Ockelbo 300 ´69 - Update 080409 - Provkörd

Bilder och information om din egen skoter
Användarvisningsbild
parbring
Inlägg: 279
Blev medlem: 21 feb 2007, 20:06
Ort: Gammelstad

Inlägg av parbring » 09 apr 2008, 11:06

sledmania - tja, det är ju inte säkert att din är en 69:a heller. Har för mig att "den gamla looken" som din har slutade finnas tidigare än 1969, men jag kan absolut ha fel. Du har, så vitt jag vet, inte lagt upp några bilder på din skönhet. Skrid till handling! :wink:
| Ockelbo 300 ´70 | Ockelbo 300 LG´72 | Ski Doo Elan 250 ´71 | Arctic Cat JAG 4000 ´82 | Aktiv 600 440 ´78 |

Användarvisningsbild
parbring
Inlägg: 279
Blev medlem: 21 feb 2007, 20:06
Ort: Gammelstad

Inlägg av parbring » 09 apr 2008, 11:10

Snön har lagt sig över landskapet, och över krönet kommer en orange farkost smattrandes. Ockelbon är battle tested med strålande resultat! :D

Bild

Bild

Bild

Bild
| Ockelbo 300 ´70 | Ockelbo 300 LG´72 | Ski Doo Elan 250 ´71 | Arctic Cat JAG 4000 ´82 | Aktiv 600 440 ´78 |

J.Linder
Inlägg: 59
Blev medlem: 06 jan 2008, 22:53
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av J.Linder » 09 apr 2008, 12:03

Om jag inte missminner mig totalt, så tror jag att de ska ligga nya dynöverdrag här till bland annat 300:an .
Jag har även dekalen som sitter fram på huven ....

Användarvisningsbild
parbring
Inlägg: 279
Blev medlem: 21 feb 2007, 20:06
Ort: Gammelstad

Inlägg av parbring » 09 apr 2008, 14:25

Låter intressant! Har du även passande stänklapp samt dekalerna som ska sitta på sidan som det står 300 på?
| Ockelbo 300 ´70 | Ockelbo 300 LG´72 | Ski Doo Elan 250 ´71 | Arctic Cat JAG 4000 ´82 | Aktiv 600 440 ´78 |

ockelbomannen
Inlägg: 52
Blev medlem: 02 jan 2008, 02:12
Ort: Pite

Inlägg av ockelbomannen » 09 apr 2008, 19:02

parbring skrev:Låter intressant! Har du även passande stänklapp samt dekalerna som ska sitta på sidan som det står 300 på?
Du får tag i ALLA dekaler via 4ever300 ( ockelbo fram, 300 på sidan, pilarna på sidan...)

dessutom för bara 50kr styck har jag för mig...

Användarvisningsbild
parbring
Inlägg: 279
Blev medlem: 21 feb 2007, 20:06
Ort: Gammelstad

Inlägg av parbring » 11 apr 2008, 03:21

Kedjehuset - vad ska det vara för smörjmedel där?
Har även problem med att det inte håller tätt. Hällde i lite olja för växelhus för båtmotorer, men det rann rätt igenom... :evil: Vanligt problem?

Sen undrar jag om kedjespänningen. Hur spänner man kedjan, och hur spänd ska den vara?
| Ockelbo 300 ´70 | Ockelbo 300 LG´72 | Ski Doo Elan 250 ´71 | Arctic Cat JAG 4000 ´82 | Aktiv 600 440 ´78 |

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 11 apr 2008, 03:39

parbring skrev:Kedjehuset - vad ska det vara för smörjmedel där?
Har även problem med att det inte håller tätt. Hällde i lite olja för växelhus för båtmotorer, men det rann rätt igenom... :evil: Vanligt problem?

Sen undrar jag om kedjespänningen. Hur spänner man kedjan, och hur spänd ska den vara?
Jag brukar ta Bombardier transmissionsolja på 250 ml flaska, det räcker precis till en påfyllning på dom flesta Ski-Doo jag äger iaf. Den oljan lär väl vara anpassad för vintertemperaturer eller nåt. Men jag har också använt "marin" transmissionsolja. På mina skotrar (och objekt) har jag sett många gånger att det satt nån sorts ganska tjockt fett i kedjehuset, antagligen pga oljeläckage antar jag då, och det är väl bättre än ingenting kanske.
Var läcker kedjehuset? Har det rent av spruckit eller behöver du kanske bara byta packbox(ar) på drivaxeln?

Ett tips är att skaffa ett inkapslat lager till drivaxeln, plocka bort kapseln på kedjehussidan så lagret får färsk olja, och låta andra sidan sitta kvar. Då har du lager och packbox i ett :) Sätt dit den vanliga packboxen och så lär det då iaf inte läcka nåt där! Eller så skiter man i att plocka bort kapseln, det lär nog funka lika bra också.

