En retro åkares helgnöje

Kallvintern, jävulsturen eller annat skoterrelaterat snack
swedetrail
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 338
Blev medlem: 15 feb 2007, 19:36
Ort: Sundsvall

En retro åkares helgnöje

Inlägg av swedetrail » 24 jan 2009, 17:30

Var och besökte skoterns dag i Njurunda idag, efter lite skitsnack och korvätning tänkte man sig ut en runda, måste ju lufta skrotet en bit. Sagt och gjort jag tar en vända runt lederna, där finns en liten sjö Öjen heter den och är 6-7 kilometer lång (börjar ni ana vad som hänt?)
Eftersom man är en vis gammal man så tog jag det lugnt man ska inte stressa en gammal maskin på en sjö.
Men ack,ack jämmer och elände halvvägs ut sa det poff, motorn vart stum, lät som jag har en del lösa delar där nere :(

Jaja sånt händer ringer morsans karl som rycker ut med Ockelbon bara att lägga av remmen och vänta, hjälpen anländer och min lätta maskin är inga problem för den kraftfulla Ockelbon. Men kan ni tänka er två kilometer från land så går mattan av på den gamla trotjänaren :shock: nu står vi där med två trasiga skotrar mitt på sjön :)
Så det är bara att trava, tror ni det kom någon, nää.

Fyra timmar senare så står skotrarna i garaget, en flaska whiskey har överlämnats till den otroligt trevliga bonden som lånade ut en skoter och pulka till två trötta entusiaster. Och jag sitter i fåtöljen lätt avsvimmad, obduktion sker imorgon får se vad som döljer sig under toppen.

Det är kul med gammskotrar :D :D

/Conny

ElanDanne
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 179
Blev medlem: 15 nov 2008, 23:28
Ort: sundsvall (njurunda)

Inlägg av ElanDanne » 24 jan 2009, 17:55

det var som fan, synd på skotern.
inte så konstigt att vi inte såg dig på uppvisningen då.
Mina skotrar
Ski-doo Elan ss-73 (renoveringsobjekt)
Ski-doo Elan-74 singel
Ski-doo Elan-74 (lekskoter med en mag 338)
Ski-doo Elan-76 singel
Amf ski-daddler super scout mark II-68 (pågående renovering)
arctic cat pantera 600-02 (familjemaskin)

Användarvisningsbild
ElanDude
Inlägg: 281
Blev medlem: 17 feb 2008, 23:30
Ort: Rusksele

Inlägg av ElanDude » 24 jan 2009, 18:04

Hehe låter bra det dära, härom vintern när jag var ute på älven och luftade min preppade ski-doo elan så flyger remmen helt plötsligt av då
jag ligger i en 130km/h-140km/h eller nå liknande, skotern tar dyngstopp eftersom resterna från remmen linda sig mellan variatorn och motorn, fick lifta med en kompis till och från macken för att köpa en ny rem och montera och en dryg halvtimma senare e man igång igen... Fortsätter dryg 7km innan nästa incident inträffar, då tar skotern dyngstopp ännu en gång och det e inte remmen som har farit! I all hast när remmen byttes så hade en oljeslang hamnat våldsamt nära om det var variatorn eller om det var avgaspipan och smält ner och ströp oljetillförseln!! kolvarna for men resten av motorn klarade sig.. Efter bärgning upp till närmaste väg och en evig väntan på nån vänlig skäl som skulle komma med släp och plocka upp en och till slut så kom skjussen och snart var man hemma och skotern inburen i garaget... ..en heldag var gjord och man kunde pusta ut! En erfarenhet rikare...
Go Cat Go-El Tigré -76
http://elan.kalltrim.org/" onclick="window.open(this.href);return false;

green_lightning
Inlägg: 390
Blev medlem: 06 jan 2008, 01:51
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av green_lightning » 24 jan 2009, 18:06

