Sida 1 av 1

konstiga regler Burkarcupen

Postat: 11 feb 2009, 17:01
av 340fa
Hej jag har en ski-doo 1972års 340cc med 3cyl.Frågade Burkarcupen varför jag var tvungen att köra i stora fläckt. Det var tydligen för mycke effekt för den hadde 3cyl. Konstigt efter som ski-doos 2cyl F/A maskiner 1973 och framåt hadde mer effekt och dom får köra i lilla fläckt det är ju också tillåtet att trimma i klassen då kan man ju ta ut lika mycke effekt om inte mer ur dom flesta 2cyl motorer. Det är ju cylindervolymen som sätter stopp för effektutag inte antalet cylindrar. Det vore intresant att höra vad ni andra tycker. :? Mvh. 340fa

Postat: 11 feb 2009, 17:17
av RetroR
Tippar att det var du som köpte Johans gamla racer....och den vill vi ju appsolut se "In action" så du kan väl åka i vilken klass som helst....du kommer ändå göra succe!!

Men det kan ju få vara en liten fundering till nästa uppdatering av reglerna.

Mvh Richard

Postat: 11 feb 2009, 17:54
av Holländaren
Hej, det är mig du har pratat med över mailen.
Och som sagt så håller jag med om att det ligger nåt i det du säger, men nu är vi mitt i säsongen och det är lite för sent att börja anpassa reglerna.
Reglerna för i år diskuterades här för länge sen och det kommer säkert nya diskussioner till nästa år så då kan du ju ta upp det här.
http://skoter.egetforum.se/forum/viewtopic.php?t=1730

Sen håller jag med Richard att du egentligen kan åka i vilken klass som helst med den maskinen :) Det är ju ändå en riktig frän maskin som kommer bli riktig kul att se på, även om du kansle inte blir snabbast i din klass. Men jag tror faktiskt att du kommer klara dig rätt bra även i stora fläkt klassen.

Postat: 11 feb 2009, 18:57
av RoaringHåkan
åka o åka!! du åker på en smäll Lelle om du inte presenterar dig :lol:

Postat: 11 feb 2009, 19:16
av FunnyCar
Ja du har helt rätt, tycker själv det är lite mer retro att se den bland jämbördiga maskiner. Har inte sett någon mer av denna maskin med trippel 340 på nått race än, så du är nog ensam drabbad, var inne på detta ifjol redan om klasserna, om man tänker tillbaka i tiden då blizzard trippel 340 kunde köra mot 1 cyl ockelbo med hva motor i racer 350 klassen, det är ju lite som du säger att det är storleken som avgör. Det är ju inte så många som kör äkta gamla "retroracemaskiner" utan många är ju trimmade dussin maskiner av senare slag och det hade vart kul att se denna maskin att få åka i sin rätta klass.
Tycker själv att det är som hela grejen med retro racen, träffas trivas och åka mot jämbördiga för att se vem som har bästa dagsformen och fått ut mest av garagetiden :lol: ...
Men som övriga talare har sagt så gör nog denna maskin succe i vilken klass den än kör!

Postat: 11 feb 2009, 20:15
av 340fa
Jo vist är det Johans gammla maskin..
Håller med Funnycar vore ju roligare att få köra mot skotrar i samma storlek det är ju där man får se vad dom går för. Jag har ju också blizzard 5500 den är ju mer att köra med. Då är det ju bättre att anmäla sig med den i stora fläckt..

Postat: 11 feb 2009, 21:27
av 340fa
Nu du Håkan har jag presenterat mig.

Postat: 11 feb 2009, 21:34
av RetroR
340fa skrev: Jag har ju också blizzard 5500 den är ju mer att köra med. Då är det ju bättre att anmäla sig med den i stora fläckt..
Icke!!! Du körde väl sist på bilskroten.....och nu vill vi se den in action i år igen. Så glöm dussin skotern och ge oss ett minne av 72an istället!! :D

Postat: 11 feb 2009, 21:48
av 340fa
Jo det blir nog 72an bara man nu hinner skruva i hop den. :)

Postat: 12 feb 2009, 19:25
av BJ570
Är inte burkarcupen till för att ha kul med gamla skotrar? Jag är då inte emot att du kör i våran klass, lilla fläkt.

Postat: 12 feb 2009, 22:09
av marino carlsson
Hejsan...

Som holländarn sa så diskutera vi dessa regler inför säsongen och skulle detta år testa reglementet. Återkom med synpunkterna inför nästa år istället så får vi se över och jag är helt säkert att det kommer ändras om de nu är så att de är vad de flesta tycker.

