Skiroule 300

Kallvintern, jävulsturen eller annat skoterrelaterat snack
Noe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 637
Blev medlem: 23 jan 2009, 19:20
Ort: Norrfjärden

Skiroule 300

Inlägg av Noe » 10 jan 2010, 16:22

Någon som sitter inne på bra info om dessa?

När jag var en liten grabb i början av 80 talet så hade vi en skiroule 300 som vi fått låna, eller egentligen var det brorsan som då var några år äldre.
Gick nästan aldrig, och framförallt inte när det var snö, vad jag minns så var det en skoter för väg och möjligtvis en hård led.

nåja nog sagt om det, men vi har nu spårat upp denna skoter och den finns kvar, och inget ska enligt uppgift vara gjort med den sen vi hade den, utan den har bara stått stilla sen dess,i drygt 20 år alltså..

På lördag så åker vi och hämtar den, blir spännande att se om det är nåt kvar av den eller om den har rostat sönder och samman, om inte minnet sviker oss så satt det en sachs 290 i denna maskin, årsmodellen uppskattades redan på 80 talet till ca 72, men det kan vara helt galet också.

hjulboggie och platsmatta var det också, någon som har bra info om dessa apparater?

Har letat lite på google osv men mest hittat trasiga länkar.
Lynx 20 -69
Rajd s141
Br 250

Snöskroters.

Användarvisningsbild
spider66
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1387
Blev medlem: 19 mar 2009, 21:27
Ort: Malmberget

Re: Skiroule 300

Inlägg av spider66 » 10 jan 2010, 18:19

http://skiroulecentral.tripod.com/models.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member

Noe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 637
Blev medlem: 23 jan 2009, 19:20
Ort: Norrfjärden

Re: Skiroule 300

Inlägg av Noe » 10 jan 2010, 19:47

Tack, jag har hittat den sidan tidigare också :)

Hur många skiroule har vi här på forumet?
Lynx 20 -69
Rajd s141
Br 250

Snöskroters.

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Re: Skiroule 300

Inlägg av Laser » 10 jan 2010, 21:07

Titta in på denna sida och maila Doug. Han har pysslat med Skiroule i minst 25 år....trevlig och ger bra svar. :D :thumbright:
http://www.rtxdoug.com/index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club

Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i

Noe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 637
Blev medlem: 23 jan 2009, 19:20
Ort: Norrfjärden

Re: Skiroule 300

Inlägg av Noe » 10 jan 2010, 22:18

Tack, ska kika där :)
Lynx 20 -69
Rajd s141
Br 250

Snöskroters.

Noe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 637
Blev medlem: 23 jan 2009, 19:20
Ort: Norrfjärden

Re: Skiroule 300

Inlägg av Noe » 26 jan 2010, 22:01

Nu har vi hämtat hem detta spektakel till skoter, och visst blev man nostalgisk när man såg den gröna huven igen och en massa minnen kommer tillbaka.

Den har klarat sig relativt bra faktiskt, det mesta finns på plats, bara det är någon har roat sig med att måla om chassiet på den, men det får anses som småsaker.

Jag har forskat lite i den och kommit fram till att det bör vara en 74 med tanke på vilken motor som sitter i den, det sitter nämligen en encylindrig kohler i den på uppskattningsvis ca 290cc, dessa motorer satt i den just -74.
En walbroförgasare av nu okännt skick bor på denna motor också.
Men det känns ju inte som någon dussinsnurra direkt. någon fler som har en sådan motor? Reservdelar?

Ska försöka mig på att få in lite bilder på den också.

Edit : de där bilderna blev inte riktigt vad jag tänkt mig, varken storleksmässigt eller kvalitetsmässigt... men

Bild

Bild

Bild

Bild
Lynx 20 -69
Rajd s141
Br 250

Snöskroters.

DME
Inlägg: 100
Blev medlem: 19 dec 2007, 20:01
Ort: Piteå
Kontakt:

Re: Skiroule 300

Inlägg av DME » 26 jan 2010, 22:13

Grattis Noe!

Angående motorn så är det samma motortyp som sitter i min AMF.
Gissar att din motor heter Kohler K309.
Den tillverkades även av MAG på licens, och kallades då MAG 310. En sån sitter i AMF:en....
Som sagt, ingen dussinmotor. Reservdelar växer inte på träna.... :|
Fick tag i en NOS kolv med ringar och en packningssats i USA via Iceman här på forumet.
Var tydlingen den sista som den firman (Fowlers) hade på hyllan för tillfället.
PM:a Iceman om du behöver nåt dock, hjälpsammare kille får man leta efter :thumbright:

Ps. Upp med den på Snöskroters nu :D Ds.

