YAMAHA SRX 500-82,allmän diskussionstråd om denna modell.

Kallvintern, jävulsturen eller annat skoterrelaterat snack
Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

YAMAHA SRX 500-82,allmän diskussionstråd om denna modell.

Inlägg av Gunnar » 06 okt 2008, 20:24

Det bidde jag som startade tråden om SRX500... sorry janne. Det gick inte att få dig som trådskapare...



bäst att ta det lite högre..... (tror janne börjar att höra dåligt :roll:)

ELTIGRE UNDRA HUR MYCKE EFEKT DET ÄR I PULKAN????
Senast redigerad av 2 Gunnar, redigerad totalt 13 gång.

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

srxjanne
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 3040
Blev medlem: 18 jan 2007, 16:30
Ort: Lövånger
Kontakt:

Inlägg av srxjanne » 06 okt 2008, 20:42

Gunnar skrev:bäst att ta det lite högre..... (tror janne börjar att höra dåligt :roll:)

ELTIGRE UNDRA HUR MYCKE EFEKT DET ÄR I PULKAN????
Haha Gunnar,den var bra :D

Ja,det är inte lätt att finna några effektuppgifter på boben,men jag skulle väl tippa runt 90 kusar.

Har just börjat surfa runt för att fördjupa sig i lite fakta,men som sagt det är inte mycket skrivet.
På "vintagevmax.com" finns det en del att läsa,och jag har tänkt registrera mig där,så kanske man hittar nåt matnyttigt.

Mvh en ÖDMJUK SRXägare :wink:
Yamaha SRX440-79.
Yamaha SRV540-81
Yamaha SRV 540-82.
Yamaha Exciter SX-93

Användarvisningsbild
RetroR
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1945
Blev medlem: 04 feb 2007, 18:22
Ort: Umeå

Inlägg av RetroR » 06 okt 2008, 20:44

Det jag fått fram om srx 500:an vad det gäller effekt gör gällande 105 friska under flip-up lyset... =)

srxjanne
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 3040
Blev medlem: 18 jan 2007, 16:30
Ort: Lövånger
Kontakt:

Inlägg av srxjanne » 06 okt 2008, 20:56

Gunnar skrev:
RetroR skrev:Det jag fått fram om srx 500:an vad det gäller effekt gör gällande 105 friska under flip-up lyset... =)
oj nu tog en yamaha-ägare i ända från fötterna...
Skulle va kul att se ett bromspapper på det. vad är max varv då?
9300rpm enl uppgift :shock: :wink:


Mvh Janne.
Yamaha SRX440-79.
Yamaha SRV540-81
Yamaha SRV 540-82.
Yamaha Exciter SX-93

Invader_340
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 sep 2007, 18:17
Ort: kalix
Kontakt:

Inlägg av Invader_340 » 08 okt 2008, 15:23

Vad var det egentligen för fel på srx 500orna som gjorde att yamaha drog tillbaka dom :?:
Evinrude Norseman -72

PLUSSS
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1650
Blev medlem: 17 jan 2007, 12:22
Ort: l
Kontakt:

Inlägg av PLUSSS » 08 okt 2008, 20:47

det var väl porslinsmotorer, dom höll inte måttet :lol: vad jag hört

srxjanne
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 3040
Blev medlem: 18 jan 2007, 16:30
Ort: Lövånger
Kontakt:

Inlägg av srxjanne » 08 okt 2008, 20:57

plusss skrev:det var väl porslinsmotorer, dom höll inte måttet :lol: vad jag hört
Ja,de var väl problem med motorerna,som kanske var lite underdimensionerade i förhållande till effektuttaget.

Var nog ett stort ekonomiskt(och prestige) bakslag för Yamaha,då många var beställda,broschyrer tryckta m.m.

Mvh Janne.
Yamaha SRX440-79.
Yamaha SRV540-81
Yamaha SRV 540-82.
Yamaha Exciter SX-93

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 08 okt 2008, 20:59

Invader_340 skrev:Vad var det egentligen för fel på srx 500orna som gjorde att yamaha drog tillbaka dom :?:
De var nog att dom hadde glömt en viktig sak - att bygga en skoter som går i snö ..... :lol:
Nämen vad menar du att dom drog tillbaka dom?

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 08 okt 2008, 21:02

men vilken sportskoter funkade i början på 80talet? de var som rackel me alla värstingar då... men vissa överlevde andra dog ut

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

srxjanne
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 3040
Blev medlem: 18 jan 2007, 16:30
Ort: Lövånger
Kontakt:

Inlägg av srxjanne » 08 okt 2008, 21:03

Gunnar skrev:
Invader_340 skrev:Vad var det egentligen för fel på srx 500orna som gjorde att yamaha drog tillbaka dom :?:
De var nog att dom hadde glömt en viktig sak - att bygga en skoter som går i snö ..... :lol:
Nämen vad menar du att dom drog tillbaka dom?
Jag har läst att de som betällt en ny 500:a blev erbjuden en annan modell istället(V-Max 540?)

Enl en USA sida så gick ett tjugotal maskiner ut till "allmänheten",men det kanske man ska ta med en nypa salt,och det verkar som att flera maskiner hamnade här i Norden.
Yamaha SRX440-79.
Yamaha SRV540-81
Yamaha SRV 540-82.
Yamaha Exciter SX-93

Användarvisningsbild
RetroR
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1945
Blev medlem: 04 feb 2007, 18:22
Ort: Umeå

Inlägg av RetroR » 08 okt 2008, 22:07

Verkar helt klart som vi i norden är betydligt bättre rustade med dessa SRX 500 än usa.
Kan väl vara så att dom skeppade det som var lite frågetecken kring för test på nordiska marknaden kanske.