ElanDude skrev:Hehe låter bra det dära, härom vintern när jag var ute på älven och luftade min preppade ski-doo elan så flyger remmen helt plötsligt av då
jag ligger i en 130km/h-140km/h eller nå liknande, skotern tar dyngstopp eftersom resterna från remmen linda sig mellan variatorn och motorn, fick lifta med en kompis till och från macken för att köpa en ny rem och montera och en dryg halvtimma senare e man igång igen... Fortsätter dryg 7km innan nästa incident inträffar, då tar skotern dyngstopp ännu en gång och det e inte remmen som har farit! I all hast när remmen byttes så hade en oljeslang hamnat våldsamt nära om det var variatorn eller om det var avgaspipan och smält ner och ströp oljetillförseln!! kolvarna for men resten av motorn klarade sig.. Efter bärgning upp till närmaste väg och en evig väntan på nån vänlig skäl som skulle komma med släp och plocka upp en och till slut så kom skjussen och snart var man hemma och skotern inburen i garaget... ..en heldag var gjord och man kunde pusta ut! En erfarenhet rikare...
Vare inte då plasthuven på elanen pulveriserades till 30-40 bitar då remmen flög av?
Att k

Användarvisningsbild
ElanDude
Inlägg: 281
Blev medlem: 17 feb 2008, 23:30
Ort: Rusksele

Inlägg av ElanDude » 24 jan 2009, 18:09

gidz skrev:
ElanDude skrev:Hehe låter bra det dära, härom vintern när jag var ute på älven och luftade min preppade ski-doo elan så flyger remmen helt plötsligt av då
jag ligger i en 130km/h-140km/h eller nå liknande, skotern tar dyngstopp eftersom resterna från remmen linda sig mellan variatorn och motorn, fick lifta med en kompis till och från macken för att köpa en ny rem och montera och en dryg halvtimma senare e man igång igen... Fortsätter dryg 7km innan nästa incident inträffar, då tar skotern dyngstopp ännu en gång och det e inte remmen som har farit! I all hast när remmen byttes så hade en oljeslang hamnat våldsamt nära om det var variatorn eller om det var avgaspipan och smält ner och ströp oljetillförseln!! kolvarna for men resten av motorn klarade sig.. Efter bärgning upp till närmaste väg och en evig väntan på nån vänlig skäl som skulle komma med släp och plocka upp en och till slut så kom skjussen och snart var man hemma och skotern inburen i garaget... ..en heldag var gjord och man kunde pusta ut! En erfarenhet rikare...
Vare inte då plasthuven på elanen pulveriserades till 30-40 bitar då remmen flög av?
Det var en av gångerna ja.. :?
Go Cat Go-El Tigré -76
http://elan.kalltrim.org/" onclick="window.open(this.href);return false;

swedetrail
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 338
Blev medlem: 15 feb 2007, 19:36
Ort: Sundsvall

Inlägg av swedetrail » 24 jan 2009, 18:31

ElanDanne skrev:det var som fan, synd på skotern.
inte så konstigt att vi inte såg dig på uppvisningen då.
Jo jag var liksom där tidigt jag.

Får väl se vad som hänt har jag tur är det bara en kolv och cylinder, men om det inte rasar så har man inte kört tillräckligt :D

/Conny

Skrotaxkungen
Inlägg: 172
Blev medlem: 08 feb 2007, 16:13
Ort: Sundsvall/örebro
Kontakt:

Inlägg av Skrotaxkungen » 25 jan 2009, 02:17

idag var jag ute åkt skoter, en artic panther 500... den stått i 16 år ute :lol: massa barr å hemska mögel,mossa,lera, så gjorde ordning motor ska gå så...idag man ute åkte motor gick hur bra som helst... till man kommer över sjön blev lite bränt kolven...snacka om man får gråa håret tidigare :D så köpt en srv 540 problem fri säger jag å man behöver inte bekymra sig skoter utan man bekymmer över macka ellr korvgrillning :lol:

swedetrail
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 338
Blev medlem: 15 feb 2007, 19:36
Ort: Sundsvall

Inlägg av swedetrail » 25 jan 2009, 19:17

Jaha nu har man obducerat motorn, behövs lite nya delar tror jag.

