21:42

lite info om rajd finns här http://biphost.spray.se/rajd/index2.htm
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.

DME
Inlägg: 100
Blev medlem: 19 dec 2007, 20:01
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av DME » 09 mar 2008, 21:52

Bennet skrev:lite info om rajd finns här http://biphost.spray.se/rajd/index2.htm
Tack för länken :)
Har kikat igenom den sidan tidigare men kan inte hitta någon modell på denna sida som stämmer in på min http://biphost.spray.se/rajd/filer/cent ... id=1028695

Ingen av de listade modellerna har Rotax-motor, bara Sachs, Mag eller Kohler.
Ingen smalbandare har svart huv enligt den sidan heller... :?:


Jakten på info går vidare.... 8)
Ockelbo 400 -81
AMF Delta 5820 -74

Snöskroters Piteå

Användarvisningsbild
parbring
Inlägg: 279
Blev medlem: 21 feb 2007, 20:06
Ort: Gammelstad

Inlägg av parbring » 09 mar 2008, 23:03

Nej, jag har aldrig sett någon sån där tidigare... Men den var rätt cool och ser ut att vara i fint skick! Ser fram emot mer bilder. :)
| Ockelbo 300 ´70 | Ockelbo 300 LG´72 | Ski Doo Elan 250 ´71 | Arctic Cat JAG 4000 ´82 | Aktiv 600 440 ´78 |

DME
Inlägg: 100
Blev medlem: 19 dec 2007, 20:01
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av DME » 10 mar 2008, 21:20

Okej, har inte hunnit med några foton idag innan mörkret kom...

Har dock hunnit dra i startsnöret ett par gånger, med skumt resultat.

I med lite startgas och den tände på första draget för att sedan dö direkt.
In med färskt bränsle och mer startgas, dock med samma resultat.

Lät den gå på startgas en stund och plötsligt gick den på tomgång för egen maskin. Fick dock inte soppa när man gasade lite.

Plockade isär gasaren (Tillotson), kollade membranen (hela och fina), coh rengjorde hela rasket (alla kanaler öppna). Bytte ut vakuumslangen mellan vevhus och gasare.

Ihop med apparaten igen och ut och prova.

Samma sak händer, dvs måste köra på startgas ett bra tag innan han går för egen maskin... Går möjligen lite bättre än tidigare, men ingen större skillnad.

Vad ska man tro? Vevhustätningar? Membran trots att det inte syntes några skador?
Tips?

/Danne
Ockelbo 400 -81
AMF Delta 5820 -74

Snöskroters Piteå

green_lightning
Inlägg: 390
Blev medlem: 06 jan 2008, 01:51
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av green_lightning » 10 mar 2008, 22:35

Jag personligen är ingen tillotson-fantast. Satt en tillotson på en ockelbo 600 jag köpte för nåt år sen.
Jag trodde att membranen va gamla eller så så jag bytte ut dom, Sen gick skotern som en projektil!! ..i 6 km.. sen vare samma visa igen,
den gick knappt framåt i en par 100 meter sen gick den bra en liten bit sen.. ja.. inte alls bra..
Kanske finns nåt speciellt filter som är värre än vanliga ok-filter som kan fitrera bort i princip allt som tillotsonförgasarens membran ogillar eller så..

Jag fegade ur och monterade en mikuni.. då gick den som ett skott! :)

DME
Inlägg: 100
Blev medlem: 19 dec 2007, 20:01
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av DME » 11 mar 2008, 20:40

Problemet löst!

Satt och tänkte tillbaka på hur det såg ut när jag plockade isär förgasaren igår.
Alla membran var hela, alla passager rena.

Vad kan då göra att soppan inte kommer fram?

Nålventil?

Den hade jag ju ut och tittade på och gummispetsen var fin, sätet likaså...

Enkel att plocka ut och sätta tillbaka var den också då den inte har någon bygel som ska krokas över aktuatorarmen. Det är alltså bara gravitationen som gör att den öppnar...

Hmm... :roll: :shock: :idea:

En konisk gummispets som trycks in i ett hål med fjäderkraft men ska ramla ut av sig själv verkar ju orimligt!!

