*Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna modell*

Kallvintern, jävulsturen eller annat skoterrelaterat snack
Lasermannen
Inlägg: 131
Blev medlem: 21 okt 2008, 12:19
Ort: Lövånger

Inlägg av Lasermannen » 28 jan 2009, 16:15

sleed skrev:i en meter pudersnö kommr man c:a 60m innan man sitter fast.

gjorde några fullskaleprov en vinter när det kommit bra med snö.
Första försöket kom jag inte över plogvallen men efter några försök och lite skottande så :D ...och körde fast direkt när den lite hårdare vallen tog slut. Efter några tafatta försök och mycket skottande och släpande bestämde jag mig för att go big or go home :lol: skottade bort hela plogvallen och tog sats på vägen som hade bra medlut :) fullt skaft ut dvs c:a 85knyck :shock: ut i snön och sen va det att "orma" sig så mycket det gick tills det tog stopp. gjorde om försöket några gånger med samma resultat. På vägen gick den lika fort som en 2cylindrig elan, fast den behövde lite mer tid på sig för det... whalbro förgasare, bröööööp, brööööp!! :lol:
Den energin skulle man haft idag när man förhoppningsvis lärt sig sortera ut vad som åtminstone är lite viktigt :wink:
Rajd Laser 440+ -77 x3
Ockelbo Laser 440+ -77x2
Skiroule 440 -76
Ockelbo 300s

Man beh

RajdLaser_
Inlägg: 432
Blev medlem: 12 dec 2008, 20:44
Ort: Trönö
Kontakt:

Inlägg av RajdLaser_ » 28 jan 2009, 16:18

Man får hoppas att snön besöker marken lite längre så man får testa Räcern ( :D ) när den funkar
Rajd laser 440+.

Ockelbo 6000 se

Vw beach buggy (under renovering)

Lasermannen
Inlägg: 131
Blev medlem: 21 okt 2008, 12:19
Ort: Lövånger

Inlägg av Lasermannen » 28 jan 2009, 16:23

440+ skrev:
Jag har varit nere i skoterverkstan nu och kollat... Jag har två stötdämparfästen
Bakre = mjuk körning
Främre = sportig körning
Nedre = mitt och Lasers hemliga vapen
= Diskbråcksläge :wink:
Rajd Laser 440+ -77 x3
Ockelbo Laser 440+ -77x2
Skiroule 440 -76
Ockelbo 300s

Man beh

sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Inlägg av sleed » 28 jan 2009, 16:40

Den energin skulle man haft idag när man förhoppningsvis lärt sig sortera ut vad som åtminstone är lite viktigt :wink:
ja man hade väl inte så mycket annat för sig när man va mellan 9-14år, haha[/quote]
svart å gult

RajdLaser_
Inlägg: 432
Blev medlem: 12 dec 2008, 20:44
Ort: Trönö
Kontakt:

Inlägg av RajdLaser_ » 28 jan 2009, 16:42

En liten fråga. Vad är det för mattmått på laser??
Rajd laser 440+.

Ockelbo 6000 se

Vw beach buggy (under renovering)

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Inlägg av Laser » 28 jan 2009, 18:11

bredden på 440 =15 ½ tum (halv)
bredden på 440+ =17 1/8 tum (en åttondels)

Enligt kamrat Mikke ska en Laser ha en mattlängd på 299 cm och delning 48.
Tror att han menar antalet hål i mattan på längden räknat.
1994 fanns mattor till Laser i Duells katalog, tror att Mikke har fått följande nummer därifrån:
84-800 ersätter mattan till 440 (298,5x38,0)
84-801 ersätter mattan till 440+ (298,5x43,0)

84-800 (till 440) har samma mått som en Arcticmatta som heter 84-730, men den delar på 46 hål så man måste byta drivhjul. Borde gå eftersom Mikke påstår att axeldiametern är densamma

