trimma et

Kallvintern, jävulsturen eller annat skoterrelaterat snack
banangutt
Inlägg: 101
Blev medlem: 13 feb 2009, 22:47
Ort: Orsa

trimma et

Inlägg av banangutt » 16 jul 2010, 00:53

tjena, vintern börjar ju smått närma sig så snart ska et'n fram ur sommardvalan för en liten uppfräshning :lol:
jag fick funderingar på en trimmpipa, är de värt de? vad kostar dom? gör de ens effektskillnad?
eller ska jag satsa på att porta cylindrarna ist kanske :?
Yamaha ET 340 -83 Nuvarande
Yamaha SW 400 -74 Såld

Användarvisningsbild
burk_ab
Inlägg: 168
Blev medlem: 26 jan 2010, 19:41
Ort: bureå

Re: trimma et

Inlägg av burk_ab » 17 jul 2010, 12:53

frågan är bara hur mycket tid och pengar du vill lägga ut? och hur mycket du vill ta ut ur motorn?

en trimpipa kan ge ganska mycket i effektökning men om den är felgjord så kan du förlora hutlöst mycke hk.
om du vill sätta dit en trimpipa så tror jag att det blir svårt att hitta en fabriksgjord pipa till en et. så du får nog räkna med at göra en själv eller kapa om en annan pipa från en skoter så att den passar din motor. det vill säga durationer och varvtal. och då blir det genast mycket svårare.
men om du ska byta avgasrör så tycker jag att du ska montera dubbla trimpipor. dom ger mer effekt och låter skönare :twisted:

jag tycker att du ska börja med att plocka upp cyllarna och porta dom istället om du inte hittar en fabriksgjord pipa eller en hemmabygd pipa som du vet fungerar.

har du portat förut? vet du vad du ska göra, och inte göra?
sno-tric ska de va!!

sno-tric 440
yamaha ss 440
yamaha et 250

banangutt
Inlägg: 101
Blev medlem: 13 feb 2009, 22:47
Ort: Orsa

Re: trimma et

Inlägg av banangutt » 17 jul 2010, 14:32

burk_ab skrev:frågan är bara hur mycket tid och pengar du vill lägga ut? och hur mycket du vill ta ut ur motorn?

en trimpipa kan ge ganska mycket i effektökning men om den är felgjord så kan du förlora hutlöst mycke hk.
om du vill sätta dit en trimpipa så tror jag att det blir svårt att hitta en fabriksgjord pipa till en et. så du får nog räkna med at göra en själv eller kapa om en annan pipa från en skoter så att den passar din motor. det vill säga durationer och varvtal. och då blir det genast mycket svårare.
men om du ska byta avgasrör så tycker jag att du ska montera dubbla trimpipor. dom ger mer effekt och låter skönare :twisted:

jag tycker att du ska börja med att plocka upp cyllarna och porta dom istället om du inte hittar en fabriksgjord pipa eller en hemmabygd pipa som du vet fungerar.

har du portat förut? vet du vad du ska göra, och inte göra?
skulle väl vela ha de så lätt som möjligt då jag ej har trimmat förut :roll:
Yamaha ET 340 -83 Nuvarande
Yamaha SW 400 -74 Såld

Användarvisningsbild
burk_ab
Inlägg: 168
Blev medlem: 26 jan 2010, 19:41
Ort: bureå

Re: trimma et

Inlägg av burk_ab » 19 jul 2010, 12:54

okej men då ska jag inte dra igenom så mycket, och om du vill veta mer av något så får du säga till.

jag tycker inte att du ska försöka dig på att bygga dina egna pipor för då krävs det mycket kunskaper och det är väldigt kompliserat. men om du får tag i några fabrikspipor så ska du helt klart montera dit dom. men om du sätter dit trimpipor så kommer du nästan garanterat att måsta byta munstycke för att den kommer att kommer att vilja ha mer soppa än tidigare.

det finns facktist ganska många saker som man kan göra för att få lite mer kräm i motorn. en sak som många trimmare gör är att sätta dit dubbla cylinderfotspackningar och plana av cyllen eller toppen motsvarande höjd (0,5mm). detta gör att man höjjer alla portar med 0,5mm och då kan motorn dra till ett högre varvtal, och det är ganska viktigt att man planar av toppen/cyllen med lika mycket annars kommer den bara att få ett mjukare register med lägre hk på låga varv. det kan även vara en ide att plana toppen även om du inte ska sätta dit dubbla cylinderfotspackningar för att den kommer att bli lite starkare på låga varvtal då.
att plana toppen kostar ca 200kr, beroender på vart och hur mycket man vill plana.

