*Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna modell*

Kallvintern, jävulsturen eller annat skoterrelaterat snack
RajdLaser_
Inlägg: 432
Blev medlem: 12 dec 2008, 20:44
Ort: Trönö
Kontakt:

Inlägg av RajdLaser_ » 27 jan 2009, 20:10

Har aldrig märkt ett till stötdämpar fäste.... så det är alltså till att man ska kunna höja den bak :D Nu blev jag glader :D
Rajd laser 440+.

Ockelbo 6000 se

Vw beach buggy (under renovering)

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Inlägg av Laser » 27 jan 2009, 21:02

Ett utdrag ur artikeln om Ockelbos historia om hur Laseraffären skulle ha gått till:

"Men en sak hade man inte och det var en sportigare skoter!
–Stämmer, säger Seved. Ockelbo marknadsfördes som arbets- bruks och kombimaskiner. Men det fanns ett undantag som egentligen var två och det var Ockelbo Sport, mera känd som Ockelbo Laser 440 och 440+. En läcker amerikanskinspirerad sportmaskin som presenterades till säsongen 1977. Med sin 2-cylindriga Kohlermotor på 438 kubik var Lasern en hel del att åka med. Motorn gav 40 hästkrafter. Och jag minns att det var rätt mycket då. Den gick hur som helst mycket bra, men vibrerade då motorn var något ”uppskrämd”. Överlevande exemplar har nog samlarvärde idag, tillägger han.
Men egentligen var Lasern i grunden ingen Ockelboskoter utan en ”upptejpad” Skiroule-maskin från Kanada! Och den så kallade Skiroule-affären började för Ockelbos del med att Greiff-Motor som var generalagent för Kohlermotorn hade fått ett ”insidertips” genom kontakter i Kanada. Den inofficiella nyheten var att det fanns ett större parti sportskotrar till salu hos Skiroulefabriken. Eskil Carlsson och Lennart Valler åkte över på vårvintern 1976. Men väl där anade bägge två att något var fel, då det bara var några gubbar som arbetade i den stora fabriken. I fabrikslagret stod emellertid 402 Skiroulemaskiner ordentligt förpackade och leveransklara i trähäckar. Affären gjordes i alla fall upp och de tre flög hem. Under en mellanlandning träffade man på en representant för den svenska Yamahaimportören. Denne kunde då tala om att Skirolulefabriken precis gått i konkurs! För att rädda de nyss inköpta sportskotrarna från att försvinna i konkursen, beslöt man på stående fot att ordna frakten till Skandinavien. Detta lyckades också. Men trots bra fartresurser och en mycket modern design, blev skotrarna inte den succé man hoppats på. Så det kom att ta närmare tre år innan den sista Skiroule/Ockelbo Laser såldes."
Text:Per Ericsson

440+
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 263
Blev medlem: 29 aug 2008, 13:03
Ort: Mora

Inlägg av 440+ » 27 jan 2009, 21:26

Har aldrig märkt ett till stötdämpar fäste.... så det är alltså till att man ska kunna höja den bak Nu blev jag glader
Inte särskilt troligt att du har detta extrafäste på din maskin, men OM du har det måste du rapportera det omedelbart till den här tråden.

Jag och Laser har varsin maskin som är svartlackade från fabrik vilket skulle tyda på att det är Rajds tävlingsmaskiner. Rajd körde med svarta för att skilja sig från Ockelbos grå. Min maskin vet jag kördes i några crosstävlingar men användes mest för långlopp. Första gången jag såg den här skotern i en crossdepå reagerade jag på reg.numret endast en siffra som skilde från farsans snöröjartraktor (en liten sjukdom jag har ang. nummerplåtar) så när nu skotern dök upp igen efter ca:30 år så var det bara att slå till för jag visste ju en del av historien.

Det tråkiga är att han som körde då har bytt livsstil och ogärna pratar om det tidiga livet (jag som har så många frågor) i stort det enda jag fått ur honom hitills är att en återförsäljare ordnade hem den här skotern åt honom
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Skiroule Laser 440+ 75 f.d. racer
Rajd Laser 440+ 77 matching numbers
Rajd Laser 440+ 77 inte en siffra rätt
På dispens
Aktiv SC20/2E 79 13mil
Ockelbo 800 79
Ockelbo Trioman 67

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Inlägg av Laser » 27 jan 2009, 21:31

440+ skrev: Men visst ser det läckert ut :arrow1:
Men..... :( .....nu retas du igen.......... :(
Klart att det ser läckert ut.... 8) Fast två Walbro WF :shock: :shock: hur skulle det ta sig ut??? 8)

440+
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 263
Blev medlem: 29 aug 2008, 13:03
Ort: Mora

Inlägg av 440+ » 27 jan 2009, 21:45

Fast två Walbro WF hur skulle det ta sig ut???