Vi börjar med grenröret.
Bild


Hmm tror att det varit varmt på ena sidan.

Av med topparna
Bild

Aha det här ser inte så bra ut :)

Efter två timmars masserande av cylindern så var den av
Bild

hehe det här måste vara någon slags rekord, jag har åtminstone inte ställt till det så här någon gång. Tror nog jag går upp en storlek på munstycket :lol:

Så här ser det ut i skidoo hörnan, det är bra med smörjning till vattenpumps dreven ibland 8)
Bild

Nya cylindrar har jag fått tag i så till helgen är man igång igen.

/Conny

raceputte
Inlägg: 218
Blev medlem: 13 jan 2007, 19:57
Ort: Sörbygden, Jämtland

Inlägg av raceputte » 25 jan 2009, 21:39

Aluminisera grenrören brukar man väl göra på utsidan???? :wink: Nä, men den där såg riktigt välgrillad ut, känns nästan som det kan vara lite djupare bekymmer än nåt steg för litet munstycke?
Polaris indy 650sks -90
Yamaha phazerII -90
Yamaha exciter 440 -81
Yamaha vk 540 -89
Lynx 5900 glx -88
Lynx GL250 -85
Ski-doo alpine 464er -77 (Everest 464lc som pliktat med rova)
Ski-doo Everest 440 -77
Arctic cat El Tigré -88 (polidoo cat) Lätt modifierad maskin....
Arctic cat cheetah -90
Sno-tric Sc3 lång -73
Sno-tric SC2 -66

swedetrail
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 338
Blev medlem: 15 feb 2007, 19:36
Ort: Sundsvall

Inlägg av swedetrail » 25 jan 2009, 21:50

Ja visst blev det fin färg, men som sagt den skulle ha varit på utsidan :D .

Jo onekligen ser det skumt ut men, packboxarna har gått typ 50 mil och ser fortfarande hel ut, jag bytte insugsgummi i höstas och det är också helt, fläkten går som den ska.
Det enda som jag reagerade på var att toppen på den grillade sidan satt väldigt löst inget läckage men inte mer en att kilo eller så kändes det som.

Annars är bottendelen helt perfekt inge glapp överhuvudtaget.

/Conny

raceputte
Inlägg: 218
Blev medlem: 13 jan 2007, 19:57
Ort: Sörbygden, Jämtland

Inlägg av raceputte » 25 jan 2009, 22:01

Svårt att uttala sig utan att se prylarna live, ser både ut som smörjbrist och spikning av det brutala slaget. Hade det varit ren bränslebrist borde kolven smält mer koncentrerat mot avgasporten,och nöjt sig med det, den där ser ut som den skurit runt om. Hur ser undersidan ut på den andra kolven? Svartbränd? Den verkar nästan gått fett? Är det dubbelförgasare? Separatsmörjning?
Polaris indy 650sks -90
Yamaha phazerII -90
Yamaha exciter 440 -81
Yamaha vk 540 -89
Lynx 5900 glx -88
Lynx GL250 -85
Ski-doo alpine 464er -77 (Everest 464lc som pliktat med rova)
Ski-doo Everest 440 -77
Arctic cat El Tigré -88 (polidoo cat) Lätt modifierad maskin....
Arctic cat cheetah -90
Sno-tric Sc3 lång -73
Sno-tric SC2 -66

swedetrail
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 338
Blev medlem: 15 feb 2007, 19:36
Ort: Sundsvall

Inlägg av swedetrail » 25 jan 2009, 22:11

Vet faktiskt inte hur den ser ut under, man var liksom mest fascinerad av toppen :) och skuren runt om var den det är typ 1mm kolv som sitter fast i cylindern överallt.
Singelförgasare och oljeblandat bränsle är det.

