Sida 1 av 26

*Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna modell*

Postat: 23 jan 2009, 13:59
av PLUSSS
ja det är ju ett mytomsbundet fruktat översnö fordon den hära laser :D .
så efter lite påtryckningar så skall vi ju självklart ha en laser tråd !! :D och då får det gärna vara fakta och myter, men bara om lasern... okej :P :?:

Postat: 23 jan 2009, 14:51
av Laser
Klart De! :D
OM vi alla hjälps åt att skriva in vad vi hört/vet/får reda på så borde det som verkligen gäller "utkristallisera sig"
Så jag börjar.
Ockelbo köpte in drygt 400 stycken Skiroule Laser under det andra halvåret 1976. Man tog in både 440 och 440+, skillnaden ligger i mattbredden.
Allt detta finns nedtecknat i en artikelserie om Ockelbos historia, skriven av Per Eriksson. Kom inte i håg vilken tidning men det kan jag återkomma om.

Innan dess ska en firma ha importerat och sålt Skiroule som märke, dvs inget dekalbyte av tillverkare. Jag har ett rykte om att den kan ha hetat Stenmarks Maskin. Detta är obekräftat.

De flesta Ockelbo o Rajd Laser såldes som 1977 års modell. I själva verket är de flesta tillverkade under 1975 och tidigt 1976. Längst bak på höger sida av chassit, strax bakom stötdämparen kan man finna en dekal från Kanadensisk myndighet med ett "VIN-date". Jag har en maskin som svenskt reg. som 1977 men med VIN-date november 1975.
Jag tar gärna emot "din" Lasers chassinummer, ev.svenskt regnummer mm till det register som jag påbörjat.
Det finns en uppgift på att en av dessa Laser är inreggad så sent som i oktober 1980.

Postat: 23 jan 2009, 16:38
av PLUSSS
när historia är som bäst!! :D härligt att läsa å att det finns folk som du som är rejält påläst :D

Postat: 23 jan 2009, 18:38
av Laser
Passa dej PLUSSS :wink:
Du vet inte vad du släppt lös!!! :twisted: :roll: :D :shock:

Jag var tyvärr lite väl snabb med namnet på firman som importerat Skiroule innan Ockelbo-affären.
Det rätta namnet, enligt ett infoblad för Rajd återförsäljare daterat 1976-11-24, är STENMANS I GAMMELSTAD.
(citat) "Ytterligare en orsak att vi valde Laser är att en återförsäljare i Ockelbo-gänget-Stenmans i Gammelstad-har tidigare importerat Laser (Skiroule) och skaffat sig god erfarenhet av maskinen..." (slut citat)

De 400 importerade maskinerna borde ha kommit till Sverige på hösten 1976. Det finns en monteringsanvisning, daterad 1976-10-22, som visar vad som måste ändras för att kraven från TSV (Trafiksäkerhetsverket) skulle uppfyllas.
Det var "skidskydden", dvs den rörbåge som är fastskruvad runt kanten på skidspetsen, bakåtvänd reflex, skidhållarremmar, nödstopp samt skylthållare på huven. Det skulle också monteras ett handbromshandtag på transmissionskåpan samt monteras en wire mellan detta och bromsoket.
Denna anvisning på 6st. A4-sidor kom med ett brev till återförsäljarna (ÅF) daterat 1976-11-02.
Rajd ber ÅF att montera dessa detaljer samt leveransserva och för det fick ÅF 200kr/färdigställd maskin.

Tyvärr har jag ingen möjlighet att scanna allt detta :(

Nu ska jag ut i Boa å leta Laserdelar-provkörning i morron! :D
fortsättning följer............

Postat: 23 jan 2009, 19:46
av RajdLaser_
Har bara längtat efter en sådan här tråd :D , Äntligen en infotråd om Laser :D:D:D:D:D

Postat: 23 jan 2009, 20:01
av green_lightning
Laser skrev:Klart De! :D
OM vi alla hjälps åt att skriva in vad vi hört/vet/får reda på så borde det som verkligen gäller "utkristallisera sig"
Så jag börjar.
Ockelbo köpte in drygt 400 stycken Skiroule Laser under det andra halvåret 1976. Man tog in både 440 och 440+, skillnaden ligger i mattbredden.
Allt detta finns nedtecknat i en artikelserie om Ockelbos historia, skriven av Per Eriksson. Kom inte i håg vilken tidning men det kan jag återkomma om.

Innan dess ska en firma ha importerat och sålt Skiroule som märke, dvs inget dekalbyte av tillverkare. Jag har ett rykte om att den kan ha hetat Stenmarks Maskin. Detta är obekräftat.

De flesta Ockelbo o Rajd Laser såldes som 1977 års modell. I själva verket är de flesta tillverkade under 1975 och tidigt 1976. Längst bak på höger sida av chassit, strax bakom stötdämparen kan man finna en dekal från Kanadensisk myndighet med ett "VIN-date". Jag har en maskin som svenskt reg. som 1977 men med VIN-date november 1975.
Jag tar gärna emot "din" Lasers chassinummer, ev.svenskt regnummer mm till det register som jag påbörjat.
Det finns en uppgift på att en av dessa Laser är inreggad så sent som i oktober 1980.
Jag vill bara flika in att det finns ett "Stenmarks Maskin" i Tärnaby..

