Ski-doo Skandic rotax 503 Hjälp!

Kallvintern, jävulsturen eller annat skoterrelaterat snack
Användarvisningsbild
NR:7
Inlägg: 97
Blev medlem: 04 jan 2010, 19:12
Ort: Mölnbo

Ski-doo Skandic rotax 503 Hjälp!

Inlägg av NR:7 » 04 jan 2010, 19:39

Hejsan alla Retro skoter åkare, Detta blir mitt första inlägg och jag hoppas att ni uppskattar ännu en 2-t nörd som nu är ägare av sin första snöskoter som vart en skandic dock en 87a så de kanske inte klassar in bland retrosarna men nu är det ju 2010 så ;)

Fick hämta skotern billigt hos en polare i Nyköping som hade stått ute i 2år och den gick när han ställde av den, dock så drev den inte framåt då variatorn hade sagt upp sig, lyckades beställa nya grejer till variotorn och dom kommer imorgon :)

fick bli till att ta hem skotern och börja riva så jag kunde se att jag fick gnista och de har jag, gjorde rent tank samt pump och fixade ny soppa + rengöring förgasare och ultraljudsbad. skotern hoppade igång efter mycket startgas och lite primer vilket jag inte vet hur man skall använda hehe. Efter en stunds gående så stannade den och den var jätte sur den tände och hoppa till då och då men bara ville inte starta :(

Någon trodde de kunde va för jag körde utan variator men den skall väll inte sura ner sig för det?

som ställningen är nu så står den i garaget och har stått sedan igår utan stift och ångar bort lite vevhus soppa så skall jag nu när jag får variatorn så jag kan åka så hoppas jag den hoppar igång så man kan blåsa ur den, har hört att 503an ska vara en snäll och rätt stabil motor men jag får ju inte ens igång den haha :D

När ja hämta den såg den ut såhär:
Bild

Någon timme i garaget såg den ut såhär:
Bild


Frågan är skall 503orna va så svåra och starta och sen nu står den ju inne då kanske man inte behöver köra primer alls?
Alla tipps är kalas snart kommer väll snön försvinna från vårat stackar sörmland så då skall den iaf ses igenom ordentligt, nu vill jag bara den skall funka :)

440+
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 263
Blev medlem: 29 aug 2008, 13:03
Ort: Mora

Re: Ski-doo Skandic rotax 503 Hjälp!

Inlägg av 440+ » 04 jan 2010, 20:49

NR:7 skrev: Detta blir mitt första inlägg
I forumreglerna står att första inlägget skall vara i presentationstråden
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Skiroule Laser 440+ 75 f.d. racer
Rajd Laser 440+ 77 matching numbers
Rajd Laser 440+ 77 inte en siffra rätt
På dispens
Aktiv SC20/2E 79 13mil
Ockelbo 800 79
Ockelbo Trioman 67

Användarvisningsbild
NR:7
Inlägg: 97
Blev medlem: 04 jan 2010, 19:12
Ort: Mölnbo

Re: Ski-doo Skandic rotax 503 Hjälp!

Inlägg av NR:7 » 04 jan 2010, 21:01

440+ skrev:
NR:7 skrev: Detta blir mitt första inlägg
I forumreglerna står att första inlägget skall vara i presentationstråden
Sitter i ett hörn och gråter :cry: haha skoja men nu kan ni iaf läsa om mig dumma mig och göra fel det första man gör :D

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Re: Ski-doo Skandic rotax 503 Hjälp!

Inlägg av Laser » 04 jan 2010, 21:04

De e mänskligt att Fela, sade violinisten :lol: :lol:
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club

Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i

Användarvisningsbild
NR:7
Inlägg: 97
Blev medlem: 04 jan 2010, 19:12
Ort: Mölnbo

Re: Ski-doo Skandic rotax 503 Hjälp!

Inlägg av NR:7 » 04 jan 2010, 21:14

Laser skrev:De e mänskligt att Fela, sade violinisten :lol: :lol:
hahah men blir ju galen allt stämmer ju har ju bra gnista och får soppa som den ska men endå så hoppa han inte igång då men nu har jag helt nya stift hoppas på och få variator delarna imorgon så skall jag ge mig på ett start försök och sen elda gärnet om den hoppar igång och köra tills den blir ordentligt varm så man får bort all gammal kondens, dkotern stod ju ute och då frös den fast gick inte och rycka i snöret så de lär nog finnas en del kondens i motorn som skall agas ur ;)

problemen går ju ofta och varva bort de kan man prova först sen kan man felsöka om de inte skulle funka.

haha annars så har jag väll inte så bra start ryck för skoter eller jag vet inte :D

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Ski-doo Skandic rotax 503 Hjälp!

Inlägg av marino carlsson » 05 jan 2010, 01:16

Härlig raceattityd att de går varva bort problemen.. Om du inte lyckas så återkom så får vi göra ett försök att internetta bort resterande problem :)
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
NR:7
Inlägg: 97
Blev medlem: 04 jan 2010, 19:12
Ort: Mölnbo

Re: Ski-doo Skandic rotax 503 Hjälp!

