Senioren är tillbaka

Bilder och information om din egen skoter
fretchi
Inlägg: 13
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:38
Ort: Jokkmokk
Kontakt:

Senioren är tillbaka

Inlägg av fretchi » 26 feb 2008, 19:51

Ja. Denna skotern ägde min morfar för en herrans massa år sedan. Efter att ha bytt upp sig blev den ståendes. Till alla vi barnbarns glädje. Flera år tjänstgjorde den som skoter för oss ungdomar som snurrade runt på ängen runt husen. Att detta resulterade i att hela marken runtomkring blev upptrampade brydde sig ingen särskilt mycket i.

En rolig (åtminstone när man ser tillbaks på det såhär) anekdot var då vi alla skulle ut och åka skridskor på en tjärn. Vi körde ut på isen, Morfar var före med vikingen, med alla i kälken bakpå. Jag kom efter. Efter ett tag förstod vi att något var fel. Vikingen började sakta men säkert sjunka genom den mjuka isen. Samma öde hände med SW:n. Även kälken blev flytandes i vattnet. Som tur var klarade sig alla med livhanken i behåll. dock lite blötare än vanligt. Veckan därpå bärgade vi skotrarna från den drygt två meter djupa sjön. De fick nya oljor och servades och därefter fick den fortsätta sin tjänstgöring.

Så blev det som så att alla vi barnbarn blev större och skaffade nyare och häftigare skotrar. Så även jag. Men jag kunde aldrig riktigt släppa den gamle. Så jag frågade till slut morfar om jag fick ta över skotern. inte var det ju några problem. han blev bara glad. Så efter att jag hade bytt bort min Polaris mot en Volvo, vilket jag tycker var mycket vettigt :) så började tankarna vandra mot den gamle. Han stod ju kvar där, Ett boggihjul borta och lite småfix.

Insugspackningarna fick jag byta. De hade jag haft sönder i ett tidigare skede, men efter den small den så snällt igång. Lite längre in på vintern fraktade jag hem den och fixade det sista, och det är där vi är idag :)

Så här ser han ut i skrivandes stund:

Det almänna skicket på skotern är inte alls dumt
Bild
Bild

Under huven. Inte ser man så många spår av sjöbotten som tur är :)
Bild
Bild

Moderata 775 mil har mattan snurrat
Bild

Roliga detaljer är att all el funkar. Batteriet ska jag dock byta ut. Tutan måste jag också skaffa mig. Lite småfix finns ju också såklart. Renovera variatorn blir sommarens projekt men i vinter ska den få gå som den är :)

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 26 feb 2008, 19:58

Han var ju fin! :) Men till helgen ska jag ta en närmare titt på den 8)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Sm-X
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 06 jan 2008, 20:56
Ort: Lauker(hem), Arvidsjaur, IBland Ume
Kontakt:

Inlägg av Sm-X » 26 feb 2008, 21:36

Jo den ser ju rigtigt fin ut, kul se en SW igen, hade mina första egna svängar på en sån där, fick köra med farbroderns Sw440Europa -74, full tank och värdelös i ljupsnö he he

Skriv svar