*Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna modell*

Kallvintern, jävulsturen eller annat skoterrelaterat snack
RajdLaser_
Inlägg: 432
Blev medlem: 12 dec 2008, 20:44
Ort: Trönö
Kontakt:

Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna mod

Inlägg av RajdLaser_ » 05 dec 2010, 22:18

Jag funderar stark på å byta ut spjäll föggen å hänga dit 1 el 2 mikuni . ? hur låter de ? . Fast ja undrar hur de skulle bli med bestyckning å blandning
Rajd laser 440+.

Ockelbo 6000 se

Vw beach buggy (under renovering)

Användarvisningsbild
Henkos
Inlägg: 5
Blev medlem: 23 nov 2010, 12:23
Ort: Sandviken

Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna mod

Inlägg av Henkos » 06 dec 2010, 10:50

Vad tror ni om att slänga dit lite dubb på orgnialmatten ? Funderar på att sätta dit 48st av denna variant. http://www.stenmarksmaskin.se/dubbar-25 ... c-594.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Ockelbo Laser 440+

Användarvisningsbild
Tompa
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 349
Blev medlem: 02 dec 2008, 16:06
Ort: Lycksele

Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna mod

Inlägg av Tompa » 03 jan 2011, 20:03

Är de någon här som kan hjälpa mig med en bild på dekalen som skall sitta på luckan ??
Vore toppen med en bra bild så man fick ta fram en dekal....ser så tomt ut :(


Bild

Tomas
Skiroule RTX 440..... you dont ride them
Skiroule Laser 440..…. you dont ride them
Skiroule RTX 654 Sno Pro -71 You ride them to the peek of satisfaction

"But when they went racing they came with guns loaded"
Yamaha GP 440
Hole in the Hood Gang Member

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna mod

Inlägg av Laser » 03 jan 2011, 20:26

Svårt att få en bra bild med min kamera, gör ett försök :?
Dekalen är präglad i metall så den kan nog vara svår att göra.

Bild
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club

Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i

Användarvisningsbild
Fangas
Inlägg: 72
Blev medlem: 04 aug 2010, 00:50
Ort: Junsele

Re:

Inlägg av Fangas » 05 jan 2011, 15:13

RajdLaser_ skrev:En liten fråga : Hur är lasern att köra i lössnö ?? har sett i andra forum att det är ett rent HELV**E , har ju inte kunnat prova min så mkt
Jag kanske är lite sent ute med att skriva detta nu, men, jag kunde köra min Laser genom minst en meter pudersnö med en bob bakom med en 60 kilos-kompis på. Och det gick utmärkt. Tro't eller ej :)
Ockelbo tar sig fram där andra fastnar.
Idrott luktar svett, sport luktar avgaser.
Laser 440..…. You dont ride it…..you push it to the peek of satisfaction
______________________
Ockelbo laser 440 -77
Ockelbo laser 440+ -77
Lynx 320 -79

Användarvisningsbild
Fangas
Inlägg: 72
Blev medlem: 04 aug 2010, 00:50
Ort: Junsele

Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna mod

Inlägg av Fangas » 16 jan 2011, 17:27

Nu har jag en fråga till er Laser experter :) Det är nämligen så att jag har ingen som helst aning om hur bred variatorremmen ska vara på dessa skotrar. Min är nämligen så slutkörd så jag kan inte mäta..
Ockelbo tar sig fram där andra fastnar.
Idrott luktar svett, sport luktar avgaser.
Laser 440..…. You dont ride it…..you push it to the peek of satisfaction
______________________
Ockelbo laser 440 -77
Ockelbo laser 440+ -77
Lynx 320 -79

Användarvisningsbild
_SEEYA_
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 72
Blev medlem: 28 dec 2009, 01:59
Ort: TIERP

Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna mod

Inlägg av _SEEYA_ » 16 jan 2011, 19:34

Fangas skrev:Nu har jag en fråga till er Laser experter :) Det är nämligen så att jag har ingen som helst aning om hur bred variatorremmen ska vara på dessa skotrar. Min är nämligen så slutkörd så jag kan inte mäta..
annars heter remmen MAX1032M2
______________________________________________________________________________
-"Rajd on rajd on" stolt ägare av en laser!

