440 JLO Opposed Twin

Kallvintern, jävulsturen eller annat skoterrelaterat snack
Användarvisningsbild
iceman
Inlägg: 197
Blev medlem: 16 okt 2008, 23:21
Ort: Detroit Lakes, MN USA

440 JLO Opposed Twin

Inlägg av iceman » 24 okt 2008, 15:27

I was hoping someone on here can help me. I found this engine in a junkyard about 3 years ago. It is a JLO opposed twin, 404cc, model LB400/2. It appears to be a very rare motor over here. I have talked to many people over here & no one has seen or heard of one before. I have seen the larger 600cc model used in older Polaris' and a few others but never one this small. I can find no record of any U.S. manufacturer using this engine. I am curious if it was ever used overseas.

The cylinders & heads are one piece. When I found it, it was stuck. I filled the cylinders with kerosene & let it sit for the last few years. I then drained it & made a grease fitting adapter to fit in the spark plug hole. I then filled the cylinders with grease & used hydralic pressure to push the pistons down. I will now rebuild the crank, find new pistons, & rebuild the motor. I don't know what I will put it in yet but I think it is a neat little motor.

hoppas någon på här kan hjälpa mig. Jag grundar denna motor i en skrot omkring 3 år sedan. Den är ett JLO motsatt tvilling-, 404cc, modellerar LB400/2. Den verkar att vara ett mycket sällsyntt bilar över här. Jag har talat till många folk över här, & inget har sett eller hört av ett för. Jag har sett den större 600ccen modellera använt i äldre Polaris och några andra men aldrig en detta som är litet. Jag kan finna inget rekord av någon U.S.-producent som använder denna motor. Mig nyfiken förmiddag, om den var någonsin använt utländskt. Cylindrarna & huvuden är ett lappar. När I grundar den, klibbades det. Jag fyllde cylindrarna med kerosene & l5At den sitta för de sist få åren. Jag tömde därefter den, & gjort en passande adapter för fett till passformen i sparken plugga spela golfboll i hål. Jag fyllde därefter cylindrarna med fett, & använda hydralic pressar för att skjuta pistongerna besegrar. Jag ska nu ombyggnaden veva, de nya pistongerna för fynd & ombyggnaden det motoriskt. Jag vet inte att vad jag ska sätter den i yet, bara I-funderare är den ett propert bilar lite.


Bild

Bild

Bild

SL351
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 359
Blev medlem: 30 aug 2008, 08:39
Ort: Tärendö.

Inlägg av SL351 » 24 okt 2008, 16:39

Cool engine!! I have never seen one of those twins before :shock:
Yamaha S 350 europa. 2st. 69.
Yamaha SL 351 europa. 69.
Yamaha SL 300C europa. 73.
Rajd R60-L. 74.

PLUSSS
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1650
Blev medlem: 17 jan 2007, 12:22
Ort: l
Kontakt:

Inlägg av PLUSSS » 24 okt 2008, 19:16

wow !! i never seen it edither, i´ll laugh for myself when i read your post :P , very fun too read your way too wrote swedish, but its absolutely no promblem too understand :arrow774: kepp going :P

Användarvisningsbild
iceman
Inlägg: 197
Blev medlem: 16 okt 2008, 23:21
Ort: Detroit Lakes, MN USA

Inlägg av iceman » 24 okt 2008, 20:18

Feel free to laugh at my Swedish, it is not very good. I am still trying to learn. I hope I did not insult anyones mother :lol:

Känselförnimmelsen frigör för att skratta på min svensk, det är inte mycket bra. Mig stilla pröva för förmiddag som ska läras. Jag hoppas mig förolämpade inte anyones fostrar

PLUSSS
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1650
Blev medlem: 17 jan 2007, 12:22
Ort: l
Kontakt:

Inlägg av PLUSSS » 24 okt 2008, 21:38

no problem at all iceman, i am at dootalk sometime and Writing in eng. and i,m getting on my head somewhile .. :P and its very funny too have an real american here :arrow774:

Användarvisningsbild
trioman75
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1320
Blev medlem: 15 okt 2008, 20:48
Ort: Tärendö

oposed twin.

Inlägg av trioman75 » 29 okt 2008, 00:21

Hello mr iceman,i think i have seen on of those JLO twins onec in an foresale add ,it powered a waterpump. I think it was firebrigade surplus.

trioman75.

SL351
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 359
Blev medlem: 30 aug 2008, 08:39
Ort: Tärendö.

Inlägg av SL351 » 29 okt 2008, 16:48

Det finns en sån motor i en av maskinerna i Gunnars tråd (kolla in dom här bilderna) Forumindex, bildtråden, vet ej vad det är för maskin den sitter i men det finns säkert nån här på forumet som vet :D
Yamaha S 350 europa. 2st. 69.
Yamaha SL 351 europa. 69.
Yamaha SL 300C europa. 73.
Rajd R60-L. 74.

Skriv svar