Dragracing/ Tävlingsregler och MOD diskution

Kallvintern, jävulsturen eller annat skoterrelaterat snack
Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Dragracing/ Tävlingsregler och MOD diskution

Inlägg av Haggla » 30 jan 2011, 20:54

Förr i tide´n har jag haft en del bilder på gamla dragracing maskiner tyvär de flesta borta (har letat) ska kika hos far nästa gång jag är där
som sagt mitt intresse är dragracing och ska söka med lykta efter bilder när jag är hos far min.
Bild på ett tidigt bygge från 81 någongång som det fanns en uppsjö av dessa retro , det som skiljer detta och mitt bygge är (förutom rotax)
:-) )
Kedjehuset på orginal plats annars rätt lika byggt (förutom framvagn då så klart) med informationen jag hade då tror jag

har hittat lite bilder alla kommer från 80 talet från tidiga till någon runt 85- 86
kan vara så att en av yamaha bilderna är något nyare (tydligen) men kan ju inget om yama jag
(allt enligt uppgifter jag fått)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 1 Haggla, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
burk_ab
Inlägg: 168
Blev medlem: 26 jan 2010, 19:41
Ort: bureå

Re: Dragracing

Inlägg av burk_ab » 31 jan 2011, 20:35

satan så fränt :shock: :thumbright:
sno-tric ska de va!!

sno-tric 440
yamaha ss 440
yamaha et 250

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Dragracing

Inlägg av marino carlsson » 31 jan 2011, 23:23

Ja nog ser det där rätt Retro ut om du frågar mig ;)
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Re: Dragracing

Inlägg av Haggla » 02 feb 2011, 11:18

Ja det med retro kan man ju alltid diskutera, egentligen är väl som någon sa till mig "retro" är kanske fläktkylt/fartvindkylt men ska man räkna fram til 85 så åtminstånde i stora och lilla L/C finns det oömt med sådana byggen av team mm i usa på tidiga till sena 80 talet

Användarvisningsbild
Phazer-85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jun 2009, 20:12
Ort: Bygdsiljum

Re: Dragracing

Inlägg av Phazer-85 » 02 feb 2011, 17:06

Jädrigt fräsiga bilder, speciellt den sista med moppe mushe och hockey frilla på ryttaren. :D

Hoppas att du förstår att de blir reaktioner när ett sådant bygge som ditt dyker upp, förmodligen så kan huven ha sabbat en del för dig, men den antar ja att du kommer att byta ut.
Finns säkert många anledningar till dessa reaktioner och de är trots allt bra för att vi måste än en gång tänka på va de är vi håller på med, de få inte spåra ur för mycke för då tappar vi själva syftet med denna serie.

Om jag ska prata för mig själv så har skoter tävling ändå varit en liten dröm sedan man va en liten snorpöös och den här serien är ju ändå ett sätt att få leva ut lite av den drömmen eftersom man kan tävla för en vanlig Svensson löning.
Säkert tycker många att de redan börjar spåra men som sagt de finns ju std klasser för dom som inte vill lägga allt för mycke pengar på deras objekt, men vi måste ändå försöka hålla de inom rimliga gränser både när de gäller pengar och att byggen/byggaren respekterar dom årtal och regler som är uppsatta.

Har följt och kommer att fortsätta följa ditt projekt av stort intresse, så kämpa på. :thumbright:

Mvh Daniel Vestman
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Dragracing

Inlägg av marino carlsson » 03 feb 2011, 05:45

fina ord daniel och de tar dig 2 snäpp närmre nomineringen till ny general. kämpa på du haggla.
Bara för att de är en Polaris är den inte mindre retro än annat från 83
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Dragracing

Inlägg av Gunnar » 03 feb 2011, 07:14

hehe.. coolt undra vem som blir först med wheelie bars ?

AAEN V4a den motorn kom väll i mitten av 90talet och när blev det förbjudet med bladfjädring?

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Re: Dragracing

Inlägg av Haggla » 03 feb 2011, 08:38

Gunnar skrev:hehe.. coolt undra vem som blir först med wheelie bars ?

