Hur många versioner av Ockelbo 300 finns det?

Kallvintern, jävulsturen eller annat skoterrelaterat snack
Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Hur många versioner av Ockelbo 300 finns det?

Inlägg av Lindh » 01 sep 2008, 17:18

Har sett att det finns massor av olika versioner... Den vanligaste är väl den här:
Bild

Men sen finns de ju den som har lyktan PÅ huven:

Bild

Åsså den som inte har dendär "korgen" på huven... (nu kunde ja inte hitta nån bild på en som inte var sönderkapad, om nån har bild på en med hel huv, ladda gärna upp den)

Bild

Sen vet jag att de finns en till som jag sett stod å skräpade på ett dagis, har ingen bild på den, men jag kan kanske ta nån om jag ska förbi där. Men den hade bladdämpning (kan ju vara ditsatt i efterhand iofs), den var smal baktill, ganska kort och huven påminnde lite om MCB-huven

Bild

Nån som vet vilka årsmodeller de är på samtliga?
Och den sista, är den vanlig? Blev riktigt sugen på en sån iallafall...

Lägg upp en bild och skriv fakta om ni vet några fler.
Senast redigerad av 1 Lindh, redigerad totalt 8 gånger.

Användarvisningsbild
Bennet
Inlägg: 803
Blev medlem: 23 feb 2007, 20:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Bennet » 01 sep 2008, 19:05

Har försökt att skaffa mig lite info om Ockelbo 300 och det jag har kommit fram till är.

Första Ockelbo 300 kom ut 1967, på den sitter lyset nertill på huven som på turisten. Många blandar ihop turisten med 300, lite osäker på det här men jag anser att turisten är den enda med spiralfjädring fram och har en ”rör-ram” för dynan och ryggstöd.

1968 ser ungefär likadan ut som 67an men har ett runt lyse uppe på huven.

1969-70 är jag osäker på hur den ser ut men tror att den men tror den ser ut som den ”vanliga”

1971 ser ut som den ”vanliga”

1972 ingen större förändring men har för mig att det är här som dom byter färg på chassiet från silver till gult.

1973-75 ingen större skillnad

Runt 1976-77 så byter man ut huven mot den bulligare som är likadan som den på Ockelbo 380

1978 så byter man stil på 300 och chassiet bli svart och man får en lite med fyrkantig huv.

Sen har jag inte så bra koll på hur den ser ut, inga bilder som det är nu men kan nog fixa fram om du vill.

Sen angående den som liknar mcb så vet jag inte vad det kan vara, skulle vara om det är en 78 eller senare?
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.

Dr Dusseldorf
Inlägg: 55
Blev medlem: 13 mar 2008, 08:45
Kontakt:

Inlägg av Dr Dusseldorf » 01 sep 2008, 20:09

Hej ! Det är lite knepigt det där. Jag har då en 300 från -66. Jag tror att de första åren när Ockelbo byggdes så tog man lite vad man hade och byggde med. Så antalet versioner är förmodligen många.
Ta varmt på er pojkar, och glöm inte dynamiten.

Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300 -67
Aktiv SC20 -74

Användarvisningsbild
Bennet
Inlägg: 803
Blev medlem: 23 feb 2007, 20:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Bennet » 01 sep 2008, 20:32

Dr Dusseldorf skrev:Hej ! Det är lite knepigt det där. Jag har då en 300 från -66. Jag tror att de första åren när Ockelbo byggdes så tog man lite vad man hade och byggde med. Så antalet versioner är förmodligen många.
är du helt säker på att det är en 300, någon bild att bjuda på?
Enligt en intervju med eksil carlsson så byter turisten namn till 300 1967, men dom kan ju ha skrivit fel.
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.

Kronjocke
Inlägg: 911
Blev medlem: 23 jan 2007, 22:55
Ort: I Shtaaan nagerst.

Inlägg av Kronjocke » 01 sep 2008, 23:05

Den du beskriver som "sönderkapad" Den ska va så :lol: Den är fartvindskyld.Kolla in bilder från Bilskrotsrejset, Shtaaan 08.Så kan du studera Kjell Engströms gamla racer :wink:
Vem fan, är Måtta ??
Varför, vill min Mamma. Att jag ska dricka med honom,,,,
Jag känner, ju inte honom ens,,,
Hon, har dessutom sagt åt mig, Att. Passa dig för främlingar pojk,,,

Användarvisningsbild
Bennet
Inlägg: 803
Blev medlem: 23 feb 2007, 20:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Bennet » 01 sep 2008, 23:13

Kronjocke skrev:Den du beskriver som "sönderkapad" Den ska va så :lol: Den är fartvindskyld.Kolla in bilder från Bilskrotsrejset, Shtaaan 08.Så kan du studera Kjell Engströms gamla racer :wink:
jag tror inte det var så från fabrik. tycker det ser ut att vara en 600 huv som man satt sågen i, samma sak med kjell engströms maskin
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.

erguer
Inlägg: 174
Blev medlem: 09 dec 2007, 06:28
Ort: Krutholmen, Hallstahammar.

Inlägg av erguer » 02 sep 2008, 17:00

"Men sen finns de ju den som har lyktan PÅ huven:"


Den huven är ju indentisk med Turistens, bortsett från lyktan ovanför reg skylten.
Gubbe 63

Användarvisningsbild
Bennet
Inlägg: 803
Blev medlem: 23 feb 2007, 20:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Bennet » 02 sep 2008, 18:19

erguer skrev:"Men sen finns de ju den som har lyktan PÅ huven:"


Den huven är ju indentisk med Turistens, bortsett från lyktan ovanför reg skylten.
det är dom inte, är lite skillnad mellan dom. se på bilden.