Tillhör brödraskapet Laser 440+

Lynx 535 -77 såld
Arctic cat trail cat -80 såld
Skidoo mxz -93 såld
Rajd laser 440+ -77 mod (steg ll)

Användarvisningsbild
millgard
Inlägg: 235
Blev medlem: 03 jan 2009, 14:53
Ort: Lule

Re: Re:

Inlägg av millgard » 17 jan 2011, 19:41

Fangas skrev:
RajdLaser_ skrev:En liten fråga : Hur är lasern att köra i lössnö ?? har sett i andra forum att det är ett rent HELV**E , har ju inte kunnat prova min så mkt
Jag kanske är lite sent ute med att skriva detta nu, men, jag kunde köra min Laser genom minst en meter pudersnö med en bob bakom med en 60 kilos-kompis på. Och det gick utmärkt. Tro't eller ej :)
Jajaja du hade väl 60 knyck innan... :lol: OBS "genom" en meter pudersnö.

Kommer han att kunna gå igen?
Yamaha VT700 -98
Brooklyns Snöskoter- och Eternitklubb: Rajd R-46L -74

Citroën DS, Jaguar Daimler XJ40.

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna mod

Inlägg av Laser » 17 jan 2011, 22:28

Fangas skrev:Nu har jag en fråga till er Laser experter :) Det är nämligen så att jag har ingen som helst aning om hur bred variatorremmen ska vara på dessa skotrar. Min är nämligen så slutkörd så jag kan inte mäta..
Kolla in dom första sidorna så finns en hel del rembeteckningar... bara att välja :thumbright: och eftersom jag inte haft problem att hitta remmar har jag inte riktigt tänkt på att mäta:roll:

edit. tor att det är sida 3... där finns också ett mått.... :D
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club

Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna mod

Inlägg av Laser » 02 feb 2011, 22:15

En ny upptäckt :thumbright:
Den plastiga originalhuven verkar gå att laga med svetsvätska för PVC-golv. Denna finns att inhandla hos närmaste handlare som för vanliga golvmattor!!

Gjorde ett test i garaget alldeles nyss, visserligen bara på en liten spricka men den "smälte" ihop så fint!! :D
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club

Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i

Användarvisningsbild
Fangas
Inlägg: 72
Blev medlem: 04 aug 2010, 00:50
Ort: Junsele

Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna mod

Inlägg av Fangas » 03 feb 2011, 17:13

Ännu en fråga. Är det för dyrt om jag säljer min laser för 2000;- med spricka i variatorn?
Ockelbo tar sig fram där andra fastnar.
Idrott luktar svett, sport luktar avgaser.
Laser 440..…. You dont ride it…..you push it to the peek of satisfaction
______________________
Ockelbo laser 440 -77
Ockelbo laser 440+ -77
Lynx 320 -79

Användarvisningsbild
_SEEYA_
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 72
Blev medlem: 28 dec 2009, 01:59
Ort: TIERP

Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna mod

Inlägg av _SEEYA_ » 03 feb 2011, 18:17

Fangas skrev:Ännu en fråga. Är det för dyrt om jag säljer min laser för 2000;- med spricka i variatorn?
tycker jag inte
______________________________________________________________________________
-"Rajd on rajd on" stolt ägare av en laser!

Tillhör brödraskapet Laser 440+

Lynx 535 -77 såld
Arctic cat trail cat -80 såld
Skidoo mxz -93 såld
Rajd laser 440+ -77 mod (steg ll)

RajdLaser_
Inlägg: 432
Blev medlem: 12 dec 2008, 20:44
Ort: Trönö
Kontakt:

Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna mod

Inlägg av RajdLaser_ » 03 feb 2011, 18:19

Fangas skrev:Ännu en fråga. Är det för dyrt om jag säljer min laser för 2000;- med spricka i variatorn?