men det många inte tänker på är att om man höjjer cylindern så minskar man insugsdurationen(tiden som insugsporten är öppen) och det kan då även vara en ide att sänka den porten med ca1mm för att du ska ju trimma den lite också :lol:
men om du inte har kolvstyrda insug utan reeds så tycker jag att du ska ta och köpa ett par boyesen till din motor. men jag tror att du har kolvstyrda insug :roll:

en annan bra sak som man kan göra är att man monterar dubbla förgasare. dock kan det vara lite svårt att hitta inug som passar på vissa motorer men jag tycker att du ska testa. förgasar storlek vet jag inte exakt för jag har aldrig bytt förgasare på en 340 förut, men två mikuni 32 borde kanske passa.

jag tycker också att du ska sätta dit sportluftsfilter så att motorn kan andas lite bättre nu när du har trimmat.

eftersom vi inte skulle gå in på så avanserade portningar så tycker jag att du bara ska ta och putsa bort allt sotavlagringar i avgasportet så det inte hindrar avgaserna. detta ger inga extra hk utan tar bara tillbaka tappade hk. men om du vill ge dig in på att porta lite inne i cylinder så tycker jag att du ska börja med att bredda avgasporten och där måste du vara lite försiktig när du tar bort material. man får inte komma för nära överströmningsportarna, så man bör ha ca8-10mm mellan avgasporten och överströmmarn.
men man kan inte bredda hur mycket som helst ändå för då flyger kolvringarna. men man brukar ta cylinderdiametern och gångra den med 0.65. tex 73*0,65=47,45
47,45 är vad du max bör göra avgasporten för att kolvringarna ska hålla, men det går att ta mer men då flyger kolvringarna fort.
man ska också försöka att få avgasporten så rund/oval som möjligt och inte fyrkantigt

lycka till :thumbright:
sno-tric ska de va!!

sno-tric 440
yamaha ss 440
yamaha et 250

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: trimma et

Inlägg av Gunnar » 19 jul 2010, 16:26

lättaste trimmet är alltid att stoppa i en större motor, visst du kanske inte har den budgeten att göra de men komihåg att du kan förstöra din et motor på nolltid, så försök att sälja den och köp en phazer eller ex440 motor istället.
om du nu skulle lyckas att porta den och få på några pipor då kanske du har lyckas kräma ut runt 10-15hk i bästa fall
men då har du en motor som varvar mer, behöver olika bestycking hela tiden för att gå bra.

och tror inte att du kommer att känna av jätte stor effektökning om du monterar dubbla cylinderfotpackingar.

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
granen
Inlägg: 63
Blev medlem: 19 mar 2010, 16:43
Ort: Skog 3.5 mil utanför Vilhelmina
Kontakt:

Re: trimma et

Inlägg av granen » 19 jul 2010, 17:24

variator säger ja bara
Topplockspackning, vad är det?

Ockelbo 300 -75

banangutt
Inlägg: 101
Blev medlem: 13 feb 2009, 22:47
Ort: Orsa

Re: trimma et

Inlägg av banangutt » 19 jul 2010, 19:01

granen skrev:variator säger ja bara
va?
Yamaha ET 340 -83 Nuvarande
Yamaha SW 400 -74 Såld

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: trimma et

Inlägg av Gunnar » 19 jul 2010, 20:54

han menar nog om du trimmar motorn så måste du "trimma" variatorn för att få ut max ur motorn.... = att de kommer att kosta mycke pengar och tid.

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

jonsa
Inlägg: 45
Blev medlem: 16 jan 2010, 22:56
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: trimma et

Inlägg av jonsa » 19 jul 2010, 21:15

Borrning å nya kolvar + lite planing av toppar. Det är vad jag skulle hitta på först. Sen hittar man också en del med variatorerna.
TEAM SORK # 19

Användarvisningsbild
RUSCH
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 475
Blev medlem: 24 feb 2007, 16:48
Ort: Rättvik
Kontakt:

Re: trimma et

Inlägg av RUSCH » 19 jul 2010, 23:44

Borrning å nya kolvar + lite planing av toppar. Det är vad jag skulle hitta på först. Sen hittar man också en del med variatorerna.

:thumbright: Jonsa är en mycket förnuftig man ;)
SRX 440 -79
RUSCH "AMF" dubbelbandare MAG 340 -74
RUSCH R11 Wankel -71
RUSCH R11 Sachs SA280 -70
RUSCH R11 Sachs SA280 -69
RUSCH R1 ILO L297 19hk -68
kohler 440 f/c motor 2st
( LYNX G-type Rave 670 -00)
http://www.stm.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: trimma et

Inlägg av Gunnar » 20 jul 2010, 10:05

RUSCH skrev:Borrning å nya kolvar + lite planing av toppar. Det är vad jag skulle hitta på först. Sen hittar man också en del med variatorerna.

