Ockelbo 300 ´69 - Update 080409 - Provkörd
Ockelbo 300 ´69 - Update 080409 - Provkörd
Sålde SnoTric:en igår, och idag införskaffades istället denna Ockelbo 300 ´69. Tyvärr ommålat chassie, men huven är schysst.
Motorn har någon gång fått Mikuni med separat pump. Har stått i lada i en hel massa år, och jag lyckades få den att gå på startgas, men knappt så mycket mer. Behöver nog nya slangar och framförallt ny bensin.
Mattan måste vara bytt någon gång, för den ser ut att vara i toppskick! Dock är gummibanden som dämpar skidor och boggie i riktigt trist skick. Fram på ena skidan har de gått av helt och hållet. Någon som vet var man får tag på dylika?
Ett av boggiehjulen har blivit av med sitt gummi, men det ska nog kunna hittas ute på bilskroten i morgon.
Äntligen har jag en skoter jag letat efter länge!
Motorn har någon gång fått Mikuni med separat pump. Har stått i lada i en hel massa år, och jag lyckades få den att gå på startgas, men knappt så mycket mer. Behöver nog nya slangar och framförallt ny bensin.
Mattan måste vara bytt någon gång, för den ser ut att vara i toppskick! Dock är gummibanden som dämpar skidor och boggie i riktigt trist skick. Fram på ena skidan har de gått av helt och hållet. Någon som vet var man får tag på dylika?
Ett av boggiehjulen har blivit av med sitt gummi, men det ska nog kunna hittas ute på bilskroten i morgon.
Äntligen har jag en skoter jag letat efter länge!
Senast redigerad av 2 parbring, redigerad totalt 9 gång.
| Ockelbo 300 ´70 | Ockelbo 300 LG´72 | Ski Doo Elan 250 ´71 | Arctic Cat JAG 4000 ´82 | Aktiv 600 440 ´78 |
gummi till Ockelbo
Ring till Johan Linder, han och hans polare har allt som kan behövas till en "Riktig" skoter. (Barockaas). 070-654 53 93
mvh L-Å L
mvh L-Å L
Trevligt köp, ser ut att vara i helt ok skick. Bra matta är alltid trevligt att ha också. Nya gummiband kan finnas hos tex www.kalixmaskiner.se och som L-Å säger, Barockaas killarna har mycket delar liggandes
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Ser ut som ett bra objekt!
Gummibanden finns hos Rinab, sida 134 i katalogen.
Gummibanden finns hos Rinab, sida 134 i katalogen.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
-
- El Presidente
- Inlägg: 1426
- Blev medlem: 11 jan 2007, 21:42
- Ort: Piteå
- Kontakt:
Är det en hirth 300 motor du har? den ser jäkligt lik ut min motor som sitter i Panthern. Separat soppa pump?...är det gjort nippel på blocket för vakum?
TEAM KATTPISS RACING # 187
-----------------------------------
1987½ Arctic Cat Wildcat 650 Prototype nr 81 av 100st
1980 Arctic cat Eltigre 6000
1979 Arctic cat Cross Country Cat
1978 Arctic cat Pantera 5000
1978 Arctic cat Eltigre 440
1977 Arctic Cat Cross Country Cat 340
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1974 Arctic Cat Sno Pro Tribute 340
1972 Arctic Cat Lynx
1969 Arctic Cat Panther
-----------------------------------
1987½ Arctic Cat Wildcat 650 Prototype nr 81 av 100st
1980 Arctic cat Eltigre 6000
1979 Arctic cat Cross Country Cat
1978 Arctic cat Pantera 5000
1978 Arctic cat Eltigre 440
1977 Arctic Cat Cross Country Cat 340
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1974 Arctic Cat Sno Pro Tribute 340
1972 Arctic Cat Lynx
1969 Arctic Cat Panther
Ja, den verkar riktigt ok! Tack för tipset!Holländaren skrev:Ser ut som ett bra objekt!
Gummibanden finns hos Rinab, sida 134 i katalogen.