AAEN V4a den motorn kom väll i mitten av 90talet och när blev det förbjudet med bladfjädring?
jo tror det var så :-)

Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Re: Dragracing

Inlägg av Haggla » 03 feb 2011, 08:51

Phazer-85 skrev:Jädrigt fräsiga bilder, speciellt den sista med moppe mushe och hockey frilla på ryttaren. :D

Hoppas att du förstår att de blir reaktioner när ett sådant bygge som ditt dyker upp, förmodligen så kan huven ha sabbat en del för dig, men den antar ja att du kommer att byta ut.
Finns säkert många anledningar till dessa reaktioner och de är trots allt bra för att vi måste än en gång tänka på va de är vi håller på med, de få inte spåra ur för mycke för då tappar vi själva syftet med denna serie.

Om jag ska prata för mig själv så har skoter tävling ändå varit en liten dröm sedan man va en liten snorpöös och den här serien är ju ändå ett sätt att få leva ut lite av den drömmen eftersom man kan tävla för en vanlig Svensson löning.
Säkert tycker många att de redan börjar spåra men som sagt de finns ju std klasser för dom som inte vill lägga allt för mycke pengar på deras objekt, men vi måste ändå försöka hålla de inom rimliga gränser både när de gäller pengar och att byggen/byggaren respekterar dom årtal och regler som är uppsatta.

Har följt och kommer att fortsätta följa ditt projekt av stort intresse, så kämpa på. :thumbright:

Mvh Daniel Vestman
jo allt kan man ju diskutera men man måste ju även beakta att är det om det är ok att göra A A,B eller A,B,C utan klagomål så så jag inget hinder i att göra alfabetet några bokstäver längre (inom begränsningar som fannns upp till 1985), annars ska man väl kanske återgå till rena std i fabriksutförande chassie mässigt om nu inte folk är villig att inse att det faktist dragracing var rätt stort i Usa. tex skidoo gjorde delar åt vissa team enbart ämnad för höga varv på oval och dragracing.
Tanken är ju som sagtatt få på polaris huven och yama boogien 340 från 84så borde den väl bli accepterad sedan tycker jag ev om jag har någon som kan svetsa så sätter jag tillbaka ifs infästningen och även dit med orginal polaris ifs traling armar komme dock behålla axeln som ren säkerhets sak för synd köra av kedja i 120 blås och inte ha bromsar.....

det flera inte tänkt på är att det som skiljer i det stora är att den är utan huv och buk + (axeln då) boogien var "oval" inspirerad men ska sätta dit min 340 boogie nu :-)

vad gäller pengar så har chasiet kostat mig 4000kr och motor ca 6500kr så totalt 10500 + att jag haft lite på hyllan så det tycker jag är rimliga pengar.

rent tävlingsmässigt så är jag inte ute efter att vinna någon cup utan få rejsa lite och vara nervös som man var hela dagen i lördags...sedan också kanske visa publiken hur fort en gammal dragmaskin faktist kan gå då de går som fortast, så ett gammalt rsultat med Tengmans
skidoo från ifjol och han måste kört fantastiskt fort den tävlingen :shock: :thumbright: sådant är mitt nöje:-)

Tripple from hell
Inlägg: 329
Blev medlem: 07 mar 2009, 22:27
Ort: Arvidsjaur

Re: Dragracing

Inlägg av Tripple from hell » 03 feb 2011, 15:34

Ooootroligt cola maskiner !, MEN vill man verkligen att burcarcupen ska bestå av sådana här maskiner ? ,tror det är ett ganska bra sätt att få oss med "standardmaskiner " att lämna skotern hemma och komma som åskådare. Min åsikt är att ett chassie från 80 talet kan ju bara hantera en viss effekt sen går det inge fortare oavsett om man lägger til 20 hk. OBS. med standard maskiner vill jag inte mena att man inte har trimmat bara det att boggie och längd på maskinen är original. Kanske var fel tråd att ta upp detta i men det slog mig bara.
mvh / Tomas
There is no replacement for displacement