Och vad jag erfarit så var problemet att veven på variatorsidan var lite undermåligt lagrad och dessutom variatorn av det tyngre slaget som tillsammans stod för haverierna.

Tror dock att dom flesta fick utbyte mot comet variator innan leverans.

Detta är dock mina egna teorier...tag dom med en nypa salt och kommentera gärna om ni vet mera.

Mvh Richard
______________
SRX 500 -82 (Fullt körklar)
SRX 500 -82 (ej hopsatt)
SRX 500 -82 (reservdelar)

srxjanne
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 3040
Blev medlem: 18 jan 2007, 16:30
Ort: Lövånger
Kontakt:

Inlägg av srxjanne » 08 okt 2008, 22:39

RetroR skrev:Verkar helt klart som vi i norden är betydligt bättre rustade med dessa SRX 500 än usa.
Kan väl vara så att dom skeppade det som var lite frågetecken kring för test på nordiska marknaden kanske.

Och vad jag erfarit så var problemet att veven på variatorsidan var lite undermåligt lagrad och dessutom variatorn av det tyngre slaget som tillsammans stod för haverierna.

Tror dock att dom flesta fick utbyte mot comet variator innan leverans.

Detta är dock mina egna teorier...tag dom med en nypa salt och kommentera gärna om ni vet mera.

Mvh Richard
______________
SRX 500 -82 (Fullt körklar)
SRX 500 -82 (ej hopsatt)
SRX 500 -82 (reservdelar)
Får vi en bild på din -82:a Richard :idea: :shock:

Mvh Janne.
Yamaha SRX440-79.
Yamaha SRV540-81
Yamaha SRV 540-82.
Yamaha Exciter SX-93

srxjanne
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 3040
Blev medlem: 18 jan 2007, 16:30
Ort: Lövånger
Kontakt:

Inlägg av srxjanne » 09 okt 2008, 08:10

Bild

"en bild säger mer än tusen ord"
Yamaha SRX440-79.
Yamaha SRV540-81
Yamaha SRV 540-82.
Yamaha Exciter SX-93

Arcticsrx500
Inlägg: 5
Blev medlem: 13 okt 2008, 00:29

Inlägg av Arcticsrx500 » 13 okt 2008, 08:31

Her er to bilder.vet omden du har i sverige gøran eriksson som hadde den før,samt en srx 500 i kiruna,og de til rikard som du pratet om tidligere.Sendte mail til deg tidligere i år når du skulle selge srx 440 d.
Her er bilder av min srx 500, på en norsk side

www.hsperformance.no/scooterforum og videre under en link som heter pimp my ride og srx prosjekt II

srxjanne
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 3040
Blev medlem: 18 jan 2007, 16:30
Ort: Lövånger
Kontakt:

Inlägg av srxjanne » 13 okt 2008, 13:27

Arcticsrx500 skrev:Her er to bilder.vet omden du har i sverige gøran eriksson som hadde den før,samt en srx 500 i kiruna,og de til rikard som du pratet om tidligere.Sendte mail til deg tidligere i år når du skulle selge srx 440 d.
Her er bilder av min srx 500, på en norsk side

www.hsperformance.no/scooterforum og videre under en link som heter pimp my ride og srx prosjekt II
Hej Gunnar! Trevliga bilder på skotrarna :!:

Jag har tänkt kolla upp ägarna på min skoter bakåt i tiden,då det skulle vara intressant att veta lite om hur den kanske kom till Sverige och vem som tog hit den osv.

Göran Eriksson,hade han haft min skoter tidigare?,eller missförstod jag dig?

Mvh Janne.
Yamaha SRX440-79.
Yamaha SRV540-81
Yamaha SRV 540-82.
Yamaha Exciter SX-93

Användarvisningsbild
RetroR
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1945
Blev medlem: 04 feb 2007, 18:22
Ort: Umeå

Inlägg av RetroR » 13 okt 2008, 17:51

Vad tror ni om jag lägger upp dom bilder jag har på just SRX 500 i denna tråd?

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 13 okt 2008, 18:03

fram med bilderna nu...

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
RetroR
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1945
Blev medlem: 04 feb 2007, 18:22
Ort: Umeå

Min 1:a Srx 500

Inlägg av RetroR » 13 okt 2008, 18:38

Denna köptes från Mora av tidigare ägare Jimmy Karlsson som åkt en del dragracing med den vad jag kunde förstå.

Chassie nr: 8R9-010162

Och den är svenskregistrerad vilket jag tror inte alla var.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
RetroR
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1945
Blev medlem: 04 feb 2007, 18:22
Ort: Umeå

Min 2:a Srx 500

Inlägg av RetroR » 13 okt 2008, 18:51

Det här är min andra och den köptes från Piteå.
Satt visst en SR540 i den tidigare, men nu är den motorlös...

Chassie nr: 8R9-010150

Bild

Bild
Senast redigerad av 1 RetroR, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
RetroR
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1945
Blev medlem: 04 feb 2007, 18:22
Ort: Umeå

Min 3:e Srx 500

Inlägg av RetroR » 13 okt 2008, 18:52

Ska försöka fota min 3:e och lägga in här.

Chassie nr:8R9-010152

(det är mest bara ett chassie och en motor dock)

Skriv svar