Helrätt!! det var så det såg ut från fabrik
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Skiroule Laser 440+ 75 f.d. racer
Rajd Laser 440+ 77 matching numbers
Rajd Laser 440+ 77 inte en siffra rätt
På dispens
Aktiv SC20/2E 79 13mil
Ockelbo 800 79
Ockelbo Trioman 67

RajdLaser_
Inlägg: 432
Blev medlem: 12 dec 2008, 20:44
Ort: Trönö
Kontakt:

Inlägg av RajdLaser_ » 27 jan 2009, 21:46

Jag har varit nere i skoterverkstan nu och kollat... Jag har två stötdämparfästen.
Rajd laser 440+.

Ockelbo 6000 se

Vw beach buggy (under renovering)

RajdLaser_
Inlägg: 432
Blev medlem: 12 dec 2008, 20:44
Ort: Trönö
Kontakt:

Inlägg av RajdLaser_ » 27 jan 2009, 21:48

nu blev glad min lessen min men men vet aldrig vad som händer i framtiden :D det är ju endå en laser :D
Rajd laser 440+.

Ockelbo 6000 se

Vw beach buggy (under renovering)

440+
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 263
Blev medlem: 29 aug 2008, 13:03
Ort: Mora

Inlägg av 440+ » 27 jan 2009, 21:51

Jag har varit nere i skoterverkstan nu och kollat... Jag har två stötdämparfästen
Bakre = mjuk körning
Främre = sportig körning
Nedre = mitt och Lasers hemliga vapen
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Skiroule Laser 440+ 75 f.d. racer
Rajd Laser 440+ 77 matching numbers
Rajd Laser 440+ 77 inte en siffra rätt
På dispens
Aktiv SC20/2E 79 13mil
Ockelbo 800 79
Ockelbo Trioman 67

RajdLaser_
Inlägg: 432
Blev medlem: 12 dec 2008, 20:44
Ort: Trönö
Kontakt:

Inlägg av RajdLaser_ » 27 jan 2009, 22:02

dämparn står på sportig körning :D ... Man kanske kan göra ett eget dämparfäste :roll:
Rajd laser 440+.

Ockelbo 6000 se

Vw beach buggy (under renovering)

RajdLaser_
Inlägg: 432
Blev medlem: 12 dec 2008, 20:44
Ort: Trönö
Kontakt:

Inlägg av RajdLaser_ » 27 jan 2009, 22:04

En liten fråga : Hur är lasern att köra i lössnö ?? har sett i andra forum att det är ett rent HELV**E , har ju inte kunnat prova min så mkt
Rajd laser 440+.

Ockelbo 6000 se

Vw beach buggy (under renovering)

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Inlägg av Laser » 27 jan 2009, 22:07

RajdLaser, en Laser är alltid en Laser oavsett hur många stötdämparfästen den har! 8) Fortsätt ha en glad min du !!! :D :D

Bäste herr 440+,
kan du leverera någon bild där man ser närmare detaljer så ska jag definitivt fundera på en dubbel uppsättning WF, har ju några sådana liggande som inte e helt slut. :D 8)

RajdLaser_
Inlägg: 432
Blev medlem: 12 dec 2008, 20:44
Ort: Trönö
Kontakt:

Inlägg av RajdLaser_ » 27 jan 2009, 22:10

Laser skrev:RajdLaser, en Laser är alltid en Laser oavsett hur många stötdämparfästen den har! 8) Fortsätt ha en glad min du !!! :D :D

Bäste herr 440+,
kan du leverera någon bild där man ser närmare detaljer så ska jag definitivt fundera på en dubbel uppsättning WF, har ju några sådana liggande som inte e helt slut. :D 8)
Ja man får vara glad att man har en laser så man inte har nån ski doo :D .
Senast redigerad av 1 RajdLaser_, redigerad totalt 28 gånger.
Rajd laser 440+.

Ockelbo 6000 se

Vw beach buggy (under renovering)

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Inlägg av Laser » 27 jan 2009, 22:15

Att göra fästet är inte direkt nån stor affär, men, fundera först vad du vinner med det. Förmodligen är det ditsatt i tävlingssyfte och om din Laser är i det närmaste orörd kan du ha mer ut av att fortsätta ha den så. Säger inte detta för att få vara ensam utan som min åsikt.

Att köra Laser i lössnö....hmm, är det riktigt bottenlöst kör jag hellre långbandare.
Men, i fjol gjorde jag o frugan ca 60 mil på varsin Laser, där i bland körnig till fjälls ospårat. Vid det tillfället var det ca 40 cm löst och det gick bra så länge man hade fart. Sedan beror det väl lite på hur långt man pressar situationen, vi tog väl inga jättechanser så vi fastnade inte nån gång.
Men direkt dålig vill jag inte säga att Lasern är.

RajdLaser_
Inlägg: 432
Blev medlem: 12 dec 2008, 20:44
Ort: Trönö
Kontakt:

Inlägg av RajdLaser_ » 27 jan 2009, 22:22

Man förlorar nog bara på det om det inte är fabriksgjort från början, men det är ju bara bra preppade leder här nu så. Hör skotrar varje dag i dalgången . Har en polare som kör yamaha phazer och har två st .
Rajd laser 440+.

