Skoterminnen från barndomen

Kallvintern, jävulsturen eller annat skoterrelaterat snack
Användarvisningsbild
senmathal
Inlägg: 99
Blev medlem: 08 feb 2010, 20:01
Ort: Ramvik

Skoterminnen från barndomen

Inlägg av senmathal » 11 feb 2010, 18:30

Lite minnen från barndomen som jag även lade in i presentationen.


När jag växte upp på 60 och 70-talet ägde min farbror en bilverkstad där min pappa jobbade. På den verkstaden hade man bland annat åtagit sig att leveransmontera snöskotrar som Volvo i Ö-vik sålde. Främst var det Sno-Trik, senare Aktiv som monterades. Några rariteter som jag minns särskilt väl är bl. a. den amerikaversion som kallades Snow-fury, en vinröd tingest. Prästen hemma i byn som var inbiten fiskare köpte en sådan med wankelmotor.

Ett annat märke som monterades var AMF eller Långseleskotern. Detta ledde även till att två stycken Harley Davidson skotrar dök upp med kromade skidor. Det var det något av det häftigaste man sett.

Tyvärr var de enda skotrar jag fick tillfälle att köra Sno-tric dubbelbandare. Den första med blå huv och gult underrede. Detta räckte dock gott till att göra kompisarna gröna av avundsjuka. Tror inte ens att det var back på den första. Min Pappa testkörde dock HD skotrarna innan leverans då provkörning ingick i leveransmonteringen.

/Mats

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Re: Skoterminnen från barndomen

Inlägg av Laser » 11 feb 2010, 18:42

Härliga tider!!! Fina minnen :thumbright:
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club

Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i

PiteRobban
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 11 feb 2009, 18:41
Ort: Piteå
Kontakt:

Re: Skoterminnen från barndomen

Inlägg av PiteRobban » 12 feb 2010, 01:31

senmathal skrev: Ett annat märke som monterades var AMF eller Långseleskotern.

Sno-tric dubbelbandare. Den första med blå huv och gult underrede. Tror inte ens att det var back på den första.
/Mats
Läckert. Första skotern jag körde var en sådan snotric dubbelbandare med gult chassie. Det fanns inte back på dom nej. Jag var för lätt för att sitta som ballast på ledsladden han snickrat ihop. så då fick jag köra så fick farsan åka på sladden på en åker. Det dröjde inte länge förrän jag hade tappat honom, men jag märkte ju inte det förrän jag stannade i slutet på åkern och farsan kom springandes i djupsnön, livrädd att jag inte skulle få stopp på besten :P.
Så farsan har haft en sådan snotric.

Utöver det så äger jag två st amf delta långselare som står här på gården =). eller den ena står nog skriven på honom fortfarande, men det är jag som har använt den mest.

//Robert
Skotrar:
2x AMF Delta 7520 "Långselare"
Yamaha Exciter Hybrid -89
Arctic Cat Panther 5000 -78

http://www.cravepower.org

Användarvisningsbild
Bäck
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 120
Blev medlem: 05 nov 2008, 11:30
Ort: Västerås

Re: Skoterminnen från barndomen

Inlägg av Bäck » 12 feb 2010, 11:59

Mina första skoterminnen är från slutet av 70-talet. När jag var hos mina morföräldrar i Lingbo norr om Ockelbo kom ofta Valdemar "Valle" Lindström :shock: , en av Ockelbofabrikens grundare och hans fru (de bodde grannar med mormor och morfar) förbisusande på varsin Ockelbo. Jag tror att Valle åkte på en 300/2 LG och frugan på en kort 300. Andra tidiga skoterminnen är idrottsförerningens Sno-Tric SC2:a som hördes över hela byn när de drog skidspår, samt en grannpojk som fick låna en AMF Snö-scout som han smattrade omkring på. Den första skoter jag körde var en Ockelbo 380 8) ,när jag var typ 7 år.
Ockelbo 300 -69
http://retroskoter.com/viewtopic.php?f=8&t=6549" onclick="window.open(this.href);return false;

Jäderblom
Inlägg: 15
Blev medlem: 06 nov 2009, 10:35
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Skoterminnen från barndomen

Inlägg av Jäderblom » 22 feb 2010, 20:01

Även fast jag inte riktigt är född samma årgång som många här, så var första skoterminnet en gammal kitty cat, var väll en 4 år, min familj å en bekants familj var ute å grillade, å jag fick då testa köra snöskoter, som sagt en kitty cat. Jag brumma omkring vid stranden som en liten unge gör :) men när jag kom i rikting mot våran skoter så fick jag panik!! (en widetrack är ju stor för en liten parvel som jag var) Men farsan kom till undsättning å drog mig av skotern å röck bort kitty caten i samma veva.. lite pinsamt trots att man var 4 :oops: men men.. vad gör man :D

Skriv svar