Av med förgasaren, in i garaget och fundera lite till.

Tog en tunn spik, smidde till den lite, borrade ett passande hål i nålventilen samt sågade upp en skåra i aktuatorarmen.

Pilligt värre men såhär såg resultatet ut:

Innan spiken monterats...
Bild


Efter spiken monterats...
Bild


Alltihop tillbaka i förgasarhuset...
Bild


Tillbaka med förgasaren, koppla slangar, tre ryck i snöret och Rajden startar och går perfekt på tomgång.
Lite varmkörning och den går perfekt på fullgas också!!

Woohoo, Rajd on!

Mvh
Danne
Ockelbo 400 -81
AMF Delta 5820 -74

Snöskroters Piteå

Melander
Inlägg: 41
Blev medlem: 12 nov 2007, 23:04
Ort: Pite

snyggt

Inlägg av Melander » 11 mar 2008, 22:29

DME skrev:Problemet löst!

Satt och tänkte tillbaka på hur det såg ut när jag plockade isär förgasaren igår.
Alla membran var hela, alla passager rena.

Vad kan då göra att soppan inte kommer fram?

Nålventil?

Den hade jag ju ut och tittade på och gummispetsen var fin, sätet likaså...

Enkel att plocka ut och sätta tillbaka var den också då den inte har någon bygel som ska krokas över aktuatorarmen. Det är alltså bara gravitationen som gör att den öppnar...

Hmm... :roll: :shock: :idea:

En konisk gummispets som trycks in i ett hål med fjäderkraft men ska ramla ut av sig själv verkar ju orimligt!!

Av med förgasaren, in i garaget och fundera lite till.

Tog en tunn spik, smidde till den lite, borrade ett passande hål i nålventilen samt sågade upp en skåra i aktuatorarmen.

Pilligt värre men såhär såg resultatet ut:

Innan spiken monterats...
Bild


Efter spiken monterats...
Bild


Alltihop tillbaka i förgasarhuset...
Bild


Tillbaka med förgasaren, koppla slangar, tre ryck i snöret och Rajden startar och går perfekt på tomgång.
Lite varmkörning och den går perfekt på fullgas också!!

Woohoo, Rajd on!

Mvh
Danne
Snyggt jobbat!

Fick själv inte igång Blizz pga bränslepumpsfel.

Får lov att köpa rep. sats imorgon så kanske den går sedan.

DME
Inlägg: 100
Blev medlem: 19 dec 2007, 20:01
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av DME » 12 mar 2008, 23:11

Forskat vidare i historien kring denna maskin.

Ockelbo köpte Rajd 1976 och tillverkningen av Rajd flyttades från Söderhamn till Ockelbo. Tillverkningen av Rajd lades sedan ned efter att 700 maskiner tillverkats.

Denna Rajd 250 tycks vara identisk med Ockelbo 250 sånär som på färgen, dekaler och namnet.

Kollade regnumret på denna Ockelbo 250 och även den är tillverkad -77. Alla andra uppgifter är också identiska med min Rajd.

Bild


Bra att veta när man ska leta delar :wink:
Ockelbo 400 -81
AMF Delta 5820 -74

Snöskroters Piteå

Rajd
Inlägg: 45
Blev medlem: 15 mar 2007, 15:56
Ort: Härnösand
Kontakt:

Inlägg av Rajd » 13 mar 2008, 20:10

Japp, en Rajd 250 är en ockelbo 250 fasst med andra färger + deklar annars identisk
Hell Rajders

Användarvisningsbild
Hirth
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 515
Blev medlem: 13 nov 2007, 20:01
Ort: Mockfjärd

Inlägg av Hirth » 14 mar 2008, 01:01

DME skrev:Problemet löst!

Satt och tänkte tillbaka på hur det såg ut när jag plockade isär förgasaren igår.
Alla membran var hela, alla passager rena.

Vad kan då göra att soppan inte kommer fram?

Nålventil?

Den hade jag ju ut och tittade på och gummispetsen var fin, sätet likaså...

