Bygga om till Free air?

Kallvintern, jävulsturen eller annat skoterrelaterat snack
Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Bygga om till Free air?

Inlägg av Gunnar » 26 jan 2007, 21:37

Om man har en fläktkyld motor, Kan man kasta bort kylfäkten å kåporna och göra så att den blir "Free air" ??
Jag tycker att det är mer "rock´n roll" så :wink:

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

m@dkoffe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 13 jan 2007, 23:17
Ort: Bure
Kontakt:

Inlägg av m@dkoffe » 26 jan 2007, 22:21

Borde ju gå...Skidoo RV och kawa F/C har ju det också.
Skaffa brandförsäkring om du ska köra mycket i skogen :D

yamaton

Inlägg av yamaton » 26 jan 2007, 23:59

Oftast sitter fläkten på magneten och då sitter flänsarna på toppen (arna) på tvären, vilket inte är så bra för fartvindskylning framifrån. Flänsarna på cylindrarna ligger rätt väg men kanske inte är nog tilltagna.

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 27 jan 2007, 08:41

Tänkte inte på att kylflänsarna är så på toppen... :(

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Loud pipes saves lives

Inlägg av Loud pipes saves lives » 27 jan 2007, 08:47

På hirth motorerna så tog/tar man bort fläkten utan några större problem
men dom sägs ju vara grymt tåliga, men de e ju klart att man får väl vara lite försiktigt med för låg fart.

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 27 jan 2007, 08:51

Låg fart kan ju inte vara så stora problem utan det är nog värst på våren när det är plus grader å man far å pumpar på gasen..

Bild

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 27 jan 2007, 19:52

Kylflänsarna går ju inte rakt från sidan utan lite snett, så det ska nog gå tycker jag...

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Gäst

Inlägg av Gäst » 27 jan 2007, 21:30

Ja det kan gå, se upp för låga farter bara...

Gäst

Inlägg av Gäst » 30 jan 2007, 20:23

En annan viktig detalj att tänka på är att inte använda papperstoppackning med ring, använd istället kopparpackning för maximal värmeöverföring från cylinder till topp...

Tjing!

/Magnus

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 30 jan 2007, 20:39

Joo de är ju klart, det blir nog att jag monterar en tempmätare. skulle fått tag i en sån där som man stoppar på tändstiften, en digatron går ju inte att stoppa på en 70-tals skoter.... :wink:

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Backlund
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 jan 2007, 17:54

Inlägg av Backlund » 15 feb 2007, 22:21

Gunnar skrev:Joo de är ju klart, det blir nog att jag monterar en tempmätare. skulle fått tag i en sån där som man stoppar på tändstiften, en digatron går ju inte att stoppa på en 70-tals skoter.... :wink:
Sån kan du köpa på RINAB, finns för både 1 och 2 cylindriga motorer.
Finns på sidan 336 i nyaste katalogen, kostar drygt 2500 för 2 cylinder satsen.

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 17 feb 2007, 10:32

jo jag har sett att dom finns där....

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
Rvmannen
Inlägg: 65
Blev medlem: 17 feb 2007, 12:27
Ort: Ersmark (Ume)

Inlägg av Rvmannen » 18 feb 2007, 16:16

Gjorde det på en Rotax 343. Tog bort bränsle styrningen i insuget(den som gör att vänster cyl får mer soppa i kylningssyfte) för att få jämnare kylning. samt att jag bestyckade upp gasaren för att få bättre kylning. Tyvärr ser dom inte lika cool ut som Fa:n pga av vrina kylflänsar.

oskar12345
Inlägg: 1
Blev medlem: 31 jan 2013, 02:20
Ort: piteå

Re: Bygga om till Free air?

Inlägg av oskar12345 » 31 jan 2013, 02:32

Hej Undrar bara om någon vet något.. min skoter går på ena cylindern ibland man kan köra nån mil sen börjar den gå på ena cylindern. vi har bytt alla packningar kolvar även insugnings gummin. hör av er om ni har några tips :D

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Bygga om till Free air?

Inlägg av Holländaren » 31 jan 2013, 08:05

Du kan ju skapa en ny tråd annars istället för att dra upp den äldsta tråden på forumet som inte har med din fråga å göra ;)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Team Lillsia
Inlägg: 300
Blev medlem: 06 jan 2010, 20:12
Ort: Järvsö

Re: Bygga om till Free air?

Inlägg av Team Lillsia » 01 feb 2013, 21:03

jag byggde om min 377a till F/A och det funkar kanon fick dock öka både på låg och högfarts munstyckena för att den inte skulle gå varm. rotax toppar går åt "rätt" håll när det gäller free air.
jag kapade bort fläckt delen och snyggade till en egen magnapull :D
300% Ockelbo
FÖRARE
1. Martin 400 -81, 300 S - 79, Trioman - 76, 600 -77, 300 kort -68, Turist -65
2. Jimi 300 S - 79 8000 -83 Turist/300 -66
3. Thomas 300 -69, 300 -71, 300R -78, 600-2 -78, 600L -80, 600-74 250 -77, Turist -65, Trioman P -69, 380-74 Sa370, 2x 4000-85
4. Emil 300 Kort - 71
5. Christian 300Ss Super sport (Sa340ss) -70, 300K - 78, 3500 - 87, 300 -67
6. Andreas 300 s -79
7. Donkan 380-74 , 6000 - 88, & 600-1 -79, 600-2 -80
8. Putte 600-1 -78, 600-2 -78, 300-s -79, trioman -77
9. Robban 600-2 -74, 600-77

Användarvisningsbild
wiktorin
Inlägg: 257
Blev medlem: 24 dec 2008, 22:43
Ort: H-fors

Re:

Inlägg av wiktorin » 01 feb 2013, 22:55

Gunnar skrev:Kylflänsarna går ju inte rakt från sidan utan lite snett, så det ska nog gå tycker jag...
Laddluftkylare snedställs många gånger bara för att luften inte skall passera för snabb igenom utan tvingas att möta Hela ytan på kylaren, så det borde funka. Vad som talar mot skulle möjligtvis vara storleken på kylflänsarna. Det finns en hel del effekt att hämta utan fläkten.
Yamaha SRV-90
Yamaha SRV-84
Ex440-79. Snö 6,15sek 131km@ 150m
Snö 7,95 133@ 201m
ZR440/700 -00
Et250-81
Et340-80
Citation SS-80

Skriv svar