Jag tycker inte 2 000 låter dyrt, snarare billigt, du har ju annan matta och den är ju fin vad bilderna säger , är det primär eller sekundär sprickan sitter?
Rajd laser 440+.

Ockelbo 6000 se

Vw beach buggy (under renovering)

Användarvisningsbild
Fangas
Inlägg: 72
Blev medlem: 04 aug 2010, 00:50
Ort: Junsele

Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna mod

Inlägg av Fangas » 03 feb 2011, 20:33

RajdLaser_ skrev:
Fangas skrev:Ännu en fråga. Är det för dyrt om jag säljer min laser för 2000;- med spricka i variatorn?

Jag tycker inte 2 000 låter dyrt, snarare billigt, du har ju annan matta och den är ju fin vad bilderna säger , är det primär eller sekundär sprickan sitter?
Sekundär. Så stor spricka
Bild
Ockelbo tar sig fram där andra fastnar.
Idrott luktar svett, sport luktar avgaser.
Laser 440..…. You dont ride it…..you push it to the peek of satisfaction
______________________
Ockelbo laser 440 -77
Ockelbo laser 440+ -77
Lynx 320 -79

RajdLaser_
Inlägg: 432
Blev medlem: 12 dec 2008, 20:44
Ort: Trönö
Kontakt:

Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna mod

Inlägg av RajdLaser_ » 04 feb 2011, 14:28

Hur får man lös dämparna, får nå fel för har legat och kikat men får fan inte lös sista dämparen. Skruvar man så skruvar bara bulten som håller fast andra dämparen runt.


Hjälp snabbt :thumbright: .

Annars blir det inge åka idag :(
Rajd laser 440+.

Ockelbo 6000 se

Vw beach buggy (under renovering)

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna mod

Inlägg av Laser » 04 feb 2011, 21:35

Är du på bakaxeln o pysslar? Den är genomgående så du måste hålla i mot den andra bulten.. ungefär samma stuk som att skruva boggieaxlar på gamskotrar m hjulboggie.
Kolla in sprängskissen i reservdelslistan :thumbright: den är i 3 delar, tyvärr blev det fel namn..men men.. :lol:

http://www.underdogsracing.com/docs/Las ... el%201.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
sidan 6....

pasa samtidigt på att ladda ner alla delarna så att du har.. finfint att skriva ut och ha i garaget när man skruvar :thumbright:
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club

Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i

Användarvisningsbild
Fangas
Inlägg: 72
Blev medlem: 04 aug 2010, 00:50
Ort: Junsele

Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna mod

Inlägg av Fangas » 08 feb 2011, 18:27

Nu hoppas jag att nån (förutom Laser som har köpstopp :P) läser detta, för jag säljer min laser för 3000 riksdaler. Jag börjar få lite bråttom att sälja den..
Ockelbo tar sig fram där andra fastnar.
Idrott luktar svett, sport luktar avgaser.
Laser 440..…. You dont ride it…..you push it to the peek of satisfaction
______________________
Ockelbo laser 440 -77
Ockelbo laser 440+ -77
Lynx 320 -79

BoH
Inlägg: 1
Blev medlem: 09 feb 2011, 15:29
Ort: Sundsvall

Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna mod

Inlägg av BoH » 09 feb 2011, 15:43

Fangas skrev:Nu hoppas jag att nån (förutom Laser som har köpstopp :P) läser detta, för jag säljer min laser för 3000 riksdaler. Jag börjar få lite bråttom att sälja den..
Du har pm.

/BoH

Användarvisningsbild
Laser 88
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: 11 feb 2011, 23:20
Ort: Bålsta (Tidigare Ockelbo)

Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna mod

Inlägg av Laser 88 » 12 feb 2011, 00:57

Jag är ny här på forumet. Det var trevligt att hitta hit efter ett tips från en köpare av lite NOS Ockelboprylar jag annonserade ut på blocket.

