Sida 2 av 3

Postat: 19 jun 2009, 10:21
av Southern Hill Custom
Allt som "blänker" och inte ska vara kromat är först blästrat med mässing spån, sedan skickar vi iväg detaljerna till GF ytbehandling i Gävle.

Nedanstående taget från GFs hemsida!

Stål- och gjutjärn
"Sur Zink - ett ytbehandlingsskikt som skiner!
Korrosionsskyddande ytbehandling som beläggs med blank-, gul-, grön- eller svartkromat. Sur Zink är ett elektrolytiskt oorganiskt dekorativt korrosionsskyddande beläggningssystem som passar för applicering på de flesta stålkonstruktioner."

Det fina med GF är att de har en metod som ger minimal väteförsprödning :arrow: man kan ytbehandla bla. fjädrar och gjutjärn.

Tyvärr har vi inte någon F/A trippel till övers.
Hade vi en extra motor så skulle vi bygga en motorcykel.
Bild
Denna motorcykel är byggd 1971 och är mest känd för att det är den första motorcykeln som har magnesium hjul.

// Lars

Postat: 30 jul 2009, 09:08
av da_loof
Ännu en gång på kort tid blivit rörd över dina fina pipbyggen. Nästan så man blir tårögd över hur vackra de blir

Postat: 08 aug 2009, 13:07
av RajdLaser_
Southern Hill Custom skrev:japp!!
Äkta svensk styrka från Söderhamn!!

puh tur , då bor man inte vid en sån värdelös stad som man trodde xP , ungdomarna brukar kalla söderhamn för döderhamn :/

Re: Rajd trippel

Postat: 20 aug 2009, 21:48
av Southern Hill Custom
Nu är nog dax för en liten uppdatering...........

Bild

Till höstens gasningar har jag bytt hela bränsle systemet, ända från tanken till insuget.
Förgasarna är Mikuni Tm 38 flatsidebrygga.
Dessutom har det blivit lite uppdaterningar på tändsystemet och motorkuddarna.

Idag började jag med att bygga ett helt nytt set pipor.... man får hoppas att det blir ett par riktiga "BOLT" pipor.

När jag skulle lägga in bilden med imageshack så blev den stor som en "ladugårdsvägg", så jag tog en Thumbnail i stället. Var det jag som har gjort fel eller är det forumet som är annorlunda?


// Lars

Re: Rajd trippel

Postat: 15 sep 2009, 09:25
av Southern Hill Custom
2 pipor nästan klara, och den tredje är pipans dragning är nästan klar.


Bild



Bild

Ursäkta den dårliga bildkvalitèn

// Lars

Re: Rajd trippel

Postat: 15 sep 2009, 14:28
av Holländaren
Ser ut att bli trångt :lol: Men riktig bra! Du kan det här med att bygga pipor alltså..
Ser jag rätt att du gör mallar i papper först? Sen när man ser att det passar "bara" ta mallarna och klippa ut dom i plåt och svetsa ihop?

Re: Rajd trippel

Postat: 15 sep 2009, 18:30
av Jocke H
Proffsigt bygge må jag säga!!!
Har en följd fråga på föregående inlägg,
om det är så att du använder papp mallar först,
hur räknar du ut hur dom ska se ut? :?

Re: Rajd trippel

Postat: 15 sep 2009, 20:42
av Southern Hill Custom
Holländaren skrev:Ser ut att bli trångt :lol: Men riktig bra! Du kan det här med att bygga pipor alltså..


Ser jag rätt att du gör mallar i papper först? Sen när man ser att det passar "bara" ta mallarna och klippa ut dom i plåt och svetsa ihop?
Egentligen är det inte trångt alls, jag tänkte att det skulle vara kul och släppa ut alla piporna på samma ställe och se hur det kommer att låta....
Jag har aldrig hört en trippel med tre separata pipor som mynnar ut på samma ställe.

Normalt gör jag inga pappringar utan det är något som jag tar till om det är många böjar och konstiga vinklar.
sedan är det "bara att göra plåtbitarna lika som pappbitarna...

// Lars

Re: Rajd trippel

Postat: 15 sep 2009, 21:00
av Southern Hill Custom
Jocke H skrev:Proffsigt bygge må jag säga!!!
Har en följd fråga på föregående inlägg,
om det är så att du använder papp mallar först,
hur räknar du ut hur dom ska se ut? :?
Vilka mått pipan ska ha räknas ut med "penna, papper och miniräknare"

När jag vet hur pipan ska se ut så bestämmer jag hur många "ringar" pipan ska vara uppbyggd av.
måtten på varje ring (längd, diameter i båda ändar samt ev viklar) matar jag in i ett program som heter cone layout.
sen får jag en mall som jag kan såga efter.

Om ni vill så kan jag leta fram några bilder på hur man gör en pipa.