Bild
67 och 68 har samma huv fast 68 har lyktan på huven men den saknas på bilden ovan
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.

erguer
Inlägg: 174
Blev medlem: 09 dec 2007, 06:28
Ort: Krutholmen, Hallstahammar.

Inlägg av erguer » 02 sep 2008, 18:30

Det var det jag menade. Lyktan ovanför nr plåten i maqqe17s inlägg, är väl monterad i efterhand, eller är jag ute & cyklar??
Gubbe 63

Användarvisningsbild
Bennet
Inlägg: 803
Blev medlem: 23 feb 2007, 20:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Bennet » 02 sep 2008, 18:34

erguer skrev:Det var det jag menade. Lyktan ovanför nr plåten i maqqe17s inlägg, är väl monterad i efterhand, eller är jag ute & cyklar??
troligtvis är det så eller så har dom bytt huv på den
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.

Användarvisningsbild
Bennet
Inlägg: 803
Blev medlem: 23 feb 2007, 20:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Bennet » 02 sep 2008, 18:52

Här kommer lite bilder på dom olika modeller som jag hittade, vissa bilder är lånade så hoppas det är ok

Börjar med en Ockelbo Turist från 65
Bild

ganska dålig bild på en 300 från 67
Bild

300 från 68, linkar 67 men har lyset uppe på huven istället för framtill.
Bild
har inga bilder på 69-70 men tror dom ser ungefär likadan ut som den här 300 från 71
Bild
här en 300 från 72/73, och har gick dom om från silver till gult chassie.
Bild
ingens större skillnad fram till 75 som man ser.
Bild
vet inte vad som hände 76, kanske byte dom huv redan då men ny huv till 77 är det iaf.
Bild
78 ny färg på chassiet och ny huv.
Bild

från 78 vet jag inte hur dom ser ut, men skulle tro som 78 ungefär.
säg till om något är fel så får vi försöka lista ut hur det ska vara
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Lindh » 02 sep 2008, 20:08

Tog några bilder på ockelbon vars huv ja tyckte liknade MCB:ns.

Bild

Bild

Ingen motor, matta eller boogie, men efter som de står därbak så kan man ju utgå från att de ska sitta en sachs 290 i den. (encylindrig va?)

Bild

Haha ingen pärla direkt dendär inte..
Men den såg ut att vara en ganska tidig årsmodell va?

Hursomhelst blev ja naanting så sugen ja blev på en såndär!!
PM:a om nån mot förmodan skulle ha en.
Senast redigerad av 1 Lindh, redigerad totalt 8 gånger.

ockelbomannen
Inlägg: 52
Blev medlem: 02 jan 2008, 02:12
Ort: Pite

Inlägg av ockelbomannen » 03 sep 2008, 17:56

Den på bilden tror jag inte är en ockelbo faktiskt, ser ut som en mcb där någon varit och gjort dekaler själv... :roll:

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Lindh » 03 sep 2008, 18:37

ockelbomannen skrev:Den på bilden tror jag inte är en ockelbo faktiskt, ser ut som en mcb där någon varit och gjort dekaler själv... :roll:
Inte helt omöljigt, men den ser ju inte helt likadan ut om man tittar närmare... Fast de finns väl förstås en massa olika modeller av mcb också...

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Bennet
Inlägg: 803
Blev medlem: 23 feb 2007, 20:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Bennet » 04 sep 2008, 18:37

Jag har då aldrig sett något liknande, men man börjar ju undra över vad det kan vara för något.
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Lindh » 21 okt 2008, 14:21

Nu har jag lite fler Ockelbo 300-frågor.
Motorerna i dessa.
Sachs 290 vet jag ju att den finns, de är den vanligaste va?
Men sen finns det väl Kohler, Ilo, Rockwell MFL? Eller var dom bara till Ockelbo 600? Och Sachsen, fanns den bara i 290 eller fanns det större till 300:an?

Och sen hästkrafterna och toppfarten, hur mycket är de på respektive motor?

Tack för svar :)

Användarvisningsbild
Bennet
Inlägg: 803
Blev medlem: 23 feb 2007, 20:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Bennet » 21 okt 2008, 14:43

Vanligaste till 300an tror jag är sa280. sen fanns det en del med sachs wankel och 340 men var inte så vanligt. sa290 kom nog till dom senare versionerna. Sen finns det säkert exemplar med andra motorer också.

Lite info om vilka motorer som fanns till 300 finns här www.ockelboguiden.tk
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Lindh » 27 okt 2008, 16:01

Toppfarten då?

Användarvisningsbild
Bennet
Inlägg: 803
Blev medlem: 23 feb 2007, 20:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Bennet » 27 okt 2008, 16:14

enligt statens maskinprovningar så gjorde en ockelbo 300 från 1970 med en sachs sa280 55km/h på packad snö. Så skulle gissa att man hamnar runt dom hastigheter original och den motorn. Med annan motor så kan man nog öka hastigheten, sen kan man alltid ändra andra saker för att få upp farten lite till.
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.

Användarvisningsbild
trioman75
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1320
Blev medlem: 15 okt 2008, 20:48
Ort: Tärendö

apropå statens maskinprovningar.

Inlägg av trioman75 » 28 okt 2008, 00:05

Har läst en del av statens maskinprovningar och är lite skeptisk,dom påstår tillex att mcb har god framkomlighet i snö!De har jag aldrig märkt, man behöver inte lösa gym kort direkt efter ett par svängar med mcb`n.

trioman75.

Skriv svar