Den stora svaga punkten i 640:n är veven, den är nästan alltid krokig av den enkla anledningen att det är en korkad konstruktion med egentligen 2 lager för lite. Inget som inte går att repa dock, jag betalade 1800 kr för att få min vev riktad och ett extra lager i mitten, det priset var inkl 4 nya lager och packboxar.
Kolla efter sprickor på fläktkåporna kring bulthålen, om det finns sprickor så är veven nästan garanterat krokig. Men finns dom inte så vill det inte säga att veven inte är krokig
Man kan också kolla på variatorn medans motorn är igång för den svänger lite.
Chassit är så tung och stadig att det inte direkt känns om veven är dålig.
Annars är motorn ganska skottsäker, och dom jag har haft har varit väldigt lättstartade i alla väder.. Prima och sen brukar den starta på första rycket.
Annars är det väl inte så mycket som kan gå fel på en Alpine
Kolla bara så växellådan funkar bra, växlarna kan vara svåra att få i ibland, då får man gasa till lite. Jag tror att det är normal.
Och så mattorna, för det är dyrt att byta mattor, mattorna kostar 4500 kr styck om jag minns rätt. Men är dom nya så ska det ju inte vara nån problem.
Boggiehjulen kan du kolla också, dom på insidan är lite jobbiga att komma åt för att smörja, man får lägga skotern på sidan eller lyfta den med en billyft eller liknande för att komma åt.