Polaris INDY 600 1983
Polaris INDY 600 1984
Polaris INDY TXL 600 Race
Polaris TXL 340 1979
Polaris TXL Big Bore -79
Ski-Doo R8 1963 ??
Trioman TURBO INTERKHOLER 440
Polaris RMK 800 -12

Användarvisningsbild
Phazer-85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jun 2009, 20:12
Ort: Bygdsiljum

Re: Dragracing

Inlägg av Phazer-85 » 03 feb 2011, 17:54

marino carlsson skrev:fina ord daniel och de tar dig 2 snäpp närmre nomineringen till ny general. kämpa på du haggla.
Bara för att de är en Polaris är den inte mindre retro än annat från 83

Hoppla här strös de lovord, men jag tackar för dom orden Marino, va nu en general position kan innebära....hmm...kanske kan jag förbjuda maskiner som går bättre än SX:en i min klass då :mrgreen:

Försökte bara ge min åsikt iaf och hoppas att inte Haggla tar illa vid sig för de va inte tanken, de måste ändå va bättre att vi är öppna mot varandra än att hålla tyst och snegla snett på andras byggen...jösses...de här blev djupt men ni fattar kanske, den är som sagt retro den med trots att de är en Polaris ;)

Burkarcupen känns åndå rätt klockrent och de måste vi vara rädda om.

//D
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81

Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Re: Dragracing

Inlägg av Haggla » 03 feb 2011, 18:03

Tripple from hell skrev:Ooootroligt cola maskiner !, MEN vill man verkligen att burcarcupen ska bestå av sådana här maskiner ? ,tror det är ett ganska bra sätt att få oss med "standardmaskiner " att lämna skotern hemma och komma som åskådare. Min åsikt är att ett chassie från 80 talet kan ju bara hantera en viss effekt sen går det inge fortare oavsett om man lägger til 20 hk. OBS. med standard maskiner vill jag inte mena att man inte har trimmat bara det att boggie och längd på maskinen är original. Kanske var fel tråd att ta upp detta i men det slog mig bara.
mvh / Tomas

Har väl svårt att tro att burkar cuppen ska bestå av sådana eftersom det är en cup :thumbright: men en blandning är väl kul alla verkar ju heja på oval byggen men inte drag bygget? ?vad är retro då?? oval maskiner, hjul boogie? std motorer?? bara lite ombyggt från retro med lite delar?? fanns verkligen bigbore 84?? många frågor många svar men och igen sådana maskiner? de fanns ju 85... :-) (ska bygga nytt sedan)
Vad gäller HP och äldre så är det helt galet att det inte ger något, det går fortare med mer effek, gäller att du kan plocka ut det på banan bara tro mig har sett det förut.....

Tomas är det ok med förlänga bak eller korta den?? då är det ju inte orginal
eller sätta dit saker för boogie som ej fanns före 85?? finns på ett antal så blir det förbjudet så blir det ju inga oval cloner hellre och det skulle vara synd ,riktigt häftiga maskiner
boogies då?? de som gör cloner är det exakta enligt orginal?? vem kan mäta och kolla?? har andra borrat om infästningar, är det då orginal?? som sagt många frågor många svar men mig kvittar det kan åka kval bara för att få tider sedan får ni som har helt std maskiner åka skälva för dtta gäller väl alla oavsett märke och grad av modifiering??????
och då räknas väl allt antar jag.... eller?? eftersom vi nu börjat denna jakt skälv såg jag 4st som ej heller skulle fått åka och då kollade jag inte irekt noga eftersom jag hade fullt sjå att få min att gå.... gamm rotax:en startade ju upp den igen på fredag kväll och den gick 15m :twisted:

Hoppas ni som har något emot den PM:ar mig om vad som är galet så ska jag fixa det annars kan jag ju inte veta vad ni egentligen tycker är fel?? synd att höra att det är galet men inte vad?? och PM vad som är fel annars låt bli skriva här om ni inte kan precisera vad som är fel......ni som verkar veta det?? (vet vändhjul) trodde det var lite roligt med renodlat drag bygge men har haft fel förut, :-) svara gärna på PM vad som är fel så ska jag fixa detta asap /Stefan