/Conny

raceputte
Inlägg: 218
Blev medlem: 13 jan 2007, 19:57
Ort: Sörbygden, Jämtland

Inlägg av raceputte » 26 jan 2009, 07:23

swedetrail skrev:Vet faktiskt inte hur den ser ut under, man var liksom mest fascinerad av toppen :) och skuren runt om var den det är typ 1mm kolv som sitter fast i cylindern överallt.
Singelförgasare och oljeblandat bränsle är det.

/Conny
Du har en stund med syraflaskan då innan cylindern är ren :wink: Det är mao. ett sånt där kul fel. En cylinder hur fin som helst, den andra total härdsmälta. Jag har själv en ex440 med ss440 motor som har en sån där ful ovana, den smälter stora hål i högerkolvarna vid de mest underliga tillfällen, och vänstersidan ser ut som ny, men den smetar inte just nånting i cylindern, utan bara ett grösse hål rätt igenom kolven. Vi kan ha ett gemensamt problem; kylningen. Du av cylindern, jag av toppen. Fler som har idèer?
Polaris indy 650sks -90
Yamaha phazerII -90
Yamaha exciter 440 -81
Yamaha vk 540 -89
Lynx 5900 glx -88
Lynx GL250 -85
Ski-doo alpine 464er -77 (Everest 464lc som pliktat med rova)
Ski-doo Everest 440 -77
Arctic cat El Tigré -88 (polidoo cat) Lätt modifierad maskin....
Arctic cat cheetah -90
Sno-tric Sc3 lång -73
Sno-tric SC2 -66

raceputte
Inlägg: 218
Blev medlem: 13 jan 2007, 19:57
Ort: Sörbygden, Jämtland

Inlägg av raceputte » 27 jan 2009, 16:08

Lägesrapport?
Polaris indy 650sks -90
Yamaha phazerII -90
Yamaha exciter 440 -81
Yamaha vk 540 -89
Lynx 5900 glx -88
Lynx GL250 -85
Ski-doo alpine 464er -77 (Everest 464lc som pliktat med rova)
Ski-doo Everest 440 -77
Arctic cat El Tigré -88 (polidoo cat) Lätt modifierad maskin....
Arctic cat cheetah -90
Sno-tric Sc3 lång -73
Sno-tric SC2 -66

swedetrail
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 338
Blev medlem: 15 feb 2007, 19:36
Ort: Sundsvall

Inlägg av swedetrail » 27 jan 2009, 16:52

Har inte hänt något, fem mil till garaget och hämtar cylindrar på söndag. Däremot har jag en teori, blocket var blött under den cylindern kan det vara fotpackningen som inte hållit tätt? Vet iofs inte vad det kan ställa till med, men man vet ju aldrig.

Fanns vissa spår efter kallskärning i den hela cylindern så den har inte haft ett helt bekymmersfritt liv och jag har inte kollat i den sen jag köpte den :oops: .

/Conny

raceputte
Inlägg: 218
Blev medlem: 13 jan 2007, 19:57
Ort: Sörbygden, Jämtland

Inlägg av raceputte » 27 jan 2009, 18:22

Jag hade själv fotpackningen i åtanke när du skrev att toppbultarna var lösa, men det ser ut för våldsamt för det, som dina prylar ser ut så har oljefilmen gett upp av någon anledning, tex. värme. Hade liknande skador i min indy500, mycket lindrigare men samma fenomen. I det fallet var det toppen som var skev, så den tog in glykol, som tvättade bort oljefilmen. planade toppen så var det frid och fröjd, men det känns ju inte som ett problem i ditt fall:? Ta med prylarna och konsultera Reidar på terrängmaskiner, kan nån läsa kolvskador så är det han. Sånt där vill man veta orsaken till innan man provar igen.
Polaris indy 650sks -90
Yamaha phazerII -90
Yamaha exciter 440 -81
Yamaha vk 540 -89
Lynx 5900 glx -88
Lynx GL250 -85
Ski-doo alpine 464er -77 (Everest 464lc som pliktat med rova)
Ski-doo Everest 440 -77
Arctic cat El Tigré -88 (polidoo cat) Lätt modifierad maskin....
Arctic cat cheetah -90
Sno-tric Sc3 lång -73
Sno-tric SC2 -66

swedetrail
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 338
Blev medlem: 15 feb 2007, 19:36
Ort: Sundsvall

