information!.

Information från RSF
Användarvisningsbild
swampen
Inlägg: 373
Blev medlem: 15 dec 2011, 21:57
Ort: Hällbo, Mittimellan OckelboLand och RajdLand!
Kontakt:

information!.

Inlägg av swampen » 17 dec 2021, 19:20

Information,ja…

De kan ju vara bra! Och de kan vara riktigt dåligt.
Att informera allmänheten om saker och ting ska man Kansle vara lite försiktigare med än många av oss är /varit!.

Ja vill i All vänlighet bara varna folk/er forum medlemmar/vänner!
Att inte dela med er om allt för mycke information om vad för fordon, och hur många ni har.
Detta av alldeles Egna , tråkiga erfarenheter (+ Minst EN till känd medlem härifrån Retro skoter) eftersom vi blirvit Anmälda till Byggnads nämnden och Moljökontoret i respektive komun och viten, ålägganden ovh böter för dom mest surrealistiska saker inte bara är Hot utan också blir verklighet!.

Lite enkel fakta, (som ni själva lätt kan googla fram) så är det i Sverige Tex så att man får ha EN Husbil/husvagn och EN Hobby båt uppställd på sin egen gård, sen krävs Bygglov från vecka 4.
Du får på din egen tomt EJ förvara En enda skrotbil, då detta är ett Brott i Sverige att lagra avfall/sopor , och vad som är en Skrotbil bestämmer inte DU som ägare, utan Utsedd kontrollant från komunen. Desamma gäller för överblivet eller begagnat Byggmaterial så som Virke, plåt eller tegelstenar tex,

Så ni förstår själva vart jag vill komma, och vad dessa inspektörer tycker om att de står 3-4-5 eller Kansle ännu fler snöskotrar bakom en bod på en gård.

Allt som krävs, är att EN avundsjuk liten jävel skickar in en Anonym anmälan på den till din komun, så är cirkusen igång! Och denna karusell kan du inte stoppa på ett enkelt sätt, utan de blir en långdragen och i värsta fall Dyr process!

Jag är själv mitt uppe i detta Hellvete nu, och för en som samlat både Bilar, mopeder, snöskotrar, lastbilar och traktorer under en lite längre tid så är Dehär inget man vill gå igenom!

Detta är alltså bara nått jag ville dela med mej av till er då jag inte önskar NÅN av er att behöva gå igenom samma hellvete.

Så va försiktiga med vilken information ni delar och till vem.
Mvh Martin
Rajden ärFavoriten!

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: information!.

Inlägg av SS440-80 » 17 dec 2021, 21:32

Ajdå, det där verkar otrevligt. :twisted:
Tråkigt att du ska ha så petiga grannar, att de har åsikter om hur det ser ut på din gård.
Nu är det förstås för sent, men om du hade odlat upp hög häck eller byggt ett plank / mur som inskydd, hade du då sluppit krångel tror du?

Hur pass brôtit har du på gården? De flesta grannar står ut med ganska mycket, så länge det inte ser ut som en soptipp. Sedan så kan en del människor reagera negativt mot nattliga testkörningar av den högljudda karaktären, så man får vara lite taktisk så att man inte retar upp de mest lättstötta.

Hoppas att det ordnar sig :thumbright:

Användarvisningsbild
swampen
Inlägg: 373
Blev medlem: 15 dec 2011, 21:57
Ort: Hällbo, Mittimellan OckelboLand och RajdLand!
Kontakt:

Re: information!.

Inlägg av swampen » 17 dec 2021, 22:23

De va ingen granne som anmälde mej, jag har fått reda på vem de va och han bor drygt 2 mil bort. Avundsjuka.

Jag har inga grannar som ser in på min gård över huvud taget, jag bor på ett lantbruk (jordbruksfastighet) som ligger sist efter min egen väg, närmaste grannar ligger ett 100 tal meter längre ner, tidigare efter vägen. Ingen passerar min gård.
Tror inte de ser så illa ut, komunen avskrev ärendet om ovårdad tomt och nedskräpning på 5 minuter efter första besöket.
Problemet blev då sen att dom anser min samling fordon som bygglovs pliktig! (Efter som jag har mer än 4 fordon på gården) där startar problemen.
Jag har inga nattliga aktiviteter , jag har 3 barn i skolåldern och jobbar normala tider själv, så de är lugnt.
Rajden ärFavoriten!