Hur man spänner kedjan på dom här har jag ingen aning om, vet inte alls hur kedjehuset ser ut :)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Bennet
Inlägg: 803
Blev medlem: 23 feb 2007, 20:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Bennet » 11 apr 2008, 07:41

parbring skrev:Kedjehuset - vad ska det vara för smörjmedel där?
Har även problem med att det inte håller tätt. Hällde i lite olja för växelhus för båtmotorer, men det rann rätt igenom... :evil: Vanligt problem?

Sen undrar jag om kedjespänningen. Hur spänner man kedjan, och hur spänd ska den vara?
Det ska vara fett blandat med lite olja i kedjehuset enligt instruktionsboken.
Du spänner kedjan med bulten som sitter uppe på kedjehuset, men du måste också ändra på andra sidan så axel blir rak. Minns nu inte hur hårt spänd kedjan skulle vara men tror att den ska kunnas röras ca1cm i sidled
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.

Användarvisningsbild
Bennet
Inlägg: 803
Blev medlem: 23 feb 2007, 20:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Bennet » 11 apr 2008, 14:36

nu har jag kollat vad det står i instruktionsboken
Justering av drivkedjans spänning
Tag bort locket från kedjehuset och kontrollera spänningen på kedjan. Kedjan skall kunna röra sig 10-15mm vid tryck mitt mellan dreven. Kedjan justeras med en justerskruv på kedjehuset. Om större justering erfordras måste motsvarande justering göras på stödlagret så variatoraxeln fortfarande står vågrätt.
smörjning kedjan 300
Fett ca 1,5dl + lite olja för uppmjukning.
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.

L-Å
Inlägg: 212
Blev medlem: 22 okt 2007, 10:29
Ort: Lycksele

smörjning???

Inlägg av L-Å » 11 apr 2008, 20:09

För länge sedan, på "Ben Hedenhös" tid så ägde jag en MCB Cresent 520, där hade man en "HIGH TEC" variant. Från vevhuset så gick det en bomullstråd som var inkapslad i en plastslang, den andra änden av slangen satt i kedjehuset med bomullstråden hängandes ovanför primärdrevet, de ni! kapilärkraften är den aldrig krånglande oljepumpen,
Gissa asgarvet när jag såg samma lösning för att smörja avläggarkedjorna i en indisk tryckpress. (Manugraph -92).
Trevlig helg, L-Å

Användarvisningsbild
parbring
Inlägg: 279
Blev medlem: 21 feb 2007, 20:06
Ort: Gammelstad

Re: Ockelbo 300 ´69 - Update 080409 - Provkörd

Inlägg av parbring » 13 feb 2011, 22:27

Drog lite timmer med 300:an häromdagen, vilket resulterade i att den redan slitna drivkedjan gick lite tungt och slutligen av, och variatorremmen blev lite väl uppäten... :evil:
Vad heter remmen som skall sitta på denna modell? Kan det vara så att jag skall ha korta remmen, eller är det bara de riktigt gamla svarvarna som har denna?
| Ockelbo 300 ´70 | Ockelbo 300 LG´72 | Ski Doo Elan 250 ´71 | Arctic Cat JAG 4000 ´82 | Aktiv 600 440 ´78 |

Användarvisningsbild
Åmotar´n
Inlägg: 24
Blev medlem: 27 dec 2009, 10:18
Ort: Åmotsbruk (Ockelbo kommun)

Re: Ockelbo 300 ´69 - Update 080409 - Provkörd

Inlägg av Åmotar´n » 14 feb 2011, 23:22

Korta remmen ska du ha.
Sachs SA340 hopkokat med Husqvarna 430=roligt men mycket service!

Behöver en Sachs 290 eller större för turiståkning.

Användarvisningsbild
parbring
Inlägg: 279
Blev medlem: 21 feb 2007, 20:06
Ort: Gammelstad

Re: Ockelbo 300 ´69 - Update 080409 - Provkörd

Inlägg av parbring » 15 feb 2011, 10:17

Åmotar´n skrev:Korta remmen ska du ha.
Är du bombis på det?
I sådana fall är det kanske inte så konstigt om den var lite slirig i karaktären innan. hehe
| Ockelbo 300 ´70 | Ockelbo 300 LG´72 | Ski Doo Elan 250 ´71 | Arctic Cat JAG 4000 ´82 | Aktiv 600 440 ´78 |

Användarvisningsbild
Bennet
Inlägg: 803
Blev medlem: 23 feb 2007, 20:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ockelbo 300 ´69 - Update 080409 - Provkörd

Inlägg av Bennet » 15 feb 2011, 10:25

eftersom du har dom äldre maskiner så är det nog den korta, men för att vara säker så ta och mät avståndet mellan variatorerna.
har du 23cm cc så ska du ha den kort remmen, har du 27cm cc ska du ha den längre remmen
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.

Skriv svar