Ockelbo 300 ´69 - Update 080409 - Provkörd
sledmania - tja, det är ju inte säkert att din är en 69:a heller. Har för mig att "den gamla looken" som din har slutade finnas tidigare än 1969, men jag kan absolut ha fel. Du har, så vitt jag vet, inte lagt upp några bilder på din skönhet. Skrid till handling!
| Ockelbo 300 ´70 | Ockelbo 300 LG´72 | Ski Doo Elan 250 ´71 | Arctic Cat JAG 4000 ´82 | Aktiv 600 440 ´78 |
-
- Inlägg: 52
- Blev medlem: 02 jan 2008, 02:12
- Ort: Pite
Kedjehuset - vad ska det vara för smörjmedel där?
Har även problem med att det inte håller tätt. Hällde i lite olja för växelhus för båtmotorer, men det rann rätt igenom... Vanligt problem?
Sen undrar jag om kedjespänningen. Hur spänner man kedjan, och hur spänd ska den vara?
Har även problem med att det inte håller tätt. Hällde i lite olja för växelhus för båtmotorer, men det rann rätt igenom... Vanligt problem?
Sen undrar jag om kedjespänningen. Hur spänner man kedjan, och hur spänd ska den vara?
| Ockelbo 300 ´70 | Ockelbo 300 LG´72 | Ski Doo Elan 250 ´71 | Arctic Cat JAG 4000 ´82 | Aktiv 600 440 ´78 |
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Jag brukar ta Bombardier transmissionsolja på 250 ml flaska, det räcker precis till en påfyllning på dom flesta Ski-Doo jag äger iaf. Den oljan lär väl vara anpassad för vintertemperaturer eller nåt. Men jag har också använt "marin" transmissionsolja. På mina skotrar (och objekt) har jag sett många gånger att det satt nån sorts ganska tjockt fett i kedjehuset, antagligen pga oljeläckage antar jag då, och det är väl bättre än ingenting kanske.parbring skrev:Kedjehuset - vad ska det vara för smörjmedel där?
Har även problem med att det inte håller tätt. Hällde i lite olja för växelhus för båtmotorer, men det rann rätt igenom... Vanligt problem?
Sen undrar jag om kedjespänningen. Hur spänner man kedjan, och hur spänd ska den vara?
Var läcker kedjehuset? Har det rent av spruckit eller behöver du kanske bara byta packbox(ar) på drivaxeln?
Ett tips är att skaffa ett inkapslat lager till drivaxeln, plocka bort kapseln på kedjehussidan så lagret får färsk olja, och låta andra sidan sitta kvar. Då har du lager och packbox i ett Sätt dit den vanliga packboxen och så lär det då iaf inte läcka nåt där! Eller så skiter man i att plocka bort kapseln, det lär nog funka lika bra också.
Hur man spänner kedjan på dom här har jag ingen aning om, vet inte alls hur kedjehuset ser ut
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
Det ska vara fett blandat med lite olja i kedjehuset enligt instruktionsboken.parbring skrev:Kedjehuset - vad ska det vara för smörjmedel där?
Har även problem med att det inte håller tätt. Hällde i lite olja för växelhus för båtmotorer, men det rann rätt igenom... Vanligt problem?
Sen undrar jag om kedjespänningen. Hur spänner man kedjan, och hur spänd ska den vara?
Du spänner kedjan med bulten som sitter uppe på kedjehuset, men du måste också ändra på andra sidan så axel blir rak. Minns nu inte hur hårt spänd kedjan skulle vara men tror att den ska kunnas röras ca1cm i sidled
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.
nu har jag kollat vad det står i instruktionsboken
Justering av drivkedjans spänning
Tag bort locket från kedjehuset och kontrollera spänningen på kedjan. Kedjan skall kunna röra sig 10-15mm vid tryck mitt mellan dreven. Kedjan justeras med en justerskruv på kedjehuset. Om större justering erfordras måste motsvarande justering göras på stödlagret så variatoraxeln fortfarande står vågrätt.
smörjning kedjan 300
Fett ca 1,5dl + lite olja för uppmjukning.
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.
smörjning???
För länge sedan, på "Ben Hedenhös" tid så ägde jag en MCB Cresent 520, där hade man en "HIGH TEC" variant. Från vevhuset så gick det en bomullstråd som var inkapslad i en plastslang, den andra änden av slangen satt i kedjehuset med bomullstråden hängandes ovanför primärdrevet, de ni! kapilärkraften är den aldrig krånglande oljepumpen,
Gissa asgarvet när jag såg samma lösning för att smörja avläggarkedjorna i en indisk tryckpress. (Manugraph -92).
Trevlig helg, L-Å
Gissa asgarvet när jag såg samma lösning för att smörja avläggarkedjorna i en indisk tryckpress. (Manugraph -92).
Trevlig helg, L-Å
Re: Ockelbo 300 ´69 - Update 080409 - Provkörd
Drog lite timmer med 300:an häromdagen, vilket resulterade i att den redan slitna drivkedjan gick lite tungt och slutligen av, och variatorremmen blev lite väl uppäten...
Vad heter remmen som skall sitta på denna modell? Kan det vara så att jag skall ha korta remmen, eller är det bara de riktigt gamla svarvarna som har denna?
Vad heter remmen som skall sitta på denna modell? Kan det vara så att jag skall ha korta remmen, eller är det bara de riktigt gamla svarvarna som har denna?
| Ockelbo 300 ´70 | Ockelbo 300 LG´72 | Ski Doo Elan 250 ´71 | Arctic Cat JAG 4000 ´82 | Aktiv 600 440 ´78 |
Re: Ockelbo 300 ´69 - Update 080409 - Provkörd
Korta remmen ska du ha.
Sachs SA340 hopkokat med Husqvarna 430=roligt men mycket service!
Behöver en Sachs 290 eller större för turiståkning.
Behöver en Sachs 290 eller större för turiståkning.
Re: Ockelbo 300 ´69 - Update 080409 - Provkörd
Är du bombis på det?Åmotar´n skrev:Korta remmen ska du ha.
I sådana fall är det kanske inte så konstigt om den var lite slirig i karaktären innan. hehe
| Ockelbo 300 ´70 | Ockelbo 300 LG´72 | Ski Doo Elan 250 ´71 | Arctic Cat JAG 4000 ´82 | Aktiv 600 440 ´78 |
Re: Ockelbo 300 ´69 - Update 080409 - Provkörd
eftersom du har dom äldre maskiner så är det nog den korta, men för att vara säker så ta och mät avståndet mellan variatorerna.
har du 23cm cc så ska du ha den kort remmen, har du 27cm cc ska du ha den längre remmen
har du 23cm cc så ska du ha den kort remmen, har du 27cm cc ska du ha den längre remmen
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.