Skrönor eller fakta,bidra med de du hört,byggt,sett,luktat på,smekt etc,etc
Husqvarna cylle på Sachsar,Yamaha Crosscylinder på JLO you name it
fyll på
BIG bore enstånkor
-
- Inlägg: 74
- Blev medlem: 02 nov 2007, 14:27
- Ort: Jämtland
BIG bore enstånkor
Arctic-Cat Thundercat Mc 1000-98
Arctic-Cat Ext tripple touring 600-98
Projekt Yamaha Ss440 540
Arctic-Cat Ext tripple touring 600-98
Projekt Yamaha Ss440 540
Re: BIG bore enstånkor
Jag har byggt en sån hybrid.En kompis far tävlade med en sån i början av 70-talet,det var en Sachs 340 med cylinder och pipa från Husqvarna 400 69-70,byggare av motorn var Stig Rickardsson,far till speedwayvärldsmästaren Tony Rickardsson.
Jag utgick också från Sachs SA340,men cylinder och pipa blev lite modernare,cylinder och topp från Husqvarna 430 -82,pipa Husqvarna 430 85-88,främst pga tillgång och pris.
Motorn var oväntat enkel att få ihop.Sachsen har så lågt vevhus att det finns ca 20mm att bygga spacerplatta på,för att ändra bultmönster och kanaler mellan motor/cylinder och få till rätt vändhöjd.
Sachs SA340 har slaglängd 75mm,och Husqvarna 430 har 74mm.Det är inom felmarginalerna med porttider på denna nivå av trim.Kolven kommer från Husky 488,det är samma borr som till 430,men kolven är ca 5mm högre,och kolvbulten är 20 istället för 18mm.En härdad stålbussning pressades i vevstaken för att ändra Sachs bronsbussning till nållagrat .... Hur vevpartiet klar påfrestningarna av den ökade effekten återstår väl att se.
Expansionskammaren är till Husqvarna 430, 85-88.Första krökarna är kapade och vända,för att pipan ska mynna lite snyggt runt höger fot.Valet om att köra med eller utan ljuddämpare är inte gjort ännu,men det lutar åt att det blir med....Man håller på att bli tokig av ljudet ,även om man har hörselproppar och hjälm när man kör utan dämpare.Med dämpare är det i alla fall uthärdligt
(med proppar).
Jag har nu kört,i alla fall några timmar under två vintrar och det har hållit förvånansvärt bra.Dock blev det kompressionslöst alldeles efter jul,obduceringen visade att kolven slagit i toppen så rejält att kolvringen satt fast.Det har väl gått ganska så varmt,så min bussning till kolvbultslagret har rört sig,flyttat sig i sidled och då har kolven kantrat på fel ledd så det har slagit ihop på ena sidan.Inte bra,men det ska mixtras lite till,kanske vevstake från Husqvarna,eller ett helt Huskyvevparti,men med egna vevtappar för variatorkona och Sachsens svänghjul.
I våras tävlades det i SnowRider Hillcross i Gesunda,jag kom 3:a i första heatet och vann de två efterföljande.Jag borde med detta ha knipit segern i veteran enstånkaklassen,men eftersom det blev en olycka med publikskador så avbröts tävlingen och jag har ännu inte sett nån resultatlista.
Jag utgick också från Sachs SA340,men cylinder och pipa blev lite modernare,cylinder och topp från Husqvarna 430 -82,pipa Husqvarna 430 85-88,främst pga tillgång och pris.
Motorn var oväntat enkel att få ihop.Sachsen har så lågt vevhus att det finns ca 20mm att bygga spacerplatta på,för att ändra bultmönster och kanaler mellan motor/cylinder och få till rätt vändhöjd.
Sachs SA340 har slaglängd 75mm,och Husqvarna 430 har 74mm.Det är inom felmarginalerna med porttider på denna nivå av trim.Kolven kommer från Husky 488,det är samma borr som till 430,men kolven är ca 5mm högre,och kolvbulten är 20 istället för 18mm.En härdad stålbussning pressades i vevstaken för att ändra Sachs bronsbussning till nållagrat .... Hur vevpartiet klar påfrestningarna av den ökade effekten återstår väl att se.
Expansionskammaren är till Husqvarna 430, 85-88.Första krökarna är kapade och vända,för att pipan ska mynna lite snyggt runt höger fot.Valet om att köra med eller utan ljuddämpare är inte gjort ännu,men det lutar åt att det blir med....Man håller på att bli tokig av ljudet ,även om man har hörselproppar och hjälm när man kör utan dämpare.Med dämpare är det i alla fall uthärdligt
(med proppar).
Jag har nu kört,i alla fall några timmar under två vintrar och det har hållit förvånansvärt bra.Dock blev det kompressionslöst alldeles efter jul,obduceringen visade att kolven slagit i toppen så rejält att kolvringen satt fast.Det har väl gått ganska så varmt,så min bussning till kolvbultslagret har rört sig,flyttat sig i sidled och då har kolven kantrat på fel ledd så det har slagit ihop på ena sidan.Inte bra,men det ska mixtras lite till,kanske vevstake från Husqvarna,eller ett helt Huskyvevparti,men med egna vevtappar för variatorkona och Sachsens svänghjul.
