Jag undrar hur tändplattan ska sitta på en 1 cyl Sachs-motor.
Det är nämligen så att min Sachs baktänder och brytarkontakterna öppnar som mest när kolven är i botten...
Men brytarkontakterna kan väl inte ställas i fel läge, för det finns väl bara en nock?
Nocken verkar dock ligga "klockan 7" när kontakterna öppnar. Så jag tänker om tidigare ägare monterat tändplattan i fel läge.
Finns det någon bra sida med info och data om dessa motorer föresten?
Tacksam för svar!
Tändplattans läge på Sachs 292
Tändplattans läge på Sachs 292
| Ockelbo 300 ´70 | Ockelbo 300 LG´72 | Ski Doo Elan 250 ´71 | Arctic Cat JAG 4000 ´82 | Aktiv 600 440 ´78 |
Hejsan denna sida kanske kan hjälpa dej lite. m.v.h. Goldie http://www.4ever300.com/
Jo, jag hittade detta: http://www.4ever300.com/bilder/ovrigt/sachs-1cyl.jpg
Men jag är tyvärr inte så hjälpt ändå eftersom det inte framgår hur tändinställningen ska gå till...
Jag har ställt 0,45mm i övre vändläge, men sedan fortsätter kontakterna att öppna ännu mer. Tändplattans nuvarande läge är i mitten.
Vad göra??
Men jag är tyvärr inte så hjälpt ändå eftersom det inte framgår hur tändinställningen ska gå till...
Jag har ställt 0,45mm i övre vändläge, men sedan fortsätter kontakterna att öppna ännu mer. Tändplattans nuvarande läge är i mitten.
Vad göra??
| Ockelbo 300 ´70 | Ockelbo 300 LG´72 | Ski Doo Elan 250 ´71 | Arctic Cat JAG 4000 ´82 | Aktiv 600 440 ´78 |
Skulle jag tex kunna gå tillväga så här?
Ställer kolven i övre vändpunkt. Stoppar ner en liten metallstav i tändstiftshålet och gör en markering just vid kanten. Timing BTDC på en Sachs ska vara 4-4,5 mm, så jag gör en markering denna distans UNDER den första markeringen. Vrider motorn bakåt tills denna markering ligger jäms med kanten och justerar brytarkontakterna till 0,4 mm i det läget.
Är jag rätt ute?
Och om så är fallet, hur vet jag var tändplattan ska stå?
Ställer kolven i övre vändpunkt. Stoppar ner en liten metallstav i tändstiftshålet och gör en markering just vid kanten. Timing BTDC på en Sachs ska vara 4-4,5 mm, så jag gör en markering denna distans UNDER den första markeringen. Vrider motorn bakåt tills denna markering ligger jäms med kanten och justerar brytarkontakterna till 0,4 mm i det läget.
Är jag rätt ute?
Och om så är fallet, hur vet jag var tändplattan ska stå?
| Ockelbo 300 ´70 | Ockelbo 300 LG´72 | Ski Doo Elan 250 ´71 | Arctic Cat JAG 4000 ´82 | Aktiv 600 440 ´78 |
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Har nog papper på det här me, ska bara komma ihåg det....
Jag har nog ett svänghjul å mutter som du frågade efter, ska till verkstan i helgen...
Hur ska jag nu komma i håg allt
Jag har nog ett svänghjul å mutter som du frågade efter, ska till verkstan i helgen...
Hur ska jag nu komma i håg allt
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
Vore toppen om du kom ihåg det!Gunnar skrev:Har nog papper på det här me, ska bara komma ihåg det....
Jag har nog ett svänghjul å mutter som du frågade efter, ska till verkstan i helgen...
Hur ska jag nu komma i håg allt
Och för övrigt kom jag på att det ju sitter tändförställare eller vad det heter på dessa tändsystem. Dvs. en liten typ fjädrad arm inne i svänghjulet som anpassar tändningen efter varvtalet. Ska inte denna spärras i öppet läge vid tändinställning också?
| Ockelbo 300 ´70 | Ockelbo 300 LG´72 | Ski Doo Elan 250 ´71 | Arctic Cat JAG 4000 ´82 | Aktiv 600 440 ´78 |
Lämnar du nummer kan jag ringa och påminna dig annars. heheGunnar skrev:Har nog papper på det här me, ska bara komma ihåg det....
Jag har nog ett svänghjul å mutter som du frågade efter, ska till verkstan i helgen...
Hur ska jag nu komma i håg allt
Kolla gärna om du har tändspole också. Visserligen ger den gnista, men en tändspole kan väl bli trött också? Eller? Tänkte börja försöka utesluta saker och ting.
| Ockelbo 300 ´70 | Ockelbo 300 LG´72 | Ski Doo Elan 250 ´71 | Arctic Cat JAG 4000 ´82 | Aktiv 600 440 ´78 |