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Dragracing

Inlägg av Gunnar » 03 feb 2011, 19:31

Nu får ni fan ge er, Haggla har flera gånger sakt att han vill ta alla "påhopp" via PM och inte i nån tråd som spårar ur hela tiden..
SKÄRPNING!

mvh/forumpolisen

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Re: Dragracing

Inlägg av Haggla » 03 feb 2011, 19:44

Gunnar skrev:Nu får ni fan ge er, Haggla har flera gånger sakt att han vill ta alla "påhopp" via PM och inte i nån tråd som spårar ur hela tiden..
SKÄRPNING!

mvh/forumpolisen
Det är lugnt tar det med ro och lär mig men som sagt gärna PM så jag kan göra den schysst, ska göra mitt bästa!!
Bra med diskution men låt gärna lagen vara lika för alla, hoppas bäste man vinna i helgen tyvär kan jag inte komma och titta men ska heja på er!! tror lite på Tengman där borta bara han kan köra som folk!! :lol:

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Dragracing

Inlägg av Gunnar » 03 feb 2011, 20:12

hehe, jag kanske tog i lite för mycke..
jag sökte lite snabbt på google men det var svårt att hitta bilder från 70-80talet då man körde dragracing.

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

El Presidente
El Presidente
El Presidente
Inlägg: 1426
Blev medlem: 11 jan 2007, 21:42
Ort: Piteå
Kontakt:

Re: Dragracing

Inlägg av El Presidente » 03 feb 2011, 23:13

Det här är nog inte slutdiskuterat

men om ni läser forumreglerna så är det 1980 som gäller
TEAM KATTPISS RACING # 187
-----------------------------------

1987½ Arctic Cat Wildcat 650 Prototype nr 81 av 100st
1980 Arctic cat Eltigre 6000
1979 Arctic cat Cross Country Cat
1978 Arctic cat Pantera 5000
1978 Arctic cat Eltigre 440
1977 Arctic Cat Cross Country Cat 340
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1974 Arctic Cat Sno Pro Tribute 340
1972 Arctic Cat Lynx
1969 Arctic Cat Panther

Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Re: Dragracing

Inlägg av Haggla » 04 feb 2011, 07:39

Eltigre skrev:Det här är nog inte slutdiskuterat

men om ni läser forumreglerna så är det 1980 som gäller
nog rätt men har svåt att förstå att vissa fått åka tidigare utan bli påhoppad men tror vi får lugna ner oss annars förstörs det nog det är ju ändå bara en Txl med flyttad axel.........resten blir ju orginal delar.....om det är ok att förstärka utvändigt??

Om inte kanskemåste börja besikta alla skotrar titta vad som finns och vad man inte får ha, big bore, boogie , ev förlängningar eler förkortningar bak avchassie kapade dämpar infästningar., snabb justeringar av boogie.
kolla så alla cloner stämmer exakt med måtten för annars är det ju "hemmabygge" som ni kallar det, även kloner på boogie med orginal ritningar för annars är det ju inte orginal, mäta all dämpare.
kanske var och en ska ta med sig en orginal broschyr då så ser vi exakt vad som fanns 1985 till salu på marknaden så är det slut diskuterat.
och mått och att det fanns dynor som var si och så? tankar??
börjar bli lite löjligt diskutionen tycker jag.....eller har man fel märke??

känns som vi måste dra allt till sin spets då och varför inte då??

antingen är min ok eller inte ok men då ska vi stryka fler/alla då som ej har 100% orginal delar punkt slut. för samma rgler ska gälla alla oavsett grad av modifikation!!!

skulle bli rätt tråkigt då..........

tycker vi ska lita på varandra och tävla för nöjet det är ju inte direkt på blodig allvar eller??

