Ska titta på Alpine imorn, vad leta efter???

Kallvintern, jävulsturen eller annat skoterrelaterat snack
SMsTiGe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 24 dec 2008, 15:46
Ort: Gäddede

Ska titta på Alpine imorn, vad leta efter???

Inlägg av SMsTiGe » 10 feb 2009, 20:50

Jaha, då ska man iväg och köpa sig en riktig arbetshäst, drar hem lite ved men skall mest användas till ledpreparering.
Det är en -81 alpine 640 i mycket bra skick, med nya mattor och välservad.
Vad finns de för svagheter med dom där? Vad ska man leta efter?

Hur funkar rotax 640cc motorn?....några svagheter med den?

Tacksam för hjälp.

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 10 feb 2009, 21:46

Den stora svaga punkten i 640:n är veven, den är nästan alltid krokig av den enkla anledningen att det är en korkad konstruktion med egentligen 2 lager för lite. Inget som inte går att repa dock, jag betalade 1800 kr för att få min vev riktad och ett extra lager i mitten, det priset var inkl 4 nya lager och packboxar.
Kolla efter sprickor på fläktkåporna kring bulthålen, om det finns sprickor så är veven nästan garanterat krokig. Men finns dom inte så vill det inte säga att veven inte är krokig ;) Man kan också kolla på variatorn medans motorn är igång för den svänger lite.
Chassit är så tung och stadig att det inte direkt känns om veven är dålig.
Annars är motorn ganska skottsäker, och dom jag har haft har varit väldigt lättstartade i alla väder.. Prima och sen brukar den starta på första rycket.

Annars är det väl inte så mycket som kan gå fel på en Alpine :) Kolla bara så växellådan funkar bra, växlarna kan vara svåra att få i ibland, då får man gasa till lite. Jag tror att det är normal.
Och så mattorna, för det är dyrt att byta mattor, mattorna kostar 4500 kr styck om jag minns rätt. Men är dom nya så ska det ju inte vara nån problem.
Boggiehjulen kan du kolla också, dom på insidan är lite jobbiga att komma åt för att smörja, man får lägga skotern på sidan eller lyfta den med en billyft eller liknande för att komma åt.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

SMsTiGe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 24 dec 2008, 15:46
Ort: Gäddede

Inlägg av SMsTiGe » 10 feb 2009, 22:15

Tackar för svaret....skönt att man vet lite mer nu.

Men åter till motorn...va sitter de för kolvdiameter på dom där?
Antar att de e slaglängden som är brutal på dom där motorerna va?
Antal Hk?

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 10 feb 2009, 22:47

SMsTiGe skrev:Tackar för svaret....skönt att man vet lite mer nu.

Men åter till motorn...va sitter de för kolvdiameter på dom där?
Antar att de e slaglängden som är brutal på dom där motorerna va?
Antal Hk?
Borren är 76,0 och slaglängden 70 mm.
Så slaglängden är väl ganska normal egentligen.
Effekten är 35 vilda hästar men vrid finns det gott om :)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Skriv svar