trimma et
trimma et
tjena, vintern börjar ju smått närma sig så snart ska et'n fram ur sommardvalan för en liten uppfräshning
jag fick funderingar på en trimmpipa, är de värt de? vad kostar dom? gör de ens effektskillnad?
eller ska jag satsa på att porta cylindrarna ist kanske
jag fick funderingar på en trimmpipa, är de värt de? vad kostar dom? gör de ens effektskillnad?
eller ska jag satsa på att porta cylindrarna ist kanske
Yamaha ET 340 -83 Nuvarande
Yamaha SW 400 -74 Såld
Yamaha SW 400 -74 Såld
Re: trimma et
frågan är bara hur mycket tid och pengar du vill lägga ut? och hur mycket du vill ta ut ur motorn?
en trimpipa kan ge ganska mycket i effektökning men om den är felgjord så kan du förlora hutlöst mycke hk.
om du vill sätta dit en trimpipa så tror jag att det blir svårt att hitta en fabriksgjord pipa till en et. så du får nog räkna med at göra en själv eller kapa om en annan pipa från en skoter så att den passar din motor. det vill säga durationer och varvtal. och då blir det genast mycket svårare.
men om du ska byta avgasrör så tycker jag att du ska montera dubbla trimpipor. dom ger mer effekt och låter skönare
jag tycker att du ska börja med att plocka upp cyllarna och porta dom istället om du inte hittar en fabriksgjord pipa eller en hemmabygd pipa som du vet fungerar.
har du portat förut? vet du vad du ska göra, och inte göra?
en trimpipa kan ge ganska mycket i effektökning men om den är felgjord så kan du förlora hutlöst mycke hk.
om du vill sätta dit en trimpipa så tror jag att det blir svårt att hitta en fabriksgjord pipa till en et. så du får nog räkna med at göra en själv eller kapa om en annan pipa från en skoter så att den passar din motor. det vill säga durationer och varvtal. och då blir det genast mycket svårare.
men om du ska byta avgasrör så tycker jag att du ska montera dubbla trimpipor. dom ger mer effekt och låter skönare
jag tycker att du ska börja med att plocka upp cyllarna och porta dom istället om du inte hittar en fabriksgjord pipa eller en hemmabygd pipa som du vet fungerar.
har du portat förut? vet du vad du ska göra, och inte göra?
sno-tric ska de va!!
sno-tric 440
yamaha ss 440
yamaha et 250
sno-tric 440
yamaha ss 440
yamaha et 250
Re: trimma et
skulle väl vela ha de så lätt som möjligt då jag ej har trimmat förutburk_ab skrev:frågan är bara hur mycket tid och pengar du vill lägga ut? och hur mycket du vill ta ut ur motorn?
en trimpipa kan ge ganska mycket i effektökning men om den är felgjord så kan du förlora hutlöst mycke hk.
om du vill sätta dit en trimpipa så tror jag att det blir svårt att hitta en fabriksgjord pipa till en et. så du får nog räkna med at göra en själv eller kapa om en annan pipa från en skoter så att den passar din motor. det vill säga durationer och varvtal. och då blir det genast mycket svårare.
men om du ska byta avgasrör så tycker jag att du ska montera dubbla trimpipor. dom ger mer effekt och låter skönare
jag tycker att du ska börja med att plocka upp cyllarna och porta dom istället om du inte hittar en fabriksgjord pipa eller en hemmabygd pipa som du vet fungerar.
har du portat förut? vet du vad du ska göra, och inte göra?
