*Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna modell*

Kallvintern, jävulsturen eller annat skoterrelaterat snack
Användarvisningsbild
_SEEYA_
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 72
Blev medlem: 28 dec 2009, 01:59
Ort: TIERP

Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna mod

Inlägg av _SEEYA_ » 12 feb 2011, 22:21

RajdLaser_ skrev:
Laser 88 skrev:Jag är ny här på forumet. Det var trevligt att hitta hit efter ett tips från en köpare av lite NOS Ockelboprylar jag annonserade ut på blocket.

Men som Laserägare är jag gammal eftersom jag köpte vår Laser ny förvintern 1976. Jag bodde i Ockelbo, min far pappa arbetade på skoterfabriken och jag tävlade med en Ockelbo 380S med Kohler 440 2AS. Men den räckte inte till i konkurrensen och då kom Lasern in som bra alternativ. Första tävlingen var en upplevelse när det var 5-6 Lasrar först in i första kurvan. Därefter kom övriga fabrikat. Då visste man att konkurrenskraften fanns i skotern iallafalll.

Inköpspris på 7000 kr + moms, fria reservdelar och inkl orange kapell fick jag som erbjudande, vilket var attraktivt för mig.

Efter att ha läst 20 sidor känner jag igen mig i mycket av det som skrivs. Men att Rajds tävlingsmaskiner hade svarta chassien från början är jag tveksam till. Ockelbo körde med Skiroules originalfärger under tävlingarna och vad jag minns så gjorde Rajd detsamma. Men eftersom färgen och dekalerna var ömtåliga så blev många omlackade efter kort tid. Min demonterades, blästrades och ungslackades på Ockelbofabriken i Ockelbosvart efter två år samtidigt som vi monterade orange glasfiberhuv istället för originalhuven i "ABS-plast" som hade spruckigt på flera ställen.

Numera kör vi Lasern några gånger per år när vi är i vår fritidsstuga i Ockelbo. Det märkliga är att den nästan alltid startar på första rycket, oavsett hur länge den stått still!

Varmt välkommen till detta forum, gör en presentaion i presentationstråden . :) , Riktigt bra med fler laserkännare så man kan hjälpa varandra med diverse problem som kan uppstå :).

håller med. varmt välkommen
______________________________________________________________________________
-"Rajd on rajd on" stolt ägare av en laser!

Tillhör brödraskapet Laser 440+

Lynx 535 -77 såld
Arctic cat trail cat -80 såld
Skidoo mxz -93 såld
Rajd laser 440+ -77 mod (steg ll)

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna mod

Inlägg av Laser » 13 feb 2011, 21:16

@Laser 88,
Välkommen till forumet :thumbright: Din information är verkligen välkommen!!! :thumbright:
Det är precis så här det ska vara, man bidrar med det man vet. Så småningom blir det mycket info som alla kan göra sig nytta av :thumbright: :D
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club

Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i

Sandbäck
Inlägg: 58
Blev medlem: 24 nov 2010, 21:44
Ort: Malungsfors

Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna mod

Inlägg av Sandbäck » 03 mar 2011, 12:52

någon här som är intresserad av en Kohler 440? Bra med komp. Står Ski-Roule på dragstartskåpan.
Kolvarna ser fina ut, de lilla man såg genom avgasporten. Får dock ingen gnista. Walbro WF-16 Står det på förgasaren.
Står Centryx Max8500rpm på variatorn. Vill byta den mot en Sachs motor.

Bild
Bild

Buffe
Inlägg: 32
Blev medlem: 08 feb 2010, 11:31
Ort: Stockholm

Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna mod

Inlägg av Buffe » 08 mar 2011, 15:15

Ang. CDI-Problematiken så såg jag att RINAB säljer dessa.
Se bifogad bild.
Jag har en B-Style vilket har orginalartikelnummer: 38.285.03 . Rinabs artikelnummer: 220352 . Sport Parts Inc. art = 01-401
Säljs även som A-Style med art: 38.285.01 . Rinabs artikelnummer: 220353 . Sport Parts Inc. art = 01-400

Direktlänk Rinab:
http://www.rinab.nu/Oevriga/John-Deere/ ... 220352.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Pris (2011-03-08) 1095:-

Finns till liknande priser på Ebay och Amazon. A-Style går att få billigast.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Rajd Lazer 440+ (Kohler 440, 02-AM) -77
Lynx 535, 84?