Nej, det är den klassiska Sachs SA290. Det är nippel på blocket för vakum original då Tillottson-fuggen som sitter där original har uttag för detta.Eltigre skrev:Är det en hirth 300 motor du har? den ser jäkligt lik ut min motor som sitter i Panthern. Separat soppa pump?...är det gjort nippel på blocket för vakum?
| Ockelbo 300 ´70 | Ockelbo 300 LG´72 | Ski Doo Elan 250 ´71 | Arctic Cat JAG 4000 ´82 | Aktiv 600 440 ´78 |
Ujuj, här fick man många bra och peppande tips på ett bräde. Så det blir väl att börja skruva lite i morgon, trots att jag egentligen borde skruva i någon av bilarna som ska bli klar till sommaren... hehe
| Ockelbo 300 ´70 | Ockelbo 300 LG´72 | Ski Doo Elan 250 ´71 | Arctic Cat JAG 4000 ´82 | Aktiv 600 440 ´78 |
är det original motorn i den? i min 68a och 71a sitter det en sa280 i så tycker det borde vara den i 69a också. sen variatorn är av lite nyare modell har jag för mig.parbring skrev:Nej, det är den klassiska Sachs SA290. Det är nippel på blocket för vakum original då Tillottson-fuggen som sitter där original har uttag för detta.Eltigre skrev:Är det en hirth 300 motor du har? den ser jäkligt lik ut min motor som sitter i Panthern. Separat soppa pump?...är det gjort nippel på blocket för vakum?
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.
Tja, det kan vara SA280 också. Ska inte svära på saken. Får kolla typbrickan och återkomma...Bennet skrev: är det original motorn i den? i min 68a och 71a sitter det en sa280 i så tycker det borde vara den i 69a också. sen variatorn är av lite nyare modell har jag för mig.
Har bytt samtliga bränsleledningar, samt för att vara helt safe tagit bränslepumpen från min Ockelbo 600. Dock vill den fortfarande inte riktigt gå. På startgas smäller den till och jag lyckades få den att gå i kanske 30 sekunder, men sen dör den. Jag misstänker starkt att den inte får bensin. Brukar det korka igen i Mikuni-fuggarna någon särskild stans?
Gnistan ser nämligen rätt fin ut, men det kanske kan vara något där också...
| Ockelbo 300 ´70 | Ockelbo 300 LG´72 | Ski Doo Elan 250 ´71 | Arctic Cat JAG 4000 ´82 | Aktiv 600 440 ´78 |
-
- Inlägg: 52
- Blev medlem: 02 jan 2008, 02:12
- Ort: Pite
Sachs 280 har tändspole inbyggd på tändplattan, sachs 290 har tändspolen på utsidan om motorn ovanför magnapullen.
Kolla brytaren före du gör något annat med den, har jävlats bara LITE i sådana motorer...
Sen så kan alla gasare korkas igen, oftast vid huvud eller lågfartsmunstyckena när det gäller throttelförgasare. bara riva och blåsa rent=)
Kolla brytaren före du gör något annat med den, har jävlats bara LITE i sådana motorer...
Sen så kan alla gasare korkas igen, oftast vid huvud eller lågfartsmunstyckena när det gäller throttelförgasare. bara riva och blåsa rent=)
Ja, då är min en 280.
Ja, brytarkontakterna kan vara vettiga att kolla. Dock lite drygt att de sitter innanför svänghjulet = lite svårt att komma åt. På SnoTric:en fick jag loss svänghjulet med en taskig kloavdragare på ren tur, men att återupprepa det vette fanken. hehe. Men att ställa kontakterna och fila dom ska nog gå med svänghjulet kvar...
I morgon ska förgasaren rivas och rengöras samt lite gummidämpningar till skidorna monteras, då jag hittade fräsha sådana på bilskroten.
Angående gummielementen så nytillverkas ju bara tyvärr bara de för bakdämpningen, och de är inte samma till skidorna. Lyckligtvis hittade jag ju som sagt begagnade fräsha.
Ja, brytarkontakterna kan vara vettiga att kolla. Dock lite drygt att de sitter innanför svänghjulet = lite svårt att komma åt. På SnoTric:en fick jag loss svänghjulet med en taskig kloavdragare på ren tur, men att återupprepa det vette fanken. hehe. Men att ställa kontakterna och fila dom ska nog gå med svänghjulet kvar...
