Tändplattans läge på Sachs 292

Kallvintern, jävulsturen eller annat skoterrelaterat snack
Användarvisningsbild
parbring
Inlägg: 279
Blev medlem: 21 feb 2007, 20:06
Ort: Gammelstad

Tändplattans läge på Sachs 292

Inlägg av parbring » 07 mar 2007, 22:11

Jag undrar hur tändplattan ska sitta på en 1 cyl Sachs-motor.
Det är nämligen så att min Sachs baktänder och brytarkontakterna öppnar som mest när kolven är i botten...

Men brytarkontakterna kan väl inte ställas i fel läge, för det finns väl bara en nock?
Nocken verkar dock ligga "klockan 7" när kontakterna öppnar. Så jag tänker om tidigare ägare monterat tändplattan i fel läge.

Finns det någon bra sida med info och data om dessa motorer föresten?

Tacksam för svar! :)
| Ockelbo 300 ´70 | Ockelbo 300 LG´72 | Ski Doo Elan 250 ´71 | Arctic Cat JAG 4000 ´82 | Aktiv 600 440 ´78 |

Goldie
Inlägg: 9
Blev medlem: 12 feb 2007, 13:12
Ort: Bolln

Inlägg av Goldie » 08 mar 2007, 14:46

Hejsan denna sida kanske kan hjälpa dej lite. m.v.h. Goldie http://www.4ever300.com/

Användarvisningsbild
parbring
Inlägg: 279
Blev medlem: 21 feb 2007, 20:06
Ort: Gammelstad

Inlägg av parbring » 08 mar 2007, 16:42

Jo, jag hittade detta: http://www.4ever300.com/bilder/ovrigt/sachs-1cyl.jpg

Men jag är tyvärr inte så hjälpt ändå eftersom det inte framgår hur tändinställningen ska gå till...

Jag har ställt 0,45mm i övre vändläge, men sedan fortsätter kontakterna att öppna ännu mer. Tändplattans nuvarande läge är i mitten.
Vad göra??
| Ockelbo 300 ´70 | Ockelbo 300 LG´72 | Ski Doo Elan 250 ´71 | Arctic Cat JAG 4000 ´82 | Aktiv 600 440 ´78 |

Användarvisningsbild
parbring
Inlägg: 279
Blev medlem: 21 feb 2007, 20:06
Ort: Gammelstad

Inlägg av parbring » 08 mar 2007, 18:09

Skulle jag tex kunna gå tillväga så här?

Ställer kolven i övre vändpunkt. Stoppar ner en liten metallstav i tändstiftshålet och gör en markering just vid kanten. Timing BTDC på en Sachs ska vara 4-4,5 mm, så jag gör en markering denna distans UNDER den första markeringen. Vrider motorn bakåt tills denna markering ligger jäms med kanten och justerar brytarkontakterna till 0,4 mm i det läget.

Är jag rätt ute?
Och om så är fallet, hur vet jag var tändplattan ska stå?
| Ockelbo 300 ´70 | Ockelbo 300 LG´72 | Ski Doo Elan 250 ´71 | Arctic Cat JAG 4000 ´82 | Aktiv 600 440 ´78 |

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 08 mar 2007, 19:28

Har nog papper på det här me, ska bara komma ihåg det.... :oops:
Jag har nog ett svänghjul å mutter som du frågade efter, ska till verkstan i helgen...
Hur ska jag nu komma i håg allt :?

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
parbring
Inlägg: 279
Blev medlem: 21 feb 2007, 20:06
Ort: Gammelstad

Inlägg av parbring » 08 mar 2007, 22:47

Gunnar skrev:Har nog papper på det här me, ska bara komma ihåg det.... :oops:
Jag har nog ett svänghjul å mutter som du frågade efter, ska till verkstan i helgen...
Hur ska jag nu komma i håg allt :?
Vore toppen om du kom ihåg det! :)

Och för övrigt kom jag på att det ju sitter tändförställare eller vad det heter på dessa tändsystem. Dvs. en liten typ fjädrad arm inne i svänghjulet som anpassar tändningen efter varvtalet. Ska inte denna spärras i öppet läge vid tändinställning också?
| Ockelbo 300 ´70 | Ockelbo 300 LG´72 | Ski Doo Elan 250 ´71 | Arctic Cat JAG 4000 ´82 | Aktiv 600 440 ´78 |

Användarvisningsbild
parbring
Inlägg: 279
Blev medlem: 21 feb 2007, 20:06
Ort: Gammelstad

Inlägg av parbring » 09 mar 2007, 12:32

Gunnar skrev:Har nog papper på det här me, ska bara komma ihåg det.... :oops:
Jag har nog ett svänghjul å mutter som du frågade efter, ska till verkstan i helgen...
Hur ska jag nu komma i håg allt :?
Lämnar du nummer kan jag ringa och påminna dig annars. :wink: hehe

Kolla gärna om du har tändspole också. Visserligen ger den gnista, men en tändspole kan väl bli trött också? Eller? Tänkte börja försöka utesluta saker och ting.
| Ockelbo 300 ´70 | Ockelbo 300 LG´72 | Ski Doo Elan 250 ´71 | Arctic Cat JAG 4000 ´82 | Aktiv 600 440 ´78 |

Skriv svar