// Lars

Re: Rajd trippel

Postat: 15 sep 2009, 21:11
av Holländaren
Southern Hill Custom skrev:Om ni vill så kan jag leta fram några bilder på hur man gör en pipa.
Det vore mycket intressant att se :)

Re: Rajd trippel

Postat: 15 sep 2009, 21:15
av SS440-80
Klart vi vill se hur du tillverkar en pipa! Är otroligt imponerad av ditt arbete.
Du kanske kunde lägga upp det som en egen tråd?

Re: Rajd trippel

Postat: 15 sep 2009, 21:36
av jag 3000
Southern Hill Custom skrev: Om ni vill så kan jag leta fram några bilder på hur man gör en pipa.

// Lars
ja det vore intressant att se :D

Re: Rajd trippel

Postat: 15 sep 2009, 22:08
av Southern Hill Custom
ok lite bilder på hur jag gör pipor:
efter jag bestämt vilka mått pipan ska ha och hur den ska ska se ut, så bestämmer jag vilken bredd jag ska ha på ringarna.


Sedan räknar jag vilken diameter varje ring ska ha i var ände samt vilken vinkel ringen ska ha från mitt axeln ( när man "böjer" pipan)
När detta är klart skriver jag ut ringarna med cone layaut.

Bild
I mitten är en cadd ritning som jag har till grund hur pipan ska böjas.


pappren klistras upp på en plåt.

Bild

körs i bandsågen

Bild

nästan en hel pipa en hel pipa

Bild

sedan ska alla plåtbitar putsas till rätt mått

Bild
en oputsad, en putsad.

Det är viktigt att man har ordning på sina plåtbitar.

Bild
innan nästa moment tar jag bort pappret, tejpen, alla grader som blivit efter slipningen tvättar plåten i t-sprit samt skriver om det är insida eller utsida.

in i rundbockningsmaskinen

Bild

Bild

fin rikning
med plastklubba
Bild


Svetsning
Bild

ev. slipning på insidan
ännu mera fin rikning
planslipning av ändarna ( med bandslip)

Sedan tejpar jag ihop ringarna och kolla så allt stämmer.
Bild

svetsa ihop ringarna kant i kant. Målsättningen är att det ska vara så täta skarvar så att man inte behöver något tillsatsmatrial. (all svetsning sker med tigsvets)

kolla om det behöver slipas på insidan.

svetsa nästa ring, kolla insidan

osv tills man är klar.


hur många cm svets tror ni att det är det på en pipa till kohlern?


// Lars

Re: Rajd trippel

Postat: 15 sep 2009, 22:49
av RUSCH
:? 8 meter

Re: Rajd trippel

Postat: 16 sep 2009, 03:29
av marino carlsson
Hur lång beräknad arbetstid har du trippelpipor från att du börjar räkna på piporna tills dom är klar`?

Snyggt jobbat, du är grym!

Re: Rajd trippel

Postat: 16 sep 2009, 03:36
av Holländaren
Riktig kul att se lite mer om det här :) Nu blir det att spara till en rundbock, en bandsåg står redan på önskelistan sen ett tag.
Jag gissar också runt 7-9 meter svets per pipa, beror lite på vad du har för diametrar.

Re: Rajd trippel

Postat: 16 sep 2009, 10:51
av Southern Hill Custom
marino carlsson skrev:Hur lång beräknad arbetstid har du trippelpipor från att du börjar räkna på piporna tills dom är klar`?

Snyggt jobbat, du är grym!
tack tack :oops: :oops:

Det är svårt att beräkna tiden på alla funderningar och diskutioner i "soffan" som är innan man bestämt sig för hur pipan ska se ut.

När man väl bestämt sig och ska börja bygga, så räknar vi med ca 1 timme per ring totalt. (mycket beroende på hur trångt det är och hur nogrann man är.)

ang svetslängden är ni inte riktigt nära än ( piporna är nog inte så stora som ni tror)

kom ihåg denna tävling också.

http://www.retroskoter.com/viewtopic.php?f=11&t=4238

// Lars

Re: Rajd trippel

Postat: 16 sep 2009, 14:36
av Holländaren
Min beräkning var såhär
antal ringer * pi*medeltjocklek + längd
Uppskattade då längden till ca en meter, och medeltjockleken tog jag kanske i lite mycket för där tog jag 10 cm och då hamnade jag på 885 cm.
Men om vi säger en medeltjocklek på 6-7 cm då kanske vi kommer lite närmare sanningen med 570-650 cm svets per pipa? :)

Re: Rajd trippel

Postat: 16 sep 2009, 20:54
av yamaton
Mycket imponerande! Alltid lika roligt att se expertiskunnande på detta vis.

Re: Rajd trippel

Postat: 16 sep 2009, 23:01
av RetroR
Kan bara instämma med er andra, ruggigt snyggt byggt! :D