/Danne
Senast redigerad av 1 DME, redigerad totalt 26 gånger.
Ockelbo 400 -81
AMF Delta 5820 -74

Snöskroters Piteå

Noe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 637
Blev medlem: 23 jan 2009, 19:20
Ort: Norrfjärden

Re: Skiroule 300

Inlägg av Noe » 26 jan 2010, 22:17

Tack.

Jag tänkte också på din motor när jag såg kohler, men jag ser ingen beteckning på den någonstans. men sitter det inte en tilottson på din?
Finns det märkt någonstans på motorn vad det är för typ?

Fläktkåpan är tyvärr sprucken på denna, den har inte gått av men den lär väl göra det förr eller senare.
Lynx 20 -69
Rajd s141
Br 250

Snöskroters.

DME
Inlägg: 100
Blev medlem: 19 dec 2007, 20:01
Ort: Piteå
Kontakt:

Re: Skiroule 300

Inlägg av DME » 26 jan 2010, 22:35

DME skrev:Grattis Noe!

Angående motorn så är det samma motortyp som sitter i min AMF.
Gissar att din motor heter Kohler K309.
Den tillverkades även av MAG på licens, och kallades då MAG 310. En sån sitter i AMF:en....
Som sagt, ingen dussinmotor. Reservdelar växer inte på träna.... :|
Fick tag i en NOS kolv med ringar och en packningssats i USA via Iceman här på forumet.
Var tydlingen den sista som den firman (Fowlers) hade på hyllan för tillfället.
PM:a Iceman om du behöver nåt dock, hjälpsammare kille får man leta efter :thumbright:

Ps. Upp med den på Snöskroters nu :D Ds.

/Danne
Noe skrev:Tack.

Jag tänkte också på din motor när jag såg kohler, men jag ser ingen beteckning på den någonstans. men sitter det inte en tilottson på din?
Finns det märkt någonstans på motorn vad det är för typ?

Fläktkåpan är tyvärr sprucken på denna, den har inte gått av men den lär väl göra det förr eller senare.

Japp, sitter en Tillotson på min... ännu!
Men stor-Walbron ligger och ser lockande ut på bänken 8)
Måste bara bygga ett insug till den först... och hona cylindern... och plana toppen... och bygga klart Ljuset...

Motorn sitter vad jag vet i några maskiner till, bla Evinrude BT200 (ingen dussinmaskin heller...)
Letat reservdelar till min i Måttsund och inte hittat nåt :(

Fläktkåpan borde ju gå att svetsa av nån som händig med TIG:en, vore nog bra att göra det direkt innan den gått av helt.

På min sitter beteckningsskylten fastnitad med fyra nitar på ovansidan av plåtkåpan bredvid tändstiftet. Har du kanske några tomma hål där som tyder på att den suttit där?

Jag har lite manualer till dessa motorer som du kanske skulle vara intresserad av...
Ockelbo 400 -81
AMF Delta 5820 -74

Snöskroters Piteå

Noe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 637
Blev medlem: 23 jan 2009, 19:20
Ort: Norrfjärden

Re: Skiroule 300

Inlägg av Noe » 26 jan 2010, 22:40

Förgasaren på denna har såvitt vi vet alltid suttit där så insug bör ju ha funnits åtminstone en gång i tiden.

Fläktkåpan kommer att lämnas på svetsning innan den går av helt.

Precis som du säger så sitter det ett hål på toppen av kåpan mot tändstiftet, men det sitter ingen plåt där, det enda som finns är kåpan på sidan, ska det inte vara fler?

Manaler till dessa motorer vore fint att ha faktiskt.

Var det lönlöst att få tag på en kolv i sverige till denna motor? du fick väl ta på en på andra sidan pölen?
Lynx 20 -69
Rajd s141
Br 250

Snöskroters.

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Re: Skiroule 300

Inlägg av Laser » 26 jan 2010, 22:43

Grattis till en "odussinskoter"!! :thumbright: :D

TA och gör ett snabbt mail till RTX-Doug. HAn har både kunskapen och ganska säkert några delar till din maskin, framför allt kan han identifiera och peka på brister/fel etc.
Jag röstar för att du börjar i den änden.
Jag har mailat med honom flera gånger samt handlat lite Laserdelar. Schysst man med raka besked!
En bättre bild på din gasare, kan tänkas att jag har en sån i mkt bra skick (sitter just nu på OrangeLasern) som blir ledig snart.