Enkel att plocka ut och sätta tillbaka var den också då den inte har någon bygel som ska krokas över aktuatorarmen. Det är alltså bara gravitationen som gör att den öppnar...

Hmm... :roll: :shock: :idea:

En konisk gummispets som trycks in i ett hål med fjäderkraft men ska ramla ut av sig själv verkar ju orimligt!!

Av med förgasaren, in i garaget och fundera lite till.

Tog en tunn spik, smidde till den lite, borrade ett passande hål i nålventilen samt sågade upp en skåra i aktuatorarmen.

Pilligt värre men såhär såg resultatet ut:

Innan spiken monterats...
Bild


Efter spiken monterats...
Bild


Alltihop tillbaka i förgasarhuset...
Bild


Tillbaka med förgasaren, koppla slangar, tre ryck i snöret och Rajden startar och går perfekt på tomgång.
Lite varmkörning och den går perfekt på fullgas också!!

Woohoo, Rajd on!

Mvh
Danne
Ser skrämmande lik ut nål till Walbron, har några såna på lager, kan skicka en åt dej om du vill testa MVH Per

El Presidente
El Presidente
El Presidente
Inlägg: 1426
Blev medlem: 11 jan 2007, 21:42
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av El Presidente » 14 mar 2008, 08:46

Killar när ni citerar så ta bort bilder och det som inte är relevant
till erat svar

Mvh/Gnällgubben
TEAM KATTPISS RACING # 187
-----------------------------------

1987½ Arctic Cat Wildcat 650 Prototype nr 81 av 100st
1980 Arctic cat Eltigre 6000
1979 Arctic cat Cross Country Cat
1978 Arctic cat Pantera 5000
1978 Arctic cat Eltigre 440
1977 Arctic Cat Cross Country Cat 340
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1974 Arctic Cat Sno Pro Tribute 340
1972 Arctic Cat Lynx
1969 Arctic Cat Panther

DME
Inlägg: 100
Blev medlem: 19 dec 2007, 20:01
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av DME » 14 mar 2008, 10:40

Hirth skrev:Ser skrämmande lik ut nål till Walbron, har några såna på lager, kan skicka en åt dej om du vill testa MVH Per
Tjena Hirth,

låter kanon att slippa fundera på om min modifierade nål ska ge upp för att spiken släpper :?

Inte för att jag tror det är någon risk, den sitter som benet men ändå...

Jag skickar ett PM med mina uppgifter.

Tack på förhand!

/Danne
Ockelbo 400 -81
AMF Delta 5820 -74

Snöskroters Piteå

DME
Inlägg: 100
Blev medlem: 19 dec 2007, 20:01
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av DME » 14 mar 2008, 10:46

Rajd skrev:Japp, en Rajd 250 är en ockelbo 250 fasst med andra färger + deklar annars identisk

Vet du om man kan få tag på nya dekaler till denna Rajd nånstans?

Allt som jag hittat (och det är inte mycket...) verkar vara till modeller som tillverkats före Ockelbo köpte märket.

/Danne
Ockelbo 400 -81
AMF Delta 5820 -74

Snöskroters Piteå

6pac
Inlägg: 31
Blev medlem: 12 mar 2008, 16:05
Ort: Ske-

Inlägg av 6pac » 14 mar 2008, 14:19

Denna
http://www.blocket.se/vi/15544682.htm?ca=2_s
kom jusst upp på blocket..

Väldigt ockelboig, kanske delar passar? köp som reservdelare!
(fast kanske synd att slakta en så fin..)

Användarvisningsbild
parbring
Inlägg: 279
Blev medlem: 21 feb 2007, 20:06
Ort: Gammelstad

Inlägg av parbring » 14 mar 2008, 15:10

Tyvärr är det nog inte så våldsamt mycket som passar från den där då det är Rajds bredbandare som har mest gemensamt med Ockelbo 600.
| Ockelbo 300 ´70 | Ockelbo 300 LG´72 | Ski Doo Elan 250 ´71 | Arctic Cat JAG 4000 ´82 | Aktiv 600 440 ´78 |

Skriv svar