84-801 (till 440+) har samma mått som en annan Arcticmatta som heter 84-715. Även här är delningen 46 så ett byte av drivhjul blir det.
Hittade dessa uppgifter alldeles nyss. Man glömmer lätt vad man har i gömmorna, det är ett bra tag sedan Mikke skickade det till mej. :oops:

Han hittade också en omvandlingslista på variatorremmar, så följande remmar ska passa på Laser:
Dayco Max 1032
Kimpex 90-123
Powerbloc PBX 21140
Roflex 38K1089
Bosch 9 109 241 048
Good Year 71211
Det amerikanska rem-måttet ska vara 1½ tum x 43 tum
edit. Har hittat ett remnummer till! Optibelt 3 814 10 86
Senast redigerad av 1 Laser, redigerad totalt 17 gånger.

RajdLaser_
Inlägg: 432
Blev medlem: 12 dec 2008, 20:44
Ort: Trönö
Kontakt:

Inlägg av RajdLaser_ » 28 jan 2009, 18:17

bra det. Jag tänkte på att en arctic matta har lite högre kammar alltså jag menar små kammar inte nåt 25mm men drivhjuls byte hur mycket jobb är det bakom det. Är inte så inne på laser delar... :oops:
Rajd laser 440+.

Ockelbo 6000 se

Vw beach buggy (under renovering)

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Inlägg av Laser » 28 jan 2009, 18:32

Hehe, dit har inte jag hunnit heller så du är inte ensam!!!!!!!!! :D

Men, om du tittar i reservdelslistan som finns länkad, jag tror att drivaxeln är bland det första i del 1 så ser du hur det är uppbyggt.
Sen beror det på hur Arctics hjul/axel ser ut. Det är väl det största bekymret.
Tompa i Lycksele håller på med ett dylikt projekt, du kan ju PMa honom. Han är trevlig o hjälpsam.

Men, du måste iaf palla upp skotern, släppa på mattspänningen, ta lös kedjehuset med innehåll samt lagerhållaren på motsatta sidan. Därefter tar du ut drivaxeln.
Ska du göra detta jobbet så passa på att kolla upp lagren i bakaxeln samt de 4 boggihjulen.

Lycka till :D

RajdLaser_
Inlägg: 432
Blev medlem: 12 dec 2008, 20:44
Ort: Trönö
Kontakt:

Inlägg av RajdLaser_ » 28 jan 2009, 18:41

Alltid bra att ha i minnet framöver , man vet ju aldrig vad som händer :D
Rajd laser 440+.

Ockelbo 6000 se

Vw beach buggy (under renovering)

Användarvisningsbild
Tompa
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 349
Blev medlem: 02 dec 2008, 16:06
Ort: Lycksele

Inlägg av Tompa » 28 jan 2009, 23:10

Laser skrev:Hehe, dit har inte jag hunnit heller så du är inte ensam!!!!!!!!! :D

Men, om du tittar i reservdelslistan som finns länkad, jag tror att drivaxeln är bland det första i del 1 så ser du hur det är uppbyggt.
Sen beror det på hur Arctics hjul/axel ser ut. Det är väl det största bekymret.
Tompa i Lycksele håller på med ett dylikt projekt, du kan ju PMa honom. Han är trevlig o hjälpsam.

Men, du måste iaf palla upp skotern, släppa på mattspänningen, ta lös kedjehuset med innehåll samt lagerhållaren på motsatta sidan. Därefter tar du ut drivaxeln.
Ska du göra detta jobbet så passa på att kolla upp lagren i bakaxeln samt de 4 boggihjulen.

Lycka till :D
Tack för de vänliga orden :lol:

Kan informera att för 10 min sedan så satt min nya matta på plats efter lite bök och stök. :shock:
Jag har satt på en ockelbo laser 440-78 en matta från en Yamaha V-max 600-00= L=307xH=22x delning 2,52" det är en så kallad om jag nu har uppfattat detta rätt en med "inverterad drift"
Fick av Henrik Agutsson 2 st drivhjul från en Yamaha som har en diameter av 155, 2,25" delning och 8 kuggar och de passade på axeln super. Jag flyttade bakre sträckar bakåt ca34mm och satte in 2 st nya boggie hjul på utsidan bakom de fräre fjäder fästet för att de som är orginal hammnade mitt uppe på de "gummi kuggar" som nu finns på de nya mattorna. De bakre boggie hjulet som "suportar" matta på ovan sidan var så finurlligt utformad att de va bara att vända den 180 gradet då suportade den matta utan att dessa eländiga drivkuggar tog i ramen.