Yamaha ET 340 -83 Nuvarande
Yamaha SW 400 -74 Såld
Yamaha SW 400 -74 Såld
Re: trimma et
okej men då ska jag inte dra igenom så mycket, och om du vill veta mer av något så får du säga till.
jag tycker inte att du ska försöka dig på att bygga dina egna pipor för då krävs det mycket kunskaper och det är väldigt kompliserat. men om du får tag i några fabrikspipor så ska du helt klart montera dit dom. men om du sätter dit trimpipor så kommer du nästan garanterat att måsta byta munstycke för att den kommer att kommer att vilja ha mer soppa än tidigare.
det finns facktist ganska många saker som man kan göra för att få lite mer kräm i motorn. en sak som många trimmare gör är att sätta dit dubbla cylinderfotspackningar och plana av cyllen eller toppen motsvarande höjd (0,5mm). detta gör att man höjjer alla portar med 0,5mm och då kan motorn dra till ett högre varvtal, och det är ganska viktigt att man planar av toppen/cyllen med lika mycket annars kommer den bara att få ett mjukare register med lägre hk på låga varv. det kan även vara en ide att plana toppen även om du inte ska sätta dit dubbla cylinderfotspackningar för att den kommer att bli lite starkare på låga varvtal då.
att plana toppen kostar ca 200kr, beroender på vart och hur mycket man vill plana.
men det många inte tänker på är att om man höjjer cylindern så minskar man insugsdurationen(tiden som insugsporten är öppen) och det kan då även vara en ide att sänka den porten med ca1mm för att du ska ju trimma den lite också
men om du inte har kolvstyrda insug utan reeds så tycker jag att du ska ta och köpa ett par boyesen till din motor. men jag tror att du har kolvstyrda insug
en annan bra sak som man kan göra är att man monterar dubbla förgasare. dock kan det vara lite svårt att hitta inug som passar på vissa motorer men jag tycker att du ska testa. förgasar storlek vet jag inte exakt för jag har aldrig bytt förgasare på en 340 förut, men två mikuni 32 borde kanske passa.
jag tycker också att du ska sätta dit sportluftsfilter så att motorn kan andas lite bättre nu när du har trimmat.
eftersom vi inte skulle gå in på så avanserade portningar så tycker jag att du bara ska ta och putsa bort allt sotavlagringar i avgasportet så det inte hindrar avgaserna. detta ger inga extra hk utan tar bara tillbaka tappade hk. men om du vill ge dig in på att porta lite inne i cylinder så tycker jag att du ska börja med att bredda avgasporten och där måste du vara lite försiktig när du tar bort material. man får inte komma för nära överströmningsportarna, så man bör ha ca8-10mm mellan avgasporten och överströmmarn.
men man kan inte bredda hur mycket som helst ändå för då flyger kolvringarna. men man brukar ta cylinderdiametern och gångra den med 0.65. tex 73*0,65=47,45
47,45 är vad du max bör göra avgasporten för att kolvringarna ska hålla, men det går att ta mer men då flyger kolvringarna fort.
man ska också försöka att få avgasporten så rund/oval som möjligt och inte fyrkantigt
lycka till
jag tycker inte att du ska försöka dig på att bygga dina egna pipor för då krävs det mycket kunskaper och det är väldigt kompliserat. men om du får tag i några fabrikspipor så ska du helt klart montera dit dom. men om du sätter dit trimpipor så kommer du nästan garanterat att måsta byta munstycke för att den kommer att kommer att vilja ha mer soppa än tidigare.
det finns facktist ganska många saker som man kan göra för att få lite mer kräm i motorn. en sak som många trimmare gör är att sätta dit dubbla cylinderfotspackningar och plana av cyllen eller toppen motsvarande höjd (0,5mm). detta gör att man höjjer alla portar med 0,5mm och då kan motorn dra till ett högre varvtal, och det är ganska viktigt att man planar av toppen/cyllen med lika mycket annars kommer den bara att få ett mjukare register med lägre hk på låga varv. det kan även vara en ide att plana toppen även om du inte ska sätta dit dubbla cylinderfotspackningar för att den kommer att bli lite starkare på låga varvtal då.
att plana toppen kostar ca 200kr, beroender på vart och hur mycket man vill plana.
men det många inte tänker på är att om man höjjer cylindern så minskar man insugsdurationen(tiden som insugsporten är öppen) och det kan då även vara en ide att sänka den porten med ca1mm för att du ska ju trimma den lite också
men om du inte har kolvstyrda insug utan reeds så tycker jag att du ska ta och köpa ett par boyesen till din motor. men jag tror att du har kolvstyrda insug
en annan bra sak som man kan göra är att man monterar dubbla förgasare. dock kan det vara lite svårt att hitta inug som passar på vissa motorer men jag tycker att du ska testa. förgasar storlek vet jag inte exakt för jag har aldrig bytt förgasare på en 340 förut, men två mikuni 32 borde kanske passa.