Återigen, Grattis!!!
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club

Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i

DME
Inlägg: 100
Blev medlem: 19 dec 2007, 20:01
Ort: Piteå
Kontakt:

Re: Skiroule 300

Inlägg av DME » 26 jan 2010, 22:45

Jopp, sökte überalles i Svedala, men kom upp tomhänt.
Ockelbo 400 -81
AMF Delta 5820 -74

Snöskroters Piteå

PiteRobban
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 11 feb 2009, 18:41
Ort: Piteå
Kontakt:

Re: Skiroule 300

Inlägg av PiteRobban » 26 jan 2010, 22:59

Jag har en sådan motor liggandes... En MAG 310 alltså... Funderar på att bygga nåt F/A skoj av den så småningom. Den som lever får se..

Gällande Walbro så har jag då säkert två st liggandes i feuse som passar direkt på insuget där en vanlig tillotson Hf eller vad dom heter passar.

Och du Stefan... Du borde minsann ta lite bättre bilder ;). men bättre än inget :P

//Robert
Skotrar:
2x AMF Delta 7520 "Långselare"
Yamaha Exciter Hybrid -89
Arctic Cat Panther 5000 -78

http://www.cravepower.org

Noe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 637
Blev medlem: 23 jan 2009, 19:20
Ort: Norrfjärden

Re: Skiroule 300

Inlägg av Noe » 26 jan 2010, 23:17

Robban, jag ska ta bättre bilder, frusen dvs skakande och kass mobilkamera i mörker är ingen bra kombo ;) bättre bilder kommer.

Ska du göra en F/A av stackars 310, om du ska göra det kanske du inte behöver fläktkåpan och då vet jag en som mer än gärna vill ha en sådan ;)

Feuse verkar innehålla både det ena och det andra
Lynx 20 -69
Rajd s141
Br 250

Snöskroters.

PiteRobban
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 11 feb 2009, 18:41
Ort: Piteå
Kontakt:

Re: Skiroule 300

Inlägg av PiteRobban » 26 jan 2010, 23:24

Noe skrev:Robban, jag ska ta bättre bilder, frusen dvs skakande och kass mobilkamera i mörker är ingen bra kombo ;) bättre bilder kommer.

Ska du göra en F/A av stackars 310, om du ska göra det kanske du inte behöver fläktkåpan och då vet jag en som mer än gärna vill ha en sådan ;)

Feuse verkar innehålla både det ena och det andra
jodå.. det finns mycket grejer. Det mesta är bråte som farsan har samlat på sig genom åren.

Tanken har ju slagit mig att bygga ett feusmonster v2.0... men motivation, garage, samt penningar saknas... men det hade varit roligt :P

Vet ej om fläktkåpan skall avyttras, men jag ska ha dig i tankarna när båda 310 snurrorna är bortom all räddning ;). Men du... hur är den sprucken din kåpa? vi kanske kan göra ett byte, för jag tror att jag ändå vill ha lite material att fästa magnapullen i iallafall ;) Är den sprucken ovanför eller under eller hur ligger det till?
Skotrar:
2x AMF Delta 7520 "Långselare"
Yamaha Exciter Hybrid -89
Arctic Cat Panther 5000 -78

http://www.cravepower.org

Noe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 637
Blev medlem: 23 jan 2009, 19:20
Ort: Norrfjärden

Re: Skiroule 300

Inlägg av Noe » 26 jan 2010, 23:26

Kåpan som sitter på denna är sprucken ovanför magnapullen. så det är inga problem med att ha en sådan på plats.

Om du vill göra ett byte så är nog min bror intresserad av det, även av en kåpa som ska sitta över cylindern då denna saknas.
Lynx 20 -69
Rajd s141
Br 250

Snöskroters.

PiteRobban
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 11 feb 2009, 18:41
Ort: Piteå
Kontakt:

Re: Skiroule 300

Inlägg av PiteRobban » 26 jan 2010, 23:30

plåtkåpan som sitter över cylindrarna är så trasig på den jag har över, så den är inte värt att sätta dit... MEN, Det går ju att skruva lös kåpan som sitter på gammeln och måtta av den med papper och klippa ut en ny i plåt/allijumjum och borra nåt hål bara...

Jag ska fundera lite på fläktkåpan =)

//Robert
Skotrar:
2x AMF Delta 7520 "Långselare"
Yamaha Exciter Hybrid -89
Arctic Cat Panther 5000 -78

http://www.cravepower.org

Noe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 637
Blev medlem: 23 jan 2009, 19:20
Ort: Norrfjärden

Re: Skiroule 300

Inlägg av Noe » 26 jan 2010, 23:33

Ja det är helt klart ett alternativ att göra så.

Fundera på fläktkåpan, letas efter en hängiven svetsare sålänge :)
Lynx 20 -69
Rajd s141
Br 250

Snöskroters.

Skriv svar