I våras tävlades det i SnowRider Hillcross i Gesunda,jag kom 3:a i första heatet och vann de två efterföljande.Jag borde med detta ha knipit segern i veteran enstånkaklassen,men eftersom det blev en olycka med publikskador så avbröts tävlingen och jag har ännu inte sett nån resultatlista.
Sachs SA340 hopkokat med Husqvarna 430=roligt men mycket service!
Behöver en Sachs 290 eller större för turiståkning.
Behöver en Sachs 290 eller större för turiståkning.
Re: BIG bore enstånkor
Finns det nån filmsnutt när du kör? Hade varit kul att höra den.
Vet du vad den har för effekt och cyl volym?
Vet du vad den har för effekt och cyl volym?
sachs sucks rotax rules
Re: BIG bore enstånkor
Filmsnutt finns här,kompisen kör på en Rajd med Rotax440,ingen match för en potent stånka!Beklagar den skakiga filmningen,men det låter ju i alla fall.Nick-e skrev:Finns det nån filmsnutt när du kör? Hade varit kul att höra den.
Vet du vad den har för effekt och cyl volym?
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=4KwU09q_5wk[/youtube]
Effekt vet jag inte,kanske 45hästar?Dock ganska lågvarvig,skulle förmodligen gå att bygga en pipa avpassad för högre varv,för det är ganska skaplig duration på avgasporten.Nu är ju pipan avstämd för en crosscykel som nån ska orka köra ett helt 45minuters heat.
Sachs SA340 hopkokat med Husqvarna 430=roligt men mycket service!
Behöver en Sachs 290 eller större för turiståkning.
Behöver en Sachs 290 eller större för turiståkning.
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: BIG bore enstånkor
Här är då en av mina framtida projekt
Bottendelen känner du nog igen Men resten är av rätt märke iaf.
Bottendelen känner du nog igen Men resten är av rätt märke iaf.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
-
- Inlägg: 74
- Blev medlem: 02 nov 2007, 14:27
- Ort: Jämtland
Re: BIG bore enstånkor
Jo vi var åxå där....en kompis körde min svarta SC3a i samma klass som du :
Arctic-Cat Thundercat Mc 1000-98
Arctic-Cat Ext tripple touring 600-98
Projekt Yamaha Ss440 540
Arctic-Cat Ext tripple touring 600-98
Projekt Yamaha Ss440 540
Re: BIG bore enstånkor
Imponerande bygge, och vilket ljudÅmotar´n skrev:Effekt vet jag inte,kanske 45hästar?Dock ganska lågvarvig,skulle förmodligen gå att bygga en pipa avpassad för högre varv,för det är ganska skaplig duration på avgasporten.Nu är ju pipan avstämd för en crosscykel som nån ska orka köra ett helt 45minuters heat.Nick-e skrev:Finns det nån filmsnutt när du kör? Hade varit kul att höra den.
Vet du vad den har för effekt och cyl volym?
Jag har en sa340 och en risig 300:a så man blir ju minst sagt sugen att bygga.
Men jag saknar kunskap om duration och porttider och dylikt så det blir nog inte så enkelt för en annan.
Föresten hur svårt är det att få tag i Husquarna cylindern och kolven mm?
sachs sucks rotax rules
Re: BIG bore enstånkor
Jag har handlat av Knåda Sport,tel 0271 34075. Dom köpte upp stora delar av Husqvarnas reservdelslager när de blev italienska på 80-talet.Dom har även skrotat cyklar,så dom har ganska mycket liggande.Nick-e skrev:Imponerande bygge, och vilket ljudÅmotar´n skrev:Effekt vet jag inte,kanske 45hästar?Dock ganska lågvarvig,skulle förmodligen gå att bygga en pipa avpassad för högre varv,för det är ganska skaplig duration på avgasporten.Nu är ju pipan avstämd för en crosscykel som nån ska orka köra ett helt 45minuters heat.Nick-e skrev:Finns det nån filmsnutt när du kör? Hade varit kul att höra den.
Vet du vad den har för effekt och cyl volym?
Jag har en sa340 och en risig 300:a så man blir ju minst sagt sugen att bygga.
Men jag saknar kunskap om duration och porttider och dylikt så det blir nog inte så enkelt för en annan.
Föresten hur svårt är det att få tag i Husquarna cylindern och kolven mm?
Kolvar finns nytt,cylindrar och toppar beg.Pipor finns nytt och beg.
Jag har handlat mycket av dom de senaste 20 åren,både endurocyklar och reservdelar så jag har fått rota runt i lagren och även lånat hem grejer för mätning.
Förra ägaren Arne Kring är en av tidigt 70-tals storstjärnor i motocross,med VM-silver i 500cc -70 som bästa resultat.Nu har en dotter tagit över,men Arne är där i stort sett varje dag.
Sachs SA340 hopkokat med Husqvarna 430=roligt men mycket service!
Behöver en Sachs 290 eller större för turiståkning.
Behöver en Sachs 290 eller större för turiståkning.