Rajd trippel
- Southern Hill Custom
- Sponsor medlem
- Inlägg: 757
- Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
- Ort: RÄTTVIK
Rajd trippel
Nu är rajden bromsad
ca 81 hp at 8100 rpm ( corrected hp)
Motorn är i original utförande utom Tändning som är ett CDI system & Förgasarna som är Mikuni VM 38.
http://www.youtube.com/watch?v=uPTTp_Ba6-A
// Lars
ca 81 hp at 8100 rpm ( corrected hp)
Motorn är i original utförande utom Tändning som är ett CDI system & Förgasarna som är Mikuni VM 38.
http://www.youtube.com/watch?v=uPTTp_Ba6-A
// Lars
- Southern Hill Custom
- Sponsor medlem
- Inlägg: 757
- Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
- Ort: RÄTTVIK
Jo det är skön sång, om än rätt högröstad...... (ca 105 dB på 2 m avstånd på tomgång.....)
I år blir det troligen:
Harsa 9/2 http://www.skoterfestival.se/
CCW 23/2 http://www.classiccarweek.com/ (se under fliken CCW året runt)
Draggen 1/3 http://www.rattviksskoterklubb.se/ ( om det blir Dragracing)
och Ev. familjedagen i Leksand
När Rusch trippeln också är klar ( troligen nästa år), så funderade vi på att åka upp tilll någon träff i norra Sverige.
// Lars
I år blir det troligen:
Harsa 9/2 http://www.skoterfestival.se/
CCW 23/2 http://www.classiccarweek.com/ (se under fliken CCW året runt)
Draggen 1/3 http://www.rattviksskoterklubb.se/ ( om det blir Dragracing)
och Ev. familjedagen i Leksand
När Rusch trippeln också är klar ( troligen nästa år), så funderade vi på att åka upp tilll någon träff i norra Sverige.
// Lars
- Southern Hill Custom
- Sponsor medlem
- Inlägg: 757
- Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
- Ort: RÄTTVIK
-
- Inlägg: 390
- Blev medlem: 06 jan 2008, 01:51
- Ort: Lycksele
- Kontakt:
- Southern Hill Custom
- Sponsor medlem
- Inlägg: 757
- Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
- Ort: RÄTTVIK
Skiddämpningen är kopierad från Rusch. Orginal ska det sitta bladfjädrar.
skiddämpningen fungerar bra. den var mycket bättre än dåtidens bladfjädrar.
(Ruschen i mitten har TNT skidor,)
Det som är en vekt på skiddämpningen är Puch Dakota stötdämparen, den är dessutom lite för lång så det blir lite för högt skidtryck.
Så en ny lite kortare dämpare så blir det bra....
// Lars
skiddämpningen fungerar bra. den var mycket bättre än dåtidens bladfjädrar.
(Ruschen i mitten har TNT skidor,)
Det som är en vekt på skiddämpningen är Puch Dakota stötdämparen, den är dessutom lite för lång så det blir lite för högt skidtryck.
Så en ny lite kortare dämpare så blir det bra....
// Lars
- Southern Hill Custom
- Sponsor medlem
- Inlägg: 757
- Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
- Ort: RÄTTVIK
-
- Inlägg: 55
- Blev medlem: 13 mar 2008, 08:45
- Kontakt:
- Southern Hill Custom
- Sponsor medlem
- Inlägg: 757
- Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
- Ort: RÄTTVIK
Vet inte om jag missat byggtråden på dessa rajdar eller om det bara saknas, skulle dock vara kul med lite mera bilder och info.......nu när man lyckats hamna i Rajd träsket...
----------==Team SnoPro Sweden==---------
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Ta med Rajdarna till Ovals å testa kör den där.. Perfekt tillfälle att få sträcka ut den på allvar. Inte så knöligt heller å jag gissar att de passar chassiet perfekt.
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Så fick brylle de sagt också.. hehe
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
- Southern Hill Custom
- Sponsor medlem
- Inlägg: 757
- Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
- Ort: RÄTTVIK
passa dig för Rajd träsket för i det "träsket blir man kvar"RetroR skrev:Vet inte om jag missat byggtråden på dessa rajdar eller om det bara saknas, skulle dock vara kul med lite mera bilder och info.......nu när man lyckats hamna i Rajd träsket...
Några bilder och fakta var det........
Lill Rajden är en S200 från -71 som det satt en Sachs en stånka som orginal.
En stånkan åkte ur och i kom det en mag 340, (vilket är en liten och smidig motor)
Nu är det så att Jag och Jocke åker normalt Rusch. Camilla (Jockes syster, min sambo) äger denna Rajd, och hon är verkligen i Rajd träsket.....
Hon tröttnade på att rycka igång motorn och att åka hjulboggie...... så det var bara att börja om att bygga.
Vi hade en Jlo 440-8 med startmotor på lager som vi började måtta in tillsammans med ett Yamaha SW440 kedjehus (hög/låg växel) Och ett donaldson system
Ett färdigt chassie som väntar på att bli blästrat.
Sedan är det bara att göra iordning resten av delarna.
2 par skidor som är lackade
Boggie, kedjehus, motordelar samt övrigt som bör blänka på en skoter.(+ lite annat)
Kedjehuset ihop monterat.
kedjehuset monterat i chassiet.
Boggien( Yamaha Gp 440 -78 ) monterat i chassiet
nästan klart.......
De som kan sin sak ser att motorn inte är en JLO 440-8 utan en en JLO 400 med cdi tänding.
Detta motorbyte fick jag äta upp samma vinter ( Jag tyckte det skulle räcka med 400cc)
som straff så gjorde hon slut på motorn 400 fullständigt
Så det blev bara att ta en annnan 440-8 och slänga dit.
När jag ändå måste göra om avgasröret så passade jag på att bygga några pipor.
Är man på ena sidan av motorn måste man också göra iordning andra sidan. Dubbla förgasare mikuni VM 34
Provade också med Mikuni Tm 36 brygga (verkar lovande). Men den spar jag till min Rusch.
Snabb fakta:
Rajd: S200-71
Motor: Jlo 440-8 -75
cdi tändning: SHC
Insug: SHC passande Mikuni 34mm
Primär variator Comet 94 D räfflad kåpa
Kedjehus + sek variator : SW 440 -??
Glidboggie: Yamaha GP 440 -78
fjädring fram: Rusch kopia
Pipor: SHC
Övrig lyx: startmotor, handtagsvärmare.
Glad midsommar!
// Lars
Senast redigerad av 1 Southern Hill Custom, redigerad totalt 19 gånger.
Trevligt.....tack för bilderna och infon som nu ger en liten annan önskan på blivande Rajd bygget.....
Inte så att du har en 650 RX motor liggandes....??
Hur som gillar jag stilen och finishen på dina byggen skarpt!
Mvh Richard Rajd
Inte så att du har en 650 RX motor liggandes....??
Hur som gillar jag stilen och finishen på dina byggen skarpt!
Mvh Richard Rajd
----------==Team SnoPro Sweden==---------
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................