I morgon ska förgasaren rivas och rengöras samt lite gummidämpningar till skidorna monteras, då jag hittade fräsha sådana på bilskroten.
Angående gummielementen så nytillverkas ju bara tyvärr bara de för bakdämpningen, och de är inte samma till skidorna. Lyckligtvis hittade jag ju som sagt begagnade fräsha.
| Ockelbo 300 ´70 | Ockelbo 300 LG´72 | Ski Doo Elan 250 ´71 | Arctic Cat JAG 4000 ´82 | Aktiv 600 440 ´78 |
Liket lever! Rengjorde förgasaren rejält samt filade brytarna. Vet inte vilket som var den utlösande faktorn, men 280:n går kärnfriskt och smattrar precis som den ska.
Variatorskivorna var som synes i behov av slipning...
Nej, det är inte extrem kurvtagning för att impa på storebror 600 som är på gång, utan meck med boggie och skidor.
Som synes har gummit krängt av ett hjul, så det ska bytas. Dock brukar ju dessa hjul sitta som F*N, så det blir att sätta det i skruvstädet och på med stora hylsskaftet. Men detta efter lunchpaus.
Variatorskivorna var som synes i behov av slipning...
Nej, det är inte extrem kurvtagning för att impa på storebror 600 som är på gång, utan meck med boggie och skidor.
Som synes har gummit krängt av ett hjul, så det ska bytas. Dock brukar ju dessa hjul sitta som F*N, så det blir att sätta det i skruvstädet och på med stora hylsskaftet. Men detta efter lunchpaus.
| Ockelbo 300 ´70 | Ockelbo 300 LG´72 | Ski Doo Elan 250 ´71 | Arctic Cat JAG 4000 ´82 | Aktiv 600 440 ´78 |
Det rör på sig. Uppsnajsade bromsdetaljer med nya klotsar och ny vajer samt ny variatorrem.
Sisådärja! Då ligger tre kompletta, uppsmorda och avtvättade boggieaxlar redo att monteras. Ett par av hjulen är inte tip top, men ska nog hålla ett tag till. Gummit på dessa verkar ha blivit mjukt med åren, och sitter lite slappt...
Utan boggieaxlar och dämpgummin blir den onekligen en lowrider, och med sin rat-look så är det ju i princip en Ockelbo som Hoodride.
Vad är detta? Det satt en sådan på vardera sida av den främsta boggieaxeln...
Sen har jag lite funderingar kring det här med årsmodellen på skotern. Tidigare ägaren påstår 1969, ägarpapper säger 1977 (men det är ju förklarligt...). Kan 1969 stämma? Motorn är en SA280 på 16 hkr, den har stödlager till sekundärvariatorn, verkar ska vara silverfärgad på chassiet original och har dubbla små baklyktor.
Slutligen vill jag tacka Johan Linder för snabb leverans av reservdelar.
| Ockelbo 300 ´70 | Ockelbo 300 LG´72 | Ski Doo Elan 250 ´71 | Arctic Cat JAG 4000 ´82 | Aktiv 600 440 ´78 |
Kom på en liten fråga till...
Slarvade och kikade inte efter så noggrant när jag demonterade boggieaxlarna. Ska alla sitta åt samma håll som den främsta? Dvs. med det mittre hjulparet framåt...
Slarvade och kikade inte efter så noggrant när jag demonterade boggieaxlarna. Ska alla sitta åt samma håll som den främsta? Dvs. med det mittre hjulparet framåt...
| Ockelbo 300 ´70 | Ockelbo 300 LG´72 | Ski Doo Elan 250 ´71 | Arctic Cat JAG 4000 ´82 | Aktiv 600 440 ´78 |
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
På Ski-Doo med hjulboggie ska alla sitta åt samma håll iaf, i fall det är nån hjälpparbring skrev:Kom på en liten fråga till...
Slarvade och kikade inte efter så noggrant när jag demonterade boggieaxlarna. Ska alla sitta åt samma håll som den främsta? Dvs. med det mittre hjulparet framåt...