Inlägg av NR:7 » 05 jan 2010, 15:10

fick sms om att grejerna till driningen ligger på posten nu så ska hem och mecka ihopp de hoppas den hoppar igång skall väll inte köra nån primer alls då den står inne i garaget som är typ 20grader eller nått start tipps på en gammal rotax 503a som är lite sur och stått länge? ;)

fan akut hjälp inom variator strul hjälp mig på tekniksnack forumet plz! :D

Användarvisningsbild
NR:7
Inlägg: 97
Blev medlem: 04 jan 2010, 19:12
Ort: Mölnbo

Re: Ski-doo Skandic rotax 503 Hjälp!

Inlägg av NR:7 » 07 jan 2010, 21:42

Dubbel post :oops:

Fick igång han idag med variator och va ute och gasa helvette för att varva bort de 2 onda åren då den stått still :thumbright: fick han och gå bra om man kollar på stiften men jag körde den kanske 6minuter runt kvarteret och tyckte han var var men när ja stängde av och försökte starta så var det lögn i helvette :(

Håller man fullt gas och rycker i starten så går han en stunt som en HD på typ 500rpm sen stannar den,

Ni 2-t gurus har ni nått förslang?
Tändspolen eller?
Går de och justera tändning?
svänghjulet triggar ju mot picup kan de va kass kontakt rost?

Hjäälp mig :D ska förhoppningsvis åka lite i helgen om jag vågar mig på en repa :D

swedetrail
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 338
Blev medlem: 15 feb 2007, 19:36
Ort: Sundsvall

Re: Ski-doo Skandic rotax 503 Hjälp!

Inlägg av swedetrail » 07 jan 2010, 22:01

Hur är det med bränslepumpen?
Om den har stått länge kan den vara dålig, vilket kan innebära att
han suger in bränsle direkt i vevhuset å det är lite för modernt för
dom här gamlingarna ;)
/Conny

Ski doo nordic 69
Ski doo olympic 71
JD trailfire 81
En något nyare med massa ventiler

Användarvisningsbild
NR:7
Inlägg: 97
Blev medlem: 04 jan 2010, 19:12
Ort: Mölnbo

Re: Ski-doo Skandic rotax 503 Hjälp!

Inlägg av NR:7 » 07 jan 2010, 22:16

swedetrail skrev:Hur är det med bränslepumpen?
Om den har stått länge kan den vara dålig, vilket kan innebära att
han suger in bränsle direkt i vevhuset å det är lite för modernt för
dom här gamlingarna ;)
jag har ju öppnat den och gjort rent den och den verkar pumpa på som den ska :) kanske är den som spökar :P
men kan meddela att den går utav barafan :P dock så fick ja inte köra så länge ikväll men på lördag ska den få åkas lite på :)

men förstår endå inte varför han är så tjurig.. Håller jag fullt och rycker när han är varm så hostar han lite och går ju en stund på 500rpm sen dör den och då är det kört :S

swedetrail
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 338
Blev medlem: 15 feb 2007, 19:36
Ort: Sundsvall

Re: Ski-doo Skandic rotax 503 Hjälp!

Inlägg av swedetrail » 07 jan 2010, 22:26

Låter ju som den får för mycket bränsle, har du kollat så inte primern släpper igenom bränsle?
Det är i princip en liten pump som man ger motorn en sup med innan kallstart, vet inte om det kan bli så?
/Conny

Ski doo nordic 69
Ski doo olympic 71
JD trailfire 81
En något nyare med massa ventiler

Användarvisningsbild
NR:7
Inlägg: 97
Blev medlem: 04 jan 2010, 19:12
Ort: Mölnbo

Re: Ski-doo Skandic rotax 503 Hjälp!

Inlägg av NR:7 » 07 jan 2010, 22:40

swedetrail skrev:Låter ju som den får för mycket bränsle, har du kollat så inte primern släpper igenom bränsle?
Det är i princip en liten pump som man ger motorn en sup med innan kallstart, vet inte om det kan bli så?
jo jag har en sådan monterad men du menar att den skall flöda lite om den är trasig då eller?

kan pumpen pumpa för mycket bensin?

sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Re: Ski-doo Skandic rotax 503 Hjälp!

Inlägg av sleed » 07 jan 2010, 23:30

den gången du fick igång den och körde sa du att den inte startade efteråt, hur lång tid väntade du innan du försökte igen? gick den riktigt bra då du körde? Jag börjar fundera om primern verkligen fungerar med tanke på att den stått så länge? Ser du att bränslet rör sig i slangarna när du använder primern? sen när man startat så dör den garanterat nästan direkt om man inte ger ytterligare ett tryck på primern, å missar man det innan den dör är det lätt att den blir svårstartad å då är det bara att prima nån gång till å hålla full gas å tokdra tills den startar igen. Jag har sett många konstiga fel genom åren som har berott på trasig primer även på maskiner som startar å verkar gå hyffsat. Är det helt säkert att den gick bra innan den ställdes undan av förra ägaren?
svart å gult

sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Re: Ski-doo Skandic rotax 503 Hjälp!