Men som Laserägare är jag gammal eftersom jag köpte vår Laser ny förvintern 1976. Jag bodde i Ockelbo, min far pappa arbetade på skoterfabriken och jag tävlade med en Ockelbo 380S med Kohler 440 2AS. Men den räckte inte till i konkurrensen och då kom Lasern in som bra alternativ. Första tävlingen var en upplevelse när det var 5-6 Lasrar först in i första kurvan. Därefter kom övriga fabrikat. Då visste man att konkurrenskraften fanns i skotern iallafalll.

Inköpspris på 8000 kr + moms, fria reservdelar och inkl orange kapell fick jag som erbjudande, vilket var attraktivt för mig.

Efter att ha läst 20 sidor känner jag igen mig i mycket av det som skrivs. Men att Rajds tävlingsmaskiner hade svarta chassien från början är jag tveksam till. Ockelbo körde med Skiroules originalfärger under tävlingarna och vad jag minns så gjorde Rajd detsamma. Men eftersom färgen och dekalerna var ömtåliga så blev många omlackade efter kort tid. Min demonterades, blästrades och ungslackades på Ockelbofabriken i Ockelbosvart efter två år samtidigt som vi monterade orange glasfiberhuv istället för originalhuven i "ABS-plast" som hade spruckigt på flera ställen.

Numera kör vi Lasern några gånger per år när vi är i vår fritidsstuga i Ockelbo. Det märkliga är att den nästan alltid startar på första rycket, oavsett hur länge den stått still!
Senast redigerad av 1 Laser 88, redigerad totalt 9 gånger.
1. Ockelbo Laser 440 1977 Orange/Svart
En ägare. Köpt ny av mig direkt från Ockelbo Ïndustri AB hösten 1976. En av de först levererade som jag tävlade med i skotercross åren 1976-1978.
2. Ockelbo Laser 440+ 1977 Orange/Grå
3. Ockelbo Laser 440+ 1977 Grå/Grå
4. Rajd Laser 440+ 1977 Grå/Grå, Totalrenoverad

RajdLaser_
Inlägg: 432
Blev medlem: 12 dec 2008, 20:44
Ort: Trönö
Kontakt:

Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna mod

Inlägg av RajdLaser_ » 12 feb 2011, 13:21

Laser 88 skrev:Jag är ny här på forumet. Det var trevligt att hitta hit efter ett tips från en köpare av lite NOS Ockelboprylar jag annonserade ut på blocket.

Men som Laserägare är jag gammal eftersom jag köpte vår Laser ny förvintern 1976. Jag bodde i Ockelbo, min far pappa arbetade på skoterfabriken och jag tävlade med en Ockelbo 380S med Kohler 440 2AS. Men den räckte inte till i konkurrensen och då kom Lasern in som bra alternativ. Första tävlingen var en upplevelse när det var 5-6 Lasrar först in i första kurvan. Därefter kom övriga fabrikat. Då visste man att konkurrenskraften fanns i skotern iallafalll.

Inköpspris på 7000 kr + moms, fria reservdelar och inkl orange kapell fick jag som erbjudande, vilket var attraktivt för mig.

Efter att ha läst 20 sidor känner jag igen mig i mycket av det som skrivs. Men att Rajds tävlingsmaskiner hade svarta chassien från början är jag tveksam till. Ockelbo körde med Skiroules originalfärger under tävlingarna och vad jag minns så gjorde Rajd detsamma. Men eftersom färgen och dekalerna var ömtåliga så blev många omlackade efter kort tid. Min demonterades, blästrades och ungslackades på Ockelbofabriken i Ockelbosvart efter två år samtidigt som vi monterade orange glasfiberhuv istället för originalhuven i "ABS-plast" som hade spruckigt på flera ställen.

Numera kör vi Lasern några gånger per år när vi är i vår fritidsstuga i Ockelbo. Det märkliga är att den nästan alltid startar på första rycket, oavsett hur länge den stått still!

Varmt välkommen till detta forum, gör en presentaion i presentationstråden . :) , Riktigt bra med fler laserkännare så man kan hjälpa varandra med diverse problem som kan uppstå :).
Rajd laser 440+.

Ockelbo 6000 se

Vw beach buggy (under renovering)

Skriv svar