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna mod

Inlägg av Laser » 08 mar 2011, 19:13

Fint!! :thumbright:
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club

Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna mod

Inlägg av Laser » 15 mar 2011, 21:32

Är detta den första Lasern med elstart?

http://postimage.org/image/2gsj2wyh0/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://postimage.org/image/2gtq2vzb8/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club

Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i

SkirouleRTX447
Inlägg: 49
Blev medlem: 01 mar 2011, 16:48
Ort: Luleå

Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna mod

Inlägg av SkirouleRTX447 » 26 apr 2011, 08:50

Laser skrev:Är du på bakaxeln o pysslar? Den är genomgående så du måste hålla i mot den andra bulten.. ungefär samma stuk som att skruva boggieaxlar på gamskotrar m hjulboggie.
Kolla in sprängskissen i reservdelslistan :thumbright: den är i 3 delar, tyvärr blev det fel namn..men men.. :lol:

http://www.underdogsracing.com/docs/Las ... el%201.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
sidan 6....

pasa samtidigt på att ladda ner alla delarna så att du har.. finfint att skriva ut och ha i garaget när man skruvar :thumbright:

finns det liknande dokumentation/sprängskisser på RTX:n? Mycke e ju samma på sista årsmodellen av RTX men en del skiljer det ju
SKiroule RTX 447 -75 originalprojekt
Ockelbo 600 -80

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna mod

Inlägg av Laser » 26 apr 2011, 20:58

Nånstans borde det finnas eftersom din RTX är svensksåld, men kruxet är väl att hitta tag på det.
Att Lasern finns är ju för att Ockelbo köpte in maskinerna och tog med litteratur etc. Man har översatt Skiroules originallitteratur raakt av.

I början av tråden står namnet på dom dom dålde Skiroule som eget märke innan Ockelbo tog in Laserpartiet. Dom ska ha varit i Lule (Gammelstan?), kan det ha varit "Stenmans"?

Kan vara värt att kolla upp :D
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club

Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i

SkirouleRTX447
Inlägg: 49
Blev medlem: 01 mar 2011, 16:48
Ort: Luleå

Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna mod

Inlägg av SkirouleRTX447 » 05 jun 2011, 02:28

Någon som har mätt upp cylindrarna med gradskiva på en original lasermotor? hade behövt värdena på portarna till mitt sommarprojekt )
SKiroule RTX 447 -75 originalprojekt
Ockelbo 600 -80

Buffe
Inlägg: 32
Blev medlem: 08 feb 2010, 11:31
Ort: Stockholm

Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna mod

Inlägg av Buffe » 21 sep 2011, 19:46

Buffe skrev:Ang. CDI-Problematiken så såg jag att RINAB säljer dessa.
Se bifogad bild.
Jag har en B-Style vilket har orginalartikelnummer: 38.285.03 . Rinabs artikelnummer: 220352 . Sport Parts Inc. art = 01-401
Säljs även som A-Style med art: 38.285.01 . Rinabs artikelnummer: 220353 . Sport Parts Inc. art = 01-400

Direktlänk Rinab:
http://www.rinab.nu/Oevriga/John-Deere/ ... 220352.htm" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Pris (2011-03-08) 1095:-

Finns till liknande priser på Ebay och Amazon. A-Style går att få billigast.

Hej,

Vi la en order på en CDI i Mars från Rinab. Vi har fortfarande inte fått något av dom tyvärr =(
Finns det ingen i Europa som säljer dessa?

Annars blir det väl en beställning från USA.
Rajd Lazer 440+ (Kohler 440, 02-AM) -77
Lynx 535, 84?

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna mod

Inlägg av Laser » 22 sep 2011, 21:08

Kolla Growth Products. Tompa hittade dessa på nätet och dom var reko. ("Företaget: "Growth Products at Crystal" har de mesta till Skiroule.")
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club

Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i

Användarvisningsbild
Tompa
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 349
Blev medlem: 02 dec 2008, 16:06
Ort: Lycksele

Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna mod

Inlägg av Tompa » 23 sep 2011, 20:58

Laser skrev:Kolla Growth Products. Tompa hittade dessa på nätet och dom var reko. ("Företaget: "Growth Products at Crystal" har de mesta till Skiroule.")