jag tycker också att du ska sätta dit sportluftsfilter så att motorn kan andas lite bättre nu när du har trimmat.
eftersom vi inte skulle gå in på så avanserade portningar så tycker jag att du bara ska ta och putsa bort allt sotavlagringar i avgasportet så det inte hindrar avgaserna. detta ger inga extra hk utan tar bara tillbaka tappade hk. men om du vill ge dig in på att porta lite inne i cylinder så tycker jag att du ska börja med att bredda avgasporten och där måste du vara lite försiktig när du tar bort material. man får inte komma för nära överströmningsportarna, så man bör ha ca8-10mm mellan avgasporten och överströmmarn.
men man kan inte bredda hur mycket som helst ändå för då flyger kolvringarna. men man brukar ta cylinderdiametern och gångra den med 0.65. tex 73*0,65=47,45
47,45 är vad du max bör göra avgasporten för att kolvringarna ska hålla, men det går att ta mer men då flyger kolvringarna fort.
man ska också försöka att få avgasporten så rund/oval som möjligt och inte fyrkantigt
lycka till
sno-tric ska de va!!
sno-tric 440
yamaha ss 440
yamaha et 250
sno-tric 440
yamaha ss 440
yamaha et 250
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: trimma et
lättaste trimmet är alltid att stoppa i en större motor, visst du kanske inte har den budgeten att göra de men komihåg att du kan förstöra din et motor på nolltid, så försök att sälja den och köp en phazer eller ex440 motor istället.
om du nu skulle lyckas att porta den och få på några pipor då kanske du har lyckas kräma ut runt 10-15hk i bästa fall
men då har du en motor som varvar mer, behöver olika bestycking hela tiden för att gå bra.
och tror inte att du kommer att känna av jätte stor effektökning om du monterar dubbla cylinderfotpackingar.
om du nu skulle lyckas att porta den och få på några pipor då kanske du har lyckas kräma ut runt 10-15hk i bästa fall
men då har du en motor som varvar mer, behöver olika bestycking hela tiden för att gå bra.
och tror inte att du kommer att känna av jätte stor effektökning om du monterar dubbla cylinderfotpackingar.
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
Re: trimma et
va?granen skrev:variator säger ja bara
Yamaha ET 340 -83 Nuvarande
Yamaha SW 400 -74 Såld
Yamaha SW 400 -74 Såld
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: trimma et
han menar nog om du trimmar motorn så måste du "trimma" variatorn för att få ut max ur motorn.... = att de kommer att kosta mycke pengar och tid.
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
Re: trimma et
Borrning å nya kolvar + lite planing av toppar. Det är vad jag skulle hitta på först. Sen hittar man också en del med variatorerna.
TEAM SORK # 19
Re: trimma et
Borrning å nya kolvar + lite planing av toppar. Det är vad jag skulle hitta på först. Sen hittar man också en del med variatorerna.
Jonsa är en mycket förnuftig man
Jonsa är en mycket förnuftig man
SRX 440 -79
RUSCH "AMF" dubbelbandare MAG 340 -74
RUSCH R11 Wankel -71
RUSCH R11 Sachs SA280 -70
RUSCH R11 Sachs SA280 -69
RUSCH R1 ILO L297 19hk -68
kohler 440 f/c motor 2st
( LYNX G-type Rave 670 -00)
http://www.stm.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
RUSCH "AMF" dubbelbandare MAG 340 -74
RUSCH R11 Wankel -71
RUSCH R11 Sachs SA280 -70
RUSCH R11 Sachs SA280 -69
RUSCH R1 ILO L297 19hk -68
kohler 440 f/c motor 2st
( LYNX G-type Rave 670 -00)
http://www.stm.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: trimma et
Haahaa... eller så: Byt ut kolvstaget, druffeldrevet och kardanförgasarsnöret.....RUSCH skrev:Borrning å nya kolvar + lite planing av toppar. Det är vad jag skulle hitta på först. Sen hittar man också en del med variatorerna.