Användarvisningsbild
swampen
Inlägg: 373
Blev medlem: 15 dec 2011, 21:57
Ort: Hällbo, Mittimellan OckelboLand och RajdLand!
Kontakt:

Re: information!.

Inlägg av swampen » 17 dec 2021, 22:53

Man får bilda sej en egen uppfattning om hur pass vanvårdat de är, här är färska bilder från samma dag som jag fick besök av komunen /kontroll , och några bilder från nu i höst.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Rajden ärFavoriten!

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: information!.

Inlägg av SS440-80 » 18 dec 2021, 00:03

Ja inte ser det där illa ut i mina ögon :thumbright:

Att fordon skulle bli bygglovspliktiga har jag aldrig hört om, men vet att om man har sin vedhög på samma plats i många år så kan den klassas som permanent. Blir väl lite samma regel som att reklamskyltar efter vägar inte får vara stationära, och därför placeras på vagnar. Att de sedan står och växer fast på samma plats är ju bara larvigt.

Vad händer om du söker bygglov för de fordon som Byggnadsnämnden anser pliktiga? De måste ju också tycka att hela saken är en parodi, och därmed bevilja bygglov för maskinuppställningarna. Bara för att slippa dilemmat...

ATK
Inlägg: 103
Blev medlem: 29 jan 2011, 20:12
Ort: Jönköping

Re: information!.

Inlägg av ATK » 19 dec 2021, 07:56

Ser helt normalt ut pa en gard som en motorintresserad har. Ett par stycken som jag kanner har fatt besok av kommunen efter anmalan av nagon
anonym person. De som har jordbruksfastighet har klarat sig, sen har kommun varit ganska schysta ner de har varit ute och "besiktigat".

ATK
Inlägg: 103
Blev medlem: 29 jan 2011, 20:12
Ort: Jönköping

Re: information!.

Inlägg av ATK » 19 dec 2021, 07:57

Ar det en Cat 920 du har "Swampen" eller ar det en IT?

Användarvisningsbild
swampen
Inlägg: 373
Blev medlem: 15 dec 2011, 21:57
Ort: Hällbo, Mittimellan OckelboLand och RajdLand!
Kontakt:

Re: information!.

Inlägg av swampen » 19 dec 2021, 15:21

ATK skrev:
19 dec 2021, 07:57
Ar det en Cat 920 du har "Swampen" eller ar det en IT?
De är en 930 med Volvo TD50, en dimension större hjul än orginal( 20.00-25”) ombyggd till stora BM snabbläste och 2 +3e funktion :-)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Rajden ärFavoriten!

Användarvisningsbild
swampen
Inlägg: 373
Blev medlem: 15 dec 2011, 21:57
Ort: Hällbo, Mittimellan OckelboLand och RajdLand!
Kontakt:

Re: information!.

Inlägg av swampen » 19 dec 2021, 15:51

SS440-80 skrev:
18 dec 2021, 00:03
Ja inte ser det där illa ut i mina ögon :thumbright:

Att fordon skulle bli bygglovspliktiga har jag aldrig hört om, men vet att om man har sin vedhög på samma plats i många år så kan den klassas som permanent. Blir väl lite samma regel som att reklamskyltar efter vägar inte får vara stationära, och därför placeras på vagnar. Att de sedan står och växer fast på samma plats är ju bara larvigt.

Vad händer om du söker bygglov för de fordon som Byggnadsnämnden anser pliktiga? De måste ju också tycka att hela saken är en parodi, och därmed bevilja bygglov för maskinuppställningarna. Bara för att slippa dilemmat...