:thumbright: Jonsa är en mycket förnuftig man ;)
Haahaa... eller så: Byt ut kolvstaget, druffeldrevet och kardanförgasarsnöret.....

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

jonsa
Inlägg: 45
Blev medlem: 16 jan 2010, 22:56
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: trimma et

Inlägg av jonsa » 20 jul 2010, 20:46

Gunnar skrev:
RUSCH skrev:Borrning å nya kolvar + lite planing av toppar. Det är vad jag skulle hitta på först. Sen hittar man också en del med variatorerna.

:thumbright: Jonsa är en mycket förnuftig man ;)
Haahaa... eller så: Byt ut kolvstaget, druffeldrevet och kardanförgasarsnöret.....
Orkar inte ens kommentera. Ge killen fler tips istället.
TEAM SORK # 19

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: trimma et

Inlägg av Gunnar » 20 jul 2010, 21:29

har vi inte gett någ bra tips?

jag skulle säga det så här: det finns inga bra tips på att få riktig fart på en et340 som man bara kan fixa lite så där på en kväll....

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: trimma et

Inlägg av Lindh » 20 jul 2010, 21:31

Gunnar skrev: Byt ut kolvstaget, druffeldrevet och kardanförgasarsnöret.....
Hahaahahahahah.

Nä men jag håller med Gunnar, byt motor. Et-motorn har en ganska svag vevaxel som fort blir sned om nåt går fel.
Du kan nog få 2 tusen för din et-motor om den är fräsch, så kan du köpa en srv-motor eller något om du lägger på några hundringar.

Men de kan ju va roligt att trimma också, så du gör ju som du vill! ;)
Men om du vill ha en driftsäker motor, och inte vill lägga så mycket jobb, så är det nog bättre att byta till en större motor.

jonsa
Inlägg: 45
Blev medlem: 16 jan 2010, 22:56
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: trimma et

Inlägg av jonsa » 20 jul 2010, 21:54

Gunnar skrev:har vi inte gett någ bra tips?

jag skulle säga det så här: det finns inga bra tips på att få riktig fart på en et340 som man bara kan fixa lite så där på en kväll....
Beror på vem man frågar. Men allt har en kostnadsfråga, å hur mycket tid man man vill spendera. Som alla säger är ju vevaxeln ett stort problem. Har inte haft det problemet själv, men en svetsning å riktning är att rekomendera.
TEAM SORK # 19

banangutt
Inlägg: 101
Blev medlem: 13 feb 2009, 22:47
Ort: Orsa

Re: trimma et

Inlägg av banangutt » 20 jul 2010, 23:14

men då är grejen den att motorn går som en dröm och de verkade va lite jobb med att trimma, hade helst gjort nå enkelt bonn-trimmm bara ;)
Yamaha ET 340 -83 Nuvarande
Yamaha SW 400 -74 Såld

Användarvisningsbild
burk_ab
Inlägg: 168
Blev medlem: 26 jan 2010, 19:41
Ort: bureå

Re: trimma et

Inlägg av burk_ab » 22 jul 2010, 19:33

på skoter är det inte så lätt med enkelt bonn-trim som gör att det blir stor effekt om man inte kan sin sak väl. men jag hade börjat med att porta eftersom det inte kostar någonting om man vet vad man gör :P men kom ihåg att man inte bör börja porta fören man har kunskap om de. det är lätt hänt att det går snett :?
sno-tric ska de va!!

sno-tric 440
yamaha ss 440
yamaha et 250

Användarvisningsbild
SRX8R9
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 248
Blev medlem: 27 feb 2007, 23:37
Ort: Kiruna

Re: trimma et

Inlägg av SRX8R9 » 22 jul 2010, 19:51

banangutt skrev:tjena, vintern börjar ju smått närma sig så snart ska et'n fram ur sommardvalan för en liten uppfräshning :lol:
jag fick funderingar på en trimmpipa, är de värt de? vad kostar dom? gör de ens effektskillnad?
eller ska jag satsa på att porta cylindrarna ist kanske :?
Mitt råd till dig unge Man. Sälj din ET. Och om du fortfarande vill köra Yamaha. Köp dig en SRV 540. Och en trimpipa till den. så har du en snygg maskin med ca 70 hk och ett grymt vrid. Tror inte du behöver slanta upp många tusenlappar emellan dessa. Istället för att trimma ET:n. Tror inte ens att det finns en trimpipa till den motorn att tillgå. Utan egen tillverkning måste göras. Med SRV:n får du så mycket mer körglädje och hänger med i svängarna med nyare skotrar som har uppempot 100 Hk. Nån annan med större auktoritet här på forumet kanske kan intyga detta att det är bättre att ge upp ET tankarna. :thumbright:
Yamaha SRX 440E-81
Yamaha SRX 500F-82
Kawasaki Interceptor
550 1982

Skriv svar