Postat: 23 jan 2009, 20:06
av Laser
Jajamän, nu är det upp till oss som har info, bilder eller annat att fylla denna tråden med. :)

Enligt uppgift kom Lasern som modell 1974, med dubbla förgasare och dubbla utblås. Infon finns på en amerikansk sida med massor av skoterbroschyrer, tyvärr kan jag inte lägga in en länk här för då blir man spärrad. Både jag och Lasermannen har provat.

Postat: 23 jan 2009, 20:41
av Racer Lazer
Va kul med en Lazer-tråd :!: Själv vet jag inte så mycket
om dom, bara att det var en mycket cool modell och då jag
ville hitta mig en "värsting" från förr blev valet lätt. Har ju som
kanske bekant moddat min en del men det var för att den var
i så dåligt skick, och det är modifiering som jag gillar att pyssla med.
Hoppas kunna lära mig lite mera Lazer fakta på denna tråd... 8)

Postat: 23 jan 2009, 23:33
av Olofsson
kan bidra med lite broschyrmateriel. Börjar med kopia från Ockelbos Broschyr -78. Exakt likadant som i -77 års broschyr:

Bild

Postat: 23 jan 2009, 23:43
av Olofsson
Och här ifrån Rajds Broschyr -78. Också här likadant som i broschyren -77.

Bild

Postat: 23 jan 2009, 23:49
av Olofsson
Och här om motorn, från Ockelbo broschyren -78:

Bild

Postat: 24 jan 2009, 00:01
av Olofsson
Skiroules broschyr från 1976:

Bild

Bild

Postat: 24 jan 2009, 00:12
av Noe
Intressant läsning, man har ju sett någon dylik maskin i bättre och sämre skick.

Vi hade en skiroule när jag var liten grabb, en grön jäkel, liknande den på bilden med 1976 på, en enstånka var det i den, totalt oduglig i snön och var en flitig gäst i garaget.

Postat: 24 jan 2009, 20:13
av Lasermannen
Som Laser skrev tidigare kom Lasern -74, Nog kan väl nån som inte är helt förlorade som undertecknad och Laser tex. hålla med om att dom var tidigt ute!

Bild

Bild

Postat: 24 jan 2009, 21:19
av srxjanne
Lasermannen skrev:Som Laser skrev tidigare kom Lasern -74, Nog kan väl nån som inte är helt förlorade som undertecknad och Laser tex. hålla med om att dom var tidigt ute!

Bild



Bild
Jag erkänner....jag håller med :wink:

Postat: 24 jan 2009, 22:59
av Laser
Rajd Försäljnings AB, Söderhamn, rekommenderade 1977 ett riktpris på

Laser 440 till 12.940kr inkl. moms
och
Laser 440+ till 13.3430kr inkl. moms

Att jämföra, en Rajd 250 sattes till 8.825kr inkl.moms samma år.

Postat: 25 jan 2009, 08:33
av Tompa
Laser skrev:Klart De! :D
OM vi alla hjälps åt att skriva in vad vi hört/vet/får reda på så borde det som verkligen gäller "utkristallisera sig"
Så jag börjar.
Ockelbo köpte in drygt 400 stycken Skiroule Laser under det andra halvåret 1976. Man tog in både 440 och 440+, skillnaden ligger i mattbredden.
Allt detta finns nedtecknat i en artikelserie om Ockelbos historia, skriven av Per Eriksson. Kom inte i håg vilken tidning men det kan jag återkomma om.

Innan dess ska en firma ha importerat och sålt Skiroule som märke, dvs inget dekalbyte av tillverkare. Jag har ett rykte om att den kan ha hetat Stenmarks Maskin. Detta är obekräftat.

De flesta Ockelbo o Rajd Laser såldes som 1977 års modell. I själva verket är de flesta tillverkade under 1975 och tidigt 1976. Längst bak på höger sida av chassit, strax bakom stötdämparen kan man finna en dekal från Kanadensisk myndighet med ett "VIN-date". Jag har en maskin som svenskt reg. som 1977 men med VIN-date november 1975.
Jag tar gärna emot "din" Lasers chassinummer, ev.svenskt regnummer mm till det register som jag påbörjat.
Det finns en uppgift på att en av dessa Laser är inreggad så sent som i oktober 1980.
Hej mitt märke finns inte kvar verkar som de är upplöst av all lössnöåkning, finns det någe annat sätt att kolla den verkliga åldern på raketen?

Tomas

Ritning på kort styrskena till Laser

Postat: 25 jan 2009, 11:24
av Tompa
God Morgon
Att de skall ta en sådan evinnerlig tid att få in en läsbar ritning :evil:

Men nu verkar de fungera. Jag har nu testat att tillverka korta styrstål till Laser för att man skall slippa borra onödiga hål i sina nya plastskidor, samt för att det är enklare att byta korta. Gjorde en test repa i går kväll och det bettade otroligt bra.


Bild


Tomas

Postat: 25 jan 2009, 22:15
av Laser
Tompa skrev: Hej mitt märke finns inte kvar verkar som de är upplöst av all lössnöåkning, finns det någe annat sätt att kolla den verkliga åldern på raketen?
Tomas

JAg har samlat på mej några chassinummer mm info somjag håller på att sammanställa så, om jag får in nog många chassinummer och någon fler VIN-date så borde jag kunna räkna ut på ett ungefär om maskinen är gjord 1975 eller 76.
MEN, det krävs fler VIN-date tillsammans med chassinummer.

Postat: 25 jan 2009, 22:18
av Laser
Tompa, grattis till en lyckad konstruktion!! Det blev ungefär som du tänkt dej! :D
Apropå, har du kommit nån vart med linjeringsritningen?