Inlägg av swedetrail » 27 jan 2009, 18:45

Ja man är ju ledig på fredag får ta en vända dit och höra om han har några idéer, förmodligen är det en kombination lååång sjö och jämn gas, läckage någonstans och en inte helt frisk motor.

Man får skriva upp det på samma ställe som man skrev att det går inte att varva en smallblock ca 10000rpm, har aldrig sett så mycket skrot utanför en motor :lol: .

/Conny

raceputte
Inlägg: 218
Blev medlem: 13 jan 2007, 19:57
Ort: Sörbygden, Jämtland

Inlägg av raceputte » 27 jan 2009, 19:51

swedetrail skrev:
Man får skriva upp det på samma ställe som man skrev att det går inte att varva en smallblock ca 10000rpm, har aldrig sett så mycket skrot utanför en motor :lol: .

/Conny
Beror inte det lite på vad den sitter i :wink:
Polaris indy 650sks -90
Yamaha phazerII -90
Yamaha exciter 440 -81
Yamaha vk 540 -89
Lynx 5900 glx -88
Lynx GL250 -85
Ski-doo alpine 464er -77 (Everest 464lc som pliktat med rova)
Ski-doo Everest 440 -77
Arctic cat El Tigré -88 (polidoo cat) Lätt modifierad maskin....
Arctic cat cheetah -90
Sno-tric Sc3 lång -73
Sno-tric SC2 -66

swedetrail
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 338
Blev medlem: 15 feb 2007, 19:36
Ort: Sundsvall

Inlägg av swedetrail » 27 jan 2009, 20:48

raceputte skrev:
swedetrail skrev:
Man får skriva upp det på samma ställe som man skrev att det går inte att varva en smallblock ca 10000rpm, har aldrig sett så mycket skrot utanför en motor :lol: .

/Conny
Beror inte det lite på vad den sitter i :wink:
Jag säger bara tänk jönsonligan, 130-140 knyck och hysta i ettan :shock:

raceputte
Inlägg: 218
Blev medlem: 13 jan 2007, 19:57
Ort: Sörbygden, Jämtland

Inlägg av raceputte » 27 jan 2009, 21:35

swedetrail skrev: Jag säger bara tänk jönsonligan, 130-140 knyck och hysta i ettan :shock:
Det där hördes ganska dumt... :wink: motorbroms i all ära men det var väl att ta i :roll: och med en n***rpråm dessutom....har en stake på mitt samvete också faktiskt, men den satt i en Peugeot 505GTD, sen till jobbet på morgonen, kom 5km innan det small, generatorn satt inmonterad under batterihyllan efter det...även pumpen blev skrot. Vikken jävla smäll!! som dynamitharry skulle sagt...

Men tillbaka till ämnet, jag väntar med spänning på vad Reidar har att säga om skoterhaveriet, man brukar få lära sig nåt nytt emellanåt.
Polaris indy 650sks -90
Yamaha phazerII -90
Yamaha exciter 440 -81
Yamaha vk 540 -89
Lynx 5900 glx -88
Lynx GL250 -85
Ski-doo alpine 464er -77 (Everest 464lc som pliktat med rova)
Ski-doo Everest 440 -77
Arctic cat El Tigré -88 (polidoo cat) Lätt modifierad maskin....
Arctic cat cheetah -90
Sno-tric Sc3 lång -73
Sno-tric SC2 -66

Skriv svar