Jonsa är en mycket förnuftig man
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
Re: trimma et
Orkar inte ens kommentera. Ge killen fler tips istället.Gunnar skrev:Haahaa... eller så: Byt ut kolvstaget, druffeldrevet och kardanförgasarsnöret.....RUSCH skrev:Borrning å nya kolvar + lite planing av toppar. Det är vad jag skulle hitta på först. Sen hittar man också en del med variatorerna.
Jonsa är en mycket förnuftig man
TEAM SORK # 19
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: trimma et
har vi inte gett någ bra tips?
jag skulle säga det så här: det finns inga bra tips på att få riktig fart på en et340 som man bara kan fixa lite så där på en kväll....
jag skulle säga det så här: det finns inga bra tips på att få riktig fart på en et340 som man bara kan fixa lite så där på en kväll....
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
Re: trimma et
Hahaahahahahah.Gunnar skrev: Byt ut kolvstaget, druffeldrevet och kardanförgasarsnöret.....
Nä men jag håller med Gunnar, byt motor. Et-motorn har en ganska svag vevaxel som fort blir sned om nåt går fel.
Du kan nog få 2 tusen för din et-motor om den är fräsch, så kan du köpa en srv-motor eller något om du lägger på några hundringar.
Men de kan ju va roligt att trimma också, så du gör ju som du vill!
Men om du vill ha en driftsäker motor, och inte vill lägga så mycket jobb, så är det nog bättre att byta till en större motor.
Re: trimma et
Beror på vem man frågar. Men allt har en kostnadsfråga, å hur mycket tid man man vill spendera. Som alla säger är ju vevaxeln ett stort problem. Har inte haft det problemet själv, men en svetsning å riktning är att rekomendera.Gunnar skrev:har vi inte gett någ bra tips?
jag skulle säga det så här: det finns inga bra tips på att få riktig fart på en et340 som man bara kan fixa lite så där på en kväll....
TEAM SORK # 19
Re: trimma et
men då är grejen den att motorn går som en dröm och de verkade va lite jobb med att trimma, hade helst gjort nå enkelt bonn-trimmm bara
Yamaha ET 340 -83 Nuvarande
Yamaha SW 400 -74 Såld
Yamaha SW 400 -74 Såld
Re: trimma et
på skoter är det inte så lätt med enkelt bonn-trim som gör att det blir stor effekt om man inte kan sin sak väl. men jag hade börjat med att porta eftersom det inte kostar någonting om man vet vad man gör men kom ihåg att man inte bör börja porta fören man har kunskap om de. det är lätt hänt att det går snett
sno-tric ska de va!!
sno-tric 440
yamaha ss 440
yamaha et 250
sno-tric 440
yamaha ss 440
yamaha et 250
Re: trimma et
Mitt råd till dig unge Man. Sälj din ET. Och om du fortfarande vill köra Yamaha. Köp dig en SRV 540. Och en trimpipa till den. så har du en snygg maskin med ca 70 hk och ett grymt vrid. Tror inte du behöver slanta upp många tusenlappar emellan dessa. Istället för att trimma ET:n. Tror inte ens att det finns en trimpipa till den motorn att tillgå. Utan egen tillverkning måste göras. Med SRV:n får du så mycket mer körglädje och hänger med i svängarna med nyare skotrar som har uppempot 100 Hk. Nån annan med större auktoritet här på forumet kanske kan intyga detta att det är bättre att ge upp ET tankarna.banangutt skrev:tjena, vintern börjar ju smått närma sig så snart ska et'n fram ur sommardvalan för en liten uppfräshning
jag fick funderingar på en trimmpipa, är de värt de? vad kostar dom? gör de ens effektskillnad?
eller ska jag satsa på att porta cylindrarna ist kanske
Yamaha SRX 440E-81
Yamaha SRX 500F-82
Kawasaki Interceptor
550 1982
Yamaha SRX 500F-82
Kawasaki Interceptor
550 1982