De som var problemet med detta tycker jag de var att det var jävligt bökigt att få tillbaka drivaxel, för att det finns bara ca 5mm spelrum i tunnelns fram kant.

Men nu har jag hållit på med detta i 3 kvällar så nu är det lite vila .....tills i morgon då skall jag ge mig på sekundär variatorn som skivorna har spruckit i fästena på. Skall prova att svarva till två nya skivor från en modern skidoo som skall passa på de grejor som är orginal.

Tomas

Användarvisningsbild
Tompa
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 349
Blev medlem: 02 dec 2008, 16:06
Ort: Lycksele

Inlägg av Tompa » 28 jan 2009, 23:23

Här kommer lite dåliga bilder.
Ett mörkt på drivhjulen.
Bild

Kolla in vilket grepp det kommer att bli :twisted:
Bild
De går ju att vända mattan åt andra hållet för mera grepp.....men de va så bökigt att få dit detta så jag tar nog det nästa år.

Tomas

RajdLaser_
Inlägg: 432
Blev medlem: 12 dec 2008, 20:44
Ort: Trönö
Kontakt:

Inlägg av RajdLaser_ » 29 jan 2009, 00:02

Mattan som sitter på nu har ribbor som börjar bli lite slitna men men det kommer väl tider det är mattbyte men tack för informationen. :D
Rajd laser 440+.

Ockelbo 6000 se

Vw beach buggy (under renovering)

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Inlägg av Laser » 29 jan 2009, 07:50

Tompa skrev: Tack för de vänliga orden :lol:
Tomas
Varsågod! :D
Det är ju sant! :D

Intressant projekt, kan bara hålla med!!!!!!! det är väldigt trångt att böka med framaxeln och mattan....till o med när det "bara" är originalmattan.. :(

Projektet med variatorskivorna är mycket intressant eftesom det verkar som Laser drogs med stora problem där. I stort sett alla jag sett har haft spår av haveri mm.
I de flesta fall har det byts till stålskivor, verkar vara Skidoo. Har till o med en sekundär som var modifierad med rörlig skiva och Helix från Everest.

Så, lycka till :arrow774:

Användarvisningsbild
Tompa
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 349
Blev medlem: 02 dec 2008, 16:06
Ort: Lycksele

Inlägg av Tompa » 29 jan 2009, 08:30

[
Intressant projekt, kan bara hålla med!!!!!!! det är väldigt trångt att böka med framaxeln och mattan....till o med när det "bara" är originalmattan.. :(

Projektet med variatorskivorna är mycket intressant eftesom det verkar som Laser drogs med stora problem där. I stort sett alla jag sett har haft spår av haveri mm.
I de flesta fall har det byts till stålskivor, verkar vara Skidoo. Har till o med en sekundär som var modifierad med rörlig skiva och Helix från Everest.

Så, lycka till :arrow774:[/quote]

Ja haveri verkar vara ett stort problem, minns i ungdomens dagar när denna exploderade långt hemifrån :cry: och man med en arg far skulle hämta hem eländet , de var inte en rolig stund. Och de skivor som sitter på den nu var hela inför ovalkörningen, dock så verkar det som att de håller bara 6 varv på full makaron runt travbanan = 6km innan de börjar spricka :? . Men jag får väl se i eftermiddag hur de som jag tänkt modifiera ser ut , verkar som det är TRA skivor.