El Presidente
El Presidente
El Presidente
Inlägg: 1426
Blev medlem: 11 jan 2007, 21:42
Ort: Piteå
Kontakt:

Re: Dragracing

Inlägg av El Presidente » 04 feb 2011, 12:15

Haggla skrev:
Eltigre skrev:Det här är nog inte slutdiskuterat

men om ni läser forumreglerna så är det 1980 som gäller
nog rätt men har svåt att förstå att vissa fått åka tidigare utan bli påhoppad men tror vi får lugna ner oss annars förstörs det nog det är ju ändå bara en Txl med flyttad axel.........resten blir ju orginal delar.....om det är ok att förstärka utvändigt??

Om inte kanskemåste börja besikta alla skotrar titta vad som finns och vad man inte får ha, big bore, boogie , ev förlängningar eler förkortningar bak avchassie kapade dämpar infästningar., snabb justeringar av boogie.
kolla så alla cloner stämmer exakt med måtten för annars är det ju "hemmabygge" som ni kallar det, även kloner på boogie med orginal ritningar för annars är det ju inte orginal, mäta all dämpare.
kanske var och en ska ta med sig en orginal broschyr då så ser vi exakt vad som fanns 1985 till salu på marknaden så är det slut diskuterat.
och mått och att det fanns dynor som var si och så? tankar??
börjar bli lite löjligt diskutionen tycker jag.....eller har man fel märke??

känns som vi måste dra allt till sin spets då och varför inte då??

antingen är min ok eller inte ok men då ska vi stryka fler/alla då som ej har 100% orginal delar punkt slut. för samma rgler ska gälla alla oavsett grad av modifikation!!!

skulle bli rätt tråkigt då..........

tycker vi ska lita på varandra och tävla för nöjet det är ju inte direkt på blodig allvar eller??
---------------------------------------------------------------------------
Det är inte alls min mening att de ska kännas som jag hoppar på dig

utan det är ju bra att vi diskuterar ut denna ständigt återkommande fråga

retroskoter och burkarcupen är inte samma sak

fast man lätt kan tror det.

Igentligen är det väll där det felar att det är olika regler ang årsmod,

att det är lite luddigt att det på RSF står 1980 och att ev dispens kan fås till 84

och dom här reglerna diskutera vi fram på retroskoter för att de inte var kul

att utesluta V-maxarna.

Vi tycker alla olika och vi måste ju försöka diskutera denna fråga utan sura miner

var det upp till mig om jag fick bestämma helt själv så skulle gränsen vara 1980 dvs 30år veteran
TEAM KATTPISS RACING # 187
-----------------------------------

1987½ Arctic Cat Wildcat 650 Prototype nr 81 av 100st
1980 Arctic cat Eltigre 6000
1979 Arctic cat Cross Country Cat
1978 Arctic cat Pantera 5000
1978 Arctic cat Eltigre 440
1977 Arctic Cat Cross Country Cat 340
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1974 Arctic Cat Sno Pro Tribute 340
1972 Arctic Cat Lynx
1969 Arctic Cat Panther

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Dragracing

Inlägg av Gunnar » 04 feb 2011, 12:51

kanske dax att flytta denna tråd och prata ut en gång för alltid?
Vi måste som Tommy säger hålla isär burka och RSF för de är helt olika saker.

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

El Presidente
El Presidente
El Presidente
Inlägg: 1426
Blev medlem: 11 jan 2007, 21:42
Ort: Piteå
Kontakt:

Re: Dragracing

Inlägg av El Presidente » 04 feb 2011, 12:56

Gunnar skrev:kanske dax att flytta denna tråd och prata ut en gång för alltid?
Vi måste som Tommy säger hålla isär burka och RSF för de är helt olika saker.
---------------------------------------------------
Ja eller göra en helt ny tråd

där vi diskuterar klart detta en gång för alla

så alla vet..
TEAM KATTPISS RACING # 187
-----------------------------------

1987½ Arctic Cat Wildcat 650 Prototype nr 81 av 100st
1980 Arctic cat Eltigre 6000
1979 Arctic cat Cross Country Cat
1978 Arctic cat Pantera 5000
1978 Arctic cat Eltigre 440
1977 Arctic Cat Cross Country Cat 340
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1974 Arctic Cat Sno Pro Tribute 340
1972 Arctic Cat Lynx
1969 Arctic Cat Panther

Skriv svar