Och annars ser det ju bra ut, kul att du fick igång den
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
Svårt att avgöra vilken årsmodell det är, borde gå att avläsa från chassinumret men hur vet jag inte.parbring skrev:Sen har jag lite funderingar kring det här med årsmodellen på skotern. Tidigare ägaren påstår 1969, ägarpapper säger 1977 (men det är ju förklarligt...). Kan 1969 stämma? Motorn är en SA280 på 16 hkr, den har stödlager till sekundärvariatorn, verkar ska vara silverfärgad på chassiet original och har dubbla små baklyktor.
Tror att chassiet ska vara silver fram till 72/73 och då gick dom över till gula, kanske tidigare också? 71an vi har var silver vid köp.
Om man jämför den du har med en 68a, 71a och 76a så liknar ”skyddsbågen” from den som sitter på 71a, sitter en annan på 68an och 76an.
Bak så är den nog ombyggd någon gång men liknar där 68an och 71an mer än 76an.
Slänger in en liten bild på en 76 som du kan jämför mot lite själv.
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.
Tack för snacket kring årsmodellerna Bennet. Verkar ju inte omöjligt att min är en 69:a då...
Igår monterades boggieaxlarna samt dämpargummin bak, och i och med detta är skotern faktiskt redo att brukas. Om det nu bara funnits någon snö kvar...
Tyvärr vissade sig den mittersta boggieaxeln vara något krökt vid ihopmonteringen, men inte värre än att den ska funka ett tag.
Nu vore det kul att åka någon stans, bara kanske till Boliden eller Jörn där det kan finnas lite mer snö kvar och köra någon testrepa för att sedan ställa undan för sommaren, och under sommaren skruva och dona lite. Tex fixa de två sprickorna i huven.
Jag funderar dock över en sak, nämligen bränsleslangens införsel i tanken. Så som på bilden ovan ser det ut just nu, men det håller ju knappast hundra procent tätt. Hur ser det ut original där? Jag funderar på att just vid "pipen" trä en grövre slang utanpå den andra samt pipen för att täta och förstärka lite...
Igår monterades boggieaxlarna samt dämpargummin bak, och i och med detta är skotern faktiskt redo att brukas. Om det nu bara funnits någon snö kvar...
Tyvärr vissade sig den mittersta boggieaxeln vara något krökt vid ihopmonteringen, men inte värre än att den ska funka ett tag.
Nu vore det kul att åka någon stans, bara kanske till Boliden eller Jörn där det kan finnas lite mer snö kvar och köra någon testrepa för att sedan ställa undan för sommaren, och under sommaren skruva och dona lite. Tex fixa de två sprickorna i huven.
Jag funderar dock över en sak, nämligen bränsleslangens införsel i tanken. Så som på bilden ovan ser det ut just nu, men det håller ju knappast hundra procent tätt. Hur ser det ut original där? Jag funderar på att just vid "pipen" trä en grövre slang utanpå den andra samt pipen för att täta och förstärka lite...
| Ockelbo 300 ´70 | Ockelbo 300 LG´72 | Ski Doo Elan 250 ´71 | Arctic Cat JAG 4000 ´82 | Aktiv 600 440 ´78 |
på våran 71a så satt det bara en gummitätning liknande den som sitter på en tändstiftshatten om du förstår vad jag menar.parbring skrev:http://i121.photobucket.com/albums/o201 ... 060043.jpg[
Jag funderar dock över en sak, nämligen bränsleslangens införsel i tanken. Så som på bilden ovan ser det ut just nu, men det håller ju knappast hundra procent tätt. Hur ser det ut original där? Jag funderar på att just vid "pipen" trä en grövre slang utanpå den andra samt pipen för att täta och förstärka lite...
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.
-
- Inlägg: 32
- Blev medlem: 03 jan 2008, 20:50
- Ort: "Bigsouth" Rokn
Hej parbring angående årsmodell så ha jag en -69a och min ser inte ut som din gör bromsskivan sitter vid de andra lagerbocken,bågen fram är olik din,sadeln sitter monterad direkt på chassiet och ser annorlunda ut och lyset på huven är inte itegrerat med huven utan ett sk "cykellyse"men det kanske är min som är äldre ska inte svära på något hejs.