Tomas

Användarvisningsbild
Tompa
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 349
Blev medlem: 02 dec 2008, 16:06
Ort: Lycksele

Söker ett orginal drivhjul

Inlägg av Tompa » 29 jan 2009, 09:10

Hej
När jag demonterade orginal drivhjul så råkade jag knäcka de ena (hade för bråttom). Finns det någon som har ett över till en Ockelbo Laser -77 som jag kan köpa?

Tomas

Användarvisningsbild
Hirth
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 515
Blev medlem: 13 nov 2007, 20:01
Ort: Mockfjärd

Inlägg av Hirth » 29 jan 2009, 11:20

Hej! om ni går in på www.4ever300.com-nostalgi-ockelboracing-galleri 2, så ser ni en bild på fabriken mest troligt från då affären gick av stapeln.
Mvh Per
Laser skrev:Ett utdrag ur artikeln om Ockelbos historia om hur Laseraffären skulle ha gått till:

"Men en sak hade man inte och det var en sportigare skoter!
–Stämmer, säger Seved. Ockelbo marknadsfördes som arbets- bruks och kombimaskiner. Men det fanns ett undantag som egentligen var två och det var Ockelbo Sport, mera känd som Ockelbo Laser 440 och 440+. En läcker amerikanskinspirerad sportmaskin som presenterades till säsongen 1977. Med sin 2-cylindriga Kohlermotor på 438 kubik var Lasern en hel del att åka med. Motorn gav 40 hästkrafter. Och jag minns att det var rätt mycket då. Den gick hur som helst mycket bra, men vibrerade då motorn var något ”uppskrämd”. Överlevande exemplar har nog samlarvärde idag, tillägger han.
Men egentligen var Lasern i grunden ingen Ockelboskoter utan en ”upptejpad” Skiroule-maskin från Kanada! Och den så kallade Skiroule-affären började för Ockelbos del med att Greiff-Motor som var generalagent för Kohlermotorn hade fått ett ”insidertips” genom kontakter i Kanada. Den inofficiella nyheten var att det fanns ett större parti sportskotrar till salu hos Skiroulefabriken. Eskil Carlsson och Lennart Valler åkte över på vårvintern 1976. Men väl där anade bägge två att något var fel, då det bara var några gubbar som arbetade i den stora fabriken. I fabrikslagret stod emellertid 402 Skiroulemaskiner ordentligt förpackade och leveransklara i trähäckar. Affären gjordes i alla fall upp och de tre flög hem. Under en mellanlandning träffade man på en representant för den svenska Yamahaimportören. Denne kunde då tala om att Skirolulefabriken precis gått i konkurs! För att rädda de nyss inköpta sportskotrarna från att försvinna i konkursen, beslöt man på stående fot att ordna frakten till Skandinavien. Detta lyckades också. Men trots bra fartresurser och en mycket modern design, blev skotrarna inte den succé man hoppats på. Så det kom att ta närmare tre år innan den sista Skiroule/Ockelbo Laser såldes."
Text:Per Ericsson

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Inlägg av Laser » 29 jan 2009, 11:51

De verkar var nåt knas med adressen :(

Användarvisningsbild
Hirth
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 515
Blev medlem: 13 nov 2007, 20:01
Ort: Mockfjärd

Inlägg av Hirth » 29 jan 2009, 12:12

Ja det stämmer, gå in på www.4ever300.com istället och klicka dej vidare.
/Per

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Inlägg av Laser » 29 jan 2009, 12:39

WOW, där fanns mycket att se...Inte bara Skiroulefabriken... :D :D

Lasermannen
Inlägg: 131
Blev medlem: 21 okt 2008, 12:19
Ort: Lövånger

Re: Söker ett orginal drivhjul

Inlägg av Lasermannen » 29 jan 2009, 18:21

Tompa skrev:Hej
När jag demonterade orginal drivhjul så råkade jag knäcka de ena (hade för bråttom). Finns det någon som har ett över till en Ockelbo Laser -77 som jag kan köpa?

Tomas
Självklart!!! :D
Rajd Laser 440+ -77 x3
Ockelbo Laser 440+ -77x2
Skiroule 440 -76
Ockelbo 300s

Man beh

Skriv svar