Sida 1 av 3

Rajd trippel

Postat: 25 jan 2008, 16:17
av Southern Hill Custom
Nu är rajden bromsad :D :D :D

Bild

ca 81 hp at 8100 rpm ( corrected hp)

Motorn är i original utförande utom Tändning som är ett CDI system & Förgasarna som är Mikuni VM 38.

http://www.youtube.com/watch?v=uPTTp_Ba6-A


// Lars

Postat: 25 jan 2008, 17:12
av sled-ex
OMG vilken skön sång den har!! :D
När och var får man se/höra den i verkligheten? :roll:

Postat: 25 jan 2008, 17:19
av srxjanne
ja,de var fränt :shock: :wink:

Postat: 25 jan 2008, 17:41
av Southern Hill Custom
Jo det är skön sång, om än rätt högröstad...... (ca 105 dB på 2 m avstånd på tomgång.....)

I år blir det troligen:
Harsa 9/2       http://www.skoterfestival.se/
CCW  23/2     http://www.classiccarweek.com/  (se under fliken CCW året runt) 
Draggen 1/3  http://www.rattviksskoterklubb.se/ ( om det blir Dragracing) 
och Ev. familjedagen i Leksand

När Rusch trippeln också är klar ( troligen nästa år), så funderade vi på att åka upp tilll någon träff i norra Sverige.


// Lars

Postat: 23 feb 2008, 23:02
av Rajd
RAJD POWER!!!
SVENSK STYRKA!!!

Postat: 24 feb 2008, 20:50
av Southern Hill Custom
japp!!
Äkta svensk styrka från Söderhamn!!


Bild

//Lars

Postat: 24 feb 2008, 21:16
av green_lightning
Fu fan så läcker den är den 3-cylindriga! Vill ha!

Postat: 25 feb 2008, 06:18
av PLUSSS
dämparna eller upphängningen på den till höger.. är det orginal? det ser vekt ut :D

Postat: 25 feb 2008, 07:47
av Southern Hill Custom
Skiddämpningen är kopierad från Rusch. Orginal ska det sitta bladfjädrar.

Bild

skiddämpningen fungerar bra. den var mycket bättre än dåtidens bladfjädrar.
(Ruschen i mitten har TNT skidor,)

Bild

Det som är en vekt på skiddämpningen är Puch Dakota stötdämparen, den är dessutom lite för lång så det blir lite för högt skidtryck.
Så en ny lite kortare dämpare så blir det bra....



// Lars

Postat: 25 feb 2008, 22:06
av Rajd
riktig "fjortisfråga" men måste veta vad 3-cylliga och S200an toppar?

Rajd-ON! //Rajdmannen

Postat: 25 feb 2008, 23:08
av Southern Hill Custom
Har inte provat någon max hastighet på rajdarna.
Men om jag tittar på utväxlingen och motoreffekten så får jag dessa siffror

Rajd trippeln ca 120 - 130 km/h

S200: 100-110 km/h


/Lars

Postat: 25 mar 2008, 09:35
av Dr Dusseldorf
Ohyggligt trevliga maskiner ! Vad är det för boggie/matta på den "lilla" ?

Postat: 25 mar 2008, 18:41
av Southern Hill Custom
Dr Dusseldorf skrev:Ohyggligt trevliga maskiner ! Vad är det för boggie/matta på den "lilla" ?
YAMAHA GP 440-78+Camoplast Venture tror jag den heter.

/Jocke

Postat: 17 jun 2009, 00:34
av RetroR
Vet inte om jag missat byggtråden på dessa rajdar eller om det bara saknas, skulle dock vara kul med lite mera bilder och info.......nu när man lyckats hamna i Rajd träsket...

Postat: 17 jun 2009, 00:40
av marino carlsson
Ta med Rajdarna till Ovals å testa kör den där.. Perfekt tillfälle att få sträcka ut den på allvar. Inte så knöligt heller å jag gissar att de passar chassiet perfekt.

Postat: 17 jun 2009, 19:46
av brylle
Jajamensan,det passar Rajdar alldeles utmärkt :arrow774:

Postat: 17 jun 2009, 22:27
av marino carlsson
Så fick brylle de sagt också.. hehe

Postat: 18 jun 2009, 21:20
av Southern Hill Custom
RetroR skrev:Vet inte om jag missat byggtråden på dessa rajdar eller om det bara saknas, skulle dock vara kul med lite mera bilder och info.......nu när man lyckats hamna i Rajd träsket...
passa dig för Rajd träsket för i det "träsket blir man kvar" :wink:

Några bilder och fakta var det........

Lill Rajden är en S200 från -71 som det satt en Sachs en stånka som orginal.


En stånkan åkte ur och i kom det en mag 340, (vilket är en liten och smidig motor)

Bild

Nu är det så att Jag och Jocke åker normalt Rusch. Camilla (Jockes syster, min sambo) äger denna Rajd, och hon är verkligen i Rajd träsket.....

Hon tröttnade på att rycka igång motorn och att åka hjulboggie...... så det var bara att börja om att bygga.

Bild
Vi hade en Jlo 440-8 med startmotor på lager som vi började måtta in tillsammans med ett Yamaha SW440 kedjehus (hög/låg växel) Och ett donaldson system

Bild
Ett färdigt chassie som väntar på att bli blästrat.

Sedan är det bara att göra iordning resten av delarna.

Bild
2 par skidor som är lackade

Bild
Boggie, kedjehus, motordelar samt övrigt som bör blänka på en skoter.(+ lite annat)

Bild
Kedjehuset ihop monterat.

Bild
kedjehuset monterat i chassiet.

Bild
Boggien( Yamaha Gp 440 -78 ) monterat i chassiet

Bild
nästan klart.......
De som kan sin sak ser att motorn inte är en JLO 440-8 utan en en JLO 400 med cdi tänding.
Detta motorbyte fick jag äta upp samma vinter :oops: :oops: ( Jag tyckte det skulle räcka med 400cc)
som straff så gjorde hon slut på motorn 400 fullständigt
Så det blev bara att ta en annnan 440-8 och slänga dit.

Bild
När jag ändå måste göra om avgasröret så passade jag på att bygga några pipor.
Bild
Är man på ena sidan av motorn måste man också göra iordning andra sidan. Dubbla förgasare mikuni VM 34
Provade också med Mikuni Tm 36 brygga (verkar lovande). Men den spar jag till min Rusch.


Snabb fakta:
Rajd: S200-71
Motor: Jlo 440-8 -75
cdi tändning: SHC
Insug: SHC passande Mikuni 34mm
Primär variator Comet 94 D räfflad kåpa
Kedjehus + sek variator : SW 440 -??
Glidboggie: Yamaha GP 440 -78
fjädring fram: Rusch kopia
Pipor: SHC
Övrig lyx: startmotor, handtagsvärmare.


Glad midsommar!

// Lars

Postat: 18 jun 2009, 22:57
av trioman75
Ja vad säger man :shock: Jäklar vad snygga byggen :shock:du är inte lite seriös,mycket imponerande :arrow774:

Vad är det för ytbehandling på "allt som glänser"??

Postat: 19 jun 2009, 08:58
av RetroR
Trevligt.....tack för bilderna och infon som nu ger en liten annan önskan på blivande Rajd bygget.....
Inte så att du har en 650 RX motor liggandes....?? :D

Hur som gillar jag stilen och finishen på dina byggen skarpt!

Mvh Richard Rajd