De va exakt va dom också sa vid kontrollen/ första besöket. ”Sök bygglov för en uppställningsplats eller ett ”upplag” av dina hobby fordon så är problemet ur världen (5.000kr)

Ja visst! Jag lämnade in ansökan och fick då som svar från dem (samma folk som va hit på kontrollen) att dom då EJ kunde bevilja mej bygglovet för min ”uppställningsplats” pga att dom under ärendet letat fram att de går ett Dike 90 meter bort på min gård!. Därmed klassas hela min gård som StrandSkyddad!!
Strandskyddet täcker 100 meter åt alla håll från alla vatten, diken, små blackar, åar, älvar och sjöar.

Jag bor på jordbruksfastighet och Driver sen 12 år mitt jordbruk här och har alldrig tidigare hört talas om detta?
Och de visar sej då efter många konversationer fram och tebax (med min advokat inblandad också) att Lantbruket och skogsbruket är friskrivet från strandskyddet på gården, så lantbruket får jag bedriva och mina Maskiner och jordbruksredskap kan dom inte ha några åsikter och invändningar mot vart jag förvarar eller parkerar,
däremot mina Privata personbilar och nöjes fordon som mopeder och snöskotrar får jag ej förvara på min egen gård utan bygglov, och bygglov beviljas ej. (Observera att Strandskydd ej ska förväxlas med Vattentäckt eller miljö skydd, utan Strandskyddet är en del av Allemans rätten, för de personer dom Tror skulle vilja komma ut hit till min gård för att campa i min trädgård eller sjösätta sin gummibåt i diket på min åker.

Dehär är helt patetiskt och hindrar mej från att göra nästan nånting utom att sälja av grejjer just nu.

Så jag sitter i en tråkig situation nu.
Rajden ärFavoriten!

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: information!.

Inlägg av SS440-80 » 19 dec 2021, 17:42

Om du ställer alla bruksmaskiner fritt ute på fastigheten, och staplar in dina skojiga apparater i garage och bodar, sedan begär du en besiktning av fastigheten för att komma undan anmälan.
När kommunens förståsigpåare kommer, så ser de inga nöjesfordon alls för du har ju stängt portar och dörrar, och där på insidan har de inget att göra eftersom anmälan gällde utomhus.
Att de sedan ser alla arbetsmaskiner och redskap ute, det kan de väl inte säga någonting om?
Senast redigerad av 1 SS440-80, redigerad totalt 19 gånger.

ATK
Inlägg: 103
Blev medlem: 29 jan 2011, 20:12
Ort: Jönköping

Re: information!.

Inlägg av ATK » 19 dec 2021, 18:27

Schysst lastmaskin (utan imma pa framrutan), gor gott ned storre hjul.

Användarvisningsbild
swampen
Inlägg: 373
Blev medlem: 15 dec 2011, 21:57
Ort: Hällbo, Mittimellan OckelboLand och RajdLand!
Kontakt:

Re: information!.

Inlägg av swampen » 19 dec 2021, 18:37

Haha ja, den obefintliga rutan immar alldrig igen 😄😁 har köpt ruta.. men tummen har fastnat!.
Den står alltid parkerad inomhus utom just när jag använder den, så de är inte ett stort problem :-)
Rajden ärFavoriten!

Användarvisningsbild
swampen
Inlägg: 373
Blev medlem: 15 dec 2011, 21:57
Ort: Hällbo, Mittimellan OckelboLand och RajdLand!
Kontakt:

Re: information!.

Inlägg av swampen » 07 jul 2023, 18:08

swampen skrev:
19 dec 2021, 18:37
Haha ja, den obefintliga rutan immar alldrig igen 😄😁 har köpt ruta.. men tummen har fastnat!.
Den står alltid parkerad inomhus utom just när jag använder den, så de är inte ett stort problem :-)
CATten fick en ruta till sist i allafall 🤣
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Rajden ärFavoriten!

ATK
Inlägg: 103
Blev medlem: 29 jan 2011, 20:12
Ort: Jönköping

Re: information!.

Inlägg av ATK » 14 jul 2023, 22:16

Gott!

Skriv svar