Det låter som lite negativt mot burkarcupen när du lyfter fram de å isf så tror jag vi helt kan dömma ut alla andra tävlingars klassindelningar då det inte finns en enda veterantävling med samma antal klasser som är satt efter jämnbördighet. Klassindelningar kan heller inte göras efter EN maskin som deltar EN tävling.

Nu är de så här de är och de måste man kunna acceptera, vi längtar efter att se din maskin in action och som sagt, håll ut denna tävling som du ska köra nu så kanske med nog mycket medhåll i nästa års diskutioner så är reglerna ändrade. Men då vill vi gärna se maskinen mer än en gång.

Mvh Marino

Postat: 12 feb 2009, 23:22
av bellman
Tjenare!
Håller helt med marino, visst finns det regler som man kanske skall se över, men nu är det mitt i säsongen och vi vet vilka spelregler som gäller.
Nu kör vi den här säsongen och utvärderar den efter avslutad race serie.

Mvh
Tomas
S & R Racing

Postat: 13 feb 2009, 07:21
av 340fa
Hej Marino jo jag förstår att man inte bör ändra reglerna mitt under en sesong. Det jag verkade lite konstigt var att det lät som en motor med 3cyl automatiskt skulle ha mer effekt. Sen tängte jag att om det skulle komma nån fler gammal tävlingsmaskin som körde i samma klass då fått köra i samma klass nu med. Sen är det ju jätte roligt att det anårdnas såna här arangemang och nog hadde jag tängt köra fler tävlingar bara man har möjlighet och att maskinen håller ses i skellefteå. MVH..340fa

Postat: 13 feb 2009, 09:58
av marino carlsson
Det står ingenstans att de är pga att en maskin med fler cylindrar har mer effekt som den skall köra i en annan klass. Ska man gå efter effekt så skulle isf alla som skall delta få sätta sina maskiner i bromsbänk för att sedan lämna bromspapper vid anmälan. De verkar ju heller inte så vettigt. Det finns maskiner som är bättre än andra och de är bara så. Den som vill vinna kommer inte med en original ELAN 250-1 från 76 och kör mot vässade Raceyamahas..

Någon skrev också att "visst är burkarcupen till för att man skall kunna träffas å ha kul?" Är de så att de är vad man är ute efter då anmäler man sig, deltar efter de regler som är satt och bara flinar.. Gör man ett angrepp mot reglementet så är de hornen som talar.. Varför jag vill klargöra detta är för att man sällan ser dessa inlägg mot andra tävlingar, där deltar man på de premisser som finns. Det kom ett argt gästboksmeddelande efter tävlingen i Vilhelmina också, där de var en som inte ens är med å kör, som tyckte att de var jävligt dumt att man inte fick behålla poängen för att man byter skoter men kör i samma klass. Liknade de med att om Anja Persson skulle leda världscupen i slalom å bröt en stav så skulle hon hamna på 0 poäng igen. Undertecknat med *SKÄRPNING* Sånna typer av påhopp kan jag meddela att de inte bidrar till fortsatt engagemang. Jag vet inte, kanske de finns 10000 andra där ute i veteranskotervärlden som gärna tar över allt arbete runt detta utan premisser. Kanske bara är känslig mot kritik men jag är då inte intresserad av att ställa upp när de ska gnällas. Då gör jag hellre något vettigare med min fritid. De är ju inte direkt att man har ett krav att prestera mer än någon annan här.

Betänk detta när ni vill lägga fram era åsikter, de finns bra sätt å dåliga sätt att framföra ett förslag!

Mvh Marino

Postat: 13 feb 2009, 14:15
av PiteRobban
Jag tycker det är jättekul att det anordnas rejs. Dock är det mindre kul att jag inte kan deltaga i dom. Iofs så skulle jag ju kunna fixa till "Långselarn" men jag är så less på den skotern.

När blir en EX570 -88 gammal nog för att delta? Vart ligger åldersgränsen?

Hade det funnits en klass för den så hade jag lätt kört någon tävling. Ni verkar ju ha hur roligt som helst =)

//Robert

Postat: 14 feb 2009, 17:35
av marino carlsson
Det kommer aldrig att öka.. 85 är gränsen oavsett år. Annars skulle ju en 09 till slut bli aktuell. Däremot skulle de vara riktigt kul å göra en plojtävling för 85-95 typ.. Kanske en backtävling eller något sånt..

Har för övrigt varit å sett över huruvida backtävlingen kommer gå till i Rusksele så info kommer upp inom kort..