Är de någon skiroule fan som har tänkt beställa från detta företag är jag med på att beställa grejor. Om de känns jobbigt så kan jag fixa detta (gjorde de förra gången och de gick som en dans) men vill någon annan göra ett försök lägg gärna ut de på detta forum så kan vi väl göra en beställning till alla som behöver grejor, men tänk då på att huvar mm är knepigare .. slitdelar går bara fint.

Tomas
Skiroule RTX 440..... you dont ride them
Skiroule Laser 440..…. you dont ride them
Skiroule RTX 654 Sno Pro -71 You ride them to the peek of satisfaction

"But when they went racing they came with guns loaded"
Yamaha GP 440
Hole in the Hood Gang Member

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna mod

Inlägg av Laser » 23 sep 2011, 21:14

Jag är gärna med på ett hörn :D
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club

Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i

pryt
Inlägg: 219
Blev medlem: 26 jan 2010, 23:06
Ort: Öjebyn

Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna mod

Inlägg av pryt » 23 sep 2011, 22:18

Tompa skrev:
Laser skrev:Kolla Growth Products. Tompa hittade dessa på nätet och dom var reko. ("Företaget: "Growth Products at Crystal" har de mesta till Skiroule.")

Är de någon skiroule fan som har tänkt beställa från detta företag är jag med på att beställa grejor. Om de känns jobbigt så kan jag fixa detta (gjorde de förra gången och de gick som en dans) men vill någon annan göra ett försök lägg gärna ut de på detta forum så kan vi väl göra en beställning till alla som behöver grejor, men tänk då på att huvar mm är knepigare .. slitdelar går bara fint.

Tomas
Jag är gärna me,behöver lite av varje.hade gärna hållt i de men är lite för feg för att prata engelska :|
Skiroule RT 300-74
Skiroule RTX-74
Skiroule S300-71 "RULLE" (såld)
Ockelboo Laser 440+ -77 (sambons)
Srv 540-84
Arctic Cat EXT EFI-93
Skidoo Valmont-71

Buffe
Inlägg: 32
Blev medlem: 08 feb 2010, 11:31
Ort: Stockholm

Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna mod

Inlägg av Buffe » 27 sep 2011, 09:41

Om nån skall beställa därifrån och deras priser är OK så är jag med på ett hörn.
Rajd Lazer 440+ (Kohler 440, 02-AM) -77
Lynx 535, 84?

Buffe
Inlägg: 32
Blev medlem: 08 feb 2010, 11:31
Ort: Stockholm

Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna mod

Inlägg av Buffe » 05 okt 2011, 12:11

Vad är det för skillnad på Kohler 440-2AS och 440-2AM?
Och vad har de gemensamt?

Samt vad är detta för en förgasare?
http://iloapp.buffe.net/data/_gallery// ... esized.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://iloapp.buffe.net/data/_gallery// ... esized.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Edit: står ju lite i denna tråd.
"AM-motorn d.v.s. brytartändning och inte fullt lika trevliga cylindrar, men i övrigt är dom lika så nog kan du montera i en sån"

Förgasaren ser ut att vara av fabrikatet Mikuni när jag googlar på det.

Har precis köpt en K440-2AM utan förgasare men som det suttit en Mikuni på.
Har en K440-2AS med Mikuni som inte vill gå. CDI-Problem antar jag.
Rajd Lazer 440+ (Kohler 440, 02-AM) -77
Lynx 535, 84?

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna mod

Inlägg av Laser » 06 okt 2011, 21:12

Det ser ut att vara en Mikuni.
Har du sett eftrer i motormanualen som (borde) finnas i denna tråd.
Där står hur man mäter upp tändsystemet i AS, dock inte själva CDIn, men det kan lika gärna vara stator eller trigger-ringen som spökar. Stift o kablar förmodar jag att du kolat redan?
Det fina i kråksången är att du inte ens behöver demontera för att mäta.....
(kom på, ännu bättre beskrivning i den PDF som finns på Hewtechs hemsida, länk i denna tråd)
Skillnaden mellan AS o AM kan jag inte men PMa "440+". Han har rätt god koll på innanmätet i dessa motorer. :D
Lycka till :thumbright:
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club

Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i

Buffe
Inlägg: 32
Blev medlem: 08 feb 2010, 11:31
Ort: Stockholm

Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna mod

Inlägg av Buffe » 07 okt 2011, 18:16

Laser skrev:Det ser ut att vara en Mikuni.
Har du sett eftrer i motormanualen som (borde) finnas i denna tråd.
Där står hur man mäter upp tändsystemet i AS, dock inte själva CDIn, men det kan lika gärna vara stator eller trigger-ringen som spökar. Stift o kablar förmodar jag att du kolat redan?
Det fina i kråksången är att du inte ens behöver demontera för att mäta.....
(kom på, ännu bättre beskrivning i den PDF som finns på Hewtechs hemsida, länk i denna tråd)
Skillnaden mellan AS o AM kan jag inte men PMa "440+". Han har rätt god koll på innanmätet i dessa motorer. :D
Lycka till :thumbright:
Jupp en mikuni var det.
Jag hade som sagt redan köpt en AM-motor och skillnaden var enbart att den är med Brytarspetsar istället för CDI. Allt annat är exakt samma utöver "insugsplasten" till fläkten, men den är ju inte motorspecifik utan anpassad för skotermodellen.
Igår monterade jag bort min AS-motor, flyttade över avgassystemet samt Mikuniförgasaren till den nya AM-Motorn.
Kopplade in Jord och brytarkretsen. Måste köpa ny voltregulator då jag inte vågar koppla in "generatorn" annars.

Idag så gick den igång så fort soppan kommit fram till förgasaren. Tyvärr så var primern trasig och slangarna helt slut så den både läckte luft och gick inte att prima vilket gjorde att den dog efter en stund.
Kändes dock väldigt rapp och fin det jag han köra(Variatorremmen bortkopplad). Här i Stockholm var det över 15 grader så jag har mekat utomhus =)

Första gången jag hör motorn någonsin! Nu längar man efter snön så han får visa vad han går för.
För att den skall vara helt klar måste jag köpa voltregulator, primer samt 3mm soppaslang och ett nytt luftfilter. Känns bra!

Någon som har tips på vart man kan köpa dessa prylar till bra pris Online?

En Laser till är räddad!

(Ingen som funderat på att ta fram nya klisterlappar till sidorna på huven? en råfil för detta vore juste!)
Rajd Lazer 440+ (Kohler 440, 02-AM) -77
Lynx 535, 84?

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna mod

Inlägg av Laser » 07 okt 2011, 19:56

Bra gjort!!!! :thumbright:

Hagström DeSign i Hammerdal har allt inscannat och klart. Bara att välja på huvdekalerna, endast "Laser" eller med Ockelbo eller Rajd-loggan. Allt gjort efter originaldekaler ( jag körde dit en hel maskin!!!)
Priset har jag inte en susning om, du får ringa o höra.

http://www.hitta.se/ViewDetailsPink.asp ... =hammerdal" onclick="window.open(this.href);return false;

(näe, jag har INTE provision på detta... :mrgreen: )
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club

Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i

pryt
Inlägg: 219
Blev medlem: 26 jan 2010, 23:06
Ort: Öjebyn

Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna mod

Inlägg av pryt » 10 okt 2011, 22:25

Tompa skrev:
Laser skrev:Kolla Growth Products. Tompa hittade dessa på nätet och dom var reko. ("Företaget: "Growth Products at Crystal" har de mesta till Skiroule.")

Är de någon skiroule fan som har tänkt beställa från detta företag är jag med på att beställa grejor. Om de känns jobbigt så kan jag fixa detta (gjorde de förra gången och de gick som en dans) men vill någon annan göra ett försök lägg gärna ut de på detta forum så kan vi väl göra en beställning till alla som behöver grejor, men tänk då på att huvar mm är knepigare .. slitdelar går bara fint.

Tomas
har nu försökt maila till dom både via vanlig mail och deras mailfunktion på hemsidan men utan att lyckas,vad som är fel vet jag inte men dom går då inte få kontakt me via mail.
Skiroule RT 300-74
Skiroule RTX-74
Skiroule S300-71 "RULLE" (såld)
Ockelboo Laser 440+ -77 (sambons)
Srv 540-84
Arctic Cat EXT EFI-93
Skidoo Valmont-71

Skriv svar