Inlägg av sleed » 07 jan 2010, 23:45

jo angående användning av primer, pumpa alltid 3gånger(förutsatt att pumpen suger ordentligt) innan startförsök om motorn är kall, gäller sommar som vinter. Ibland suger primern luft, se då till att pumpa tills du känner, hör eller ser att det kommer soppa.

Det känns som jag mer eller mindre har dumförklarat dig nu, men jag vet ju inte vad du vet så jag tog den långa förklaringen angående primer för att va säker på att det inte är det felet...

vi kommer hitta felet, det kan du va lugn för. De flesta här på forumet har lite eller mer erfarenhet av 503
svart å gult

sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Re: Ski-doo Skandic rotax 503 Hjälp!

Inlägg av sleed » 07 jan 2010, 23:55

på tal om nått annat, skulle du kunna ta ett kort på dina handtag på styret? de ser ut som orginal på håll. skulle va kul att se om det är samma eeller om de bara är lika. tack på förhand
svart å gult

Användarvisningsbild
NR:7
Inlägg: 97
Blev medlem: 04 jan 2010, 19:12
Ort: Mölnbo

Re: Ski-doo Skandic rotax 503 Hjälp!

Inlägg av NR:7 » 08 jan 2010, 15:04

sleed skrev:på tal om nått annat, skulle du kunna ta ett kort på dina handtag på styret? de ser ut som orginal på håll. skulle va kul att se om det är samma eeller om de bara är lika. tack på förhand
Känner mig långt ifrån dumförklarad är snarare glad över alla tipps jag kan få!!

ska prova och plugga primern när får går igång den och sen köra den riktigt varm inte bara 6 min som förra gången sen så ska vi se om den är lika trög och stara.

pumpen såd iaf fräch ut när jag öppnade och gjorde rent :)

skickar bild när jag kommer hem :thumbright:

swedetrail
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 338
Blev medlem: 15 feb 2007, 19:36
Ort: Sundsvall

Re: Ski-doo Skandic rotax 503 Hjälp!

Inlägg av swedetrail » 08 jan 2010, 16:15

NR:7 skrev:
swedetrail skrev:Låter ju som den får för mycket bränsle, har du kollat så inte primern släpper igenom bränsle?
Det är i princip en liten pump som man ger motorn en sup med innan kallstart, vet inte om det kan bli så?
jo jag har en sådan monterad men du menar att den skall flöda lite om den är trasig då eller?

kan pumpen pumpa för mycket bensin?
Ja det var så jag tänkte, flöda liksom, har ju sett så många underliga fel så vad vet man.

Dom pumpar ju lite för mycket jämt därav nålventilen, men det vet du ju.
/Conny

Ski doo nordic 69
Ski doo olympic 71
JD trailfire 81
En något nyare med massa ventiler

Användarvisningsbild
NR:7
Inlägg: 97
Blev medlem: 04 jan 2010, 19:12
Ort: Mölnbo

Re: Ski-doo Skandic rotax 503 Hjälp!

Inlägg av NR:7 » 09 jan 2010, 22:40

va ute och körde lite igår och den går bra när den går men när man stänger av den så går den inte och starta även om man håller full gas så är det samma att den hostar lite och dör :(
swedetrail skrev:
NR:7 skrev:
swedetrail skrev:Låter ju som den får för mycket bränsle, har du kollat så inte primern släpper igenom bränsle?
Det är i princip en liten pump som man ger motorn en sup med innan kallstart, vet inte om det kan bli så?
jo jag har en sådan monterad men du menar att den skall flöda lite om den är trasig då eller?

kan pumpen pumpa för mycket bensin?
Ja det var så jag tänkte, flöda liksom, har ju sett så många underliga fel så vad vet man.

Dom pumpar ju lite för mycket jämt därav nålventilen, men det vet du ju.

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Re: Ski-doo Skandic rotax 503 Hjälp!

Inlägg av Laser » 09 jan 2010, 22:45

Surar den eller får den för lite? låter som det blir surt men kolla på stiften.
Lycka till
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club

Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i

Användarvisningsbild
NR:7
Inlägg: 97
Blev medlem: 04 jan 2010, 19:12
Ort: Mölnbo

Re: Ski-doo Skandic rotax 503 Hjälp!

Inlägg av NR:7 » 09 jan 2010, 22:51

Laser skrev:Surar den eller får den för lite? låter som det blir surt men kolla på stiften.
Lycka till
ska kolla stiften imorgon tror jag är för trött nu har hållt på och lagt om däck nu så vi har en fin isbil till imorgon nissan skyline r33 men is däck på :D

men stiften har alltid sätt pepparkaksfärgade ut dock tror jag att jag har ett soppa läckage för det luktar soppa som fan plus att det droppar under skotern :S kanske de kan vara bidragande :P för 503orna ska väll va rätt lätt startade?

Skriv svar