Ockelbo 6000 se

Vw beach buggy (under renovering)

Kalix Maskiner
Inlägg: 4
Blev medlem: 28 jan 2009, 11:11

Inlägg av Kalix Maskiner » 28 jan 2009, 11:29

Hej, vi råkade surfa in här hos er och blev genast intresserade ;)
Jag hoppas ni är intresserade av detta;
För många år sedan, när Ockelbo-fabriken slutade sälja Laser & Rajd, så köpte vi på Kalix Maskiner upp ALLA kvarvarande delar till dessa!
Vi har alltså STORA lager av delar till Rajd Laser, Ockelbo Laser & Skiroule, ILO, KOHLER, MAG, SACHS, HIRTH, 1-cyl ROTAX, WALBRO MM,
Huvar, dynor, dekaler, variatorremmar, boggiedelar, strålkastare mm.

Vi kanske har just det du letat efter?
Kontakta HUGO eller INGVAR för beställning
0923-12290 eller webmaster@kalixmaskiner.se

sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Inlägg av sleed » 28 jan 2009, 12:12

RajdLaser_ skrev:En liten fråga : Hur är lasern att köra i lössnö ?? har sett i andra forum att det är ett rent HELV**E , har ju inte kunnat prova min så mkt
nån lazer har jag tyvärr aldrig kört(bara drömt om), men däremot har jag både älskat och hatat skiroule rt300 många timmar. Den va inte byggd för lössnö men trots det hade jag den många år och ävlades på och körde bara friåkning och bergsklätring med den ändå. men det hade sin tjusning med, behövde ju inga fjäll direkt för att ha något att kämpa mot. Om jag bestämmer mig för att ta mig upp på ett berg så gör jag det om jag så ska bära skotern upp. och då är det ju bra att rt300an är lätt. :D Mina bergsklätrarkompisar från den tiden hade skidoo elan, polaris longtrack och lynx 535. Elanen va ju svår att slå för det mesta men både långtracken och lynxen kunde få spö ibland när det va trångt och trixigt :lol: då kände man sig kung och stolt över RT.n! åsså va den ju snyggast 8)
svart å gult

sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Inlägg av sleed » 28 jan 2009, 12:21

jo en liten jämförelse. Jag vet inte hur bra lynxen och polarisen är egentligen eller hur dåliga mina kompisar va att köra i den åldern. Men ett av bergen vi brukade bestiga tog normalt 3-5dagar. Förra året tog jag en liten sentimentaltur till bärfjället som det kallas med min korta machz 800 och körde upp på första försöket, iofs hadde den 44matta så det va bara att hålla fullt skidres tills man va uppe och hoppa över stock och sten(som man fick väja för med skiroulen som åxå krävde en hel del zicksackande).
svart å gult

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Inlägg av Laser » 28 jan 2009, 12:25

Kul med såna här berättelser.. :arrow774:
Fler såna..... :D

sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Inlägg av sleed » 28 jan 2009, 12:51

i en meter pudersnö kommr man c:a 60m innan man sitter fast.

gjorde några fullskaleprov en vinter när det kommit bra med snö.
Första försöket kom jag inte över plogvallen men efter några försök och lite skottande så :D ...och körde fast direkt när den lite hårdare vallen tog slut. Efter några tafatta försök och mycket skottande och släpande bestämde jag mig för att go big or go home :lol: skottade bort hela plogvallen och tog sats på vägen som hade bra medlut :) fullt skaft ut dvs c:a 85knyck :shock: ut i snön och sen va det att "orma" sig så mycket det gick tills det tog stopp. gjorde om försöket några gånger med samma resultat. På vägen gick den lika fort som en 2cylindrig elan, fast den behövde lite mer tid på sig för det... whalbro förgasare, bröööööp, brööööp!! :lol:
svart å gult

Lasermannen
Inlägg: 131
Blev medlem: 21 okt 2008, 12:19
Ort: Lövånger

Inlägg av Lasermannen » 28 jan 2009, 16:12

Laser skrev:RajdLaser, bra att du la ut länken! :D

Janne, kan bara säja.....sjup! 8) En Laser e alltid tuff!! :D Ha int Ubbe tala om de för dej??
Näe allvarligt, Lasern blir bra mycket högre bak, skottar bra mycke bättre än min "Ledmjukis" :shock:
Det som retar mej e att både frugan o grabbhalvan kommer att piska mej under vårens åkning, så vida inte jag hinner byta fjäder i primären o nysta in en Mikuni. :?

Ubbe...hur gick det med ficklampan???? Vare slut på batteriet? :lol: :lol:
Eftersom två av mina Laser är svarta så tänkte jag.... Men nä :cry: Nåt sånt hade jag inte. Får bygga mig en lookalike :wink:
Rajd Laser 440+ -77 x3
Ockelbo Laser 440+ -77x2
Skiroule 440 -76
Ockelbo 300s

Man beh

Skriv svar